bigbom Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Jeg har problem med skjermkortet, et Sapphire Radeon 9600 Pro Atlantis. Pc’n slår seg av når jeg spiller Generals, og hvis jeg prøver meg på videoredigering, (Studio 8). Det er bare viftene som går. Jeg har sett at det er flere som har hatt problemer med dette skjermkortet. Jeg har prøvd følgende: • Enable Fastwrite, virket ikke. • Redusere AGP fra 8X til 4X, virket ikke,( i egenskaper for skjerm). • Redusere AGP hastigheten i BIOS, da ville ikke XP starte. • Senket maskinvare akselerasjonen, virket ikke. • Senket FSB hastigheten, da hyla det så stygt i alarmer (PC-Health i BIOS) at jeg ikke turte å gjøre annet enn å justere tilbake til standard. • S-ATA er disalblet i BIOS. Maskinvare konfigurasjon: • P4 2,4 GHz • Western Digital 120 GB • Abit IS7-M Hovedkort. • 512 MB DDR • Sappire Radeon 9600 Pro Atlantis 128 MB, VIVO. M/Catalyst 3, 9 driver. Jeg har også lasta ned demoen til Generals, for å teste om det var feil en av CD-ene Generals lå på. Det samme skjedde som med spillet jeg kjøpte. PC’n slår seg av, og det eneste som går er viftene. Jeg har også satt inn ei ekstra vifte i front av kabinettet, for at PC’n skulle få nok kjøling. Det hjalp ikke. Er det noen som har prøvd andre løsninger, som virket? Eventuelt et annet kort som Generals virker med? Lenke til kommentar
genesis Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Sappire Radeon 9600 Pro Atlantis 128 MB, VIVO. M/Catalyst 3, 9 driver. flere som har hatt problemer med den driveren, etter hva jeg forstår. Prøv de forskjellige driverene, husk å fjerne ALLE rester etter de gamle driverene (mange har fått problemer også pga. dette) søk i tidliger tråder, for progz e.l. til å fjerne restene (regcleaner tror jeg jeg leste i en tidligere tråd) Lenke til kommentar
Deidei Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 (endret) Det høres unektelig ut som et varmeproblem, hva kjører cpuen på i load? (dvs når du bruker den i spillet) Kan også være noe med strømforsyninga.... Endret 23. november 2003 av Stilus Lenke til kommentar
bigbom Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 (endret) Jeg gikk inn i BIOS og skjekka PC-Health, og da viste den en CPU temp på 54 C. Jeg hvet ikke om dette er mye eller normal temp. Hvordan måler jeg CPU'ens Load? Dette har jeg svært lite greie på. Det jeg har lagt ny kjølepasta på prosessoren (fjærena den gamle), uten at det hjalp. Endret 23. november 2003 av bigbom Lenke til kommentar
genesis Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 (endret) min CPU må ikke komme seg til 54C, da restarter maskina. CPUens temp ved load sikter du vel til`? du må bare kjøre et program som stresser CPUen din, og så leser du av målingene(i et program som tar temp fra BIOS (som tar temp fra sensor i CPU)). Prøv å kjør 3dmark01 el 03 for å teste om det er temp(/eller annet) eller driver problem. for med dette programmet virker "garanter" driverene fra ATI (ettersom de nærmest lager dem for å få maks poeng i dette programmet.... ) dersom CPU tempèn din er 54C ved idle (da den ikke jobber spesiellt, eks i windows når ingen større prosesser foregår) kan det godt være at den blir for varm. Altså, la oss si at i din BIOS er det satt til "default" at den skal låse maskina dersom CPU temp overstiger 60C el 65C...... da må du satse på bedre kjøling. (eller du kan ta av denne funksjonen, noe som ikke er å anbefale ettersom folk flest vil holde seg under disse verdiene) Når det gjelder kjølepastaen, kan du sjekke guiden på overklokking.no dersom du ikke er helt 100%. edit: load = laste = jobbe(/bebreide) Endret 23. november 2003 av genesis Lenke til kommentar
bigbom Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 Default i BIOS er satt til 70C, jeg restart maskina rett etter den slo seg av etter at jeg hadde spilt Generals. (som en test ) og da viste CPU core temp 54C. Da jeg la den nye kjølepastaen på, så fjerna jeg restene av den gamle, og la på nokk slik at hele prosessoren ble dekket. Lenke til kommentar
genesis Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 "CPU core temp 54C" da kan det være du har samme problem som jeg har. Igenplass har jeg stillt at den skal restarte seg ved 54C, men den gjør det. I bios har jeg satt 65 som warning og 70 som restart. Tingen er bare den at vi ikke har noe likt av hw som har noe med dette å gjøre. (eneste er gjerne rammen, jeg har PC2700 Twinmos) Hvilket OS kjører du? er det en spesiell/tilpasset utgave? For å finne ut om det er CPU --> kjør CPU på lavere verdier (volt & MHz) (slik at den ikke blir 54C ved load) Lenke til kommentar
bigbom Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 jeg har XP-student utgave. Det er en oppgraderings pakke, så da må du har et annet MS opprativsystem for å få instalert det. Og jeg har PC 3200 TwinMOS. Jeg kan jo prøve en bedre kjøler til CPU, men jeg skulle tro at den orginale hvar god nokk. Lenke til kommentar
bigbom Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 For å finne ut om det er CPU --> kjør CPU på lavere verdier (volt & MHz) (slik at den ikke blir 54C ved load) Har prøvd det, da fikk jeg en alarm i høytalerene (fra PC-Health), justerte ned FSB. så da jesterte jeg tilbake til standard verdier. Hvaslags CPU vifte burde jeg velge om jeg bytter? sitter med pip-åpent kabinett og fryser på beina. Lenke til kommentar
genesis Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 (endret) spør på overklokking.no, de burde ha peiling. Selv valgte jeg "CNPS6000CU Zalman CPU-kjøler, m/spenningsregulator - SocketA/FC-PGA På lager 265,00 " hos microplex tilsvarende for p4 blir vel "CNPS6500BCU Zalman CPU-kjøler, m/spenningsregulator - Socket478 (P4) På lager 380,00 " hos microplex , spør eller søk på overklokking(.no) først...... edit: aller først, for å finne ut om det er CPU varme (trodde ikke p4 hk/cpuer skulle ta en direkte restart ved for mye varme, først skal de redusere "hastigheten"): søk på download.com etter "Hot CPU Tester Pro 4.0 pop " (har ikke testet det, men navnet sier "litt"), last ned dette og prøv dersom dette ikke er et "stress" program så søk enter her eller på google etter CPUtest programmer, gi tilbakemelding på hvordan det får lykke til Endret 23. november 2003 av genesis Lenke til kommentar
bigbom Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 Oki, prøver det:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå