hekomo Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Morsomme tankeeksperimenter, men denne artikkelen i TU kommer dessverre garantert til å bli misbrukt i diskusjoner om elbiler fremover. Mission accomplished. Klimanektere har holdt på slik lenge. Alt de trenger er å lure gjennom en dårlig forskningsrapport og få den publisert i en eller annet halvveis troverdig journal, og så vil de bruke det til evig tid for å "motbevise" AGW. Og anti-vaksere baserer seg jo fortsatt på Wakefield-studien som ble trukket tilbake fordi den var en ren forfalskning. Nå er det opplest og vedtatt at elbiler er like ille som fossilbiler. Det vil nå feste seg i folks sinn selv om studien er særdeles svak. Mission accomplished. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 En Tesla på 2200kg og en li-ion batteripakke på ca. 500kg har aldri vært noen miljøbil. Miljøregnskapet på produksjon og destruksjon, ikke minst av batteripakka sammen med etablering av "kraftverk" for hurtiglading på ca 20min. Hvem er du med den helt nye kontoen som prøver å lure folk til å tro at batteriet ikke resirkuleres? For hele batteriet kan faktisk resirkuleres. 3 Lenke til kommentar
hitokiri Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Her var det mye engasjement, og det er bra. Jeg ser enkelte gir kritikk for at vi omtaler det som kan være et svakt studie. Akkurat denne artikkelen er omtalt ganske bredt i større (utenlandske) medier (eksempel: http://www.aftonbladet.se/bil/article22797826.ab),og en lang rekke blogger, hvor forfatterne presenteres som forskere ved universitetet i Edinburgh. Derfor var det naturlig å se litt nærmere på hva som egentlig er bakgrunnen for den noe overraskende konklusjonen, og hvordan de har kommet frem til den. Jeg antar også at de fleste vil kunne gjøre en vurdering av om konklusjonen, og hvordan de har kommet frem til denne, gir mening. //Marius Valle, TU 3 Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Studenten Victor Timmers ved Universitetet i Edinburgh er hovedforfatter på artikkelen som ligger til grunn for dette oppslaget. Profilen hans på Linkedin viser at dette er hans første artikkel noensinne. Profilen viser heller ikke noen tegn på at han har vist noen interesse for utslipp tidligere, men han følger derimot profilene til flere oljeselskap. Studien er et teoristudie/skrivebordsstudie over større (PM10) partikkelutslipp fra ikke-eksosutslipp der elbiler antas å forurense like mye som fossilbiler. Det er ikke gjennomført en eneste måling av utslipp fra biler for å skrive denne artikkelen. Teoristudiet er utelukkende basert på gjennomsnittsvekt og tar ikke hensyn til at elbiler har regenerende bremsing. Studiet ser helt bort i fra partikkelutslipp i eksos . Hovedkonklusjonen blir meget villedendende og feilaktig. For mer edruelig sammenlikning av partikkelutslipp er denne ferske artikkelen fra 2016 Environmental Analysis of Petrol, Diesel and Electric Passenger Cars in a Belgian Urban Setting https://t.co/NAlfPP1Aay skrevet av forfattere tilknyttet Electrotechnical Engineering and Energy Technology, MOBI Research Group, Vrije Universiteit Brussel. De kommer fram til en helt annen graf for partikkelutslipp fra biler med ulike drivlinjer enn det den skotske studenten har gjort. Teknisk Ukeblad bør har en viss kildekritikk av studier de gjengir. Enig, bortsett fra det med Exon og bremsing. Studien (diagrammet) forutsetter faktisk at El-bilen har 0 utslipp fra disse to.Det er antagelsen om at "opphvirvling" er den helt dominerende kilden (75%) til vegstøv som er årsaken til det merkelige resultatet. Lenke til kommentar
Stein Ole Strand Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 En Tesla på 2200kg og en li-ion batteripakke på ca. 500kg har aldri vært noen miljøbil. Miljøregnskapet på produksjon og destruksjon, ikke minst av batteripakka sammen med etablering av "kraftverk" for hurtiglading på ca 20min. Disse består vel av to trafoceller på 63A 3fas hver seg. Og når er belastningen høyest? Når kulda setter inn og vår nasjon trenger elkraften til helt annet bruk enn Teslaladere. Dette går også ut over vår beredsskapsituasjon og sikkerhet. Så kan enkelte argumentere for at strømmen til elbilene er grønn. På samme måte kan jeg argumentere for at strømmen til et passivhus eller hvilket som helst annet hus er like grønn. Vi selger jo opprinnelsesgarantier for 80TWh til våre naboer i sør og gjennom denne finansakrobatikken blir også den rene elkraften vi selv produserer også kullsvart. Det er utrolig at folkeopplysning gjennom fakta ikke er kommet lenger i 2016, der særinteresser styrer informasjonsstrømmen og totalbildet er helt fraværende. Beredskapen? Når har en Tesla som lader vært en fare for beredskapen? Som nevnt over, min tesla bruker 3-4 ganger så lite energi som min tidligere 5 serie. Klart det er ett bedre alternativ. ang opprinnelsesgarantier er det jo i utgangspunktet bare tøys og handler om penger. Men siden du oppriktig mener vi bruker kullkraftverk pga dette kan jeg jo opplyse deg om at alle elbilforeningen sine medlemmer får garantier, de har vell rundt 40 000 medlemmer om jeg ikke tar feil, altså annenhver elbil i Norge sånn ca. Til beredsskapen: Vi sakke på tross av en mild vinter en historisk rekord i effektuttak på over 24MW og da begynner det å strømnettet vårt å få "pusteproblemer" med fare for utfall pga overbelastning. Elbilbruken forsterker dette problemet og i særdeleshet hurtigladere til Tesla. Slik sett burde vi innføre ladeforbud nå det er fare for overbelastning på nettet.Mht opprinnelsgarantier mener jeg også at dette er en "sandkasselek" som er satt i system at miljøforståsegpåere og finansakrobater, men den er likefullt akseptert og argumentert for av mange, og kanskje spesielt fra miljøforkjemperne. Å kjøpe opprinnelsessertifikater blir som å kjøpe avlatsbrev for sine synder. La oss gå over til å kalle de for "Miljøavlatsbrev" Du må gjerne regne medlemmer i elbilbransjen, det har liten betydning for fakta. Elbilbransjen har som såp mange andre sine særinteresser. Norsk elmix er fastsatt til 395gram CO2 pr kWh. Europeisk elmix er satt til ca. 600gram CO2/kWh. Slik sett må du regne inn en CO2 belastning mellom disse tallene. Uansett er ikke en Tesla på 2200kg og en batteripakke på 85kWh noen miljøbil. Det er en egotripper der bruk og miljøbelastning betales av samfunnet. En miljøbil skal veie under 1000kg og ha plass til fem passasjerer. Ifølge NVE har Norsk kraftmiks et utslipp på 10 gram CO2/kWh.Nordisk kraftmiks har et utslipp på 175 gram CO2/kWh. Europeisk kraftmiks har et utslipp på 345 gram CO2/kWh. 3 Lenke til kommentar
Arne Knudsen Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Så var den myten terminert. Hva blir det neste? Forbud mot kjøring inn i byene på forurensende dager? Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Da er det jo støv fra forbrenningsmotorer EL biler virvler opp. EL biler er som sagt i artikkel mer strømlinjeformet under, og har generelt en jevnere kjørestil pga sjåførene prøver å regenerere strøm.Det siste var kanskje sant så lenge elbiler var små, livsfarlige skoesker forbeholdt politisk korrekte SV-velgere i cordfløyel. I og med Tesla så er det definitivt ikke korrekt lengre. -k Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Da er det jo støv fra forbrenningsmotorer EL biler virvler opp. EL biler er som sagt i artikkel mer strømlinjeformet under, og har generelt en jevnere kjørestil pga sjåførene prøver å regenerere strøm.Det siste var kanskje sant så lenge elbiler var små, livsfarlige skoesker forbeholdt politisk korrekte SV-velgere i cordfløyel. I og med Tesla så er det definitivt ikke korrekt lengre. -k Så tesla eiere har ujevn kjørestil? Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Nå er det ikke det vi sammenligner, det er vekt vs størrelse. Model S og 7-serien er veldig lik i størrelse. / serien er litt lengre, mens S er litt breiere. ang å sammenligne de ellers er jeg også enig i, model S er mer en forvokst 5 serie. Men det er nå ikke det vi diskuterer her nå I dette segmentet så er det vanskelig å gjøre "rettferdige" sammenligninger. Det er spesielle biler som har spesielle egenskaper og selges i relativt lite antall. Jeg tror at det gir mer mening å konsentrere seg om massemarkedet dominert av Toyota, VW m.fl. Moderate kompakte 5-setere med plass til barnevogn som brukes av den jevne Nordmann til jobbkjøring, levering i skole/barnehage og til fritidsbruk. Hvor mye tyngre/lettere blir en slik bil med "godt implementert" ren forbrenning, ren elektrisk eller hybrid framdrift, og hvilke andre konsekvenser gir det for utslipp, komfort, rekkevidde, plass etc? Selv om diselbilen min har en rekkevidde på 100 mil mellom hver "lading" så synes jeg ikke at det er fornuftig å kreve av en elbil at den skal ha samme rekkevidde for å være en rettferdig sammenligning. Det ville være å spille opp elbilens ulemper for mye. Hvis jeg kjøper en elbil en gang så er det underforstått at rekkevidden vil bli noe lavere, og det må være en del av totalpakken. -k Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 (endret) Så tesla eiere har ujevn kjørestil?Jeg kjører sammen med mange Tesla-eiere i Oslo hver dag. Å påstå at de (kollektivt) har en "jevnere kjørestil pga sjåførene prøver å regenerere strøm" er etter min vurdering feil. Ganske mange av dem akselererer og bremser offensivt ved filbytter og kutter tvert over rundkjøringer, antagelig i et forsøk på å nå møtet på jobben eller henting i barnehage. Når jeg titter inn i kupeen så ser jeg typisk menn mellom 30 og 50 med klær som jeg antar passer med øvre middelklasse. Folk som tidligere har kjøpt BMW, Audi, Range Rover. Bilmerker som heller ikke (igjen, kollektivt) utmerker seg med "myke, hensynsfulle trafikkanter". -k Endret 22. mai 2016 av knutinh Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Så tesla eiere har ujevn kjørestil?Jeg kjører sammen med mange Tesla-eiere i Oslo hver dag. Å påstå at de (kollektivt) har en "jevnere kjørestil pga sjåførene prøver å regenerere strøm" er etter min vurdering feil. Ganske mange av dem akselererer og bremser offensivt ved filbytter og kutter tvert over rundkjøringer i et forsøk på å nå møtet på jobben eller henting i barnehage. -k Rart hvordan hvor mye info du sitter på ang tesla eiere... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 I dette segmentet så er det vanskelig å gjøre "rettferdige" sammenligninger. Det er spesielle biler som har spesielle egenskaper og selges i relativt lite antall. Jeg tror at det gir mer mening å konsentrere seg om massemarkedet dominert av Toyota, VW m.fl. Moderate kompakte 5-setere med plass til barnevogn som brukes av den jevne Nordmann til jobbkjøring, levering i skole/barnehage og til fritidsbruk. Hvor mye tyngre/lettere blir en slik bil med "godt implementert" ren forbrenning, ren elektrisk eller hybrid framdrift, og hvilke andre konsekvenser gir det for utslipp, komfort, rekkevidde, plass etc? Selv om diselbilen min har en rekkevidde på 100 mil mellom hver "lading" så synes jeg ikke at det er fornuftig å kreve av en elbil at den skal ha samme rekkevidde for å være en rettferdig sammenligning. Det ville være å spille opp elbilens ulemper for mye. Hvis jeg kjøper en elbil en gang så er det underforstått at rekkevidden vil bli noe lavere, og det må være en del av totalpakken. -k Poenget var jo å se på elbiler, da må en jo sammenligne alle elbiler, ikke bare det som er mest vanlig. En må se på totalpakken. Det ble også gjort andre sammenligninger. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 (endret) Nederlandske forskerne Peter Achten og Victor Timmers som ikke har forsket, men basert seg på antagelser om at elbiler er mye tyngere enn fossilbiler, og derfor antar de at elbiler bruker mer bremser, og dessuten har basert seg på en antagelse om at oppvirvling av støv er proposjonalt med bilens vekt har dermed kommet fram til dette oppsiktsvekkende resultat, som de antar er riktig.Meta-studier er like "bra" eller "dårlig" som annen forskning. Spørsmålet vi (ikke-fagfolk?) må stille oss er: -Er spørsmålet de stiller relevant? -Er metodikken for innhenting av informasjon fornuftig og ufarget? -Tolker de informasjonen på en fornuftig (og hevdvunnen) måte for å komme til konklusjonen -Hvem har skrevet studien? -Hvem har peer-reviewet og publisert den? -Er resultatene sammenfallende med annen forskning på området?` Fordelen med meta-studier er at man kan basere seg på datagrunnlaget i (f.eks) 100 studier i stedetfor 1, og atpåtil kan luke ut utliggere. FAKTA: Gjennomsnittsvekt på elbiler er lavere enn gjennomsnittsvekt på fossilbiler. Hvis du tenker deg litt om så innser du at dette er en lite relevant måte å angripe problemet på. Elbiler er (i større grad enn andre biler) en bil #2, en bybil, en "hente og levere i barnehagen-bil". Det er ikke overraskende at slike biler er mindre enn bil#1 som skal brukes til å dra tilhenger og kjøre på bilferie. Hvis alle biler i Norge skulle byttes ut med elbiler og dekke tilnærmet samme behov så ville man trenge store, tunge elbiler ala Tesla. Elbiler bruker bremser mindre enn fossilbiler.Plausibelt. Diesel-bilen min hevder å gjenvinne bremsekraft, men jeg vet ikke hvor effektivt det er. Det hadde vært interessant å sett distribusjonen av "bremseforurensning" for en Tesla kontra f.eks en BMW 5-serie for hhv "aktiv" og "passiv" kjørestil. Jeg tror kanskje at det ville være stor overlapp (dvs at en hissig Tesla-eier slipper ut mer bremsestøv enn en forsiktig BMW-eier). Konklusjonen ville i så fall kanskje være at heller enn å bytte ut alle landets biler så burde vi lære folk opp til å kjøre mer forsiktig og hensynsfullt, og bøtelegge hissig kjøring (heller enn å "bare" stille seg opp med laser langs rettstrekker). Bladet Motor (NAF sitt eget blad) gjenga for mange (20?) år siden en studie som skulle vise at BMW var de mest usikre bilene. Studien tok for seg antall dødsfall/ulykker per bilmerke/modell og delte på antall biler på veien. Noen som ser svakheten med studien? Nettopp, de isolerte ikke for hvem som kjøper de enkelte bilene. Så kanskje "drittsekker" i større grad kjøper BMW mens "cordfløyels-lærere" i større grad kjøper Citroen. Og kanskje det gjør at BMW er mer hyppig innblandet i ulykker hvor føreren eller passasjerer blir skadet eller drept. Men gjør det BMW mer usikker? For en gitt bilkjøper (f.eks meg), blir _jeg_ noe mer usikker av å kjøpe den ene eller den andre bilen? Det kan godt tenkes at verstingbiler har bedre objektiv sikkerhet, og for et gitt kjøremønster (e.g. mitt) så er jeg tryggere enn i en Citroen. -k Endret 22. mai 2016 av knutinh Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Rart hvordan hvor mye info du sitter på ang tesla eiere...Jeg beskriver virkeligheten slik _jeg_ oppfatter den når jeg kjører Norges antagelig mest traffikerte veistrekke daglig. Hvis du har kommentarer eller kritikk til denne beskrivelsen så er du velkommen til å utdype. -k Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Rart hvordan hvor mye info du sitter på ang tesla eiere...Jeg beskriver virkeligheten slik _jeg_ oppfatter den når jeg kjører Norges antagelig mest traffikerte veistrekke daglig. Hvis du har kommentarer eller kritikk til denne beskrivelsen så er du velkommen til å utdype. -k Kritikken er jo åpenbar, du aner ikke hvordan disse personene kjører foruten det lille minuttet du er oppmerksom på dem. Og sannsynligvis er du ekstra opptatt av tesla siden du liksom vet så mye om dem slik at du ikke ser alle de andre tullingene.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Elbiler bruker bremser mindre enn fossilbiler.Plausibelt. Diesel-bilen min hevder å gjenvinne bremsekraft, men jeg vet ikke hvor effektivt det er. Det hadde vært interessant å sett distribusjonen av "bremseforurensning" for en Tesla kontra f.eks en BMW 5-serie for hhv "aktiv" og "passiv" kjørestil. Jeg tror kanskje at det ville være stor overlapp (dvs at en hissig Tesla-eier slipper ut mer bremsestøv enn en forsiktig BMW-eier). Konklusjonen ville i så fall kanskje være at heller enn å bytte ut alle landets biler så burde vi lære folk opp til å kjøre mer forsiktig og hensynsfullt, og bøtelegge hissig kjøring (heller enn å "bare" stille seg opp med laser langs rettstrekker). Bladet Motor (NAF sitt eget blad) gjenga for mange (20?) år siden en studie som skulle vise at BMW var de mest usikre bilene. Studien tok for seg antall dødsfall/ulykker per bilmerke/modell og delte på antall biler på veien. Noen som ser svakheten med studien? Nettopp, de isolerte ikke for hvem som kjøper de enkelte bilene. Så kanskje "drittsekker" i større grad kjøper BMW mens "cordfløyels-lærere" i større grad kjøper Citroen. Og kanskje det gjør at BMW er mer hyppig innblandet i ulykker hvor føreren eller passasjerer blir skadet eller drept. Men gjør det BMW mer usikker? For en gitt bilkjøper (f.eks meg), blir _jeg_ noe mer usikker av å kjøpe den ene eller den andre bilen? Det kan godt tenkes at verstingbiler har bedre objektiv sikkerhet, og for et gitt kjøremønster (e.g. mitt) så er jeg tryggere enn i en Citroen. -k Det er jo ganske åpenbart at du ikke aner hva du snakker om, bremseeffekten til bmw sin efficientdynamics funksjon eller hva den heter er jo ikke tilstedeværende, en elbil bremser faktisk ganske hardt ved regenerering. Det er ikke slik at en sitter i elbilen og tenker på at nå må en regenerere, en bruker det som brems. Jeg bremser mye mindre i min tesla enn hva jeg gjorde i min 5 serie, og det er ikke pga jeg prøver å fylle opp batteriet med "gratis" strøm, det er fordi jeg ønsker å redusere farten. Lenke til kommentar
Arne Grostøl Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Jeg forundres over at det er så mye motstand mot elbiler. hører gang på gang argumenter om at elbiler er vel så forurensende som dem som går på fossilt brenstoff. det blir argumentert med at produksjon av elbiler er mer forurensende. Det kan jeg helt enkelt ikke skjønne.... for det første er drivlinjen på en elbil vanvittig mye mindre komplisert. det er noen små elmotorer.... mens en forbrenningsmotor er enormt mye mer kompleks bygget med motor, gearkasse, diverse akslinger, eksosanlegg etc etc som en elbil ikke har. Og ja produksjon av batterier er selvsagt en del av pakken, og litiumproduksjon er forurensende.... Men det er såvist stålproduksjon også.... og for ikke snakke om produksjon av fossilt brennstoff og motorolje som en bil som går på forbruker hele sin levetid.... pluss at bilen selvsagt forbrenner mye i løpet av levetiden. mange av argumenene mot elbiler synes å ha som premiss at all elektrisitet blir produsert av de minst effektive brunkullkraftverkene som finnes.... men selv da vil elbilen stå for mindre co2. Spesielt siden en elmotor er uhyggelig mye mer effektiv enn en motor som bruker fossilt brennstoff..... Og seriøst... man bør heller rette pekefingre mot brunkullkraftverk og argumentere for mer ren produksjon av elektrisitet... I det hele tatt vil jeg si at motstanden mot elbiler er tildels lavpannet.... 3 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Jeg forundres over at det er så mye motstand mot elbiler. hører gang på gang argumenter om at elbiler er vel så forurensende som dem som går på fossilt brenstoff. det blir argumentert med at produksjon av elbiler er mer forurensende. Det kan jeg helt enkelt ikke skjønne.... for det første er drivlinjen på en elbil vanvittig mye mindre komplisert. det er noen små elmotorer.... mens en forbrenningsmotor er enormt mye mer kompleks bygget med motor, gearkasse, diverse akslinger, eksosanlegg etc etc som en elbil ikke har. Og ja produksjon av batterier er selvsagt en del av pakken, og litiumproduksjon er forurensende.... Men det er såvist stålproduksjon også.... og for ikke snakke om produksjon av fossilt brennstoff og motorolje som en bil som går på forbruker hele sin levetid.... pluss at bilen selvsagt forbrenner mye i løpet av levetiden. mange av argumenene mot elbiler synes å ha som premiss at all elektrisitet blir produsert av de minst effektive brunkullkraftverkene som finnes.... men selv da vil elbilen stå for mindre co2. Spesielt siden en elmotor er uhyggelig mye mer effektiv enn en motor som bruker fossilt brennstoff..... Og seriøst... man bør heller rette pekefingre mot brunkullkraftverk og argumentere for mer ren produksjon av elektrisitet... I det hele tatt vil jeg si at motstanden mot elbiler er tildels lavpannet....Mye tror jeg går på uvitenhet. Det er så mye rart på nett at det blir vanskelig å filtrere. De som roper høyest blir oftest hørt.Noe av misoppfattelsen er også godt hjulpet av de som taper på at olje/gass/kull snart, og heldigvis, blir overflødig. Bl.a. Koch-brødrene bruker hundretalls millioner på kampanjer om anti-elbil/anti-solenergi. Frykt for det ukjente er også vanskelig. Elbil blir jo ofte fremstilt som den kun er mulig å kjøre til butikken og tilbake. Og at den forurenser MINST like mye som bensin/diesel. Vanskelig å endre vrangforestillinger over natta. Har selv hatt mange bensin- og dieselbiler, og må innrømme at jeg selv har vært skeptisk (i perioden med Think/Buddy) og gjerne ville ha brumlelyden av V8'rn i Chevy'en... Men har vel blitt så gammel at å skru bil ikke er så moro lenger. Etter 2 år med Leaf nå og årlig innsparing på ca 40000,- og uten utslipp på kjøpet, kan jeg si at det aldri blir bensin/diesel igjen på meg. 90% av årlig kjøring er nå med elbil og hovedsakelig hjemmelading. Siste 10% med gamle dieselbilen, med 4wd og hengerfeste. Neste er å vente på Tesla model 3. Og ettersom den også kommer med hengerfeste og 4wd, da forsvinner dieselen på hugger'n. PS. Batterier fra elbil kan gjenvinnes bortimot 100% og benyttes til lagring av solenergi/vindkraft/powerhome etter at de får for lite kapasitet i elbilen. I forhold til oljeutvinning er utvinning av lithium rene solskinnshistorien. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 (endret) Sannheten om elbil ligger gjerne et sted mellom ytterpunktene, elbil er bedre en normalt drivstoff, åpenbart, men det er lagt ifra forurensingsfritt som endel virker til å tro/late som. Og feks avgiftsfritaket henger jo ikke sammen i det hele tatt ut ifra et prinsipielt synspunkt. AtW Endret 22. mai 2016 av ATWindsor Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Her var det mye engasjement, og det er bra. Jeg ser enkelte gir kritikk for at vi omtaler det som kan være et svakt studie. Akkurat denne artikkelen er omtalt ganske bredt i større (utenlandske) medier (eksempel: http://www.aftonbladet.se/bil/article22797826.ab),og en lang rekke blogger, hvor forfatterne presenteres som forskere ved universitetet i Edinburgh. Derfor var det naturlig å se litt nærmere på hva som egentlig er bakgrunnen for den noe overraskende konklusjonen, og hvordan de har kommet frem til den. Jeg antar også at de fleste vil kunne gjøre en vurdering av om konklusjonen, og hvordan de har kommet frem til denne, gir mening. //Marius Valle, TU Det største problemet er at mange har en tendens til å ikke lese hele artikkelen, men kun deler, og kanskje bare overskriften. Og da blir den sannheten. Det er noe dere bør ta en runde på og vurdere hva dere bruker som overskrift og hvordan den er vinklet. Overskrifter gir en føring for hvordan artikler leses og oppfattes, men det regner jeg med at dere vet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå