Fubi Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) Jeg har nevnt problemet mitt i en annen lignende tråd, men tror det er mer hensiktsmessig å lage min egen.Dette gjelder en stasjonær, selvbygget pc. Specs: -Windows 7 Enterprise 64bit -Chieftec Super Series 1200W PSUATX 12V, V2.3, 80 Plus, Modular, 2x 6pin+2x 6+2pin PCIe, 9x SATA, 140mm Vifte-Cooler Master HAF 932 Big Tower Sort -Intel® Core i7-950 Processor Socket-LGA1366, Quad Core, 3.06Ghz, 8MB, 130W,-Gigabyte GA-X58-USB3 ATX, Socket-1366, DDR3, 3xPCI-Ex(2.0)x16, USB 3.0-Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 12GB CL9-ZOTAC GeForce GTX 780Ti 3GB PhysX CUDA PCI-Express 3.0, "Triple Silencer ", GDDR5 Jeg har byttet ut strømforsyning 3 ganger men samme problemet kommer tilbake alikevel. Den er helt død, når man skrur på powerknappen skjer det ingenting.Den kan være sånn i flere dager, for å så plutselig starte opp igjen som ingenting har vært galt.Første gangen dette skjedde, trodde jeg det var noe galt med enten hk eller psu. Jeg byttet psu og pcen startet opp igjen og var normal noen dager før den "døde" igjen.Men nå oppfører den seg slikt hele tiden.. Virker helt fint i noen dager, man kan skru den av og på så mye man vil uten problemer.Hvor den neste dag, er helt død. skjer ingen ting når man prøver å skru den på. Pc'en kan være slik i flere dager,uten at den vil starte, for å plutselig helt ut av det blå fyre opp og oppføre seg helt normalt.Ved flere av tilfellene der pcen har "dødd" så har den sluknet av seg selv.Dette har aldri skjedd under spilling eller ved stor belastning, men det har skjedd 4-5 ganger når den bare har stått "idle" og en gang under oppstart.Med å slokne, så mener jeg at den bråstopper, som om kontakten nappes ut. Den logger ikke av og avslutter på normal måte.På grunn av dette, så har jeg tenkt at da er det ikke hos powerknappen problemet ligger heller.Jeg tror heller ikke det har noe med varme å gjøre. og at det ikke er noe galt med psu eller komponenter, siden alt fungerer perfekt bare den starter. Kan dårlig kontakt et eller annet sted skape slike problemer?Vurderer og demontere og sette sammen hele riggen når tiden strekker til.Hvis ingen har noen selvfølgelige løsninger som jeg har totalt oversett?Broren min kan komme med et multimeter og måle litt, noen tips om hva som burde måles?Er så frustrerende å ikke finne ut av dette altså!!! Trenger sårt litt hjelp, eller noen gode forslag.Tommy. Endret 21. mai 2016 av Fubi Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Etter det jeg har hørt så hadde X58 hovedkortene ofte dårlig kjølepasta og therm pads på North Bridge og VRM. Vil anbefale deg å prøve å bytte ut kjølepasta og pads både på North og South for å se om dette hjelper. 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) Ser du lurer på om powerknappen kan være feil på.. For å feilsøke ville jeg nappet ut alle kontakter til chassie i utgangspunktet.. Bruke egen knapp på hovedkortet eller en strømførende gjenstand om det er fraværende.. Om det er slik at den ikke vil starte og virker helt død når man starter selv etter dette så kan man egentlig utelukke cpu og gpu.. PCn vil alltids starte, men kanskje slå seg av om den er overopphetet.. I så tilfellet vil jeg tro det er Hovedkortet som det er feil på... Edit: Ellers så er det ikke mye fornuft med et multimeter når det gjelder PC, foruten strømforsyningen da...men den har du jo byttet tidligere.. Endret 21. mai 2016 av Krozmar 1 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Hadde forøvrig et lignende problem med et dodgy kabinett. Maskinen ville av og til ikke skru seg på, og den kunne plutselig finne på å slå seg av midt under spilling. I mitt tilfelle var problemet powerknappen. Om du har en reset knapp, prøv å napp ut powerknappen og sett reset der istedenfor. Eller napp ut power og benytt knappen på HK for å slå på maskinen. 1 Lenke til kommentar
Fubi Skrevet 21. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2016 takk for flere gode svar.. da har jeg et bedre utgangspunkt.. skal se om jeg får sjekket ut litt imorgen. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 En powerknapp er jo bare en knapp som kortslutter en krets. Denne vil kunne fucke opp uavhengig av om du benytter deg av den eller ei om den er dårlig loddet/limt Lenke til kommentar
Fubi Skrevet 22. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2016 Nå startet den plutselig opp igjen, etter å ha vært død i fire dager. Er det noen undersøkelser jeg burde gjøre nå? mens den er oppe og går? Tenker på om det finnes noe i bios som kunne gitt noen svar eller noe? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 eneste er å sjekke eventviewer/hendelseslogg Lenke til kommentar
Fubi Skrevet 22. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2016 eneste er å sjekke eventviewer/hendelseslogg okay.. Jeg opp valget om å starte i sikkerhetsmodus eller på vanlig måte når jeg fikk på pc'en, så da er det jo en sjangs for at det finnes noe i den loggen, skal sjekke senere Lenke til kommentar
Enilel Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Har du tatt av noen jumpere på hovedkortet? Jeg har tidligere prestert å ta av jumper på noen pins som gjorde at jeg opplevde lignende. Lenke til kommentar
Corna Skrevet 10. juni 2016 Del Skrevet 10. juni 2016 Hei Har sett filfeller der Minnebrikker ikke er supported og det klikker på beskrevet måte. 1. sjekk ut PDF fra Gigabyte med støttet minne og hastighet 2. sjekke skruene på hovedkortet rundt CPU Skylake har en svakhet her. Har skrudd et par maskiner der lignende har skjedd (klikker og skruer seg av) løsnet lit på skruene rundt CPU og da fungerte det bra. Selv om dette gjaldt skylake, så kan det testes på 1366 plattformen også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå