oddsigve Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Jeg har lest et par saker om fremmedkrigeren "Mike" som Dagbladet har fulgt i kampen mot IS. Han har reist ned etter egen overbevisning om at den Norske stat ikke gjorde nok i kampen mot den Islamske Stat. Det jeg lurer på er om han ville kunne bli dømt etter det nye lovforslaget om fremmedkrigere? Jeg leste også at riksadvokaten mente at loven var for brei slik den ble fremmet av FRP. Det var bedre at regjeringen skulle bestemme hvilke konflikter den skulle innebefatte. Skulle den bli gjeldene vil det da gjelde begge sider av konflikten eller skal regjeringen også bestemme hvilken side det eventuelt er lov å krige på? Jeg kan forstå at regjeringen vil ha et verktøy i kampen mot IS, men denne loven kan få konsekvenser for kommende konflikter også. Setter pris på alle innspill. Lenke til kommentar
sabelpikk Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 (endret) Det håper jeg ikke. Når en kjemper for de gode krefter, burde det fravike. Opprørerne Mike kjemper med er vel backed av USA med våpen og div, så dem er kanskje ansett som en legitim styrke? Nå snakker jeg om ting jeg strengt tatt ikke har mye peiling på, men jeg tenker fortsatt at Mike er "one of the good guys" og ikke bør straffes.Unless ofcourse, han har brytt deler av genevekonvensjonen; f. eks skutt på enkeltpersoner med rakettkaster, tatt sivile gisler, plyndret og rasert religiøse bygg. Endret 22. mai 2016 av sabelpikk Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Ingenting er svart/hvit, at loven skal fravike for 'gode krefter' blir en vanskelig vurderingssak. Det er ingen kontroll på hva slike gjør og hvilke lover som brytes. Derfor burde en slik lov omfatte alle som bedriver fremmedkrig. 3 Lenke til kommentar
sabelpikk Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Ingenting er svart/hvit, at loven skal fravike for 'gode krefter' blir en vanskelig vurderingssak. Det er ingen kontroll på hva slike gjør og hvilke lover som brytes. Derfor burde en slik lov omfatte alle som bedriver fremmedkrig. Og det samme ville gjelde for de nordmenn som verver seg til fremmedlegionen? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Feige og unøyaktige politikere sier vi kjemper mot IS - ingen kjemper mot IS! Hvis det er kamp, er det mellom mennesker, og jeg tror nok de som kjemper både for og imot er ca "like gode" Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Jeg har svart på dette før. "Mike" har blitt med i en organisasjon som heter for Peshmerga. De er en offentlig anerkjent hær, innbefattet i den irakiske konstitusjonen hvor de er omtalt som "guardians of the Federal Region of Northern Iraq". Det blir det samme som å bli med i den israelske hæren. Av den grunn kommer ikke "Mike" til å bli straffeforfulgt av den norske regjeringen. Forøvrig vil jeg påpeke at denne personen er en god, gammeldags norsk helt. Det at han etter å sett massakrene som ISIS har gjennomført mot forsvarsløse sivile og så gitt opp sitt trygge liv i vesten for å hjelpe dem med å beskytte seg, gjør at han er en enestående person og vi bør heller sørge for at vi får flere mennesker som han i Norge. 4 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Skal vi ha ein lov mot framandkrigarar så må den omfatte alle kriger uavhengig av side. Dette av den enkle grunn at ein nordmann som reiser ut for å krige må kunne forutsjå om det er eit eventuelt lovbrudd. I krig kan ting forandre seg, så den sida som kanskje alle var enige om var den "gode sida i konflikta" kan plutselig bli den "onde sida" før krigen er over. Vi kan derfor risikere at med ei lov der regjeringa bestemmer kva krigar og kva sider som skal være lovlige eller ulovlige, så kan vi få nordmenn som trur dei gjer det rette, men som blir staffa i ettertid fordi innan krigen er ferdig så har vi ny regjering som meinar noke anna. Ein anna ting som er av betydning for framandkrigarar er kva ansvar norske myndigheiter skal ha for innbyggarane sine både direkte og indirekte når dei har verva seg til å kjempe i ei konflikt. For eksempel dersom Norge ikkje har blanda seg inn i ei konflikt fordi det er ei konflikt der Norge må holde seg nøytrale, kva ansvar har norske myndigheiter dersom ein soldat blir tatt til fange og brukt til f.eks. propagandaformål? Det er mange konfliktar som enkelte land ikkje vil innvolvere seg i på grunn av blant anna politiske og diplomatiske grunnar. Her vil det kunne være svært uheldig dersom nordmenn i privat regi deltar i krigen på ein slik måte at det framstår som ei norsk støtte-erklæring. Om det for eksempel oppstår krig mellom to av Norges allierte eller samarbeidspartnarar så vil nok norske myndigheiter prøve å holde seg nøytrale. Då er det lite heldig for den norske nøytraliteten om det er godt kjent at den eine allierte blir godt støtta av norske framandkrigarar. I ytterste konsekvens kan faktisk ein framandkrigar være med på å dra Norge inn i ein krig som vi ellers ville unngå. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Feige og unøyaktige politikere sier vi kjemper mot IS - ingen kjemper mot IS! Hvis det er kamp, er det mellom mennesker, og jeg tror nok de som kjemper både for og imot er ca "like gode" Er du like uinformert og ignorant til alt her i livet? Foreslår at du stikker på to ukers ferie til Kurdistan. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Det jeg lurer på er om han ville kunne bli dømt etter det nye lovforslaget om fremmedkrigere? Spørsmålet hører igrunnen hjemme i juss-seksjonen, ikke i politikk. Lenke til kommentar
sabelpikk Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Cry me a river, Skatteflyktning... 5 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Feige og unøyaktige politikere sier vi kjemper mot IS - ingen kjemper mot IS! Hvis det er kamp, er det mellom mennesker, og jeg tror nok de som kjemper både for og imot er ca "like gode" Er du like uinformert og ignorant til alt her i livet? Foreslår at du stikker på to ukers ferie til Kurdistan. Hvilke deler av det geografiske området av planeten er det som skriker opp om at akkurat den biten av kloden heter "Kurdistan"? Hvis du kan fortelle meg det er jeg er enn villig til å flytte dit. Du kan i stedet for å bekymre deg for min eventuelle ignoranse begynne med din egen mangel på evne til å forholde deg til virkeligheten, og dermed kanskje kutte ut å være en "sau" som følger den sterke eller mest selvrettferdige makten Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Norske soldater trener opp Peshmerga og de kjemper ved siden av amerikanske og kanadiske spesialstyrker, så hvis han skulle bli dømt for å kjempe ved siden av dem så blir det en pinlig sak for norske myndigheter. 2 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hvilket nytt lovforslag er dette og hvordan er ordlyden i den? Fram til nå så har heldigvis ikke myndighetene brydd seg om nordmenn som drar nedover om de beviselig har kjemper på riktig side (altså mot IS om noen lurte). Hadde jo blitt absurd om Norge skulle straffe noen som tar dette initiativet og drar ned på eget ansvar når vi selv offisielt sender soldater i samme øyemed. Denne krigen har jo vært spesiell med tanke på manglende bakkestyrker ifra vestens side, noe som gjør at mange har følt det riktig å dra ned for å hjelpe kurdernes kamp ved fronten. Who can blame them for akkurat det. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Ein anna grunn til at det er aktuelt med ein slik lov er også at norske myndigheiter ønsker å ha kontroll på nordmenn som får opplæring og erfaring med å ta liv. Krigsinntrykk kan være svært sterke, så også framandkrigarar som har kjempa på rett side kan ende opp med å returnere til Norge med ein tung psykisk belastning. Enkelte ex-soldatar vil også kunne ha problemer med voldsutøvelse. Når Norge sendar soldatar så blir (eller skal) dei soldatane bli fanga opp og få oppfølging slik at dei kan gå tilbake og fungere i eit samfunn der det ikkje er behov for å bære våpen, reagere kraftig på høge lydar eller måtte sjå seg over skuldra overalt. Akkurat no er sjølvsagt den største faren at nordmenn som sympatiserer med IS verver seg som framandkrigarar og dermed får både militær- og terrortrening, noke som igjen aukar faren for at dei returnerer til Norge som terroristar eller kriminelle. Men dette kan også skje med dei som reiser for å gjere ein innsats på rett side. Lenke til kommentar
sabelpikk Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (...) Krigsinntrykk kan være svært sterke, så også framandkrigarar som har kjempa på rett side kan ende opp med å returnere til Norge med ein tung psykisk belastning. (...) Så bra du retter fokus på det der! Er sikkert ikke bare greit å være hjemvendt soldat, enten det er for Forsvaret eller for Peshmerga. Kanskje vi heller kan satse på å følge opp de som kommer hjem etter å ha kjempet med Peshmerga, i stedet for å peise dem bak lås og slå. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Jeg mener å huske at ordlyden i teksten var slik at den gjaldt Norges og Norges alliertes fiender.Peshmerga er jo da våre allierte. Mens f.eks YPK blir det vanskeligere, og PKK ville vært ulovlig pga. vårt forhold til Tyrkia. Alle disse er altså kurdiske grupper. Pesh ifra Nord-Irak, YPK ifra Syria og PKK ifra Tyrkia.Ellers kunne jo Max Manus risikere å bli dømt for å ha kjempet for Finnene under andre verdenskrig, eller fremmedkrigerne som kjempet for republikanerne i den spanske borgerkrigen. Det blir selvfølgelig for dumt. 2 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Det blir det samme som å bli med i den israelske hæren. Er det fritt frem for Nordmen å dra å krige med Israel ? Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Det blir det samme som å bli med i den israelske hæren. Er det fritt frem for Nordmen å dra å krige med Israel ? Sikkert like lite fritt frem som det er for en Israeler å bare spasere inn i det norske forsvaret Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Det blir det samme som å bli med i den israelske hæren. Er det fritt frem for Nordmen å dra å krige med Israel ? Det har vært flere eksempler på dette ja. Også mange amerikanske statsborgere av jødisk opprinnelse pleier å gjøre dette, blant annet Rahm Emanuel som er ordfører i Chicago. Jeg har aldri hørt at de har blitt straffeforfulgt for å gjøre dette. Samtidig kan for eksempel etniske tyrkere tjenestegjøre i den tyrkiske hæren, mens de er statsborgere i Norge. De slipper til og med den norske verneplikten hvis jeg husker korrekt. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Det blir det samme som å bli med i den israelske hæren.Er det fritt frem for Nordmen å dra å krige med Israel ? Ikke bare fritt frem, men tilogmed langtfra uvanlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå