Gå til innhold

Bygge gaming pc til 15 000,- ?


Anbefalte innlegg

God dagen! 

Tenkte å bygge en gaming pc til "cirka" 15 000,- 
Men har vell egentlig ikke så mye peiling på valg av pc komponenter.. 

Skal bli brukt til spilling. Helst vær klar til oppgraderinger ( 2x 970, eventuelt 1070/80) 

 

 

Slik ser listen ut for øyeblikket, 

 
Tenkte å spille på 1920x1080 skjerm, så foreløpig så holder vell gtx970?
 - Eller er det noen grunn til å gå for 980, 1070, 1080 ? 
 
Ganske usikker på valg av hovedkort, 
 
Noen som har innspill, tips, forbedringer? 

 
 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Listen du har snekret i hop har en viss mangel av tingene ovenfor ser jeg. Da må du enten velge å strekke deg litt i pris eller velge noen billigere komponenter.


Eksempel er å velge i5-6600K fremfor i7-6700K, da ikke så mange spill tar nytte av hyper threading enda.

 

Med mindre du MÅ ha ny pc nå, kan det være lurt å vente på at GTX 1070 kommer på markedet (evt se om 970 går noe ned i pris).

 

Skjerm

 

Dette er et tastatur fra SteelSeries som skal være ganske bra. Ganske enkelt utseende 

 

HyperX Cloud Gaming har fått mye gode tilbakemeldinger, så det er nok et safe headset å kjøpe.

 

Søk etter Windows 10 på g2a.com. Jeg fant OSnøkler der til under 500 kroner.

Endret av Nlklas
Lenke til kommentar

Har vurdert dette med 970 vs 980 vs 1070/80. Har komt frem til at 970 bør holde fint til mitt bruk.

 

Angående i5 vs i7. Er det ikke like så greit og bare gå for i7 med det samme ?

Slik eg forstår det så er i7 bedre ? Men du får muligens mer for pengene på i5. Eller kan dere forklare litt her ?

 

Skjermen ser jo ganske så grei ut!

 

Tastaturet, SER ikke ut som den største oppgradering fra det Tastaturet eg allerede har. (10 år gammelt tastatur).

 

Har dere noen tips til hovedkortet? Har helst lyst å gå for MSI. Er egentlig her eg sliter mest(?). Har lyst på ett ganske så "nytt" ett, som kan holde en stund.

Lenke til kommentar

Har vurdert dette med 970 vs 980 vs 1070/80. Har komt frem til at 970 bør holde fint til mitt bruk.

Du sparer fort en tusenlapp på å kjøpe 970 brukt. Hvis du har tid så kan du vurdere AMD Polaris på pris/ytelse når de blir lansert om ikke så lenge (eventuelt GTX 1060).

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at utsagnet "i5 er nok for gaming" er fra gammelt av. Sier ikke det er feil. Men har vært mange spill i nyere tid som liker flere cores. Problemet er at det utsagnet har følt oss i flere år uten at folk har sjekket om det fortsatt stemmer. Men mange av spillene har og kommer til å dra nytte ut av flere threads.

 

Av spill i nyere tid som du får mye bedre fps med i7 enn i5 så kan man nevne:

 

AC: Syndicate

Fallout 4

Witcher 3

 

For alle del. i5 er sikkert mer enn godt nok. Ville bare poengtere at en i7 har sine fordeler også. Ihvertfall hvis du skal bruke PCen til andre ting enn gaming også.

 

I witcher 3 kan man fort ligge på 80% CPU bruk med 8 threads (i7). Har sett folk klage over ytelsen på i5 spesielt i syndicate og fallout 4. Da man ligger på rundt 100 prosent CPU bruk hele tida.

 

Et eksempel her med fallout 4

http://www.gamersnexus.net/game-bench/2182-fallout-4-cpu-benchmark-huge-performance-difference

 

Enda et med witcher 3 (legg merke til hvor mye dårligere min fps)

http://wccftech.com/witcher-3-cpu-benchmarks-fx-63008350-i7-4790ki5-4690ki3-4130g3258-oc/

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vedrørende i5-6600 eller i7-6700, så ville du kun kanskje fått 2-5 ekstra fps i spilling for 1100 kroner ekstra,

Med andre ord, ikke verd det.

 

Men det spørs jo da, hva du egentlig skal bruke PC til.

Hvis det er snakk om mye ressurskrevende som utregning, bytte mellom vinduer ofte (gjerne flere programmer oppegående) så er i7 et godt valgt ettersom det har større cache og hypertreading (Noe som gjør at OS og programmer tror du har flere core enn du egentlig har).

 

Skal du utelukket drive med spill og enkle ting, så ville i5 vært et bedre valgt. Samtidig sparer du en del penger.

 

Hva angår hovedkort du har valgt der, så støtter det opp til 3x PCI x16, da må du nesten spørre deg selv: Kommer jeg noensinne til å ha 3x skjermkort? Kanskje er svarer nei og her kan du spare noen lapper ved å velge en annen som støtter SLI (2 kort) Da har du muligheter til å oppgradere et ekstra kort senere, noe som er mer realistisk for deg.

 

Så her har du plutselig råd til andre ting - Håper jeg da.

Men valget er ditt, ikke la kommentaren mitt legge et demper på ønskelista din.

Lenke til kommentar

Vedrørende i5-6600 eller i7-6700, så ville du kun kanskje fått 2-5 ekstra fps i spilling for 1100 kroner ekstra,

Med andre ord, ikke verd det.

Leste du i heletatt de linkene @Henrikrox linket til?

 

Blir oppgitt av folk som kommer med påstander uten noe form for bevis, mens karen overfor deg kommer med linker som motbeviser det du sier.

 

Å gå for 970 istedenfor 1070 er dumt da 1070 yter ca 2x mer om ryktene stemmer. Du merker godt forskjell på 30 og 60 fps i et spill. ;) 

Lenke til kommentar

 

Vedrørende i5-6600 eller i7-6700, så ville du kun kanskje fått 2-5 ekstra fps i spilling for 1100 kroner ekstra,

Med andre ord, ikke verd det.

Leste du i heletatt de linkene @Henrikrox linket til?

 

Blir oppgitt av folk som kommer med påstander uten noe form for bevis, mens karen overfor deg kommer med linker som motbeviser det du sier.

 

 

 

 

Klart yter i7'en bedre enn i5'en. Hva vil skje hvis en kjører disse på samme hastighet? 0.5Ghz er litt i ett spill som krever sitt av cpu'en. Går jo fint an å få samme hastighet på i5'en også :) Så synes ikke en slik test er gyldig før en kjører på samme hastigheten  :tease:

Lenke til kommentar

 

Vedrørende i5-6600 eller i7-6700, så ville du kun kanskje fått 2-5 ekstra fps i spilling for 1100 kroner ekstra,

Med andre ord, ikke verd det.

Leste du i heletatt de linkene @Henrikrox linket til?

 

Blir oppgitt av folk som kommer med påstander uten noe form for bevis, mens karen overfor deg kommer med linker som motbeviser det du sier.

 

Å gå for 970 istedenfor 1070 er dumt da 1070 yter ca 2x mer om ryktene stemmer. Du merker godt forskjell på 30 og 60 fps i et spill. ;)

 

Trenger ikke bevis, de fleste vet det. (Det forerligger nok beviser et sted, orke)

De linkene du referer til viser et sammenligning opp mot i7-5930K / i7-4790K.blir noe urettferdig.

 

Dessuten snakker jeg om i5-6600 / i7-6700 og at ytelse forskjell i spill ikke ville være store at 1100 kroner ekstra var verd det.

Et eksempel: Intel skylake i7-6700k vs i5-6600k

 

Angående skjermkortene, hakke sagt noe om det jeg.. hva prater du om.?

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

 

 

Vedrørende i5-6600 eller i7-6700, så ville du kun kanskje fått 2-5 ekstra fps i spilling for 1100 kroner ekstra,

Med andre ord, ikke verd det.

Leste du i heletatt de linkene @Henrikrox linket til?

 

Blir oppgitt av folk som kommer med påstander uten noe form for bevis, mens karen overfor deg kommer med linker som motbeviser det du sier.

 

Å gå for 970 istedenfor 1070 er dumt da 1070 yter ca 2x mer om ryktene stemmer. Du merker godt forskjell på 30 og 60 fps i et spill. ;)

 

Trenger ikke bevis, de fleste vet det. (Det forerligger nok beviser et sted, orke)

De linkene du referer til viser et sammenligning opp mot i7-5930K / i7-4790K.blir noe urettferdig.

 

Dessuten snakker jeg om i5-6600 / i7-6700 og at ytelse forskjell i spill ikke ville være store at 1100 kroner ekstra var verd det.

Et eksempel: Intel skylake i7-6700k vs i5-6600k

 

Angående skjermkortene, hakke sagt noe om det jeg.. hva prater du om.?

 

Du surrer litt nå min gode mann. Jeg sa bare at i7 er bedre til noen spill. Jeg har aldri sagt om det er verdt prisforskjellen eller ikke. Når vi bare snakker gaming.

 

Testene jeg linket til over her, som du ikke gadd å se på viser haswell benchmarks, men poenget er jo det samme om det er haswell, broadwell eller skylake (Altså en i7 (4C, 8T) vs i5 (4C, 4T). Videre viser jo testene en massiv fps fordel for i7 når spillene bruker mange cores. Tror du spill vil bruke mindre eller færre cores i fremtiden? Nettopp.

 

Du så videon du postet selv ikke sant? Du la merke til minimum forskjellene. Hvis ikke tok jeg meg friheten til å ta noen screens. Så bra du ikke trenger bevis siden de fleste vet det  :rofl:

 

Witcher 3

post-209627-0-10328700-1464288393_thumb.png

 

Gta V

post-209627-0-08154400-1464288394_thumb.png

 

Fallout 4

post-209627-0-40236100-1464288395_thumb.png

 

Crysis

post-209627-0-48986200-1464288396_thumb.png

 

Som du sikkert så så var det en del forskjell på minimum frames her, og ikke minst avg.

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar! 



Skjermkort;
Gjekk for GTX 980, da den var på ""tilbud"", kansje litt spontant innkjøp. Skulle gjerne gått for 1080, men blir ganske dyrt syns eg. Kan eventuelt spare opp til det og kjøpe det senere. Kan godt hendte 980 er mer enn nok for meg. 

Prosessor: Kommer nok hovedsakelig til å spille og litt andre programmer i bakgrunnen. Tenker det er like så greit å bare gå for I7? 
Kansje litt dyrere, men så holder det forhåpentligvis en god stund også. 

 

Trådløs adapter: Leier en kjeller leilighet, uten lan tilkobling. Forsåvidt ganske dårlig nett hastighet også, fungerer akkuratt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...