Gå til innhold

Kortspill med heila og halva

Anbefalte innlegg

Da jeg var på en ferietur denne uka med dama og noen familiemedlemmer spilte vi et kortspill som heter dritar (eller driter på bokmål). Spillet handler om å ta stikk, og vi spiller med trumf, som i bridge. Men vi bruker en utradisjonell rekkefølge på kortene:

•  I farger som ikke er trumf er esset høyest, deretter tieren, så konge-dame-knekt (?), så 9-8-7-6-5-4-3-2. Det er altså bare tieren som er flyttet over rosekortene, resten er "som vanlig".
  • I truffargen er knekten høyest. Deretter følger den motsatte knekten, altså den i samme farge i ordets tradisjonelle forstand. Trumfknekten kalles heila, og den andre knekten halva. Deretter kommer trumfess, så 10, så K-Q-J, så 9-8-7-6-5-4-3-2. Det er altså totalt 14 kort i trumf, og bare 12 i den fargen som halva kommer fra.

Jeg kan faktisk et kortspill til som bruker denne rekkefølgen på kortene (heila og halva, og at tieren er høyere en rosekortene), som heter slyng. Jeg lurte på om det finnes flere andre kortspill som bruker denne rekkefølgen, men google har ikke gitt meg noen svar. Jeg mistenker at dette er en gammel tradisjon, og muligens også noe lokal - jeg fant nemlig regler for slyng med tradisjonell rangering. Men er det noen her som har hørt om denne noe spesielle rangeringen, og som kan andre kortspill hvor denne blir benyttet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...