Redaksjonen. Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Slik utvinnes det viktigste stoffet i elbilbatteriene Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Litt annerledes enn bilder av kobbergruven spredd på nett av oljelobbyen... Men absolutt viktig at det stilles strenge krav og kontroll av utvinningsmetoder uansett. Kan ikke gå på bekostning av liv, helse, og miljøpåvirkning må miniseres. Virker å være enklere å unngå enn ved utvinning av f.eks. oljesand som ser rent og pent ut... 6 Lenke til kommentar
Skogkar Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Hva med utviklingen av grafén, kan denne ta over markedet til litium-baserte batterier, eller er det mer å regne som et materiale for effektivisering av batteriene? 3 Lenke til kommentar
Kalle K Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Et lite tips til artikkel forfatteren energitettheten i batterier oppgis ikke bare i Wh/L men også i Wh/kg. For bruk til transport er ofte Wh(kg vell så viktig. Ok et par ting till. Litium kan også utvinnes fra forekomster i leire som Hectorit. Store deler av USA og Meksiko har mange slike forekomster. Mye tyder på at disse vil levere til Tesla sin Gigafactory. Rundt år 2000 kollapset markeds prisen for Litium med nedleggelser av produsenter som resultat. De siste årene har prisen hentet seg inn igjen og etterspørselen økt dette gjør at alternativer til forekomster i Andesfjellene nå blir drivverdige. 6 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Litt annerledes enn bilder av kobbergruven spredd på nett av oljelobbyen... Men absolutt viktig at det stilles strenge krav og kontroll av utvinningsmetoder uansett. Kan ikke gå på bekostning av liv, helse, og miljøpåvirkning må miniseres. Virker å være enklere å unngå enn ved utvinning av f.eks. oljesand som ser rent og pent ut... Den virkelig store forskjellen mellom oljesand- og litium-utvinning til bilbruk er at litiumet er en del av bilen og kun må graves ut en gang, mens fossilbilen brenner opp råstoffet som hentes opp. 7 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Når skal vi regulere gruveindustrien over samme lest som oljeindustrien? Gruveselskapene pumper, dumper og stikker av med alle pengene. Så lenge det er slik trenger vi ikke gruvedrift i Norge. Lenke til kommentar
G Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 (endret) https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium Så 9,4 * 1,872 = ca 17,6 liter rent lithium i den kjemiske forbindelsen, det holder så mange kilometer i biltransport. Endret 22. mai 2016 av G Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 (endret) Kred til TU for denne artiklen. Som gir mer base for egen tenkning. Likes, er skryt til TU. Kom an ! Endret 22. mai 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV 3 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 (endret) Når skal vi regulere gruveindustrien over samme lest som oljeindustrien? Gruveselskapene pumper, dumper og stikker av med alle pengene. Så lenge det er slik trenger vi ikke gruvedrift i Norge. Crvena ZvezdasHar bare kjøpt gamle biler i hele min tid. 10 år+, gode dekk EU osv er viktig. Bilkvaliteten er nedadgåendes. Men at det er gruvene, stålet som er synderen betviles. Hvilken gruve kommer dagsavisene fra, er det falskheten eller reklamemakt ? Endret 22. mai 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
G Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Men at det er gruvene, stålet som er synderen betviles. Nei/Ja riktig, det måtte vel heller være tungmetallenes skyld, og radioaktive stoffers skyld Lenke til kommentar
1SNGGEPG Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hvordan er muligheten for å resirkulere litiumet fra gamle batterier? Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hvordan er muligheten for å resirkulere litiumet fra gamle batterier? Veldig god. 95-100% gjenvinning http://elbil.no/nyheter/elbiler/3793-omvendt-skeptiker-sentral-i-gjenbruk-av-nissan-batterier 3 Lenke til kommentar
Vetle Houg Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Når skal vi regulere gruveindustrien over samme lest som oljeindustrien? Gruveselskapene pumper, dumper og stikker av med alle pengene. Så lenge det er slik trenger vi ikke gruvedrift i Norge. Gruveselskapene reguleres på samme måte som industri og næringsliv for øvrig. De betaler skatt og arbeidsgiveravgift, kjøper varer og tjenester, etc. Og dette gjør de innenfor regler satt av norske myndigheter - også med tanke på utslipp. Er det verre at et gruveselskap tjener penger enn et it-selskap? 2 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Regner man at ca 10% av markedet for private-biler består av elbiler i 2020, så burde det være en smal sak for de belærede og belærende at dette ikke går bra. Skal tungtransporten også over på el blir saken straks verre for ikke å snakke om båt og fly.Og alle vet hvor ettermarkedet for fossilbiler vil ende opp. I den tredje verden hvor også mye av litium resursene vil tæres ifra. Samtidig kritiserer de rike de fattige for ikke å gjøre nok.Imens sitter man i i-landene og snakker med store vyer om miljøgevinster og hvor fantastisk elbilen er. Forstå og missforstå meg rett, fremtiden er så absolutt elektrisk, men hvor strømmen kommer ifra er en sak som ikke vil diskuteres og de elbil-religiøse vil ikke ta fakta inn over seg. Samme hvor mange batterier du smæsjer inn i det maktesløse avlatet ditt (det som står parkert utenfor i oppkjørselen din, ja) så skal energien produseres ett sted, og når MINST 70% av all energi pr. i dag er forurensende så sier det og seg selv at det er andre ting som monner mer enn at fete nordmenn kjører el. Det nytter også lite å si at andelen såkalt fornybar øker når det totale energi behovet øker raskere world over.Batteri er ikke veien annet enn kanskje som ett midlertidig relativt lite buffer mellom den reelle energi kilden og forbruker. At kilden ikke kan være vasskraft eller vindgeneratorer og anna pjatt som bølgekraft, det vil man ikke ta inn over seg. Det egner seg kun for statiske installasjoner. Har tillit der til at solkraft og vannkraft kan ha noe for seg, det er ekte miljøvennlige kilder, men vind/bølge/termisk lefler mer med lokalmiljøet enn det som trygt er.For dynamiske forbrukere, som transport-middler, må kraften kunne genereres på stedet dersom teknologien skal kunne bli noe annet enn en midlertidig løsning. Hydrogen er interessant i en overgangsperiode, elbiler med kun batteri møter stadig motbør og bør skrinlegges som ide om enn ikke helt enda, men vi må allerede nå ta sikte på å oppdage teknologien som kan generere den kraften vi trenger når vi trenger den, der vi trenger den. Og det i stort mon.Fremtiden er fusjons-basert.http://focusfusion.org/index.php/site/category/C30/ Endret 25. mai 2016 av EremittPåTur Lenke til kommentar
Tor Thorbergsen Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Et lite tips til artikkel forfatteren energitettheten i batterier oppgis ikke bare i Wh/L men også i Wh/kg. For bruk til transport er ofte Wh(kg vell så viktig. Enig, begge deler er svært interessante. Både effekt/volum og effekt/kilo. Ta hydrogen som eksempel, leste en artikkel hvor det ble sagt at pga volumet hydrogen trenger så kan det ikke brukes til langdistanse luftfart. Endret 23. mai 2016 av Tor Thorbergsen Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Regner man at ca 10% av markedet for private-biler består av elbiler i 2020, så burde det være en smal sak for de belærede og belærende at dette ikke går bra. Skal tungtransporten også over på el blir saken straks verre for ikke å snakke om båt og fly. Og alle vet hvor ettermarkedet for fossilbiler vil ende opp. I den tredje verden hvor også mye av litium resursene vil tæres ifra. Samtidig kritiserer de rike de fattige for ikke å gjøre nok. Imens sitter man i i-landene og snakker med store vyer om miljøgevinster og hvor fantastisk elbilen er. Forstå og missforstå meg rett, fremtiden er så absolutt elektrisk, men hvor strømmen kommer ifra er en sak som ikke vil diskuteres og de elbil-religiøse vil ikke ta fakta inn over seg. Samme hvor mange batterier du smæsjer inn i det maktesløse avlatet ditt (det som står parkert utenfor i oppkjørselen din, ja) så skal energien produseres ett sted, og når MINST 70% av all energi pr. i dag er forurensende så sier det og seg selv at det er andre ting som monner mer enn at fete nordmenn kjører el. Det nytter også lite å si at andelen såkalt fornybar øker når det totale energi behovet øker raskere world over. Batteri er ikke veien annet enn kanskje som ett midlertidig relativt lite buffer mellom den reelle energi kilden og forbruker. At kilden ikke kan være vasskraft eller vindgeneratorer og anna pjatt som bølgekraft, det vil man ikke ta inn over seg. Det egner seg kun for statiske installasjoner. Har tillit der til at solkraft og vannkraft kan ha noe for seg, det er ekte miljøvennlige kilder, men vind/bølge/termisk lefler mer med lokalmiljøet enn det som trygt er. For dynamiske forbrukere, som transport-middler, må kraften kunne genereres på stedet dersom teknologien skal kunne bli noe annet enn en midlertidig løsning. Hydrogen er interessant i en overgangsperiode, elbiler med kun batteri møter stadig motbør og bør skrinlegges som ide om enn ikke helt enda, men vi må allerede nå ta sikte på å oppdage teknologien som kan generere den kraften vi trenger når vi trenger den, der vi trenger den. Og det i stort mon. Fremtiden er fusjons-basert. http://focusfusion.org/index.php/site/category/C30/ Her slår du inn åpne dører. De fleste vet nå at det totale miljøregnskapet til elbiler vs. fossilbiler avhenger av elektrisitetsmiksen man lader elbilene med. Dette har da også blitt grundig gjennomgått i en rekke studier hvor man bruker livsløpsmetodikk nettopp for å fastsette dette totalbildet. Disse studiene kjenner jeg spesielt godt, og alle konkluderer med at elbiler er bedre totalt sett. Riktignok er elbiler bare noe bedre dersom man lader med en typisk europeisk elmiks fra 2012. Lader man med en typisk nordisk elmiks er de dramatisk mye bedre. Men husk at det fases stadig mer fornybar strøm inn i elmiksen, så over de neste 5- 10 årene vil forspranget i favør elbiler trolig bare bli større. I tillegg til at elbilene fremdeles er på et tidlig utviklingsstadium. Men folk må huske at kollektiv/sykkel/gange alltid vil være bedre enn å kjøre elbil. Men den andelen som må tas av personbil bør med fordel fases over på elektrisitet. 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 (endret) Her slår du inn åpne dører. De fleste vet nå at det totale miljøregnskapet til elbiler vs. fossilbiler avhenger av elektrisitetsmiksen man lader elbilene med. Dette har da også blitt grundig gjennomgått i en rekke studier hvor man bruker livsløpsmetodikk nettopp for å fastsette dette totalbildet. Disse studiene kjenner jeg spesielt godt, og alle konkluderer med at elbiler er bedre totalt sett. Riktignok er elbiler bare noe bedre dersom man lader med en typisk europeisk elmiks fra 2012. Lader man med en typisk nordisk elmiks er de dramatisk mye bedre. Men husk at det fases stadig mer fornybar strøm inn i elmiksen, så over de neste 5- 10 årene vil forspranget i favør elbiler trolig bare bli større. I tillegg til at elbilene fremdeles er på et tidlig utviklingsstadium. Men folk må huske at kollektiv/sykkel/gange alltid vil være bedre enn å kjøre elbil. Men den andelen som må tas av personbil bør med fordel fases over på elektrisitet. Har aldri sakt at elbilen ikke vil bli ledende, så jeg vet ikke helt hva du svarer på. Men det jeg HAR sakt er at batterier slik de brukes nå, som hoved energilager, er ett blindspor. det løser noen problemer med innfører andre. Elektrisiteten må genereres der og da, med små (i forhold) batterier som buffer. Spesielt med tanke på at man også ønsker å fase tungtransport, marine fartøy og også flytransport over på elektrisk drift. Derfor er fremtiden fortsatt fusjonsbasert Dessuten, dersom du skal fra sørlandet til dovre, så går du ikke, du kjører, og kollektiv er noe jeg kun tar når jeg har veeeeeeldig god tid. And by the way... elbiler i kollektivfeltet er like idiotisk som å putte rev i hønsegården. Endret 2. juni 2016 av EremittPåTur Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Regner man at ca 10% av markedet for private-biler består av elbiler i 2020, så burde det være en smal sak for de belærede og belærende at dette ikke går bra. Skal tungtransporten også over på el blir saken straks verre for ikke å snakke om båt og fly. Og alle vet hvor ettermarkedet for fossilbiler vil ende opp. I den tredje verden hvor også mye av litium resursene vil tæres ifra. Samtidig kritiserer de rike de fattige for ikke å gjøre nok. Imens sitter man i i-landene og snakker med store vyer om miljøgevinster og hvor fantastisk elbilen er. Forstå og missforstå meg rett, fremtiden er så absolutt elektrisk, men hvor strømmen kommer ifra er en sak som ikke vil diskuteres og de elbil-religiøse vil ikke ta fakta inn over seg. Samme hvor mange batterier du smæsjer inn i det maktesløse avlatet ditt (det som står parkert utenfor i oppkjørselen din, ja) så skal energien produseres ett sted, og når MINST 70% av all energi pr. i dag er forurensende så sier det og seg selv at det er andre ting som monner mer enn at fete nordmenn kjører el. Det nytter også lite å si at andelen såkalt fornybar øker når det totale energi behovet øker raskere world over. Batteri er ikke veien annet enn kanskje som ett midlertidig relativt lite buffer mellom den reelle energi kilden og forbruker. At kilden ikke kan være vasskraft eller vindgeneratorer og anna pjatt som bølgekraft, det vil man ikke ta inn over seg. Det egner seg kun for statiske installasjoner. Har tillit der til at solkraft og vannkraft kan ha noe for seg, det er ekte miljøvennlige kilder, men vind/bølge/termisk lefler mer med lokalmiljøet enn det som trygt er. For dynamiske forbrukere, som transport-middler, må kraften kunne genereres på stedet dersom teknologien skal kunne bli noe annet enn en midlertidig løsning. Hydrogen er interessant i en overgangsperiode, elbiler med kun batteri møter stadig motbør og bør skrinlegges som ide om enn ikke helt enda, men vi må allerede nå ta sikte på å oppdage teknologien som kan generere den kraften vi trenger når vi trenger den, der vi trenger den. Og det i stort mon. Fremtiden er fusjons-basert. http://focusfusion.org/index.php/site/category/C30/ Vanlige solpaneler leverer 10-20 W/m^2 i gjennomsnitt over året. Det vil si at for å produsere like mye strøm som hele verdens produksjon idag (22 PetaWattTimer ifølge CIA factbook, 2011) trenger man et areal tilsvarende 1-2% av Sahara (10 mill km^2) Vindturbiner trenger ca 4 ganger mer areal, altså tilsvarende 4-8% av Sharas areal (men plassert på optimale steder). Bioetanol ser ut til å kreve et areal et sted mellom sol-paneler og vindturbiner. Vi har altså minst 3 teknologier som hver for seg har potensiale til å dekke hele verdens behov for fornybar energi. Ikke si at ingen snakker om dette - det er vel kjent for de fleste. 1 Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium Så 9,4 * 1,872 = ca 17,6 liter rent lithium i den kjemiske forbindelsen, det holder så mange kilometer i biltransport. Nei, man må dividere med egenvekten. Det vil si at 9,4 kg blir 5,02 liter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå