hardstein2 Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 (endret) Nei, katolske oversetter Gehenna med helvete , det er feil Sheol oversetter de også med helvete. Det er feil Vi oversetter den riktig oversettelse fra greske ord Gehenna betyr det tilintetgjørelse Hebraiske sheol oversette vi dødsriket betyr graven , påvente av oppstandelsen Det betyr at Jehova Gud er kjærlighet Endret 29. mai 2016 av hardstein2 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Hva så? Du er vel klar over at mennesker havner i flere båser? Så lenge disse båsene ikke er i direkte konflikt så går det helt fint. Derfor er det helt innafor at en buddhist er ateist. På samme måte som at jeg er nordmann og elektriker. Vi behøver ikke å endre definisjonen på hva en elektriker er fordi at elektriker ikke er en nasjonalitet. Ateisme = uten gud. Intet mer intet mindre. Alt annet er noe annet. Du har retten til å definere det som du selv ønsker, selv om jeg synes den sammenligningen din ikke holder vann. Elendig for å være helt ærlig. Jeg definerer ateisme som uten religion. Det er ikke slik at jeg våknet opp og fant på av meg selv hva jeg mener med ordet. Min definisjon er på bakgrunn av egne tanker/preferanser og erfaring i samtale med andre mennesker. Du velger å bruke et ord på en helt annerledes måte enn de fleste andre jeg er klar over. Ergo er din kommunikasjon i det tilfellet dårlig med mindre du gjør folk obs på dette i forkant. 1 Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Nei, katolske oversetter Gehenna med helvete , det er feil Sheol oversetter de også med helvete. Det er feil Vi oversetter den riktig oversettelse fra greske ord Gehenna betyr det tilintetgjørelse Hebraiske sheol oversette vi dødsriket betyr graven , påvente av oppstandelsen Det betyr at Jehova Gud er kjærlighet King James Bibel fra 1611, første gang ordet helvete dukket opp i bibelen. Jeg har hørt at de oversatte 5 forskjellige ord til helvete og du har nevnt 2, hvilke er de 3 andre? Jeg ser intet godt i guden din. Hva så? Du er vel klar over at mennesker havner i flere båser? Så lenge disse båsene ikke er i direkte konflikt så går det helt fint. Derfor er det helt innafor at en buddhist er ateist. På samme måte som at jeg er nordmann og elektriker. Vi behøver ikke å endre definisjonen på hva en elektriker er fordi at elektriker ikke er en nasjonalitet. Ateisme = uten gud. Intet mer intet mindre. Alt annet er noe annet. Du har retten til å definere det som du selv ønsker, selv om jeg synes den sammenligningen din ikke holder vann. Elendig for å være helt ærlig. Jeg definerer ateisme som uten religion. Det er ikke slik at jeg våknet opp og fant på av meg selv hva jeg mener med ordet. Min definisjon er på bakgrunn av egne tanker/preferanser og erfaring i samtale med andre mennesker. Du velger å bruke et ord på en helt annerledes måte enn de fleste andre jeg er klar over. Ergo er din kommunikasjon i det tilfellet dårlig med mindre du gjør folk obs på dette i forkant. Jeg har aldri spurt deg om hvilken motivasjon eller årsak til at du ble en ateist, men den generelle årsaken til at folk blir ateister er skepsis, ikke sant? Men hvis vi skal dele slike historier kan jeg jo gi min årsak; jeg tror jeg alltid har vært en ateist. Jeg har gått på søndagsskole som barn men jeg trodde ikke på ett eneste ord av hva de forkynte til meg. Jeg var nok uklar i min komunikasjon når det gjalt mitt spørsmål når det gjaldt buddhismen, men jeg mener også at dere gav utilfredse svar. Svært forenklede svar ville mine lærere ha sagt. Lenke til kommentar
hardstein3 Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Nei, katolske oversetter Gehenna med helvete , det er feil Sheol oversetter de også med helvete. Det er feil Vi oversetter den riktig oversettelse fra greske ord Gehenna betyr det tilintetgjørelse Hebraiske sheol oversette vi dødsriket betyr graven , påvente av oppstandelsen Det betyr at Jehova Gud er kjærlighet Du vil bli en frafallen dersom du leser Bibelen uten Vakttårnet. Husk det. Vakttårnet står over bibelen. Lenke til kommentar
hardstein3 Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Jahve (hebraisk יהוה) eller Jehova er Guds egennavn i Det gamle testamente (jødisk Tanak), og nevnes 6828. Legger man sammen tallene 6+8+2+8 får man svaret 24. Armageddon vil derfor være året 2024 Lenke til kommentar
hardstein2 Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 King James oversettelsen ordet taushet mens katolsk Doway oversettelsen helvete king James oversettelsen de døde mens doway oversettelsen har helvete king james oversettelsen dypet mens doway oversettelsen har helvetes dyp Lenke til kommentar
hardstein3 Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Vattårnet Våkn opp Bibelen donald duck Lenke til kommentar
hardstein2 Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Jahve (hebraisk יהוה) eller Jehova er Guds egennavn i Det gamle testamente (jødisk Tanak), og nevnes 6828. Legger man sammen tallene 6+8+2+8 får man svaret 24. Armageddon vil derfor være året 2024 du er gud som sier det i året 2024 Lenke til kommentar
hardstein3 Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Jahve (hebraisk יהוה) eller Jehova er Guds egennavn i Det gamle testamente (jødisk Tanak), og nevnes 6828. Legger man sammen tallene 6+8+2+8 får man svaret 24. Armageddon vil derfor være året 2024 du er gud som sier det i året 2024 Nei jeg er ikke gud, jeg er hardstein3, som er hardsteins åndelige leder oppnevnt av komiteen i vakt tårnet Lenke til kommentar
hardstein2 Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Det er bare kun Jehova som vet når Armageddon begynner, Jesus og engler vet ikke når det skjer Lenke til kommentar
hardstein3 Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Det er bare kun Jehova som vet når Armageddon begynner, Jesus og engler vet ikke når det skjer Du glemmer vakttårnet, de vet det. Siden starten har Jehovas vitner flere ganger sett fram til et årstall der Harmageddon skal komme. Noen sentrale årstall har vært: 1878, 1881, 1914, 1918, 1925 og 1975, så hvorfor ikke satse på 2024? Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Spørsmålet var; Jeg forstår meg ikke på religion. Hva er det som er så bra, som vi ateister ikke forstår? Så hva var det som ikke var så veldig forklarende? De videoene du postet som du påsto var forklarende. Du postet de som om de skulle gi noen slags svar på noe. For meg svarte de ikke noenting, så da spør jeg deg hva/hvordan du mente de skulle svare. Ikke fordi videoene var fryktelig vanskelige, men fordi det var komplett intetsigende. Og om noe er intetsigende så er det heller ikke noe å sette fingeren på. Derfor spør jeg deg hva du mener for et budskap dette skulle bringe. For deg var det tydeligvis selvsagt, og for meg var det mange mange mange minutter med intetsigende raljering uten å noen gang komme frem til noe poeng. Og så var videoen over. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Sammen med den andre videoen hvor Craig forteller om hvordan livet hans forandret seg fra sinne, elendighet, stadig nedvurdering av andre, falskhet som gjemmer seg bak en maske, "enda en dag å komme seg igjennom" - til ekte håp, glede, mening når han tok imot Gud.Men slik er det ikke for de fleste. De fleste klarer å være gode mennesker likevel. Ikke alle har behov for frelse for å inneha hva vi kaller normal folkeskikk. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Jeg kan gi et eksempel fra videoen. En påstand var at dersom det ikke er noe ultimat hensikt med/i universet, da er alt uten hensikt. Et premiss som er direkte feil. Og derfra utledes andres "sannheter" som at lover ikke gjelder, man kan gjøre akkurat hva man vil, for ingenting har betydning, osv. Dette er jo bare raljering og stemmesanking. I min bok er dette intet mindre enn den akk så vanlige metoden hvor man presenterer en troverdig (for det rette publikum) kritisk situasjon etterfulgt av at du selv sitter på svaret til alle disse påståtte problemene. Det benyttes av religion ganske konsekvent, og oftere og oftere innen politikken. Regelen går slik: Presenter en fiende og fortell at (bare) du kan håndtere denne fienden. Innen religion går dette gjerne på endeliktet. Altså hvor "fienden" er den dødelighet du innehar som mange frykter. Kristendommen går jo også der langt i å smøre på litt ekstra tykt ved å fortelle hvor ekstra uhorvelig ille det blir om man ikke lar Gud ordne opp. Politikere gjør det gjerne det samme. Trump er et godt eksempel med sine meksikanere og muslimer. Og i følge denne videoen må man vende seg til den kristne gud, for ellers er jo selv mord helt greit. For meg er dette altså ikke en forklaring, men hva man på engelsk kaller "fear mongering" og stemmesanking. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Mange millioner mennesker i verden har en eller annen for for tro. Jeg diskuterer stadig med kristne mennesker, men blir aldri et gram klokere. Si meg, hva gjør det verdt å følge troen? Jeg skjønner ikke at dere vil "kaste" bort mye av livet deres på noe som etter min mening ikke eksisterer. Hvorfor ikke bare leve her og nå? Vi lever bare en gang, og da mener jeg at religion ikke bør være et tema i det hele tatt. Karl Marx sa en gang at "religion er menneskets opium". Med det mente han at mange søker tilflukt i religionen når de oppleve vanskelige ting. Hvorfor gjør dere det? For meg gir det i hvert fall ikke mening, men jeg vil høre litt om hvorfor det er verdt å tro på en gud... Karl Marx er også skaperen av en ideologi som forfulgte og drepte millioner av mennesker verden over fordi de var så frekke å stille spørsmålstegn ved ateismen som han helliggjorde, er en mann med et sånt "vett" virkelig verdt å høre på når han sier at Gud ikke finnes? Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Mange millioner mennesker i verden har en eller annen for for tro. Jeg diskuterer stadig med kristne mennesker, men blir aldri et gram klokere. Si meg, hva gjør det verdt å følge troen? Jeg skjønner ikke at dere vil "kaste" bort mye av livet deres på noe som etter min mening ikke eksisterer. Hvorfor ikke bare leve her og nå? Vi lever bare en gang, og da mener jeg at religion ikke bør være et tema i det hele tatt. Karl Marx sa en gang at "religion er menneskets opium". Med det mente han at mange søker tilflukt i religionen når de oppleve vanskelige ting. Hvorfor gjør dere det? For meg gir det i hvert fall ikke mening, men jeg vil høre litt om hvorfor det er verdt å tro på en gud... Karl Marx er også skaperen av en ideologi som forfulgte og drepte millioner av mennesker verden over fordi de var så frekke å stille spørsmålstegn ved ateismen som han helliggjorde, er en mann med et sånt "vett" virkelig verdt å høre på når han sier at Gud ikke finnes? Jeg har ikke lest noe av det Karl Marx har skrevet så jeg lurer på om det i det hele tatt står noe sted i hans filosofi om å drepe meningsmotstandere? Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Mange millioner mennesker i verden har en eller annen for for tro. Jeg diskuterer stadig med kristne mennesker, men blir aldri et gram klokere. Si meg, hva gjør det verdt å følge troen? Jeg skjønner ikke at dere vil "kaste" bort mye av livet deres på noe som etter min mening ikke eksisterer. Hvorfor ikke bare leve her og nå? Vi lever bare en gang, og da mener jeg at religion ikke bør være et tema i det hele tatt. Karl Marx sa en gang at "religion er menneskets opium". Med det mente han at mange søker tilflukt i religionen når de oppleve vanskelige ting. Hvorfor gjør dere det? For meg gir det i hvert fall ikke mening, men jeg vil høre litt om hvorfor det er verdt å tro på en gud... Karl Marx er også skaperen av en ideologi som forfulgte og drepte millioner av mennesker verden over fordi de var så frekke å stille spørsmålstegn ved ateismen som han helliggjorde, er en mann med et sånt "vett" virkelig verdt å høre på når han sier at Gud ikke finnes? Jeg har ikke lest noe av det Karl Marx har skrevet så jeg lurer på om det i det hele tatt står noe sted i hans filosofi om å drepe meningsmotstandere? https://www.goodreads.com/quotes/2293-the-last-capitalist-we-hang-shall-be-the-one-who “The last capitalist we hang shall be the one who sold us the rope.”- Karl Marx Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 (endret) “The last capitalist we hang shall be the one who sold us the rope.” - Not Karl Marx Edit: Hvis noen lurer så er dette sitatet vanligvis sagt å være fra Lenin, ikke Marx. Lenin sa det heller aldri. Endret 30. mai 2016 av Sheasy Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 “The last capitalist we hang shall be the one who sold us the rope.” - Not Karl Marx Edit: Hvis noen lurer så er dette sitatet vanligvis sagt å være fra Lenin, ikke Marx. Lenin sa det heller aldri. hva er kildene dine på at Marx ikke sa dette, eller Lenin for den saks skyld? Påstander i debattforum? Det er oppført i en rekke oppslagsverk. Aviser bruker det også. Vis oss detektivarbeidet ditt. Lenke til kommentar
Eirik554 Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Du kan egentlig forklare all religion med ett ord: Psykologi. Det er hvordan vi mennesker er (totalt sett) som forklarer hvorfor vi kjøper oss inn i diverse religioner så lett. Våre emosjoner, psykologi overkjører vår rasjonalitet veldig lett i mange situasjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå