Gå til innhold

Mener elbiler er like ille for luftkvaliteten som fossilbiler


Anbefalte innlegg

 

Tror du glemmer at elbil langt fra bare er Tesla...

På ingen måte. Men Tesla er en elbil, og som elbil spesialbehandles de i regelverket. Hvis lovgiver ønsket å forfordele "små livsfarlige skobokser som de færreste har lyst på" så burde de ha forfordelt nettopp disse.

Og bensin/diesel/olje/gass/kull må vekk så for som f. mens det ennå er liv igjen.

Oljeindustrien kjemper imot med nebb og klør, men de er heldigvis snart historie.

Jeg tenker vel at ignorante, uutdannede (evt irrelevant utdannede og praktiserte ) sjeler i MDG og pressen og rundt om kring er farlige opinionsdannere som kan gjøre Norge til et dårligere samfunn ved sin velmenende men følelsesbaserte posisjon. Vi får håpe at folket evner å se igjennom påstandene deres og heller tilstrebe en politikk basert på fakta og rasjonalitet.

 

-k

MDG...? Hva er det du prøver nå da...?

Nå ble det bare arrogant...

Mens verden forøvrig går over til fornybare kilder skal Norge sitte å se på, og "produsere olje og gass i flere hundre år fremover"...?

Vi bør nok omstille oss raskt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Mitt inntrykk er at de fleste elbiler er ganske tunge, har du noe data på det?"

 

Her har dere en oversikt over bilene som nordmenn kjøpte i 1015 med antall og vekt:

Plass - Modell               - Antall - %   -  Vekt
1. Volkswagen Golf        16 388 10,9   1200-1400/1500 (/e)
2. Toyota Auris                4 890  3,2    1200–1500
3. Skoda Octavia             4 280  2,8    1300-1400 
4. Toyota Yaris                4 214  2,8    1100-1200
5. Tesla Model S              4 039  2,7   2100-2200 (e) 
6. Mitsubishi Outlander    4 039  2,7   1600-1700 
7. Toyota Rav4                3 955  2,6   1600-1700
8. Volkswagen Passat      3 207  2,1   1300-1600
9. Nissan Leaf                  3 189  2,1   1400-1500 (e)
10. Mazda CX-5                3 168  2,1   1500-1600
11. Volvo V70                   2 814  1,9   1600-1700
12. Nissan Qashqai          2 808  1,9   1400-1500
13. Audi A3                       2 776  1,8   1300-1400
14. Ford Mondeo              2 549  1,7   1600-1800
15. BMW i3 / i3 PHEV       2 403  1,6   1200/1300 (e/hyb)
16. Volvo XC60                 2 231  1,5   1700-1800
17. Volkswagen up!          2 039  1,4     900/1100 (/e)
18. Ford Focus                 2 012  1,3   1300-1500
19. Volvo V60                   1 895  1,3   1500-1700
20. Mercedes-Benz B-kla  1 883  1,2   1400/1700 (/e)

 

Det er også mange i-Miev/eOn/C-Zero (4 seters) på veien, disse veier 1100 kg.

Hydrogenbilen Toyota Mirai (4 seters) veier over 1800 kg.

 

Tall fra OFV, jeg har googlet vekt, og forsøkt å merke elektriske modeller.

Det tas forbehold om feil og manglende opplysninger.

 

Tesla stikker seg ut som den eneste modellen med vekt over 2000 kg, men moderne norske biler er ikke så mye lettere.

Den tyngste Tesla S er bare 22% tyngre enn en tung Mondeo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt greit å si noe negativt, så lenge det begrunnes godt.

 

Problemet er da heller ikke at noen har laget en metastudie med noen lette partier(forfatterne later til å være klar over dette selv). Problemet er at 'elbilhaterne' trykker rapporten til sitt bryst og opphøyer den til Fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig trist å at en slik artikkel med udokumentert visvas blir trykket i en seriøs publikasjon. Her blandes svevestøv, eksos, dekkslitasje og vekt sammen i en suppe som ender opp som ordtaket sier "når utgangspunktet (hypotesen) er søppel så blir også resultatet (forskningen) søppel." Man må leve i sin egen boble om man skal kunne bevise at jeg som elbilist forurenser lufta mer enn om jeg kjører den samme strekningen med min dieselbil, spesielt i -15 grader her i Norge. Bare kom å sett nesa inn i et eksosrør, den som tør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ikke logikken i at tyngre kjøretøyer nødvendigvis virvler opp mer støv.

 

Jeg skjønner at en tyngre fossilbil gjerne er større enn en lettere fossilbil, og dermed virvler opp mer støv, men at en elbil på samme størrelse som en fossilbil, men med høyere vekt skal virvle opp mer støv, er ulogisk for meg.

 

Er man tilknyttet et konsulentfirma som utvikler forbrenningsteknologi, slik disse "forskerne" er, så godtar man kanskje slike sammenhenger uten forbehold.

Lenke til kommentar

Ser ikke logikken i at tyngre kjøretøyer nødvendigvis virvler opp mer støv.

 

Jeg skjønner at en tyngre fossilbil gjerne er større enn en lettere fossilbil, og dermed virvler opp mer støv, men at en elbil på samme størrelse som en fossilbil, men med høyere vekt skal virvle opp mer støv, er ulogisk for meg.

 

Er man tilknyttet et konsulentfirma som utvikler forbrenningsteknologi, slik disse "forskerne" er, så godtar man kanskje slike sammenhenger uten forbehold.

 

Uten å ha forsket på det vil jeg anta at dekkmønster/bredde og luftmotstand har mye å si på hvor mye støv som virvles opp fra veibanen. Som syklist merker jeg at lastebiler/busser/traktorer har et helt annet dragsug og synlig støvsky enn personbiler.

Lenke til kommentar

Ser ikke logikken i at tyngre kjøretøyer nødvendigvis virvler opp mer støv.

 

Jeg skjønner at en tyngre fossilbil gjerne er større enn en lettere fossilbil, og dermed virvler opp mer støv, men at en elbil på samme størrelse som en fossilbil, men med høyere vekt skal virvle opp mer støv, er ulogisk for meg.

 

Er man tilknyttet et konsulentfirma som utvikler forbrenningsteknologi, slik disse "forskerne" er, så godtar man kanskje slike sammenhenger uten forbehold.

 

Har du lest det originale paperet, siden du er så sikker på at det "godtas uten forbehold"?

 

AtW

Lenke til kommentar

Veldig trist å at en slik artikkel med udokumentert visvas blir trykket i en seriøs publikasjon. Her blandes svevestøv, eksos, dekkslitasje og vekt sammen i en suppe som ender opp som ordtaket sier "når utgangspunktet (hypotesen) er søppel så blir også resultatet (forskningen) søppel." Man må leve i sin egen boble om man skal kunne bevise at jeg som elbilist forurenser lufta mer enn om jeg kjører den samme strekningen med min dieselbil, spesielt i -15 grader her i Norge. Bare kom å sett nesa inn i et eksosrør, den som tør.

 

Nei, det er ikke bare å "sette nesa inn i et eksosrør" for å vurdere forurensing. Å etterspørre bedre forskning er så sin sak, men det er ganske komisk når man blander det sammen med slikt subjektivt vissvass. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Uten å ha forsket på det vil jeg anta at dekkmønster/bredde og luftmotstand har mye å si på hvor mye støv som virvles opp fra veibanen. Som syklist merker jeg at lastebiler/busser/traktorer har et helt annet dragsug og synlig støvsky enn personbiler.

 

Det merkar du godt på frontruta i ein bil òg det, når du køyrer bak noko stort ein litt våt dag. Eg vill heller køyre bak ein tung Tesla enn ein lett varebil. Den påståtte koplinga mellom vekt og aerodynamikk er komplett ulogisk, men skulle vere lett å påvise eksperimentelt dersom ho eksisterer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Achten og Timmers er for øvrig begge knyttet til konsulentselskapet Innas BV, som blant annet utvikler forbrenningsmotorteknologi"

Jaha...

 

Man kan stille seg spørsmålet om hvor mye, eller rettere hvor lite forskning som i dag ikke er tilknyttet eller finansiert av en eller annen industri... Til mer presset eller suspekt en industri blir, til mer penger settes inn på å forske for å finne de svarene man ønsker, eller bare enkelt å så tvil om seriøs og nøytral forskning, slik at man kan kjøre sin egen pengekvern litt videre, tyne litt mer inntekter ut av markedet, kjempe litt mer mot paradigmeskiftene. Jeg er redd for at dette ikke bare gjelder Tobakkindustrien, som lyktes å kjøre dette løpet mellom 1950 og 1982... Forøvrig et "forsknings"regime vi ikke får gjort noe med så lenge symbiosen mellom politikk og lobbyvirksomhet tillates å fortsette!

Lenke til kommentar

 

 

En Tesla på 2200kg og en li-ion batteripakke på ca. 500kg har aldri vært noen miljøbil. Miljøregnskapet på produksjon og destruksjon, ikke minst av batteripakka sammen med etablering av "kraftverk" for hurtiglading på ca 20min. Disse består vel av to trafoceller på 63A 3fas hver seg. Og når er belastningen høyest? Når kulda setter inn og vår nasjon trenger elkraften til helt annet bruk enn Teslaladere. Dette går også ut over vår beredsskapsituasjon og sikkerhet. Så kan enkelte argumentere for at strømmen til elbilene er grønn. På samme måte kan jeg argumentere for at strømmen til et passivhus eller hvilket som helst annet hus er like grønn. Vi selger jo opprinnelsesgarantier for 80TWh til våre naboer i sør og gjennom denne finansakrobatikken blir også den rene elkraften vi selv produserer også kullsvart. Det er utrolig at folkeopplysning gjennom fakta ikke er kommet lenger i 2016, der særinteresser styrer informasjonsstrømmen og totalbildet er helt fraværende.

 

Beredskapen? Når har en Tesla som lader vært en fare for beredskapen?

 

Som nevnt over, min tesla bruker 3-4 ganger så lite energi som min tidligere 5 serie. Klart det er ett bedre alternativ. 

 

ang opprinnelsesgarantier er det jo i utgangspunktet bare tøys og handler om penger. Men siden du oppriktig mener vi bruker kullkraftverk pga dette kan jeg jo opplyse deg om at alle elbilforeningen sine medlemmer får garantier, de har vell rundt 40 000 medlemmer om jeg ikke tar feil, altså annenhver elbil i Norge sånn ca. 

Til beredsskapen: Vi sakke på tross av en mild vinter en historisk rekord i effektuttak på over 24MW og da begynner det å strømnettet vårt å få "pusteproblemer" med fare for utfall pga overbelastning. Elbilbruken forsterker dette problemet og i særdeleshet hurtigladere til Tesla. Slik sett burde vi innføre ladeforbud nå det er fare for overbelastning på nettet.

Mht opprinnelsgarantier mener jeg også at dette er en "sandkasselek" som er satt i system at miljøforståsegpåere og finansakrobater, men den er likefullt akseptert og argumentert for av mange, og kanskje spesielt fra miljøforkjemperne. Å kjøpe opprinnelsessertifikater blir som å kjøpe avlatsbrev for sine synder. La oss gå over til å kalle de for "Miljøavlatsbrev"

Du må gjerne regne medlemmer i elbilbransjen, det har liten betydning for fakta. Elbilbransjen har som såp mange andre sine særinteresser. Norsk elmix er fastsatt til 395gram CO2 pr kWh. Europeisk elmix er satt til ca. 600gram CO2/kWh. Slik sett må du regne inn en CO2 belastning mellom disse tallene.

Uansett er ikke en Tesla på 2200kg og en batteripakke på 85kWh noen miljøbil. Det er en egotripper der bruk og miljøbelastning betales av samfunnet. En miljøbil skal veie under 1000kg og ha plass til fem passasjerer.

24MW ???

Kan umulig stemme. Det tilsvarer omtrent effektuttaket til 5000 boliger på en middels kald vinterkveld.

 

395 gram CO2 pr kwh på norsk elmiks???

Har du kilder til dette? Det høres fantastisk høyt ut.

I denne SINTEF rapporten (https://www.sintef.no/globalassets/project/glitne/prosjektnotat_glitne_endelig2012.pdf)

benyttes 28 gram pr kwh på norsk elmiks.

Lenke til kommentar

 

 

 

En Tesla på 2200kg og en li-ion batteripakke på ca. 500kg har aldri vært noen miljøbil. Miljøregnskapet på produksjon og destruksjon, ikke minst av batteripakka sammen med etablering av "kraftverk" for hurtiglading på ca 20min. Disse består vel av to trafoceller på 63A 3fas hver seg. Og når er belastningen høyest? Når kulda setter inn og vår nasjon trenger elkraften til helt annet bruk enn Teslaladere. Dette går også ut over vår beredsskapsituasjon og sikkerhet. Så kan enkelte argumentere for at strømmen til elbilene er grønn. På samme måte kan jeg argumentere for at strømmen til et passivhus eller hvilket som helst annet hus er like grønn. Vi selger jo opprinnelsesgarantier for 80TWh til våre naboer i sør og gjennom denne finansakrobatikken blir også den rene elkraften vi selv produserer også kullsvart. Det er utrolig at folkeopplysning gjennom fakta ikke er kommet lenger i 2016, der særinteresser styrer informasjonsstrømmen og totalbildet er helt fraværende.

 

Beredskapen? Når har en Tesla som lader vært en fare for beredskapen?

 

Som nevnt over, min tesla bruker 3-4 ganger så lite energi som min tidligere 5 serie. Klart det er ett bedre alternativ. 

 

ang opprinnelsesgarantier er det jo i utgangspunktet bare tøys og handler om penger. Men siden du oppriktig mener vi bruker kullkraftverk pga dette kan jeg jo opplyse deg om at alle elbilforeningen sine medlemmer får garantier, de har vell rundt 40 000 medlemmer om jeg ikke tar feil, altså annenhver elbil i Norge sånn ca. 

Til beredsskapen: Vi sakke på tross av en mild vinter en historisk rekord i effektuttak på over 24MW og da begynner det å strømnettet vårt å få "pusteproblemer" med fare for utfall pga overbelastning. Elbilbruken forsterker dette problemet og i særdeleshet hurtigladere til Tesla. Slik sett burde vi innføre ladeforbud nå det er fare for overbelastning på nettet.

Mht opprinnelsgarantier mener jeg også at dette er en "sandkasselek" som er satt i system at miljøforståsegpåere og finansakrobater, men den er likefullt akseptert og argumentert for av mange, og kanskje spesielt fra miljøforkjemperne. Å kjøpe opprinnelsessertifikater blir som å kjøpe avlatsbrev for sine synder. La oss gå over til å kalle de for "Miljøavlatsbrev"

Du må gjerne regne medlemmer i elbilbransjen, det har liten betydning for fakta. Elbilbransjen har som såp mange andre sine særinteresser. Norsk elmix er fastsatt til 395gram CO2 pr kWh. Europeisk elmix er satt til ca. 600gram CO2/kWh. Slik sett må du regne inn en CO2 belastning mellom disse tallene.

Uansett er ikke en Tesla på 2200kg og en batteripakke på 85kWh noen miljøbil. Det er en egotripper der bruk og miljøbelastning betales av samfunnet. En miljøbil skal veie under 1000kg og ha plass til fem passasjerer.

24MW ???

Kan umulig stemme. Det tilsvarer omtrent effektuttaket til 5000 boliger på en middels kald vinterkveld.

 

395 gram CO2 pr kwh på norsk elmiks???

Har du kilder til dette? Det høres fantastisk høyt ut.

I denne SINTEF rapporten (https://www.sintef.no/globalassets/project/glitne/prosjektnotat_glitne_endelig2012.pdf)

benyttes 28 gram pr kwh på norsk elmiks.

NVE sier 10 gram CO2/kWh.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... Den påståtte koplinga mellom vekt og aerodynamikk er komplett ulogisk, ...

Koblingen mellom vekt og støv er vel primært veislitasje. Vekt og dekktype er viktige faktorer her og veislitasje blir til støv. Jeg ser heller ingen grunn til at vekt skal ha noe å si for aerodynamikken. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

... Den påståtte koplinga mellom vekt og aerodynamikk er komplett ulogisk, ...

Koblingen mellom vekt og støv er vel primært veislitasje. Vekt og dekktype er viktige faktorer her og veislitasje blir til støv. Jeg ser heller ingen grunn til at vekt skal ha noe å si for aerodynamikken.

Koplinga mellom vekt og vegslitasje er velkjend, og den er ikkje lineær. Langt derifrå! Vegslitasjen aukar med akseltrykket i fjerde potens eller deromkring (somme oppgjev potensen til å vere 3,5) med typisk norsk asfaltmiks. Dvs at tunge køyrety som vogntog og bussar står for so å seie all vegslitasje.

 

Piggdekk spelar òg inn. Elbilar brukar sjeldnare piggdekk enn andre bilar. Berre 1 av 10, i fylgje den siste undersøkinga til Elbilforeningen. I Nederland, der dei dikta opp sludderet, er sovidt eg veit piggdekk ulovleg. Nederland brukar ein type hard sandstein i asfalten. Denne har veldig god friksjon, men er ikkje hard nok for piggdekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er fakta, men det misvisende, samme type bil er tyngre når de har elektrisk drift.

 

AtW

 

Men det er uinteressant. De fleste kjøper seg mindre bil når en går over til elbil. De fleste elbiler er relativt små og ikke tyngre enn snittet av biler en ser i rushtrafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er fakta, men det misvisende, samme type bil er tyngre når de har elektrisk drift.

 

AtW

Men det er uinteressant. De fleste kjøper seg mindre bil når en går over til elbil. De fleste elbiler er relativt små og ikke tyngre enn snittet av biler en ser i rushtrafikken.

 

 

Uansett vil det i mange tilfeller være bedre med 3 personer i en fossilbil enn 3 personer i hver sin elbil.

Lenke til kommentar

El-biler i oppoverbakke,med unntak av Tesla etc. forårsaker kø. Biler med forbrenningsmotor må kjøres i lavere gear. Dette fører til mer forurensning.

 

El-biler i kollektivfelt fører til kø og kollektivtransport må kjøres i laver gear. Dette fører til mer forurensning.

 

El-bil førere oppfører seg som syklister. Dette fører til aggressivitet hos bilister med forbrenningsmotor, og aggressiv kjøring fører til mer forurensning.

 

Alt dette kommer i tillegg til alle de andre ulempene og forurensningen fra selve el-bilen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...