TMB Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 (endret) Hei. Jeg har hatt et problem med bilen min i et par år nå, og har nå bestemt meg for å ta tak i det. Problemet er at bilen enten ikke vil gi ut kald luft, eller så vil den ikke gi ut varm luft. Motoren blir varm hver gang så ikke noe feil med temperatursensoren eller noe. Har som sagt observert dette i et par år og det er konsekvent annen hver gang jeg starter bilen. Eksempel: Bilen blåser kun kaldt. Starter bilen på nytt = kun varm luft Bilen blåser kun varmt. Starter bilen på nytt = kun kald luft En veldig sjelden gang i blant kan jeg få varm luft når den i utgangspunktet gir kun kaldt, men da lunkent, og da virker det som at alle innstillingene på Climatronic imellom det kaldeste og varmeste ikke har noe for seg. Jeg har Googlet dette opp og ned i mente i flere timer nå og blir ikke så mye klokere. Fant denne PDF-en: http://www.saunalahti.fi/~jues/Climatronic_Self_Diagnostics.pdf Jeg leste av feilkodene og fikk opp de fire følgende: 025b = Footwell/Defrost Flap Servo Motor 04f7 = Temperature Flap Servo Motor04f8 = Central Flap Servo Motor04fa = Recirculation Flap Servo Motor Da regner jeg med at disse fire servomotorene må byttes. Dette ønsker jeg da å gjøre selv, så prøver å finne ut hva delenummerne er, slik at jeg kan prøve å søke på eBay etter deler. Dette viser seg å være tilnærmet umulig.... Fant følgende side som viser delenummer: http://nemiga.com Tror jeg har klart å bla meg frem til riktig kategori: http://nemiga.com/en/cat_spares/etka/volkswagen/pa/226/820200/ Problemet er at delene ikke heter det samme som i dokumentet jeg fant, så vet jo ikke om det er de riktige nummerne. Er det noen som har noen tips her eller kan hjelpe meg? På forhånd takk! Endret 22. mai 2016 av TMB Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Har du slettet kodene og gjort en actuator test? Hvilke koder gjenstår? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 22. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2016 Jeg slettet kodene og gikk inn på nytt igjen med en gang, da var de to første der, gikk ut og inn igjen og alle var tilbake. Actuator test har jeg ikke gjort nei, får vel gjøre det og. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Jeg slettet kodene og gikk inn på nytt igjen med en gang, da var de to første der, gikk ut og inn igjen og alle var tilbake. Da er det sannsynligvis ikke noe poeng med en actuator test. Jeg ville diagnostisert og testet systemet med vag-com. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Og det gjøres hvordan? Jeg har et OBD2 Bluetooth-adapter hvis det er samme greia, leste av feilkoder via app på mobilen men ligger ingen inne. Endret 23. mai 2016 av TMB Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Med pc og kabel. Du ikke kan bruke bt-adapteret ditt med vag-com. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Det jeg mente å spørre om er om det er de samme feilkodene som leses av? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Ja, men man kan i tillegg gå inn og teste komponentene. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 25. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2016 Hvor kan denne kjøpes? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Kan du utføre en aktuator test? Jeg fant informasjon som tyder på at den kalibrerer motorene. Det kan kanskje løse problemet. Evt. diagnose: Kabel fra Ross-Tech med innebygget programvarelisens (249-349 dollar). Billig kabel fra ebay (6-7 dollar) + programvare fra Ross-Tech ($99). Gratisversjonen er veldig begrenset i funksjonalitet i forhold til den registrerte versjonen, mens det er utvidet funksjonalitet med ekte kabel, se sammenligning: http://www.ross-tech.com/vag-com/vag-functions.html Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Er feilen uavhengig temp i kupeen? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 6. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2016 Kan du utføre en aktuator test? Jeg fant informasjon som tyder på at den kalibrerer motorene. Det kan kanskje løse problemet. Da har jeg tatt actuator test og feilkodene som kom frem er de samme som de jeg skrev i første post.. Er feilen uavhengig temp i kupeen? Jepp. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Lite sansynlig at det er fire deffekte spjeldmotorer. Høres mer ut som det er feil på styinga av de. Som igjen da sikkert er selve panelet som i tillegg fungerer som en styreenhet. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Enig med dude. Kan hende så enkelt som vaklende sikring til styring. Disse styringene har jeg aldri skrudd på. Ville fått fatt i et elektrisk skjema og feilsøkt med multimeter. Sjekk om skjema vises i haynesbok. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 31. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Jeg kjøpte en brukt styreenhet på eBay og byttet den i dag. Det positive er at nå virker varmen hver gang! Det negative er at nå er det ikke baklys i den, så er umulig å se noe om det er mørkt. Samt at man må trykke en tast hver gang man starter bilen for at den skal begynne å blåse luft. Temperaturinnstillingene mellom kaldest og lavest ser ikke ut til å virke, men slik har det "alltid vært". Det ligger fortsatt inne feilkode 4F7 og 25B, i tillegg til en ny: 30B som betyr Outside Temperature Sensor – Front Bumper. Men varmen virker i hvert fall så det er det viktigste - vet ikke om jeg orker mer av dette styret nå, lar den være nå som det virker Den kjøler ikke spesielt bra på det kaldeste, men det har den vel heller ikke gjort før, aircondition var kanskje ikke like bra i 2002 som det er i dag Men har Googlet litt og det virker som at outside temprature sensor har noe å si for Climatronic, den viser 18C når det er 25+ så kanskje derfor den ikke vil kjøle så godt. EDIT: Ser at lysproblemene også kan komme av at temperatursensoren ikke virker, så kanskje jeg skal bestille ny. Rart den var lys i den gamle da... Endret 31. juli 2016 av TMB Lenke til kommentar
TMB Skrevet 31. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2016 Jeg har ikke råd til den dyre kabelen fra Ross-Tech, og gidder ikke betale $99 for en programvare som kun kan installeres 1 gang på 1 maskin, så bestilte en billigkabel fra eBay og tester med gratisversjonen av VCDS-Lite. Har lest litt på nettet og mange får frem feilkoder med denne selv om de generiske OBD2 Bluetooth-adapterne sier at det ikke ligger noen. Så verdt et forsøk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Fikk du fikset alt? Jeg har feilmeldingen "04f7 = Temperature Flap Servo Motor" på min bil nå. Lurer på om du kjøpte denne delen ny? i så fall fra hvor. Vil helst ha originaldeler. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 30. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2019 Det er 2,5 år siden jeg solgte bilen, mener å huske at jeg ikke fikk fikset det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå