Gå til innhold

Kjørte utfor

Anbefalte innlegg

Hei, var og kjørte store deler av natta igår. Var sliten og traff fortauskanten etter en sving,dette førte til at jeg mistet kontroll på kjøretøyet og havnet opp på fortauet og traff en steimur med baken på bilen. Kjørte kanskje i 60 i 50 sona. Dumt nok så sa jeg til politiet atjeg var trøtt noe jeg ikke burde gjort. De tok fra meg lappen midlertidig. Kommer jeg til å miste lappen for uaktsom kjøring? Felgen på bilen ble knust og bakfangeren ble ødelagt. Hvordan bør jeg forklare meg? Og kan jeg si atjeg ikke var istand til å svare for meg på stedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er i stor fare for å miste lappen, ja. Spill på "du var uheldig". "ja, jeg var trøtt, men ikke SÅ trøtt. Kjørte fartsgrense, så såg du noe/mistet konsentrasjonen pga noe, og var uheldig, rett og slett." noe i den slag.

Lenke til kommentar

Regner vell med at jeg mister lappen for 6mnd og må ta oppkjøring på nytt. Var som sagt veldig samarbeidsvillig og ydmyk, noe jeg vil fraråde folk å være i en slik situasjon da de ikke fantes noen bevis på uaktsom kjøring. De var også veldig ivrig etter att jeg skulle skrive under på at jeg samtykket noe jeg ikke gjorde da de ikke kunne svare meg på hva jeg skrev under på. Tenker i etter tid at det lureste hadde bare vært å sagt at jeg svingte unna et dyr

Lenke til kommentar

Jævlig flaks at dette var midt på natta da, slik at det var minst mulig sjanse for at det gikk folk på det fortauet.

Det er en grunn til at man ikke skal kjøre bil om man er full, trøtt eller på annet vis ikke skikket til det, og derfor også en grunn til at det finnes konsekvenser dersom man forsaker reglene og det går skeis.

Shit happens, så lenge dette ikke gikk ut over liv og helse ville jeg priset meg lykkelig for det og tatt straffen jeg fikk. Også ville jeg sørget for at det ikke hadde skjedd igjen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er glad for at det gikk bra ja. Men nå skal sant sies at uhell/feilvurderinger skjer, hadde lagt meg hjemme da ei jeg kjenner ringte å søyt om at hun ikke kom seg hjem og at jeg måtte hjelpe henne. Er veldig svak for å si nei til folk og var dom nok til å la meg overtale til å kjøre. Men synes d vil være kraftig urettferdig om jeg skulle miste lappen da folk kjører utfor hele tiden uten konsekvenser. Jeg utgjor ikke noe skade annet enn at et parr steiner på den "hagemuren" ramlet ned. Men han som bodde der hørte det og kom ut, ringte politiet da han sikkert trodde jeg kjørte med promille. Nei, off.

Lenke til kommentar

Hei, var og kjørte store deler av natta igår. Var sliten og traff fortauskanten etter en sving,dette førte til at jeg mistet kontroll på kjøretøyet og havnet opp på fortauet og traff en steimur med baken på bilen. Kjørte kanskje i 60 i 50 sona. Dumt nok så sa jeg til politiet atjeg var trøtt noe jeg ikke burde gjort. De tok fra meg lappen midlertidig. Kommer jeg til å miste lappen for uaktsom kjøring? Felgen på bilen ble knust og bakfangeren ble ødelagt. Hvordan bør jeg forklare meg? Og kan jeg si atjeg ikke var istand til å svare for meg på stedet?

Jeg er glad for at onkel politi tok lappen din.  Sånne som deg har ingenting i trafikken å gjøre.  Er man sliten og trøtt har man ingenting bak et ratt å gjøre.  Det du bør prise deg lykkelig over er at du traff en murvegg, og ikke en person...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Sånne som meg? Vet godt at jeg ikke burde satt meg inn i bilen for å hente hun og burde bare oversett det. Skjønner ikke hvorfor "sånne som deg" må sitte å skrive slikt, plutselig så er det du som gjør nettopp en slik feilvurdering.

Men uansett hva "sånne som deg" skriver skal jeg ikke gi opp livet av den grunn. Håpe du heller kan bruketiden din på å skrive noe konstruktivt neste gang da slikt virkelig ikke er mye til hjelp da jeg er ganske nedenfor

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er glad for at onkel politi tok lappen din.  Sånne som deg har ingenting i trafikken å gjøre.  Er man sliten og trøtt har man ingenting bak et ratt å gjøre.  Det du bør prise deg lykkelig over er at du traff en murvegg, og ikke en person...

Hah. Ja for verstingene i trafikken er de som kjører 60 km/t i en 50-sone og som feilberegner og forulykker en smule. Vi alle feilberegner en gang i blant og de fleste er så klart glad for at ingen var i nærheten. Verre med de som forulykker med andre i nærheten....... 

Du mister den sikkert i 3 måneder eller noe, selv om det egentlig ikke er "fortjent" i det hele tatt. Du dreit deg ut, det gikk kun utover deg selv... Men politiet liker å være superstrenge. Så. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jo det er forbudt å kjøre når man er trøtt eller uopplagt. Grunnen til at mange tar lett på dette er nok fordi det ikke er noen muligheter og kontrollere dette. Men har aldri selv hatt noe erfaring med å måtte forklare meg slik til politiet så sa det slik d var, noe jeg antageligvis kommer til å angre på. Syns da selv at det er rimelig med straff og ødelagt bilen jeg ikke hadde noe øvrig forsikring på. Men det tar de vell ikke med i regnestykket sitt når de skal pønske ut straff

Lenke til kommentar

De var også veldig ivrig etter att jeg skulle skrive under på at jeg samtykket noe jeg ikke gjorde da de ikke kunne svare meg på hva jeg skrev under på. Tenker i etter tid at det lureste hadde bare vært å sagt at jeg svingte unna et dyr

Jeg antar det var samtykke til midlertidig førerkortbeslag de ville du skulle skrive under på? Dersom du ikke samtykker må politiet oversende saken til tingretten innen tre uker. Der blir det avgjort om politiet får lov til å beholde førerkort ditt mens de etterforsker saken. Dersom politiet ikke dropper hele greia kan du forvente innkalling til et rettsmøte om midlertidig førerkortbeslag om ca tre uker. Merk at fristen er for politiet til å oversende saken til tingretten, tingretten vil ha sin egen saksbehandlingstid som kommer på toppen av dette.

Det ville også vært mulig å trekke samtykke i ettertid, så om du hadde skrevet under der og da kunne du fint ringt dagen etter og opplyst om at du vil trekke samtykket etter å ha tenkt gjennom saken.

I rettsmøtet vil du ha anledning til å legge frem din versjon av saken for en dommer. Aktor vil vanligvis ikke møte, men tingretten vil få tilsendt politiets dokumenter. Om ting hendte slik du beskrev så er det ikke åpenbart at politiet får medhold, men de aller fleste saken ender erfaringsmessig med at politiet får beholde førerkortet inntil videre.

Det vil for øvrig virke veldig rart å finne ut i ettertid at du svingte unna et dyr, når det ikke ble nevnt i politiets rapport om hendelsen. Vær ærlig og oppriktig.

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De var også veldig ivrig etter att jeg skulle skrive under på at jeg samtykket noe jeg ikke gjorde da de ikke kunne svare meg på hva jeg skrev under på. Tenker i etter tid at det lureste hadde bare vært å sagt at jeg svingte unna et dyr

Jeg antar det var samtykke til midlertidig førerkortbeslag de ville du skulle skrive under på? Dersom du ikke samtykker må politiet oversende saken til tingretten innen tre uker. Der blir det avgjort om politiet får lov til å beholde førerkort ditt mens de etterforsker saken. Dersom politiet ikke dropper hele greia kan du forvente innkalling til et rettsmøte om midlertidig førerkortbeslag om ca tre uker. Merk at fristen er for politiet til å oversende saken til tingretten, tingretten vil ha sin egen saksbehandlingstid som kommer på toppen av dette.

Det ville også vært mulig å trekke samtykke i ettertid, så om du hadde skrevet under der og da kunne du fint ringt dagen etter og opplyst om at du vil trekke samtykket etter å ha tenkt gjennom saken.

I rettsmøtet vil du ha anledning til å legge frem din versjon av saken for en dommer. Aktor vil vanligvis ikke møte, men tingretten vil få tilsendt politiets dokumenter. Om ting hendte slik du beskrev så er det ikke åpenbart at politiet får medhold, men de aller fleste saken ender erfaringsmessig med at politiet får beholde førerkortet inntil videre.

Det vil for øvrig virke veldig rart å finne ut i ettertid at du svingte unna et dyr, når det ikke ble nevnt i politiets rapport om hendelsen. Vær ærlig og oppriktig.

ja jeg tror det var samtykke til midlertidig førerkortbeslag. Har lest at politiet må videresende saken til tingretten ja etter tre uker ellers skal jeg kunne hente førerkortet eller noe sånt igjen. Er ganske glad i ettertid for att jeg gjorde det for vist ikke kunne de bare lagt saken nederst i "bunken med papirer" og tiden jeg måtte gått uten førerkort blir ofte lengre en selve førerkortbeslaget har jeg lest.

Var litt hva som skjedde nå jeg var usikker på ja, så jeg blir bare kalt inn til rettsmøte nå ikke noe avhør eller lignende?

Skal si det som det var ja, men en ting har jeg erfart og det er at politiet vil prøve og straffe deg mest mulig og om det skulle skje noe lignende igjen kommer jeg bare til å si det som tjener mest på. skal det skje att jeg blir tatt med buksa nede i laserkontroll og de har fysiske bevis er det jo selvfølgelig ingenting annet å gjøre en å bare samtykke førerkort beslag da det vil være helt tydelig hva som blir reaksjoen uansett.

Sant skal sies at det var 2 politifolk der, en hyggelig(proffesjonnel) fyr og en dritsur en. Da jeg spurte han ene trivelige karen, hva han trodde skjedde nå sa han at jeg måtte regne med et forenklet forelegg på ca 1000kr. Men så satt de seg inn i bilen og pratet og etter ganske lenge kom de ut å røsket lappen fra meg og han sure fyren var jævlig ivrig etter att jeg skulle samtykke.  

Endret av tøffere1toget
Lenke til kommentar

Var litt hva som skjedde nå jeg var usikker på ja, så jeg blir bare kalt inn til rettsmøte nå ikke noe avhør eller lignende?

Det er to parallelle løp her - politiet bedriver etterforskning og tingretten vil ha en sak om midlertidig førerkortbeslag. Fra tingretten vil du ikke høre noe mer før du får innkallingen. Fra politiets side kan det godt være de vil avhøre deg, men hvordan de jobber i din konkrete sak er vanskelig å si noe om.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hva jobber du med?

Husk at førerkortbeslag i seg selv ikke nødvendigvis er saklig grunn til oppsigelse..

Er produksjonsmedarbeider på tine, mister ikke jobben pga førerkortbeslaget i seg selv men jeg kommer meg rett og slett ikke på jobb pga busstilbudet her jeg bor er for dårlig. Avregistrete bilen nå som jeg akkurat hadde brukt mye tid å penger på for å få godkjent, jævlig kjipt å få et helt års veiavgift da det bare er en månde siden den ble godkjent/registrert. Så ser ut til at det blir en dyr avfære det her. Bytta blant annet girkassa, panser, spoiler, lykter osv og mye understellsdeler i vinter for å få drømmebilen på veien   :glare:   

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...