ChiaroScuro Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Jeg er enig med Stordalen, og håper det kan bli virkelighet. Jeg har alltid synes at oljerikdommen vår skulle deles mellom de skandinaviske land. Oljen "vår" er ikke resultat av stor innsats og dyktighet fra vår side. Den er resultat av flaks og tilfeldigheter. Så det var bare flaks som resulterte i et oljefond stort nok til neste generasjons nordmenn? Er Norge virkeligg bygd på flaks og tilfeldigheter? Er Norge vært så lite for deg? Ja, grunnleggende flaks og påfølgende god forvaltning. Jeg er enig med Stordalen, og håper det kan bli virkelighet. Jeg har alltid synes at oljerikdommen vår skulle deles mellom de skandinaviske land. Oljen "vår" er ikke resultat av stor innsats og dyktighet fra vår side. Den er resultat av flaks og tilfeldigheter. Og ?? Det krever likevel innsats for å finne denne oljen. Og dette gjelder nesten for hvert og eneste land. Noen har flaks og har ressurser lettere tilgjengelig, andre ikke. Det er bare dumt for Norge å dele en oljerik nasjon, vi har bare å tape her. For å omskrive G.H. Brundtland: "Det er typisk norsk å være egoistisk"! Det er typisk for hvert eneste menneske å være egoistisk. Er du villig til å dele din formue eller eiendeler med andre? (unntak av dine kone/familie, noe som heller ikke er tilfelle for mange nå om dagen..) Selvfølgelig er jeg villig til å dele av "oljerikdommen" som jeg så heldig å være del av.. Jeg er enig med Stordalen, og håper det kan bli virkelighet. Jeg har alltid synes at oljerikdommen vår skulle deles mellom de skandinaviske land. Oljen "vår" er ikke resultat av stor innsats og dyktighet fra vår side. Den er resultat av flaks og tilfeldigheter. Vær så god, bare gi alt ditt jordiske gods til svenskene. Men rør noe av det som er mitt og ta konsekvensene. Tåpelige påstander! Jeg har ikke skrevet "alt ditt jordiske gods"! Jeg husker hva svenskene gjorde for oss etter 2. verdenskrig. Jeg husker også hvorfor vi ikke er i EU. Det har hele tiden vært ren egoisme. Fiskerne vill ikke dele fisken. Bøndene ville ikke miste sine subsidier. Vi trenger ikke være medlem, vi er rike og har oljeinntekter nok. Jeg ser med bekymring på en fremtid uten oljeinntekter. Hva er konsekvensene for svenskene dersom olje prisen fortsetter å være lav? Det eneste jeg kommer på er, billigere bensin. Hva er konsekvensene for oss? Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Norge klarer seg fint alene. Det samme gjør de to andre landene. Vi har et veldig nært og godt samarbeid. Ser ikke noen grunn til å inngå union. Annet enn at Stordalen ville tjent mer penger og vært enda mer 'bigshot'. Og som nevnt over; Sveriges innvandringspolitikk gjør det fullstendig uaktuelt. Endret 23. mai 2016 av misanthrope 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Jeg er enig med Stordalen, og håper det kan bli virkelighet. Jeg har alltid synes at oljerikdommen vår skulle deles mellom de skandinaviske land. Oljen "vår" er ikke resultat av stor innsats og dyktighet fra vår side. Den er resultat av flaks og tilfeldigheter. Så det var bare flaks som resulterte i et oljefond stort nok til neste generasjons nordmenn? Er Norge virkeligg bygd på flaks og tilfeldigheter? Er Norge vært så lite for deg? Ja, grunnleggende flaks og påfølgende god forvaltning. Ja svarer du på spørsmål om Norge er lite vært for deg, trist å høre. Å beholde selvstendighet er ikke tegn på egoisme men heller tegn på at man er stolt av å være fra Norge og stolt over landet. Landet ble ikke bygd på tilfeldigheter og flaks som du selv påstår men av hardt arbeid. Kan være enig i at Norge er heldig som har så mye oljerikdom, men at Norge er så rik som det er nå er ikke bygd på det du påstår, det mener nå jeg. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Jeg er enig med Stordalen, og håper det kan bli virkelighet. Jeg har alltid synes at oljerikdommen vår skulle deles mellom de skandinaviske land. Oljen "vår" er ikke resultat av stor innsats og dyktighet fra vår side. Den er resultat av flaks og tilfeldigheter. Jeg også blir uvel av dette innlegget da jeg mener det utviser en forakt og tåpelighet jeg knapt har sett makten til før, men stiller likevel noen spørsmål. 1) Hvilke ressurser som finnes i et samfunn mener du ikke er et resultat av flaks? 2) Hvor setter du grensa mellom ressurser som er et resultat av flaks/ikke flaks, og hvorfor vil du bare dele med de skandinaviske landene og ikke alle andre land? 3) Hadde vi ikke hatt olje hadde antakelig ingeniørene brukt kreftene sine på å finne på noe annet som kunne gitt oss gode inntekter, hvordan vil du beregne den reelle netto gevinsten oljen har hatt sammenliknet med alternativene? Lenke til kommentar
sabelpikk Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Artig tankeeksperiment av Stordalen, men ikke pokker om jeg vil ha noe av at svenske politikere legger seg oppi hvordan vi skal conduct business for å så si the litt som i julekalendern Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Jeg er enig med Stordalen, og håper det kan bli virkelighet. Jeg har alltid synes at oljerikdommen vår skulle deles mellom de skandinaviske land. Oljen "vår" er ikke resultat av stor innsats og dyktighet fra vår side. Den er resultat av flaks og tilfeldigheter. Jeg også blir uvel av dette innlegget da jeg mener det utviser en forakt og tåpelighet jeg knapt har sett makten til før, men stiller likevel noen spørsmål. 1) Hvilke ressurser som finnes i et samfunn mener du ikke er et resultat av flaks? 2) Hvor setter du grensa mellom ressurser som er et resultat av flaks/ikke flaks, og hvorfor vil du bare dele med de skandinaviske landene og ikke alle andre land? 3) Hadde vi ikke hatt olje hadde antakelig ingeniørene brukt kreftene sine på å finne på noe annet som kunne gitt oss gode inntekter, hvordan vil du beregne den reelle netto gevinsten oljen har hatt sammenliknet med alternativene? 1. Innovativ, kunnskapsbasert, foredlet eksport. 2. a, Natur resurser som kan omsettes uten foredling er flaks. b, Har ingenting mot å dele oljeinntektene med resten av verden. Kanskje vi da ville finne på andre ting å tjene penger på. Tenkte jeg skulle bruke Sverige som et eksempel. 3. Enig, men siden ingeniørene er opptatt i oljevirksomhet er det ingen som tenker på sånt. Det eneste folk tenker er at lønnsnivået innen olje skal være styrende for resten av samfunnet. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 8. april 2018 Del Skrevet 8. april 2018 Danmark, kanskje. Sverige, nei takk. Vi har nok problemer å ta oss av i Norge om vi ikke skal hanskes med Sveriges enorme problemer. Tror uansett vi klarer oss helt fint alene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå