Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Passat 3BG - Climatronic, feilkoder

TMB

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hatt et problem med bilen min i et par år nå, og har nå bestemt meg for å ta tak i det.

Problemet er at bilen enten ikke vil gi ut kald luft, eller så vil den ikke gi ut varm luft. Motoren blir varm hver gang så ikke noe feil med temperatursensoren eller noe.

Har som sagt observert dette i et par år og det er konsekvent annen hver gang jeg starter bilen.

Eksempel:

Bilen blåser kun kaldt. Starter bilen på nytt = kun varm luft

Bilen blåser kun varmt. Starter bilen på nytt = kun kald luft

En veldig sjelden gang i blant kan jeg få varm luft når den i utgangspunktet gir kun kaldt, men da lunkent, og da virker det som at alle innstillingene på Climatronic imellom det kaldeste og varmeste ikke har noe for seg.

Jeg har Googlet dette opp og ned i mente i flere timer nå og blir ikke så mye klokere. Fant denne PDF-en:

http://www.saunalahti.fi/~jues/Climatronic_Self_Diagnostics.pdf

Jeg leste av feilkodene og fikk opp de fire følgende:

025b = Footwell/Defrost Flap Servo Motor

04f7 = Temperature Flap Servo Motor
04f8 = Central Flap Servo Motor
04fa = Recirculation Flap Servo Motor

Da regner jeg med at disse fire servomotorene må byttes. Dette ønsker jeg da å gjøre selv, så prøver å finne ut hva delenummerne er, slik at jeg kan prøve å søke på eBay etter deler. Dette viser seg å være tilnærmet umulig....

Fant følgende side som viser delenummer:

http://nemiga.com

Tror jeg har klart å bla meg frem til riktig kategori:

http://nemiga.com/en/cat_spares/etka/volkswagen/pa/226/820200/

Problemet er at delene ikke heter det samme som i dokumentet jeg fant, så vet jo ikke om det er de riktige nummerne.

Er det noen som har noen tips her eller kan hjelpe meg?

På forhånd takk!

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du utføre en aktuator test? Jeg fant informasjon som tyder på at den kalibrerer motorene. Det kan kanskje løse problemet.

Evt. diagnose:

Kabel fra Ross-Tech med innebygget programvarelisens (249-349 dollar).

Billig kabel fra ebay (6-7 dollar) + programvare fra Ross-Tech ($99).

Gratisversjonen er veldig begrenset i funksjonalitet i forhold til  den registrerte versjonen, mens det er utvidet funksjonalitet med ekte kabel, se sammenligning:

http://www.ross-tech.com/vag-com/vag-functions.html

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan du utføre en aktuator test? Jeg fant informasjon som tyder på at den kalibrerer motorene. Det kan kanskje løse problemet.

Da har jeg tatt actuator test og feilkodene som kom frem er de samme som de jeg skrev i første post..

Er feilen uavhengig temp i kupeen?

Jepp.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kjøpte en brukt styreenhet på eBay og byttet den i dag.

Det positive er at nå virker varmen hver gang!

Det negative er at nå er det ikke baklys i den, så er umulig å se noe om det er mørkt. Samt at man må trykke en tast hver gang man starter bilen for at den skal begynne å blåse luft.

Temperaturinnstillingene mellom kaldest og lavest ser ikke ut til å virke, men slik har det "alltid vært".

Det ligger fortsatt inne feilkode 4F7 og 25B, i tillegg til en ny: 30B som betyr Outside Temperature Sensor – Front Bumper.

Men varmen virker i hvert fall så det er det viktigste - vet ikke om jeg orker mer av dette styret nå, lar den være nå som det virker :p

Den kjøler ikke spesielt bra på det kaldeste, men det har den vel heller ikke gjort før, aircondition var kanskje ikke like bra i 2002 som det er i dag :p Men har Googlet litt og det virker som at outside temprature sensor har noe å si for Climatronic, den viser 18C når det er 25+ så kanskje derfor den ikke vil kjøle så godt.

EDIT: Ser at lysproblemene også kan komme av at temperatursensoren ikke virker, så kanskje jeg skal bestille ny. Rart den var lys i den gamle da...

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Jeg har ikke råd til den dyre kabelen fra Ross-Tech, og gidder ikke betale $99 for en programvare som kun kan installeres 1 gang på 1 maskin, så bestilte en billigkabel fra eBay og tester med gratisversjonen av VCDS-Lite. Har lest litt på nettet og mange får frem feilkoder med denne selv om de generiske OBD2 Bluetooth-adapterne sier at det ikke ligger noen. Så verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Fikk du fikset alt?

Jeg har feilmeldingen "04f7 = Temperature Flap Servo Motor" på min bil nå. Lurer på om du kjøpte denne delen ny? i så fall fra hvor. Vil helst ha originaldeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...