Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Grunnen til det er at det er en stor forskjell på de to scenariene - det å ha sex med noen andre enn sin partner og det å stjele. Jeg skal ikke nekte for at begge scenariene har gråsoner. Det har de sa absolutt. Men det er likevel to vidt forskjellige handlinger.

Ja, det er to forskjellige situasjoner. Grunnen til at de likevel er sammenlignbare er at de følger samme prinsipp: Manipulatoren bryter moralske regler i egen vinnings hensikt. Den andre parten lures til å være med på den moralske ugjærningen, men føler ikke dårlig samvittighet grunnet manipulatorens emosjonelle manipulajson. Man føler snarere at det er moralsk riktig å bryte den moralske regelen "denne ene gangen" fordi situasjonen anses som et unntakstilfelle. Dermed spiller det ingen rolle om man vet at en regel brytes, fordi konteksten oppleves som å overstyre regelen. Dette er dynamikken i begge situasjoner. Derfor er de sammenlignbare på et overordnet nivå.

 

Hensikten med analogien var uansett å vise at det er mulig å bryte regler uten å ha dårlig samvittighet dersom man appellerer til høyere moralske verdier. I mitt eksempel ble dette illustrert med svindleren som hadde en tårevåt historie om barna sine og dårlig økonomi. Historien er ment for å stimmulere følelsen av sympati hos offeret. I relasjon til utroskap er historien ofte at en person man allerede er glad i har en trist historie om hvordan man føler seg fanget og lite verdsatt i sitt eksisterende forhold, også med målsetning om å stimmulere sympati hos den andre parten. Dersom man vil hjelpe noen man er glad i, har man et incentiv til å bryte regler, avhengig av hvor emosjonelt investert man er. Føler man sympati, vil man ofte hjelpe, selv om det innebærer å bryte regler. Hvorvidt man faktisk hjelper eller ikke er irrlevant dersom man oppnår følelsen av å hjelpe. Det oppnår man dersom den utro formidler at dette er det eneste som vil hjelpe.

 

Dermed går det potensielt fint an å bryte enhver moralsk regel, inkludert utroskap, uten å føle dårlig samvittighet.

 

En emosjonelt uavhengig tredjepart [som f.eks deg] vil naturligvis se situasjonen klarere, og vil vektlegge regelbruddet høyere, og "unntakssituasjonen" som irrelevant. Men å si at "en med moralske verdier vil vite at dette er galt og ikke gjør situasjonen bedre, og dermed avslå å delta i utroskap", er ikke nødvendigvis riktig dersom man er emosjonelt investert. Dette betyr ikke at man ikke har moralske verdier. Det betryr snarere at man har sterke moralske verdier, men at man vekter situasjonen annerledes fordi man er emosjonelt investert. Det er stimuleringen av denne emosjonelle tilstanden som er hensikten ved emosjonell manipulajson.

 

Det var punkt 1.

 

Punkt 2 er at du sier det er "like ille" å bryte et løfte, som å bidra til at noen andre bryter et løfte. Dette viser jeg at ikke kan være sant fra et moralsk perspektiv fordi en person som bidrar til at noen andre bryter et løfte aldri trenger å selv være uærlig.

 

Å ikke vise respekt for andres løfter er ikke like ille som å bryte ens egne løfter. En person som ikke respekterer andres løfter kan fortsatt være troverdig, pålitelig og 100% ærlig. Det kan ikke sies om den som er utro, uansett hva konteksten er. Ingen av partene handler optimalt moralsk. Men i tilfellet med den utro fremtrer ens dårlige holdning tydeligere, uansett hvem som manipulerte hvem. Det er ikke tilfellet for den eventuelt single parten.

Endret av Løgn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Kvinne 39år, aldri vært utro.Jeg vet med meg selv at uansett hvor dårlig et forhold er så vil det aldri bli bedre av å være utro. Jeg tenker at om man er misfornøyd der man er så må man prøve å ordne opp i det forholdet eller avslutte det før man går videre å treffer andre. For meg ville det aldri vært verdt det og jeg skjønner ikke hvorfor noen velger å være utro gang på gang når de er i et forhold, hvorfor ikke heller da bare være singel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg ville det aldri vært verdt det og jeg skjønner ikke hvorfor noen velger å være utro gang på gang når de er i et forhold, hvorfor ikke heller da bare være singel?

Fordi de ønsker sex i pose og i sekk. Enkelte er i forhold for ekstra tilgang på sex og ikke nødvendigvis pga de andre aspektene av forholdet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

For meg ville det aldri vært verdt det og jeg skjønner ikke hvorfor noen velger å være utro gang på gang når de er i et forhold, hvorfor ikke heller da bare være singel?

Fordi de ønsker sex i pose og i sekk. Enkelte er i forhold for ekstra tilgang på sex og ikke nødvendigvis pga de andre aspektene av forholdet.

 

Det er en egoistisk holdning. Jeg mener at om det er kun sex som gjelder så bør man la være å gå inn i et forhold. Det er nok av dem som vil ha sex uten forpliktelser å ta av.

Endret av Isolde
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra naturens side og i praksis så er det flest kvinner som har sex med flere partnere mens kun de mest attraktive mennene har sex med flere kvinner. En betydelig andel menn har sjelden eller aldri sex. Flere menn hadde vært utro dersom de hadde muligheten, men det har de ikke siden kvinner flest ikke finner en gjennomsnittlig mann attraktiv. Så får denne vedkommende gå hjem til sin kjæreste for å spørre om hennes egentlige intensjoner med forholdet siden andre kvinner ikke vil ha ham. Svaret kan bli at hun fant det praktisk, at det var tilfeldig eller at han er en placeholder til hun finner en som er bedre.

 

Det er forsket på hvor mange prosent av menn som gjennom tidene har fått ført genene sine videre og det er et mindretall. De mest attraktive mennene har barn med flere kvinner. Ei kvinne kan være med en mann uten å fortelle at det ikke er han som er far til hennes barn.

 

Når en kvinne velger en typisk alfahann er det større sjanse for at hun må dele ham med flere kvinner. De fleste kvinner er vinnere, typisk 8 av 10, de ferreste av menn er vinnere, typisk 2 av 10.

 

Kvinner flest har mulighet til å være utro, menn flest har i liten grad den samme muligheten. Menn er mer redd for å miste partneren da det ikke står utallige kvinner i kø etterpå slik som det står menn i kø for kvinner.

 

Folk er mer redd for å miste noe når det er den eneste de har enn når de har flere enn de greier å ta stilling til.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...