Gå til innhold

Zelda: Den dårligste tegneserien i Dagbladet så langt?

Anbefalte innlegg

...Og her har vi et prakteksempel på den kroniske sytingen som pågår i politikk.

Er jeg politisk enig i disse tegneserie-stripene? Nei. Er jeg politisk enig i Kjetil Rolness sine tegninger? Nei. Føler jeg for å poste en tråd på diskusjon.no der jeg griner over politisk belastet underholdning? Nei.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jeg ikke enig i. Man kan ha en debatt om emnet, men mye av kritikken er lite konstruktiv syting og er en typisk demonisering av alt som ikke passer sin egen politiske mening.

Føles ut som jeg ser på Geir Johnny fra VG-kommentarfeltet skrive en anmeldelse av Harry Potter og kommentere over hvorfor heksekunster er synder ifølge bibelen.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er felles for mange kunstnere at de kan tillate seg selv å ha et naivt forhold til sensitive spørsmål og kun forfekte standpunkt som får dem til å virke sympatiske. Det er mye mer komfortabelt enn å ta et kontroversielt standpunkt som vil medføre kritikk og mulig tap av lesere, ikke minst hvis man prøver å se for seg Zeldas demografi. Det er ikke som om de vil bli stilt til ansvar uansett utfall, men dermed gir det også litt dårlig bismak når de feller dom over de som faktisk sitter med dette ansvaret. Det er mange perspektiver på migrasjon, men de fleste politikere - nesten uavhengig av parti - ser også utfordringene det fører med seg og det er få om noen på tinget som har standpunktet "alle får komme".

Lenke til kommentar

Det er felles for mange kunstnere at de kan tillate seg selv å ha et naivt forhold til sensitive spørsmål og kun forfekte standpunkt som får dem til å virke sympatiske. Det er mye mer komfortabelt enn å ta et kontroversielt standpunkt som vil medføre kritikk og mulig tap av lesere, ikke minst hvis man prøver å se for seg Zeldas demografi. Det er ikke som om de vil bli stilt til ansvar uansett utfall, men dermed gir det også litt dårlig bismak når de feller dom over de som faktisk sitter med dette ansvaret. Det er mange perspektiver på migrasjon, men de fleste politikere - nesten uavhengig av parti - ser også utfordringene det fører med seg og det er få om noen på tinget som har standpunktet "alle får komme".

Synes ikke det er så treffsikker analyse. Synspunktet er for det første ganske kontroversielt, for det andre trenger man ikke å ta opp den type politikk i det hele tatt, så man kunne sluppet unna langt mer komfortabelt. AtW

Lenke til kommentar

Til en viss grad enig i at det kan være kontroversielt, men det kommer helt an på hvilken demografi det er snakk om. Det ville vært mindre kontroversielt å ikke mene noe om vanskelige politiske spørsmål i det hele tatt, men i de fleste tilfeller tenker jeg at det egentlig hadde vært like greit. Når personer som har en kompetanse som ligger langt utenfor politikk og samfunn skal begynne å ha sterke meninger så blir det ofte klossete eller altfor lettvint. Jeg kan f.eks. ikke se for meg at Marvels manusforfattere hadde kommet godt ut av å prøve seg på politiske kommentarer.

Lenke til kommentar

Hvordan er en tegneserie i stripeform, ala Zelda, sammenlignbart med Marvels tegneserier? I slike striper skal det leveres en vits og/eller et poeng i løpet av rundt 1-6 ruter, og neste stripe har sjelden en sammenheng med den forrige. Ting som Daredevil og Hulken er historier i egne univers.

Hele poenget med Zelda er at hun er ekstremt idealistisk og har veldig klare politiske synspunkt, men hverdagen kommer ofte i veien. Selvsagt må hun mene ting om politikk og samfunn, det er jo halve serien.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan f.eks. ikke se for meg at Marvels manusforfattere hadde kommet godt ut av å prøve seg på politiske kommentarer.

Det er det mye av i Marvel skal jeg si deg. Dog ikke direkte men litt mere "skjult" X-men er faktisk "basert" på svarte borgerrettighetes kamper på 1960-tallet.  

Lenke til kommentar

bb125c86b9e6b6a094b6fd230e54f41c.gif

Krampaktig moralposering, politisk kommentar med dybden til en sølepytt, pinlige fantasier om den svenske manns ulidelige sexisme, og en 'quirky' heltinne som tross alle sine fysiske og mentale skavanker jevnlig scorer med adoniser snytt ut fra en calvin klein-reklame.

Stilen er i det minste grei.

Den selverklærte feministen Lina Neidestam ønsker altså å bekjempe kvinnekampen ved å hente inn veldig mange menn med svært negative holdninger til kvinner. Man kan i det minste ikke anklage Neidestam for å være konsekvent.

Lenke til kommentar

Deg om det, jeg synes det er sjokkerende at Wulff og Morgenthaler får oppfordre til drap på musikere i Dagbladet/VG. Synes du det er greit, eller mener du kanskje at de ikke gjør det?

De oppfordrer da ikke til drap på musikere. Derimot uttrykker tegningen som starter tråden holdningene og meningene til tegneren. Det er altså en stor forskjell. De kan ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...