Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] GPU kjører på x2 PCIe-lanes. Feil med CPU?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et problem med den ene PCen min. Den er satt sammen av brukte komponenter, bl.a. en i5-4670k som er delidda. Det er denne jeg tror det er et lite problem med. 

Jeg har netopp kjøpt meg nytt HK av den enkle grunn at den øverste PCIe-slotten ikke fungerte på det gamle HKet mitt (som jeg kjøpte brukt). Dette var jeg klar over, men jeg byttet ut HKet siden GPUen kjørte på x2 PCIe-lanes i stedet for x16. (Ja, strømsparing var deaktivert og det var i spill, altså under load).

Med det nye HKet, fungerer heller ikke den øverste PCIe-slotten, og skjermkortet, som må stå i den andre PCIe-slotten ligger fortsatt på x2 PCIe-lanes. Det er vel en veldig liten sjanse for at det er en feil på HKet?

Jeg har testet med et annet skjermkort som jeg vet kjører i x16 på en annen PC, og det får også bare x2 lanes på det nye HKet.

Som dere skjønner så mister jeg jo en del GPU-kraft på dette, og det jeg lurer på er følgende: Kan det være en skade på prosessoren som skaper dette problemet? Den er jo delidda, og har vedkommende vært uforsiktig kan det vel skje? Det er ingen andre tegn på at prosessoren er skadet. 

Endret av Fragment
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være noe on-board greier som bruker lanes. Sjekk BIOS og evt. prøv å disable ethernet, RAID/SATA-kontrollere og lignende. Se om det er noen instillinger for å sette slots i 2x-mode, og at den ikke står på.

Har hatt prblemer selv med en PCIe-SSD som kun gikk på 2x i stedet for 4x. Da måtte jeg sjonglere litt med andre kort og justere noe i BIOS. Kort fortalt har jeg da valget mellom skjermkort på 16x og SSD på 2x eller skjermkort på 8x og SSD på 4x.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Single kort skal i PCIE_2 16X slotten nærmest cpu ifølge manualen til hovedkortet.

Denne slot står i auto speed mode som default i bios.

Har du et grafikk kort som ikke funker med auto speed forhandling så starter det vanligvis ikke.

Du kan jo prøve å sette bios innstillingen til fixed for PCI-E gen versjonen dit kort har og prøve pånytt der.

Lenke til kommentar

Skal høre på den lokale malingssjappa i dag. Takker :) (Ser at kondensfjerneren jeg linka til har 60-80% etanol og 20-40% propan-2-oli)

Funker det ikke, blir det nok ny prosessor tenker jeg. 

Single kort skal i PCIE_2 16X slotten nærmest cpu ifølge manualen til hovedkortet.

Denne slot står i auto speed mode som default i bios.

Har du et grafikk kort som ikke funker med auto speed forhandling så starter det vanligvis ikke.

Du kan jo prøve å sette bios innstillingen til fixed for PCI-E gen versjonen dit kort har og prøve pånytt der.

Det er denne slotten som ikke virker. Jeg får ikke signal ut fra kortet om jeg putter det i pcie_2. Har prøvd med både auto og gen3 uten hell. Det er også en mulighet for gen1 og gen2, men den har jeg ikke prøvd. Kortet kjører på gen3 x2 under load, og gen1 x2 idle.

Endret av Fragment
Lenke til kommentar

Da har jeg testet med vask av CPU-underside med isopropanol. Kan meddele at problemet er akkurat det samme. 

Så: Skal jeg klage på HKet, eller skal jeg kjøpe meg ny prosessor? For det er prosessor som styrer PCIe-lanes, ikke sant?

Siden problemet er nøyaktig det samme etter bytte av HK tenker jeg at det mest trolig er prosessoren.

Lenke til kommentar

Begynner å tro på de-lid skade eller noe annet har ødelagt noe som orginerer fra PCI express 3.0 kontrolleren on die.

Hva slags type/modell grafikk kort er det ?

Er bios og windows installasjonen legacy eller efi , har grafikk kortet efi vgabios støtte ?

Lenke til kommentar

Da har jeg testa med CPU-bytte, og ting fungerer som det skal etter dette. Dvs. at den øverste PCIe-slotten kjører med x16 og den midterste kjører på x8. 

Da er det bare å skaffe seg ny CPU. Lurer på om jeg skal bruke i5'en i filserveren fremover, så kjører jeg med PENTIUM til jeg får tak i ny CPU. 

Noen som har en cpu til salgs? Mest interessert i K-serien. Da helst en i7 egentlig. i7-4770k eller i7-4790k. Evt en i5 4670k eller i5 4690k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...