Gå til innhold

Hvordan etablere seg i utlandet på uføretrygd

Anbefalte innlegg

Jeg ble uføretrygdet i Januar.

Jeg har lenge ville etablert meg i utlandet siden jeg er lei av Norge og lei av byen jeg bor i.

Alle jeg kjenner og vokste opp med er enten flyttet i inn & utland, blitt selvgode familie og facebooktryner eller fullstendig narkomane og alkholikere.

Det er absolutt INGENTING som holder meg igjen her i landet.
Jeg føler jeg er på en annen planet enn de fleste og jeg vil starte helt på nytt.
Men jeg vil ikke bo i Norge (Danmark og Sverige er også uaktuelt) fordi det er rett

og slett bare ikke min type land eller folk.

Hvordan starter jeg?
Det er mange av de uføretrygda som har flyttet til Spania men jeg aner ikke hvordan de får ordnet det
(og noe så klisjé som Spania er ikke helt hva jeg tenkte)

Føler meg helt rådvill.

Målet er å evt. studere etterhvert som man "kommer litt i gang" i et nytt land.
Prøve å skape sin egen framtid.

Men jeg blir ikke bedre i diagnosen

(post traumatisk og alvorlige depresjoner)

om jeg skal fortsette å bo i en dead beat småby der stigma, rykter og selvgodhet florerer

og man hater og forakter hvert sekund man er tilstede i den og er dritlei alle rundt seg.

Noen som har noen råd? Noen pointers?

Jeg trenger å komme i gang med noe her i livet.

Endret av Helpless/Green
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, ja. Bor han i Norge går pengene Norge gir han syvende og sist tilbake til den norske økonomien, enten i form av skatter eller produktivitet.

Hans livskvalitet blir betraktelig bedre i et land han trives i, og hvor kanskje økonomien er sånn at han har bedre levevilkår og sterkere kjøpekraft enn i Norge (typ deler av asia eller østblokkland).

Lenke til kommentar

Lei av èn by i Norge. Vil flytte ut av Norge. På Norges regning.

Prøv å flytte til en annen landsdel først kanskje?

That's uncalled for...

Ingen liker trygdesnyltere.... Men å være uføretrygd betyr ikke at man snylter. Man kan faktisk være syk.

Hvorfor skal ikke folk på uføretrygd kunne reise på lik linje med alle andre?

TS har ikke presentert noen argumenter som gir oss grunn til å tro at han har tenkt å svindle til seg skattepenger han ikke har rett til.

Lenke til kommentar

Ingen grunn, men iom reglene for å motta penger fra NAV vanligvis er at man må være i Norge og ikke får man feriepenger heller, så burde det være likt? Hvis man er syk og ikke (ennå?) er blitt ufør, så trenger man vel like mye en avkobling med penger, som andre. (som f.eks de som nettopp har gått over til ufør for samme diagnose)

Lenke til kommentar

Vel, ja. Bor han i Norge går pengene Norge gir han syvende og sist tilbake til den norske økonomien, enten i form av skatter eller produktivitet.

Hans livskvalitet blir betraktelig bedre i et land han trives i, og hvor kanskje økonomien er sånn at han har bedre levevilkår og sterkere kjøpekraft enn i Norge (typ deler av asia eller østblokkland).

Men han kunne vel kanskje, muligens, prøvd en annen by eller landsdel før han går så langt som å flytte ut av hele landet? Virker som en ganske logisk fremgangsmåte.

Lei av èn by i Norge. Vil flytte ut av Norge. På Norges regning.

Prøv å flytte til en annen landsdel først kanskje?

That's uncalled for...

Ingen liker trygdesnyltere.... Men å være uføretrygd betyr ikke at man snylter. Man kan faktisk være syk.

TS har ikke presentert noen argumenter som gir oss grunn til å tro at han har tenkt å svindle til seg skattepenger han ikke har rett til.

Hvorfor er det uncalled for? Han sier han er lei èn by og vil flytte ut av landet. Norge er et langt lang med mange byer og varierte landsdeler. Det virker dermed veldig logisk å prøve en annen by eller landsdel før man går såpass drastisk til verks som å flytte helt ut av det. 

Lenke til kommentar

@Lakus: I første innlegget ditt insinuerer du at TS har tenkt å snylte på staten. Du er frekk, rett og slett.

For å oppklare dette siden mange er i tvil: Når man flytter til utlandet som ufør, så mister man ikke pensjonen. Flytter man til et EU/EØS land slipper man i tillegg å betale medlemskap til folketrygden. Dette er fordi EU/EØS-avtalen gir samme retigheter som folketrygden.

Er man syk så er man syk. Dersom du tror det kan hjelpe å flytte til utlandet så har du altså rett til det uten å miste uføretrygden din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...