Gå til innhold

Hvor mye bedre/dårligere er denne laptoppen vs min datamaskin ?

Anbefalte innlegg

ASUS ROG GL552VW 15.6" Full HD matt

Windows 10 home 64

i7 (6.gen) 6700HQ 2,6 GHz Quad

8GB 2133MHz Ram

128Gb SSD

Nvidia Geforce gtx 960M 2GB GDDR5 SDRAM

vs

Min data

Mainboard : MSI Z87-G43 (MS-7816)
Chipset : Intel Haswell
Processor : Intel Core i7 4770 @ 3400   MHz
Physical Memory : 8192  MB  (2 x 4096 DDR3-SDRAM )
Video Card : NVIDIA GeForce GTX 780
Hard Disk : Seagate ST1000DM ST1000DM003-1CH1 SCSI Disk Device (1000GB)
Hard Disk : Samsung SSD 840 EVO 250G
Kabinett: CM Storm Scout 2
Windows 10 Home
Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PC'en din er ganske mye kraftigere.

Er den laptoppen til 12.000 kr dårligere en min datamaskin ? som ble kjøpt i desember 2013 :S

Hvor mye må man opp i for og finne en Laptopp som er bedre evt ? 

jeg kan ikke laptop specs, vet ikke helt hva som er bra og kraftig. aldri eid en selv

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

PC'en din er ganske mye kraftigere.

Er den laptoppen til 12.000 kr dårligere en min datamaskin ? som ble kjøpt i desember 2013 :S

Hvor mye må man opp i for og finne en Laptopp som er bedre evt ? 

jeg kan ikke laptop specs, vet ikke helt hva som er bra og kraftig. aldri eid en selv

Problemet med laptops er at de er veldig glade i å 'lyve' med specs, en laptop CPU og GPU er ikke direkte sammenlignbart med desktop ekvivalenter, de er to helt forskjellige ting og med veldig forskjellig ytelse. 

Det sier seg selv at å presse mye kraft inn i en veldig, veldig liten innpakning er vanskelig, måten de har løst dette på er ved å utnytte ignoranse blant forbrukere. Lykke til med å finne en laptop som kan måle seg med desktop ytelse, en kan dessverre ikke bare kaste penger på problemet da teknologien ikke tillater at laptop og Desktop kan være på samme nivå. 

Beste du kan gjøre er igrunn å se på benchmarks og sammenligne, jeg klarer nok ikke finne noe laptops som kan måle seg med din PC slik markedet er i dag. Kanskje en med ekstern GPU, men laptops er godt utenfor min komfortsone.

Lenke til kommentar

Prosessor: Den i laptopen er litt svakere (generellt), men det er ikke mye, og neppe noe du vil merke noe til. Det at prosessoren i laptopen er et par generasjoner yngre, bidrar til at det ikke er den store forskjellen mellom dem, med standard klokking.

RAM er så og si likt, selv om det sannsynligvis er nyere generasjon i laptopen (DDR4), mot DDR3 i desktopen.

SSD er det ingen merkbar forskjell på, bortsett fra mengden data de har plass til.

Den største forskjellen ligger i skjermkortene. GTX 780 er temmelig mye kraftigere enn GTX 960M, til tross for 2 generasjoners forskjell i alder. Hvis du skal være i nærheten av å matche grafikkortet i desktopen, så må du nok ha ett GTX 980M i laptopen. Laptoper med GTX 980M starter vel på 18-19 tusen. Og videre får du også laptoper med GTX 980 - altså helt maken kort som desktop GTX 980, bortsett fra formfaktoren. Regn med 25 tusen og oppover for en sånn.

Den Asus laptopen er i overkant høyt prissatt synes jeg, til 12 tusen kroner. Du finner laptoper med lignende specs ned i 8-9 tusen.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...