Hjelpmeg77 Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Navn: Arne Karlsen Alder: 30 år Yrke: Snekker Arne arbeider for et snekkerfirma på Vestlandet. Firmaet har over lengre tid arbeidet på tre større byggeprosjekter. Arbeidsgiver begynner å føle tidspresset for å nå fristene, så han tar snarveier rundt arbeidsmiljøloven. Stillasene blir satt opp i høy hastighet, og store deler av tiden arbeider snekkerne i høyden uten sikring. Arne er klar over at dette må være brudd på arbeidsmiljøloven, men møter motstand og latterliggjørelse når han tar opp de graverende bruddene med sin arbeidsgiver. Etter flere møter angående forholdet på byggeplassen, truer arbeidsgiver med å si opp Arne hvis ikke han lar saken ligge. Oppgave: Hvilke brudd på arbeidsmiljøloven finner du i dette caset? Lenke til kommentar
blured Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) Har du i det hele tatt noen tanker om dette, eller gjort deg noen forsøk på å finne svaret? Forslag til hva du kan gjøre: Google "lovdata arbeidsmiljøloven" Gå inn på lovdata.no sin side om arbeidsmiljøloven Trykk cmd/ctrl + f, og søk på "sikker" Hopp gjennom resultatene og noter deg punkter som har med sikkerhet på arbeidsplassen å gjøre. Bruker de en annen terminologi enn "sikker[...]", noter deg dette, og gjennomfør et nytt søk med relevante ord. Kom tilbake hit, og vis at du har gjort deg opp noen tanker om hva som faktisk kan være tilfelle. Så kan du få tilbakemelding fra folk her som har studert jus / har litt innsikt i dette, og som kan fortelle deg om du tar feil, mangler noe, eller gi deg mer utfyllende svar rundt det du allerede har gjort deg noen tanker om. Regner med at dette er Rettslære på VGS, eller noe relatert til samfunnsfag. Årsaken til at jeg mener at du burde forsøke å finne ut av dette på egenhånd, er at formålet med oppgaven ikke bare er at du skal finne ut hvilke brudd på arbeidsmiljøloven som er gjort i dette spesifikke tilfellet. For om du senere havner i en situasjon der du har bruk for å finne ut av lovverket (enten på eksamen eller i det virkelige liv), så har du da faktisk erfaring med å søke og lese deg igjennom lovtekster. Endret 22. mai 2016 av blured 3 Lenke til kommentar
Hjelpmeg77 Skrevet 21. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2016 noen andre som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Har du i det hele tatt lest arbeidsmiljøloven? Vi har jo bl.a. disse: § 2-4.Varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten § 2-5.Vern mot gjengjeldelse ved varsling § 15-7. Vern mot usaklig oppsigelse Lenke til kommentar
Visum Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Regner med at dette er Rettslære på VGS, eller noe relatert til samfunnsfag. Årsaken til at jeg mener at du burde forsøke å finne ut av dette på egenhånd, er at formålet med oppgaven ikke bare er at du skal finne ut hvilke brudd på arbeidsmiljøloven som er gjort i dette spesifikke tilfellet. For om du senere havner i en situasjon der du har bruk for å finne ut av lovverket (enten på eksamen eller i det virkelige liv), så har du da faktisk erfaring med å søke og lese deg igjennom lovtekster. Det er lov å gjøre leksen for TS. Lenke til kommentar
Hjelpmeg77 Skrevet 22. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2016 ja jeg har lest arbeidsmiljøloven. men hvilken brudd finner dere i dette tilfelle? altså jeg trenger bare å komme i gang Lenke til kommentar
Hjelpmeg77 Skrevet 22. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2016 •Arbeidsmiljøloven skal skape et trygt arbeidsliv •Sikrer både psykisk og fysisk helse på jobb Regler for: ØAnsettelse ØOppsigelse og avskjed ØArbeidstid ØOvertidsbetaling ØTilpasning til den enkelte ØAnsattes rettigheter til å påvirke Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 ja jeg har lest arbeidsmiljøloven. men hvilken brudd finner dere i dette tilfelle? altså jeg trenger bare å komme i gang Hvis du har lest AML så vet du vel hvilke brudd det er her? Han varsler og blir ikke tatt seriøst, han blir ikke beskyttet mot gjengjeldelse ved varsling, det er ikke sikring på arbeidsplassen... Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 (endret) Arbeid i høyden: forskrift om utførelse av arbeid, kapittel 17. Varsling: aml. § 2-4 jf. Grunnloven § 100 (og se gjerne Arbeidstilsynets veileder). Les og bli klok. Endret 22. mai 2016 av Horrorbyte Lenke til kommentar
Hjelpmeg77 Skrevet 22. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2016 hva slags brudd er dette ? Stillasene blir satt opp i høy hastighet, og store deler av tiden arbeider snekkerne i høyden uten sikring er det noe brudd her a? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Arbeide i høyden fra tilsynet. http://www.arbeidstilsynet.no/arbeidervernartikkel.html?tid=235478 Ikke automatisk noe feil i at stillas blir satt opp fort, men det kan jo henspeile at arbeidet ikke blirt gjort forskriftsmessigt. Lenke til kommentar
Hjelpmeg77 Skrevet 22. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2016 Horrorbytehvordan er dette brudd på Grunnloven § 100? kan du si lit om det Lenke til kommentar
Hjelpmeg77 Skrevet 22. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2016 big_jt men er det nødvendlis at jeg tar med det eller? Lenke til kommentar
Hjelpmeg77 Skrevet 22. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2016 men møter motstand og latterliggjørelse når han tar opp de graverende bruddene med sin arbeidsgiver. Etter flere møter angående forholdet på byggeplassen, truer arbeidsgiver med å si opp Arne hvis ikke han lar saken ligge. hva slags brudd er det her jeg mener på loven, skjønner at det er brudd når han varsler og blir ikke tat på alvor.. men i følge loven aml. hva er det loven sier om dette? hvilken kapittel i aml ? Lenke til kommentar
Hjelpmeg77 Skrevet 22. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2016 det er vel 2-4? Lenke til kommentar
Hjelpmeg77 Skrevet 22. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2016 wut? man pls help me Lenke til kommentar
Hjelpmeg77 Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 § 2-4.Varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten § 2-5.Vern mot gjengjeldelse ved varsling § 15-7. Vern mot usaklig oppsigelse er det flere en disse da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå