Gabri3L Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Som jeg spør i tittelen: Hva slags erstatning skal jeg akseptere for en 800GB Intel 910 series SSD? Jeg slo til på Dustins kampanje når de solgte disse for 5000Kr. (Ca. 90% rabatt!) Slo på maskinen en dag nylig, og SSD'en var stein dau. Kjørte den ikke i performance mode før den røk engang. Nå sier Dustin at det kan bli vanskelig for dem å skaffe en ny, og jeg misstenker de vil tilby meg pengene igjen. Men i følge forbrukerkjøpsloven har jeg vel rett på en tilsvarende eller bedre vare som erstatning? Og siden jeg ikke kan få kjøpt det for 5000Kr noe annet sted vil jeg da kreve at Dustin finner en erstatningsvare i stedet. Men hva vil være en fullgod erstatning? Nå hjalp det jo ikke meg så mye, men 910'en skal ha en "Endurance" på mellom 7 og 14 PB! jeg mener jeg leste den faktisk har ganske mye mer kapasitet i overhead enn de 800GB'ene med tilgjengelig lagringsplass. Jeg hadde sett for meg at dette skulle være en SSD jeg nesten bokstavelig talt ville kunne ta med meg i graven. Vel 800GB er neppe mye når den tid kommer (forhåpentligvis). Men jeg blir altså litt bekymret når jeg ser dette alternativet i Dustins sortiment bare har garantert endurance på 54,75TB (50 GB per dag) og kun 3 års garanti. Til sammenlikning har altså 910'en 7000-14000 TB og 5 års garanti. (Ikke at jeg skjønner hva 5 års garanti er verdt når man ikke får ny, men men..) Et annet alternativ jeg kikket på var 800GB versjonen av denne. Men den har så lav skrivehastighet (nesten bare halvparten av 910) at jeg tillater meg å avskrive den som "tilsvarende". Men jeg vurderer da å be Dustin om denne 1200GB versjonen som erstatning i stedet. Den har fremdeles litt lavere skrivehastighet enn 910'en, og endurance er satt til 70GB om dagen i 5 år, så altså fremdeles mye lavere enn 910'en. Men i det minste dobbelt så bra som OCZ'en. Så, er noen av alternativene jeg nevner å regne som "tilsvarende eller bedre"? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) Kanskje denne. Litt mindre levetid, men til gjengjeld litt større kapasitet. https://www.dustinhome.no/product/5010882980/sm863 Ifølge Anantech tåler den 6000TB Edit: var ikke klar over at 910 var sånn PCIe. Da var nok ikke mitt forslag relevant. Endret 21. mai 2016 av Kongeskipet 1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 21. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2016 Takk for at du tok deg bryet uansett. Jeg skal jo ikke bruke den i en server med høy last, så jeg trenger neppe slike vannvittige endurance tall. Men det var det min hadde, og man vet jo aldri hva man plutselig får bruk for. Jeg heller mot å akseptere en slik rimeligere consumer versjon med mindre endurance. Jeg ville bare høre her først om det ville være dumt av meg. Jeg er ingen ekspert på SSD'er. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Du får nok bare pengane igjen. Dustin skal drive business og ikkje veledigheit. 3 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 21. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2016 Du får nok bare pengane igjen. Dustin skal drive business og ikkje veledigheit. Vel, seriøse forretninger forholder seg til loven i landet de driver forretning i. Jeg har 2x 500GB Samsung 850 Evo i maskinen nå, så jeg klarer meg fint uten de 800GB'ene ekstra. Det er ikke noe problem for meg å klage saken inn til forbrukerrådet. Jeg har faktisk god erfaring med akkurat det. Har du noen formening om hvilken SSD, om noen av dem, som vil være en reell "tilsvarende eller bedre" SSD? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) Forbrukerkjøpsloven gir ikke noen "ubegrenset" rett til å kreve tilsvarende vare. Kravet kan nemlig ikke volde selger urimelige kostnader eller være umulig å innfri. Slik jeg ser det vil alle SSD-er som har tilsvarende spesifikasjoner klart volde selger urimelige kostnader. Det står heller ingenting om bedre - kun tilsvarende ting - og tilsvarende er ikke et absolutt begrep - og så vidt jeg har oppfattet går det mer på tilsvarende nytte, enn akkurat like spesifikasjoner. I og med at du betalte 5 000 kr, så vil det være begrenset hvor høyt i pris man kan gå. Intel 750 Series 800 GB vil etter min mening være innenfor, 1,2 GB versjonen er mer tvilsomt. Personlig ville jeg jeg akseptert Intel 750 Series 800 GB (eller Samsungen nevnt - selv om den bare er SATA), da det uansett er bedre enn å få igjen 5 000 kr, som man i alle fall ikke får kjøpt noe tilsvarende for. Dog ville jeg klart prøvd meg i forhold til 1,2 TB versjonen. Og som sagt § 29, første avsnitt, andre setning i forbrukerkjøpsloven gir en klar avgrensing av muligheten til å kreve retting av mangel eller omlevering. PS! Dog er det interessant her om det ligger noen ekstra ytelser i Intel sin garanti - skal man kunne reklamere med garanti i Norge så må den gi noe mer enn de rettighetene som forbrukerkjøpsloven gir. Endret 21. mai 2016 av Bolson 3 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 21. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2016 Takk til deg også Bolson for at du tar deg tid til å svare. Nå var jeg i utgangspunktet mest interessert i hva som har skjedd på SSD markedet siden 910'en kom ut, og om 750 serien derfor kan sies å være en grei erstatning. Akkurat jussen tenker jeg overlate til forbrukerrådet dersom nødvendig. Jeg mener selv at egenskapene bør være omtrent like for å kunne kalles erstatning. Og at 800MB/s skrivehastighet i 800GB versjonen av 750'en er for langt unna 910'ens inntil 1500MB/s skrivehastighet. Det er ikke min skyld at Dustin ikke fører for eksempel P3600 i noen kapasitet. Nå, det er helt riktig at selger ikke skal påføres urimelige kostnader. Men det skal heller ikke gå ut over kjøper i urimelig grad. Og det er mye mindre urimelig for selger å måtte erstatte en vare med markedsverdi på 45000Kr med en annen vare til 7500Kr, enn det er rimelig at kjøper skal måtte betale 2500Kr ekstra for å få en tilsvarende vare som han allerede hadde en avtale om at selger skulle gjøre tilgjengelig for 5000Kr. Jeg føler meg rimelig trygg på at Dustin vil ha all grunn til å være fornøyd dersom jeg aksepterer noen av de SSD'ene som jeg har foreslått. Men er de gode nok til å kunne kalles erstatning for en 45 000 Kroners enterprise SSD? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Personlig mener jeg faktisk jussen er særdeles sentral her, både knyttet til forbrukerkjøpsloven og den garantien som Intel gir. Det av flere grunner. I realiteten trår med stor sannsynlighet forbrukerkjøpslovens § 29, første ledd annet punktum inn her. Dustin kan umulig levere en tilsvarende vare, da de ikke har tilsvarende varer i sitt sortiment. Om det å skaffe en vare som har tilsvarende egenskaper vil være en urimelig kostnad er vanskeligere å si, men støvlettsaken indikerer at prisforskjellen ikke kan være så enormt stor. At markedsverdien (full pris) var 45 000 kr er ikke særlig relevant så langt jeg har forstått. Ingen av de alternative SSD-en kan sies å tilfredsstille kravet til tilsvarende vare om man ser på spesifikasjoner. I et slikt tilfelle kan du faktisk ikke kreve omlevering.Men tilsvarende vare trenger ikke nødvendigvis ha samme spesifikasjoner, jeg siterer fra Jusinfo.no, http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1186/1203/1206 Omlevering betyr å bytte til en tilsvarende vare. Det er derfor et krav om at tilsvarende vare er å få tak i. Man sier gjerne at varen som skal omleveres må være fungibel. Ordet fungibelt betyr at en annen vare kan fungere like godt for forbruker, og således erstatte den mangelfulle vare. Da er spørsmålet om f.eks Intel 750 Series 800 GB er fungibel i denne sammenheng, noe jeg ikke skal driste meg inn på å diskutere.Så første spørsmål er faktisk om du har rett på omlevering, eller at faktisk § 29, første ledd annet punktum avskjærer denne retten i dette tilfellet. Et annet sentralt spørsmål er om Intel sin 5 års garanti gir utvidede rettigheter i denne sammenheng. Noe de skal for å kunne kalles garanti. Normalt skal henvendelsen i denne sammenhengen gå via Dustin, men du kan kontakte Intel direkte. Slik jeg tolker Intel sine garantivilkår vil de fint kunne erstatte 910 med f.eks P3700/P3600. Og jeg vet at det er begrensinger i garantien, men alternativet er verdt å prøve. Jeg har selv valgt å gå direkte på produsent i forhold til garanti i et tilfelle der forhandler hvor jeg kjøpte produktet hadde sluttet å forhandle produkter fra denne produsenten. Jeg ble tilbudt omlevering fra et annet merke, noe jeg ikke var særlig interessert i. Produsenten leverte meg nytt produkt. NB! Ordet erstatning er ikke brukt i loven, man snakker her kun om omlevering. Så derfor er faktisk det juridiske her vel så interessant som hva som har skjedd på SSD-fronten. Og jeg vet ikke om det er å vurdere som urimelig for kjøper å få tilbakebetalt 5 000 kr og ved et mellomlegg på litt over 2 000 kr faktisk kunne kjøpe en SSD med ennå bedre spesifikasjoner (Intel P3600). Men når det juridiske her er omtalt, ja så vil jeg nok si at Dustin burde klare å få til en ordning med Intel slik at du fikk en P3600 som omlevering. Mener det burde både være i Dustin og Intel sin interesse, og i kanskje den rimeligste løsningen for de også. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Hør med Intel om de tar den inn på garanti/reklamasjon. Er kanskje større mulighet for å få samme/tilsvarende produkt tilbake. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 21. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) Takk for input igjen. Jeg mente ikke at jussen var uinteressant. Bare at det ikke var det jeg ønsket å fokusere på i denne tråden. Jeg mente å spørre forumets SSD guruer om enterprise versjonene av disse diskene er så mye bedre også for privat bruk at jeg ikke burde akseptere et tilbud om en consumer versjon i stedet. Nettopp om disse kan regnes som "fungible" som du er inne på. I "støvletthældommen" ønsker kjøper en ny vare heller enn at selger får anledning til å reparere den hun kjøpte. I følge forbrukerkjøpsloven har hun anledning til å velge dette dersom det ikke volder selger urimelige kostnader. Det er altså ikke tvil om at hun hadde krav på en ny vare dersom avhjelp ville kostet det samme. Det dommen adresserer er forskjellen i kostnad mellom avhjelp og omlevering. Den førstevoterende dommer sier til og med at forskjellen hadde ikke en gang trengt å være så stor som 7 til 1 som i dette tilfellet. Men til og med så lavt som 3 til 1 eller til og med 2 til 1. I "worst case scenario" for meg (2 til 1) om "støvletthældommen" i det hele tatt er aktuell i min sak (Dustin har ikke krevd å heve kjøpet eller forsøke avhjelp) så vil jeg altså ikke ha krav på en vare som er over 2 ganger så dyr som den jeg kjøpte. Og jeg har riktignok nevnt et alternativ over 10 000 Kroner (10 700Kr for 1,2TB 750'en så den kan være innenfor likevel (opp til 3 til 1)). Det jeg ikke har nevnt er at om folk på forumet her mente at denne SSD'en var å regne som tilsvarende i henhold til §29. Så ville jeg vurdert å foreslå for Dustin at de heller kan gi meg denne i omlevering. Det er samme SSD i en annen formfaktor, som altså blir vesentlig billigere. Jeg hadde tenkt å komme med dette alternativet senere ettersom jeg ikke har M.2. port på hovedkortet. Og derfor trenger å få avklart om en slik adapter vil fungere hos meg og gi samme ytelse. Men som sagt altså; jeg tenker det er greiest å ta ting i kronologisk rekkefølge. Ettersom Dustin ikke har kommet med forslag til løsning tenker jeg først finne ut om noen av alternativene jeg har nevnt kan regnes som "fungible". Deretter foreslå dette for Dustin som alternativ til omlevering av identisk vare. Og om Dustin så skulle være uenig, tatt saken til forbrukerrådet og latt dem gjøre en vurdering på jussen.. Edit: det hører med til historien at jeg allerede har ventet en måned siden de mottok den defekte SSD'en, og faktisk har måtte purre dem opp for i det hele tatt få en oppdatering. Jeg misstenker de kan ha forlagt min SSD, da det overhodet ikke er noen grunn slik jeg ser det, til at ikke Intel skulle ha tilbudt en ny vare i stedet. Vel, med mindre Dustin ikke finner SSD'en min da... Endret 21. mai 2016 av Gabri3L Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Og da ville jeg selvsagt påpekt overfor Dustin at SSDen er under garanti fra Intel, og som du skriver - det skulle ikke være noen grunn for at Intel ikke tilbyr et alternativ. Dersom de ikke finner SSDen din, ja da har de et større problem. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 (endret) Hvordan går det med saken? Jeg måtte vente godt over 2mnd for å få penger igjen fra drittbutikken dustin, så lykke til Endret 7. juni 2016 av Nizzen Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 7. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2016 Takk, Dustin er Dustin. Man blir lovet svar innen i morgen, og så går det en uke uten at man hører noe. Så ting tar tid med dem ja. Jeg ringte forbrukerrådet i dag. De mente jeg burde sende dem en klage med en gang, så tar de over for meg og får litt fortgang i saken. Jeg får gjøre det slik.. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 7. juni 2016 Del Skrevet 7. juni 2016 Hadde du gått rett til Intel så hadde du hatt en ny SSD for lenge siden. Å sende en SSD til deg koster dem mindre enn en fis fra direktørens rumpe. Har lest en del saker om folk som bare har gått rett på produsent og det virker faktisk like enkelt som å ha med butikken å gjøre. Etter hva jeg har lest om Dustin her på forumet så bør man sky de som pesten. Men de har jo veldig bra tilbud innimellom, som ikke hjelper stort etter hva jeg leser i denne tråden Dette er vel nesten en prinsippsak nå Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 29. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2016 Jah.. Så var saken ute av verden. Men det måtte altså klage til forbrukerrådet til. Jeg krevde erstatning tilsvarende pris på tilsvarende vare til dekningskjøp. Forbrukerrådets juridiske avdeling ga meg medhold og foreslo det som løsning, noe Dustin gikk med på. Fikk faktisk erstatningen inn på konto i løpet av et par dager. Så det var i det minste en hyggelig overraskelse. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Jah.. Så var saken ute av verden. Men det måtte altså klage til forbrukerrådet til. Jeg krevde erstatning tilsvarende pris på tilsvarende vare til dekningskjøp. Forbrukerrådets juridiske avdeling ga meg medhold og foreslo det som løsning, noe Dustin gikk med på. Fikk faktisk erstatningen inn på konto i løpet av et par dager. Så det var i det minste en hyggelig overraskelse. Så da fikk du det samme som du betalte for den? Ca 6000kr eller.no? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 29. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2016 Jah.. Så var saken ute av verden. Men det måtte altså klage til forbrukerrådet til. Jeg krevde erstatning tilsvarende pris på tilsvarende vare til dekningskjøp. Forbrukerrådets juridiske avdeling ga meg medhold og foreslo det som løsning, noe Dustin gikk med på. Fikk faktisk erstatningen inn på konto i løpet av et par dager. Så det var i det minste en hyggelig overraskelse. Så da fikk du det samme som du betalte for den? Ca 6000kr eller.no? http://www.prisjakt.no/product.php?p=2889377 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 (endret) Jah.. Så var saken ute av verden. Men det måtte altså klage til forbrukerrådet til. Jeg krevde erstatning tilsvarende pris på tilsvarende vare til dekningskjøp. Forbrukerrådets juridiske avdeling ga meg medhold og foreslo det som løsning, noe Dustin gikk med på. Fikk faktisk erstatningen inn på konto i løpet av et par dager. Så det var i det minste en hyggelig overraskelse. Så da fikk du det samme som du betalte for den? Ca 6000kr eller.no? http://www.prisjakt.no/product.php?p=2889377 Du kjøpte den jo på tilbud, akkurat som meg ville jeg tro? Hvis du får 10k så er det jo helt konge For å si det slik, jeg hater Dustin.no fordi jeg har hatt trøbbel med tilbakebetaling... 5 028 kr betalte jeg for: Intel 910 Series 800GB PCI-E +520 Series 120GB SATA. Var jo bra tilbud igrunn da. Nå har jeg heldigvis 2 stk sm961 1TB ssder, som knuser ytelsen til Intel 910 by far, og ganske billige i forhold til ytelsen. Endret 29. juli 2016 av Nizzen Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 29. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2016 Jupp, 4999Kr. Bortsett fra hvor lang tid det tok skal jeg ikke klage. Men med mitt X79 hovedkort som ikke støtter NVMe, så blir det jo ikke egentlig noen særlig oppgraderingen med P3700. Så jeg synes vel egentlig ikke jeg har fått mer enn hva jeg har krav på. Må sies at mitt forslag til løsning var at Dustin kunne skaffe meg P3700. Om de hadde giddet å bestille ett, så burde de jo sluppet billigere unna enn å betale meg erstatning så jeg kan handle det fra en konkurrent i stedet. Men men, blir uansett ikke noe ny handel med Dustin fra meg. Måtte eventuelt være om de var de eneste som hadde et kabinett jeg skulle hatt eller noe slikt. Skal litt til for at kabinetter ryker vel? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 (endret) Jupp, 4999Kr. Bortsett fra hvor lang tid det tok skal jeg ikke klage. Men med mitt X79 hovedkort som ikke støtter NVMe, så blir det jo ikke egentlig noen særlig oppgraderingen med P3700. Så jeg synes vel egentlig ikke jeg har fått mer enn hva jeg har krav på. Må sies at mitt forslag til løsning var at Dustin kunne skaffe meg P3700. Om de hadde giddet å bestille ett, så burde de jo sluppet billigere unna enn å betale meg erstatning så jeg kan handle det fra en konkurrent i stedet. Men men, blir uansett ikke noe ny handel med Dustin fra meg. Måtte eventuelt være om de var de eneste som hadde et kabinett jeg skulle hatt eller noe slikt. Skal litt til for at kabinetter ryker vel? Jeg hadde P3700 på x79, så det er sagt Det funker med nvme. Men MSI suger på biosoppdateringer, så mulig noen må modde bios... Jeg hadde Asus x99 rampage IV black, og det funka. Her er plassen for å få modda bios: http://www.win-raid.com/t871f16-Guide-How-to-get-full-NVMe-support-for-Intel-Chipset-systems-from-Series-up-53.html Har selv fått Gigabyte x99 bios modda Endret 29. juli 2016 av Nizzen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå