Gå til innhold

Spill-PC med GTX1080 rundt 20k


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da skal jeg endelig kjøpe meg ny spill-PC. Er ikke spesielt oppdatert på hardware-fronten, men har lest meg litt opp de siste ukene. Planen er at jeg skal bestille deler en eller annen gang den neste måneden. 

 

Bruksområde:

Spill i 2560x1440 144hz. Da gjerne på høyeste innstillinger så lenge som mulig. PC-en skal også brukes til surfing, word, musikklytting etc. Har ekstern dac og hodetelefonforsterker.

 

Budsjett:

Tenkte noe rundt 20 000. Hadde i utgangspunktet sett for meg mindre, men hardware har blitt dyrt!

 

Overklokking:

Ja, tenkte i hvert fall at CPU skal overklokkes i første omgang.

 

Tanker rundt oppsett:

Kabinett: Fractal Design Define R5

CPU: i7 6700K

Hovedkort: Asus Z170 Pro Gaming. Veldig usikker på akkurat dette. Er vel ikke noen grunn til å kjøpe noe dyrere? Noe annet jeg burde vurdere?

Ram: 16gb HyperX Fury DDR4 2133 MHz

Lagring:

- Samsung 850 EVO 1TB SSD da til OS, programmer og spill. Vurderer også 500gb, men kan være greit med litt ekstra plass.

- En eller annen 2TB HDD. Noen spesielle jeg bør unngå?

Strømforsyning: Veldig usikker på dette. Tenkte kanskje noe som Corsair RM750x 750W. Er usikker på om denne vil være nok hvis jeg skulle gå for SLI en gang i framtiden? Bør jeg kjøpe noe annet? Kan gjerne være billigere.

CPU-kjøler: Cooler Master Hyper 212 Evo kanskje? Ok til overklokk uten at den støyer veldig?  Står vel bare 1150 på den, men det fungerer vel også til 1151?

OS: Windows 10

 

Skjermkort: GTX1080. Er usikker på om jeg skal vente eller bare slå til på FE. Tenker at det sikkert er bra nok for mitt bruk uansett, men liker dårlig alt snakket om "throttling", så spørs om jeg venter. Håper bare det ikke blir veldig lenge.

 

Passer alt dette greit sammen? Noe jeg bør endre på?  

Endret av erlendks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen tips :

 

- Angående harddisk så er Hitachi disker pålitelige. Eventuellt Western Digital.

- CPU kjøleren du har satt opp er bra og passer. Eventuellt en Noctua U12S, U14S eller D15S

- Corsair AX850 PSU om budsjettet tillater det.

- GTX 1070 vil di deg mer for pengene. Se an budsjettet.

- Som andre sier her, litt raskere RAM skader ikke. Men du trenger ikke noen brikker med fancy kjøleribber på...

 

Hva med skjermen da?

Lenke til kommentar

Hadde heller lugget litt mer i SSD budsjettet og ordnet en slik isteden: https://www.komplett.no/product/857462/datautstyr/harddiskerssd/ssd-m2/samsung-950-pro-512gb-m2-pcie-ssd

 

Grunnen til at jeg går for en så stor SSD er at jeg vil installere spill på den. Etter hva jeg har lest utgjør denne oppdateringen en ikke merkbar forskjell i lastetider på spill. Det da til høyere pris og med halvparten av lagringsplassen. Tror nok jeg holder meg til 850. :)

 

Gå for raskere RAM

DDr4 3200mhz 16 GB koster f.eks bare litt over 1000kr :

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3464896

 

Den er grei. Mener jeg leste at dette hadde lite for seg, men får undersøke litt mer.

 

Noen tips :

 

- Angående harddisk så er Hitachi disker pålitelige. Eventuellt Western Digital.

- CPU kjøleren du har satt opp er bra og passer. Eventuellt en Noctua U12S, U14S eller D15S

- Corsair AX850 PSU om budsjettet tillater det.

- GTX 1070 vil di deg mer for pengene. Se an budsjettet.

- Som andre sier her, litt raskere RAM skader ikke. Men du trenger ikke noen brikker med fancy kjøleribber på...

 

Hva med skjermen da?

 

Takk for tips. Finner bare en AX860 til salgs. Den var dyrere enn jeg hadde sett for meg. Er 750W for lite?

 

Skal ha GTX 1080. Går for det når jeg først skal kjøpe. :)

 

Skjermen er en Asus ROG Swift PG279Q. Den har jeg allerede. 

 

Flere tanker eller gode forslag?

Endret av erlendks
Lenke til kommentar

Er vel ikke akkurat noe man kjøper over 6700k til spill uansett? 

 

Andre tanker rundt oppsettet mottas med takk! :)

Tja, hvorfor ikkje? Det er allerede en del spill som digger flere  enn 4 kjerner og flere vil komme.

 

The Division bruker hos meg ~80% av 8 kjerner. Ashes og the singularity bruker enda mere. Battlefield 4 og hardline liker flere  enn 4 kjerner i multiplayer og til høsten kommer Battlefield 1 som helt sikkert kommer med DX12 og støtte for mange cpukjerner.

 

Men det er det samme for meg hva du velger altså, jeg vil bare at du skal vite at det faktisk finnes bruk for 4 core +. Mye lettere å selge dritten også etterhvert. 4 kjernere er det nok av brukt for å si det slik ;)

Lenke til kommentar

Du har helt sikkert rett i at det vil komme mer og mer. Det virker derimot som om det i de fleste tilfeller er overkill med 6700k over 6600k i spill nå. Tenker på 6700k da den vil holde lenger. 6800k vil sikkert være enda mer framtidsrettet, men det vil sikkert koste mer enn det smaker til spill. Det er i hvert fall det inntrykket jeg har fått etter å ha lest litt rundt. Hva må man eventuelt regne med å betale for 6800k og et greit hovedkort til den? 

Endret av erlendks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...