Gå til innhold

Nytt hovedkort til 5 år gammel maskin

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en godt voksen kontormaskin som ble bygget i 2011 basert på guiden til Agentspoon.

Skulle flytte den over i nytt kabinett i går. Det gikk litt fort i svingene, så nå trenger jeg nytt hovedkort.

Maskinen brukes til noe bildebehandling i PS, ID og AI, men ikke noe altfor tungt. Når jeg først skal kjøpe nytt mobo hadde det uansett vært greit med noe som er litt fremtidsrettet, så jeg kan bygge på ved behov.

Her er den gamle builden:

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK
CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL9 (2X2GB)
AMD ATHLON II X3 450 3.2GHZ 1.5MB SOCKET AM3 BOX
ASUS GEFORCE GTX 460 DIRECTCU TOP 768MB DDR5 PCI-E DVI/HDMI
ASUS M4A87TD USB3 AM3 ATX
OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU

Noen som har et godt forslag til nytt hovedkort som fører til at minst mulig andre komponenter må byttes ut? Har siden 2011 doblet RAM og satt inn SSD, og er egentlig greit fornøyd med maskinen sånn den stod.

Alle innspill mottas med takk!

M

Endret av msvar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott, takk!

Prisen er ikke så veldig farlig, bare en balansegang mellom å kunne beholde mest mulig gamle komponenter, men fremdeles ha muligheten til å kunne oppgradere litt mer senere om behovet skulle oppstå.

Lenke til kommentar

Flott, takk!

Prisen er ikke så veldig farlig, bare en balansegang mellom å kunne beholde mest mulig gamle komponenter, men fremdeles ha muligheten til å kunne oppgradere litt mer senere om behovet skulle oppstå.

Det er ikke så mange gode alternativer til oppgradering på AM3+ platformen per dags dato.

Siden du allerede har kjapt minne kan trolig den eneste nevneverdige oppgraderingen å kjøpe seg et hovedkort som støtter de aller siste Cpu'ene på AM3+ platformen som trekker 225Watt og kjøpe en av disse.

Personlig kan jeg dog ikke anbefale nettopp dette , kjøp heller et hovedkort som er innenfor 1500 kr klassen og som har de tilkoblingene du trenger og realtiv grei byggekvalitet, da har du i det minste noe å gå på fremover. Får du tak i en pent brukt FX 8350 så er dette heller ikke så dumt, da får du nesten ytelse på nivå med en 2500k/2600k fra intel som er en del år gammel...

Lenke til kommentar

Merker det er mange år siden jeg satt meg inn i dette sist. Er AMD helt utrangert?

AMD kan konkurere litt på pris her og der, men Intel har ytelseskronen i dag. Den PC'n du har er ganske utdatert i forhold til hva man får kjøpt nå. Kommer an på hvor mye penger du kan legge i det.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Cpu fronten må du over på nytt hovedkort og arkitektur og selv da er det ikke mye å skryte av.

Amd sin Cpu med grafikk del gikk ganske så galt da de ikke greide å få til god ytelse på noen av frontene , hadde de faktisk kjørt på litt hardere med en bedre gpu del litt tidligere ( var vel R600 serien som ble brukt på cpu først) og litt bedre IPC på selve cpu delen hadde de trolig gjort det langt bedre...

Enkelt og greit fin deg et hovedkort som passer til det du har behov for og kjøp det så får du bare spekulere på om du skal oppgradere til Intel eller se ann om Amd greier å komme tilbake med sin Zen som lanseres i løpet av året.

Lenke til kommentar

Flott, takk!

Får du tak i en pent brukt FX 8350 så er dette heller ikke så dumt, da får du nesten ytelse på nivå med en 2500k/2600k fra intel som er en del år gammel...

En ytelse som ligger ganske så nærme 3570k og enda bedre dersom applikasjonen har god multicore-støtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...