Gå til innhold

Jeg forstår meg ikke på religion. Hva er det som er så bra, som vi ateister ikke forstår?

Anbefalte innlegg

Mange millioner mennesker i verden har en eller annen for for tro.

Jeg diskuterer stadig med kristne mennesker, men blir aldri et gram klokere.

Si meg, hva gjør det verdt å følge troen?

Jeg skjønner ikke at dere vil "kaste" bort mye av livet deres på noe som etter min mening ikke eksisterer. Hvorfor ikke bare leve her og nå?

Vi lever bare en gang, og da mener jeg at religion ikke bør være et tema i det hele tatt.

Karl Marx sa en gang at "religion er menneskets opium". Med det mente han at mange søker tilflukt i religionen når de oppleve vanskelige ting. Hvorfor gjør dere det?

For meg gir det i hvert fall ikke mening, men jeg vil høre litt om hvorfor det er verdt å tro på en gud...

Endret av Wilding
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å tro er en mental tilstand der man aksepterer visse proposisjoner som sanne, noe som selvsagt ikke bare er forbeholdt religiøse. Veldig mange ateister tror f.eks at de ikke har noen tro.

Endret av SirOas
Lenke til kommentar

Men hva er meningen? Hva vil de oppnå?

Jeg forstår ikke spørsmålet.

- Jeg tror at 2+2=4. Hva vil jeg oppnå med å tro det?

- Jeg tror at Leicester City ikke vil klare å forsvare ligaseieren sin neste sesong. Hvorfor er det verdt å tro på det?

- Jeg tror at Catherine Zeta-Jones er høyere enn Salma Hayek. Hva er det som er så bra med å tro det?

En tror på ting en mener er sant.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste religiøse har vokst opp med religionen sin. Det viser jo at de blir sterkt påvirket av foreldre osv.

Samtidig blir det jo bare færre og færre religiøse mennesker i verden. Vil religion noen gang dø ut?

Lenke til kommentar

Veldig mange ateister tror f.eks at de ikke har noen tro.

Jeg har vanskelig for å tro på din påstand. Som ateist vet jeg at jeg ikke har en gudetro. Det er på en måte det som definerer meg som ateist.

Om du ikke tror på min påstand, så tror du at min påstand er feil og da tror du enten du tror du tror det eller ikke.

Lenke til kommentar

Det er en dust innstilling til tro. Du mener altså at en mangel på tro er en tro.

At å ikke spille golf er en aktivitet på lik linje med å spille golf.

Nei, det tror jeg ikke. Hva får deg til å tro at jeg tror dette?

Lenke til kommentar

Jeg har vanskelig for å tro på din påstand. Som ateist vet jeg at jeg ikke har en gudetro. Det er på en måte det som definerer meg som ateist.

Om du ikke tror på min påstand, så tror du at min påstand er feil og da tror du enten du tror du tror det eller ikke.

Nå handler vel denne tråden om religiøs tro. Du har bare ikke fattet hva ateisme er.

Lenke til kommentar

Nå handler vel denne tråden om religiøs tro. Du har bare ikke fattet hva ateisme er.

Hva får deg til å tro det?

Lenke til kommentar

Det er ingen forskjell i seg selv på religiøs tro og annet tro. Her er en helt vanlig definisjon, jeg tar det på engelsk slik at det ikke kan misforstås:

Belief is the state of mind in which a person thinks something to be the case.

Lenke til kommentar

Det er en dust innstilling til tro. Du mener altså at en mangel på tro er en tro.

At å ikke spille golf er en aktivitet på lik linje med å spille golf.

Nei, det tror jeg ikke. Hva får deg til å tro at jeg tror dette?

Jeg snakker ikke om hva du tror. Jeg snakker om hva du mener. Og i innlegget over mitt forrige virker det for meg som du argumenterer for at alt i bunn og grunn er en tro og at man derfor tror - uansett om man vil det eller ikke. Noe som er misvisende i ganske mange sammenhenger. Spesielt ved snakk om ateisme og religiøs tro. 

Det er det som får meg til "tro" at du mener det. Oppfølgingspørmål fra meg  må vel da bli: Siden du ikke mener det, hva er det du da mener?

Lenke til kommentar

Det er ingen forskjell i seg selv på religiøs tro og annet tro. Her er en helt vanlig definisjon, jeg tar det på engelsk slik at det ikke kan misforstås:

Belief is the state of mind in which a person thinks something to be the case.

Jeg vil tro du vet bedre selv. Nå tror jeg at jeg skal gi meg.

post-88193-0-72850300-1463877241_thumb.png

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...