Torpedo_Peter Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) Krampaktig moralposering, politisk kommentar med dybden til en sølepytt, pinlige fantasier om den svenske manns ulidelige sexisme, og en 'quirky' heltinne som tross alle sine fysiske og mentale skavanker jevnlig scorer med adoniser snytt ut fra en calvin klein-reklame. Stilen er i det minste grei. Endret 21. mai 2016 av Torpedo_Peter 7 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) Zelda er langt ifra den dårligste serien i Dagbladet. Mye av det er bra, men det er også en del dårlig. Den stripa du nevner i innlegget over er et prakteksempel på det. Denne tegneserien er best når den unngår politikk. Nemi har også en del dårlig. Jeg tenker på de "billige" stripene som bare viser Nemi og et sitat. Jeg henviser til en viss tråd om ting som irriterer så grenseløst: Aaargh, seriøst? Onsdag Torsdag Fredag Kan vi bytte ut Nemi med en annen serie nå, Dagbladet? Jeg tror Lise har vært i en bokhandel og kjøpt en av disse "dagens ordspråk"-sitatbøkene som er ment som panikkgave til slektninger man ikke liker. Nå skal hun illustrere alle 365 sitatene i boken. Stripene er nå så gamle at linkene er døde. Jeg for min del liker ikke Rocky. Mørke, kjedelige bilder og masse depressiv tekst. Når man har lest alt sammen, er det fortsatt ikke noe morsomt poeng. Jeg leser det andre, men hopper over Rocky. Endret 21. mai 2016 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Både Nemi og Zelda er ganske triste saker. Men jeg husker jeg likte Nemi en gang, så jeg tror den lider av en kombinasjon av at tiden har løpt fra den, at Lise Myhre ikke har så mye mer å si med den, og at hun fremdeles får godt betalt for å lage den. Hun skulle kanskje gitt seg på topp, men det kan du si om mange. Zelda har fine tegninger og spiller nok mye på at den får snorbeine lesere til å føle seg litt rebelske. Fitter og lesber lissom, og det er en jente som har laget den! Juhu. Gjesp. Rocky er fremdeles blant Skandinavias beste serier, men litt av greia er at den er selvbiografisk og modnes med skaperen. Den var nok morsommere før, rett og slett fordi Martin Kellerman hadde et morsommere liv før. Nå er den mer tankefull. Men sånn er det jo for de fleste. 1 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) Synes Rocky er en veldig trasig stripe. Synes Lunch og Zits er det beste avisene kommer med. Men det er fordi disse reflekterer hverdagen min. Endret 21. mai 2016 av ikkespisgress Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) Rocky er veldig bra, synes jeg. Den greia til Flu Hartberg, eller hva han heter, er også fin. Edit: Er heller ikke veldig fan av Zelda, men jeg lar meg ikke provosere av stripa i første post. Endret 21. mai 2016 av frohmage Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Både Nemi og Zelda er ganske triste saker. Men jeg husker jeg likte Nemi en gang, så jeg tror den lider av en kombinasjon av at tiden har løpt fra den, at Lise Myhre ikke har så mye mer å si med den, og at hun fremdeles får godt betalt for å lage den. Hun skulle kanskje gitt seg på topp, men det kan du si om mange. Zelda har fine tegninger og spiller nok mye på at den får snorbeine lesere til å føle seg litt rebelske. Fitter og lesber lissom, og det er en jente som har laget den! Juhu. Gjesp. Rocky er fremdeles blant Skandinavias beste serier, men litt av greia er at den er selvbiografisk og modnes med skaperen. Den var nok morsommere før, rett og slett fordi Martin Kellerman hadde et morsommere liv før. Nå er den mer tankefull. Men sånn er det jo for de fleste. Rocky er kanskje den beste skandinaviske humoerstripen noen gang, men har som du sier tapt seg litt. Zelda er endel bedre enn Nemi i mine øyne, men en ganske ujevn serie, kan være ganske morsom, kan være ganske døll. AtW Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Migrasjon er som sex der hvem som helst kommer på deg fordi de har lyst. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Migrasjon er som sex der hvem som helst kommer på deg fordi de har lyst. Huff... Jeg tror sexlivet ditt ikke er representativt for oss andre sitt. 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) Synes den kan treffe litt noen ganger, men den preges nok også en del av at mange av poengene er tuftet på feministisk virkelighetsforståelse. Dermed finner man noen ganger striper som er morsomme for de som er ideologisk "med" mens andre ofte vil finne det litt for billig: Endret 21. mai 2016 av herzeleid 7 Lenke til kommentar
afterall Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Zelda mener jeg har hatt mye bra ifm. med det å skulle 'finne seg selv' med en ferietur i Asia, blant annet. Ellers scorer Lunch alltid høyt. Lenke til kommentar
Torpedo_Peter Skrevet 21. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2016 Jeg la til en rute. 9 Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Synes den kan treffe litt noen ganger, men den preges nok også en del av at mange av poengene er tuftet på feministisk virkelighetsforståelse. Dermed finner man noen ganger striper som er morsomme for de som er ideologisk "med" mens andre ofte vil finne det litt for billig: Ikke lest noe av denne serien før, men ut i fra denne stripa kan man si at den lider av det samme som svært mye politisk humor lider av: Så mange forenklinger og stereotyper at det eneste som egentlig kommer ut av det er å gjøre narr av meningsmotstandere, og å sette seg selv over dem, uten å egentlig komme med egentlige argumenter. Slik runking av meningsfeller finner man selvsagt ikke det minste morsomt når man er på feil side av den. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Det er jo vanskelig å se for seg at man får noen særlig dyp argumentasjon på 3 ruters tegneserier. AtW 2 Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Politisk humor handler i stor grad om å finne det absurde i situasjoner og meninger, og trekke det frem for seg selv. Man kan klare det i noen få ruter. Problemet er, som jeg skrev, at for å komme dit tyr man ofte til så store forneklinger og stereotyper at man fordreier hele budskapet/situasjonen, og du sitter ikke igjen med noe annet enn et billig forsøk på å gjøre narr av en meningsmotstander. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Synes den kan treffe litt noen ganger, men den preges nok også en del av at mange av poengene er tuftet på feministisk virkelighetsforståelse. Dermed finner man noen ganger striper som er morsomme for de som er ideologisk "med" mens andre ofte vil finne det litt for billig: Ikke lest noe av denne serien før, men ut i fra denne stripa kan man si at den lider av det samme som svært mye politisk humor lider av: Så mange forenklinger og stereotyper at det eneste som egentlig kommer ut av det er å gjøre narr av meningsmotstandere, og å sette seg selv over dem, uten å egentlig komme med egentlige argumenter. Slik runking av meningsfeller finner man selvsagt ikke det minste morsomt når man er på feil side av den. Ja det er et problem at det er en forenkling som i tillegg forutsetter at de som leser har den samme ideologiske overbevisningen som den som lager serien. Om du ikke kjøper narrativet der samfunnet er styrt av patriarkatet, at det å være mann automatisk gir deg makt og at motstand mot feminisme kommer av et ønske om å beholde denne fiktive makten, er ikke denne stripen særlig morsomt. Den treffer den mange feministers forestilling om virkeligheten godt, og er sikkert midt i blinken for disse, men den treffer trolig virkeligheten veldig dårlig. 3 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Nå har vel serieskaperen gått ut og sagt at den er basert på den virkelighetsforståelsen hun selv hadde som ung feminist og at den ikke nødvendigvis representerer virkeligheten. Sett fra det perspektiver er det mye som blir bedre, uten at det redder den. Det store problemet jeg har med det meste av skandinaviske tegnerserier er at kvaliteten er så utrolig ustabil. Rocky på sitt beste er fantastisk, samme med Eon, men på bunn er det helt grusomt. Zelda har tidvis noe bra, men jeg ville ikke brukt penger på å kjøpt et blad. Lenke til kommentar
sabelpikk Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Jævlig fint tegnet ihvertfall! En av de bedre tegneseriene jeg har kommet over, pennestrøkmessig. Det er like før det blir for mye detaljer i tegningene, men det går akkurat. Balance + 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Synes det er en rar tolkning av tegneserien, virker som om trådstarter bare har sett et par striper. Det spøkes med alt mellom himmel og hav.. Lenke til kommentar
Torpedo_Peter Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Ålreit, jeg tar det tilbake. Nemi er desidert dårligere. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Klarer meg helt fint uten feminist-serien Zelda på Pondus-bordkalenderen. Tragiske greier ass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå