Gå til innhold

Mener elbiler er like ille for luftkvaliteten som fossilbiler


Anbefalte innlegg

El-biler i oppoverbakke,med unntak av Tesla etc. forårsaker kø. Biler med forbrenningsmotor må kjøres i lavere gear. Dette fører til mer forurensning.

 

El-biler i kollektivfelt fører til kø og kollektivtransport må kjøres i laver gear. Dette fører til mer forurensning.

 

El-bil førere oppfører seg som syklister. Dette fører til aggressivitet hos bilister med forbrenningsmotor, og aggressiv kjøring fører til mer forurensning.

 

Alt dette kommer i tillegg til alle de andre ulempene og forurensningen fra selve el-bilen. 

 

Hva i alle dager, elbiler trenger da ikke kjøre senere i oppoverbakke, det kan faktisk ha negative effekter for forbruket å kjøre for sent. 

 

oppfører seg som syklister? Hva i alle dager er det du snakker om. 

 

dette var mye tøys

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

El-biler i oppoverbakke,med unntak av Tesla etc. forårsaker kø. Biler med forbrenningsmotor må kjøres i lavere gear. Dette fører til mer forurensning.

 

El-biler i kollektivfelt fører til kø og kollektivtransport må kjøres i laver gear. Dette fører til mer forurensning.

 

El-bil førere oppfører seg som syklister. Dette fører til aggressivitet hos bilister med forbrenningsmotor, og aggressiv kjøring fører til mer forurensning.

 

Alt dette kommer i tillegg til alle de andre ulempene og forurensningen fra selve el-bilen.

Er det elbilen til bestemor Duck du tenker på når du skriver om kø i oppoverbakke?

Lenke til kommentar

El-biler i oppoverbakke,med unntak av Tesla etc. forårsaker kø. Biler med forbrenningsmotor må kjøres i lavere gear. Dette fører til mer forurensning.

 

El-biler i kollektivfelt fører til kø og kollektivtransport må kjøres i laver gear. Dette fører til mer forurensning.

 

El-bil førere oppfører seg som syklister. Dette fører til aggressivitet hos bilister med forbrenningsmotor, og aggressiv kjøring fører til mer forurensning.

 

Alt dette kommer i tillegg til alle de andre ulempene og forurensningen fra selve el-bilen. 

 

Pro tip, ikke skyld på andre fordi om man har aggresjonsproblemer i trafikken.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 


 

Sannheten om elbil ligger gjerne et sted mellom ytterpunktene, elbil er bedre en normalt drivstoff, åpenbart, men det er lagt ifra forurensingsfritt som endel virker til å tro/late som. Og feks avgiftsfritaket henger jo ikke sammen i det hele tatt ut ifra et prinsipielt synspunkt.

 

AtW


Hvem er disse som tror elbiler er fri for forurensning?

 

Hvorfor henger ikke avgiftsfritaket sammen ut ifra et prinsipielt synspunkt? Ut ifra et prinsipielt synspunkt om at man ønsker mer miljøvennlige og fremtidsrettede biler som kan gå på fornybar energi gir avgiftsfritaket absolutt mening.

 

 


 

 

 


Avgiftsfritaket er kun et middel til å innføre ny teknologi og at den etterhvert blir moden til å klare seg selv. Deretter forsvinner avgiftsfritak.

 

Problemet med det er at slik favorisering ikke er teknologi-nøytral. Idet man innfører avgiftsfritak for elbiler så har man antatt at framtiden er elbiler.

 

Nei, det man har gjort er å definere flere elbiler og færre fossilbiler som en ønsket utvikling. Man kan fint innføre tiltak for eventuelle andre typer biler hvis de skulle dukke opp.

 

Og slik situasjonen er nå så haster det med tiltak mot CO2-utslipp. Da er det ønskelig at elbiler får hjelp til å erstatte fossibiler. Vi kan ikke vente på den perfekte løsning (som sannsynligvis aldri vil komme). Vi må jobbe med det vi har i dag.

 

 

 

Men Tesla er en elbil, og som elbil spesialbehandles de i regelverket. Hvis lovgiver ønsket å forfordele "små livsfarlige skobokser som de færreste har lyst på" så burde de ha forfordelt nettopp disse.

 

Nettopp. Tesla er en elbil. Det er bedre at kaksene du misunner kjører elbil enn at de kjører fossilbil.

 

 


 

Å heisan. Nå fikk batterigutta på TU vann på mølla gitt. Tenk at noen kan driste seg til å si noe negativt om den hellige gral :-)

 

Problemet er vel heller at de dristet seg til å publisere en studie som i praksis er verdiløs, og fossilmafiaen kaster seg velvillig på.

Endret av Gavekort
Flettet trippelposting
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 


 

 


 

El-biler i oppoverbakke,med unntak av Tesla etc. forårsaker kø. Biler med forbrenningsmotor må kjøres i lavere gear. Dette fører til mer forurensning.

 

El-biler i kollektivfelt fører til kø og kollektivtransport må kjøres i laver gear. Dette fører til mer forurensning.

 

El-bil førere oppfører seg som syklister. Dette fører til aggressivitet hos bilister med forbrenningsmotor, og aggressiv kjøring fører til mer forurensning.

 

Alt dette kommer i tillegg til alle de andre ulempene og forurensningen fra selve el-bilen.

 

Pro tip, ikke skyld på andre fordi om man har aggresjonsproblemer i trafikken.

 

AtW


Touchè.

 

 


 


El-biler i oppoverbakke,med unntak av Tesla etc. forårsaker kø. Biler med forbrenningsmotor må kjøres i lavere gear. Dette fører til mer forurensning.

 

El-biler i kollektivfelt fører til kø og kollektivtransport må kjøres i laver gear. Dette fører til mer forurensning.

 

El-bil førere oppfører seg som syklister. Dette fører til aggressivitet hos bilister med forbrenningsmotor, og aggressiv kjøring fører til mer forurensning.

 

Alt dette kommer i tillegg til alle de andre ulempene og forurensningen fra selve el-bilen.


Er det elbilen til bestemor Duck du tenker på når du skriver om kø i oppoverbakke?

Nei, men erfaringsgrunnlaget mitt er kanskje ikke representativt for hele landet. Kanskje el-biler, lav hastighet og kø i oppoverbakker, er et særtrekk på Nesodden? Endret av Gavekort
Flettet dobbeltposting
Lenke til kommentar

 

 

El-biler i oppoverbakke,med unntak av Tesla etc. forårsaker kø. Biler med forbrenningsmotor må kjøres i lavere gear. Dette fører til mer forurensning.

 

El-biler i kollektivfelt fører til kø og kollektivtransport må kjøres i laver gear. Dette fører til mer forurensning.

 

El-bil førere oppfører seg som syklister. Dette fører til aggressivitet hos bilister med forbrenningsmotor, og aggressiv kjøring fører til mer forurensning.

 

Alt dette kommer i tillegg til alle de andre ulempene og forurensningen fra selve el-bilen.

Er det elbilen til bestemor Duck du tenker på når du skriver om kø i oppoverbakke?

Nei, men erfaringsgrunnlaget mitt er kanskje ikke representativt for hele landet. Kanskje el-biler, lav hastighet og kø i oppoverbakker, er et særtrekk på Nesodden?
Muligens, bruker mye cruisekontroll på min Leaf og da holder den samme fart bortover, oppover OG nedover.

Oppover er det en del som sakker etter har jeg sett, mulig de girer ned for å klare bakken...? ?

Men kan jo være at noen ikke har funnet ut at de må tråkke litt mer på watten i bakker, slipper jo uansett å gire med elbil.

Lenke til kommentar

 

Sannheten om elbil ligger gjerne et sted mellom ytterpunktene, elbil er bedre en normalt drivstoff, åpenbart, men det er lagt ifra forurensingsfritt som endel virker til å tro/late som. Og feks avgiftsfritaket henger jo ikke sammen i det hele tatt ut ifra et prinsipielt synspunkt.

 

AtW

Hvem er disse som tror elbiler er fri for forurensning?

 

Hvorfor henger ikke avgiftsfritaket sammen ut ifra et prinsipielt synspunkt? Ut ifra et prinsipielt synspunkt om at man ønsker mer miljøvennlige og fremtidsrettede biler som kan gå på fornybar energi gir avgiftsfritaket absolutt mening.

Hvem det er? Det er en helt normal påstand som fremmes av mange.

 

Hvorfor er elbiler fritatt men ikke andre elkjøretøy som er bedre for samfunnet? Hvorfor er ikke sykler fritatt? Det henger ikke sammen prinsipielt. AtW

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er elbiler fritatt men ikke andre elkjøretøy som er bedre for samfunnet? Hvorfor er ikke sykler fritatt? Det henger ikke sammen prinsipielt. AtW

 

 Elsykkel har jo ett bedre alternativ, altså sykkelen. Pr i dag er elbil det reneste alternativet, derav fordelene. 

 

Men for all del, er for reduksjon av elsykkel jeg :) 

 

Men heller bør de jo forsøke å gjøre noe med de store problemene, altså forbrenning. I alle former, ikke bare bil. 

Lenke til kommentar

 


 

 


 

Hvorfor er ikke sykler fritatt? Det henger ikke sammen prinsipielt.

 

Fordi det ville være diskriminering av joggesko som er enda bedre for samfunnet. :)

 

Det er bare eksempler, enda flere eksempler bare forsterker hvorfor dette prinsipielt ikke henger sammen.

 

AtW

 

 


 

 


Hvorfor er elbiler fritatt men ikke andre elkjøretøy som er bedre for samfunnet? Hvorfor er ikke sykler fritatt? Det henger ikke sammen prinsipielt. AtW

Elsykkel har jo ett bedre alternativ, altså sykkelen. Pr i dag er elbil det reneste alternativet, derav fordelene.

 

Men for all del, er for reduksjon av elsykkel jeg :)

 

Men heller bør de jo forsøke å gjøre noe med de store problemene, altså forbrenning. I alle former, ikke bare bil.

 

Nei, det er ikke "det reneste alternativet", det er det reneste alternative av biler som går på fossilt drivstoff og elbiler. Det er masse løsninger som er renere en elbil.

 

AtW

Endret av Gavekort
Flettet dobbelposting
Lenke til kommentar

 

 

 

Nei, det er ikke "det reneste alternativet", det er det reneste alternative av biler som går på fossilt drivstoff og elbiler. Det er masse løsninger som er renere en elbil.

 

AtW

 

 

Ja det var jo det jeg mente, av biler. Det er mange løsninger ja, men de passer ikke alle. Jeg hadde ikke solgt bilen til fordel for buss, sykkel eller å gå feks. Derav var mitt beste alternativ elbil. 

 

Det er det som er poenget, beste alternativ til bil: elbil

 

Beste alternativ til sykkel: Vanlig sykkel

 

osv osv. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Nei, det er ikke "det reneste alternativet", det er det reneste alternative av biler som går på fossilt drivstoff og elbiler. Det er masse løsninger som er renere en elbil.

 

AtW

 

 

Ja det var jo det jeg mente, av biler. Det er mange løsninger ja, men de passer ikke alle. Jeg hadde ikke solgt bilen til fordel for buss, sykkel eller å gå feks. Derav var mitt beste alternativ elbil. 

 

Det er det som er poenget, beste alternativ til bil: elbil

 

Beste alternativ til sykkel: Vanlig sykkel

 

osv osv. 

 

 

Nei, det hadde du jo ikke gjort, fordi situasjonen er som den er, og endel av den situasjonen er at elbiler er billige. I en annen virkelighet der bil og elbil hadde vært mindre gunstig hadde du kanskje ikke eid noen av delene.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Nei, det hadde du jo ikke gjort, fordi situasjonen er som den er, og endel av den situasjonen er at elbiler er billige. I en annen virkelighet der bil og elbil hadde vært mindre gunstig hadde du kanskje ikke eid noen av delene.

 

AtW

 

 

Tja, det skal nok mye til for at jeg ikke hadde eid bil. Jeg har alltid hatt dyre biler, så om prisen hadde dobblet hadde jeg bare hatt kjipere biler. 

 

Men du har helt rett, det er mye pga dagens ordning. 

 

EDIT: skal dog sies at om jeg bodde i en større by hvor jeg hadde kontoret i en trikkavstand osv så hadde jeg nok ikke eid bil. Men på vestlandet har jeg egentlig ikke noe valg.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

 

 

Nei, det hadde du jo ikke gjort, fordi situasjonen er som den er, og endel av den situasjonen er at elbiler er billige. I en annen virkelighet der bil og elbil hadde vært mindre gunstig hadde du kanskje ikke eid noen av delene.

 

AtW

 

 

Tja, det skal nok mye til for at jeg ikke hadde eid bil. Jeg har alltid hatt dyre biler, så om prisen hadde dobblet hadde jeg bare hatt kjipere biler. 

 

Men du har helt rett, det er mye pga dagens ordning. 

 

EDIT: skal dog sies at om jeg bodde i en større by hvor jeg hadde kontoret i en trikkavstand osv så hadde jeg nok ikke eid bil. Men på vestlandet har jeg egentlig ikke noe valg.

 

 

Kanskje er det slik for deg, kanskje ikke. Realiteten er at "alle" sier de ikke har noe valg, og hadde hatt bil uansett og kjørt uansett. Men like fullt på befolkningsnivå, så kjøper og bruker folk bil mindre om ulempene med det er større.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Kanskje er det slik for deg, kanskje ikke. Realiteten er at "alle" sier de ikke har noe valg, og hadde hatt bil uansett og kjørt uansett. Men like fullt på befolkningsnivå, så kjøper og bruker folk bil mindre om ulempene med det er større.

 

AtW

 

 

Enig i at det er umulig å si, men det skal uansett mye endringer til før at mitt liv hadde fungert uten bil. Men man skal aldri si aldri.

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke sykler fritatt? Det henger ikke sammen prinsipielt.

Fordi det ville være diskriminering av joggesko som er enda bedre for samfunnet. :)

Mva-fritak og -forskjeller gir alltid urettferdige bieffekter. Derfor bør aldri mva-fritak brukes som virkemiddel for å fremme eller diskriminere varer og tjenester. Ønsker man å diskriminere varer og tjenester ut fra problemene de medfører så får man heller legge til en avgift på problemets kjerne, for eksempel CO2-avgift, NOx-avgift, veistøv-avgift etc. Disse avgiftene bør ligge på forbruket/utslippet, ikke på innkjøpsprisen. Vi må anta at folk er såpass oppegående at de selv klarer å vurdere høy innkjøpskostnad og lav brukskostand opp mot lav innkjøpskostnad og høy brukskostnad.

 

Det vanskeligste er å harmonisere en slik tankegang med omverden slik at det ikke oppstår store urettferdigheter ved landegrensene.

Lenke til kommentar

 

Mva-fritak og -forskjeller gir alltid urettferdige bieffekter. Derfor bør aldri mva-fritak brukes som virkemiddel for å fremme eller diskriminere varer og tjenester.

 

Da regner jeg med at du også mener f eks disse MÅ få full sats

 

  • persontransport mv.,
  • transport av kjøretøy på ferge,
  • utleie av rom i hotellvirksomhet mv.,
  • rett til å overvære kinoforestillinger

Om pisk skal være eneste politiske virkemiddel tror jeg det kan bli tungt å styre samfunnsutviklingen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Standard mva-sats på de der, helt klart ja, men hvis du tror mva-fritak er det eneste positive politiske virkemiddelet som finnes så må du tro om igjen. Når det gjelder elsykkel og joggesko kontra elbilisme så tror jeg det mest effektive positive tiltaket er å bygge flere og bedre gang- og sykkel-veier og trygge sykkelparkeringer med tak. Det tror jeg vil fungere mye bedre enn å subsidiere joggesko, elsykler og manuelle sykler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...