Gå til innhold

Mener elbiler er like ille for luftkvaliteten som fossilbiler


Anbefalte innlegg

hehehe, bare vås. Måtte sjekke om det var første april, men forklaringern kom på slutten "Achten og Timmers er for øvrig begge knyttet til konsulentselskapet Innas BV, som blant annet utvikler forbrenningsmotorteknologi."

 

Tidligere studier viser at personbiler ikke sliter på veibanen, dette er det tungtrafikken som gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil påstå at EL biler har mindre bremsestøv enn biler med forbrenningsmotor, fordi det meste av bremsingen foregår via regenerering av strøm.

 

Da er det jo støv fra forbrenningsmotorer EL biler virvler opp. EL biler er som sagt i artikkel mer strømlinjeformet under, og har generelt en jevnere kjørestil pga sjåførene prøver å regenerere strøm. Dette i tillegg til lavere støvutslipp fra bremseskiver. Min forrige bil veide mer en min nåværende EL bil, så at de veier mer en bil med forbrenningsmotor må vel tas med en klype salt. Jeg har inntrykk at EL bilen ofte fungerer som en andre bil, og at bil nummer en, er en tyngre bil som kan trekke tilhenger/campingvogn. Så kan det vel diskuteres hvorvidt hvem bil som er nummer en eller to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"prosjekt hvor det ble installert luftforurensingsmålere i en tunnel på A1-motorveien i Storbritannia."

 

I en tunnel virvler alle bilene opp støv som ligger der fra utallige biler før dem.

Ganske vanskelig å få til seriøs forskning på dette og er enig med han som skriver at skal forskningen bli seriøs må veien vaskes og f. eks. 100 elbiler kjører gjennom tunnelen, så vaske igjen før 100 dieselbiler kjører.

Jeg er også enig med de som peker på forskningen før røykeforbudet kom.

Det er pengeinteressene som styrer mange forskere og en får resultater som støtter de med mest penger.

 

Hvordan hadde du tenkt å få til dette i praksis?

 

AtW

 

Er vel egentlig ikke så vanskelig å få til i praksis.

Finnes nok mange tunneler med asfaltdekke som ikke brukes, eller brukes svært lite.

En leide 10 el-biler og 10 dieselbiler og et firma som kunne vaske tunnelen(en kort tunnel ville nok vært billigst).

Så var det bare å sette i gang med å teste f. eks. 100 ganger og var det 90% mer støv når el-bilene kjørte, så hadde en et resultat som tilsa at el-biler lager mer svevestøv enn dieselbiler.

Koster nok en del penger, men seriøs forskning koster penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Fossil Golf Mk VII veier fra 1200-1400 kg avhengig av motortype og utstyr, denne regnes ikke som en stor og tung bil.

e-Golf veier 1510 kg.

Leaf veier 1400 kg.

i-Miev veier 1100 kg.

e-UP veier 1140 kg.

 

 

Bmw 7 serie, rundt 1900 kg, Model S rundt 2100 kg

Å sammenligne tesla med en bil fra premium segmentet som BMW 7 serie er, nei det blir bare så helt feil.

 

Ja, du har rett i det. Den eneste 7-serien som kan sammenlignes med en Tesla er 760i, som BMW oppgir veier 2175kg. Men du har rett i at det blir urettferdig, BMW'en har ikke i nærheten av samme ytelser.
Bare å finne en bane det gutten min å prøve !

 

 

Hva, begynner det å bli tynt med argumenter eller?

 

Ingen kjøper Tesla eller 7-serie for å kjøre på bane.

Lenke til kommentar

 

Tidligere studier viser at personbiler ikke sliter på veibanen, dette er det tungtrafikken som gjør.

Der ser man bare hvor lite verdt endel studier er, iom det er mange plass man har hjulspor-slitasje mm der ikke ett eneste tynge kjøretøy kjører

Sikkert pga piggdekk, som er forbode i Nederland der studien er frå. Elbilar køyrer forresten mindre med piggdekk enn gjennomsnittet, i fylgje undersøkingar.
Lenke til kommentar

 

Har forskerne stått å sett på hvor mye svart forurensende eksos som kommer ut av en dieseldrevet bil når den tråkker gassen i bunn etter hvert lyskryss og rundkjøring den kommer ut av? Disse forskerne må slutte å løpe ærend for oljenæringen og dens higen etter å prøve å beholde den snart utdøende fossilbrensel-motoren som ingen er tjent med i fremtiden og som står for enorme klimagassutslipp.

 

Forskere baserer heldigvis ikke arbeidet sitt på en subjektiv vurdering av om røyken ser ille ut eller ikke....

 

AtW

 

 

Nei, metaforskere baserer arbeidet sitt, for å si det maksimalt flåsete, på å telle hvor mange tidligere forskningsresultater som kan finnes som støtter opp om deres hypotese, og hvor mange som motsier den. De er i alle fall langt, langt unna eksosrøret og måleapparater. 

Lenke til kommentar

En tyngre bil hvirvler opp mer støv? Så hvis jeg kjører til Hageland og kjøper 100kg jord jeg legger i bagasjerommet før jeg kjører hjem igjen, hvirvler bilen min da opp mer støv på vei tilbake fordi jeg har 100kg ekstra?

 

Sånn umiddelbart tenker jeg fart og luftmotstand er viktigere for hva man hvirvler opp enn vekt men sånn *generelt* så er gjerne tyngre kjøretøy større og har derfor større luftmotstand. Allikevel ville jeg ikke overført denne generaliseringen til elbiler sånn uten videre. Batterier er tunge og det er mye tomrom i 'vanlige' biler du kan plassere dem i og nettopp Golf/up-modellene viser at en bil utmerket kan bli tyngre selv om karosseriet(og antageligvis luftmotstanden) er likt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som kommer ut av personbilers eksosrør er jo det folk og politikere er mest opptatt av når det kommer til luftforurensningsproblemene i byene om vinteren, men det er bare en liten del av forurensningen. En Tesla Models S eller X veier jo over 2 tonn, og da støv og partikler fra dekk forurenser desidert mest, så burde man heller ha et vektforbud enn et dieselforbud. Samtidig har man vedovner, store lastebiler og skip som slipper ut mye større mengder forurensning. Hvor store dekkdimensjoner har en Tesla? 20 tommer? Og ikke minst bredden? Med over to tonn og breie dekk så er den et større problem for byene enn en liten personbil med dieselmotor.

Lenke til kommentar

Fossilbiler forbrenner bensin eller diesel som skaper dårlig luft, men elbiler tar strøm, og 99% av all strøm i Norge kommer fra vannkraftverk som ikke forurenser. Min bil (BMW i3) har god kvalitet og er lagd av resirkulerte materialer, men det er litt gøy når biler lager litt lyd og lukter litt bensin/diesel.

 

Hahaha.. I følge Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) stammer kun 23% av den årlige energien vi bruker fra fornybare energikilder. Dermed stammer 77% av strømmen du bruker for å lade bilen din fra kull- eller atomkraftverk. For ikke å nevne de ekstra utslippene fra produksjonen av bilen din, som langt overgår de fra en bil som går på fossilt brennstoff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fossilbiler forbrenner bensin eller diesel som skaper dårlig luft, men elbiler tar strøm, og 99% av all strøm i Norge kommer fra vannkraftverk som ikke forurenser. Min bil (BMW i3) har god kvalitet og er lagd av resirkulerte materialer, men det er litt gøy når biler lager litt lyd og lukter litt bensin/diesel.

Hahaha.. I følge Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) stammer kun 23% av den årlige energien vi bruker fra fornybare energikilder. Dermed stammer 77% av strømmen du bruker for å lade bilen din fra kull- eller atomkraftverk. For ikke å nevne de ekstra utslippene fra produksjonen av bilen din, som langt overgår de fra en bil som går på fossilt brennstoff.

 

 

Hvilken spenning bruker du når du tar din daglige dose med 23% elektrisk strøm?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om dette viser seg å være riktig så vil jo dette være med på å demoralisere den grønne politikken og en del miljøorganisasjoner med de føler dette får, depresjoner, søvnvansker, forvirring, arbeidsledighet osv.

Lenke til kommentar

Tulle"forskning"!

 

1. Fjern punktet oppvirvling siden det blander sammen kilden til støvet med hvordan det flyttes fra bakken og opp. I følge tallene i artikkelen slipper både bensin og diesel-biler ut vesentlig mer støv enn elbilene. Det er altså i hovedsak bensin/diesel-bilenes støv elbilene virvler opp omtrent på lik linje med bensin og diesel-biler i samme vektklasse.

 

2. "Forskerne" hopper også bukk over CO2, NOx og VOC. Sikkert for en grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fossilbiler forbrenner bensin eller diesel som skaper dårlig luft, men elbiler tar strøm, og 99% av all strøm i Norge kommer fra vannkraftverk som ikke forurenser. Min bil (BMW i3) har god kvalitet og er lagd av resirkulerte materialer, men det er litt gøy når biler lager litt lyd og lukter litt bensin/diesel.

Hahaha.. I følge Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) stammer kun 23% av den årlige energien vi bruker fra fornybare energikilder. Dermed stammer 77% av strømmen du bruker for å lade bilen din fra kull- eller atomkraftverk. For ikke å nevne de ekstra utslippene fra produksjonen av bilen din, som langt overgår de fra en bil som går på fossilt brennstoff.

 

 

Du er klar over at dette handler om kvoter ikke sant? Og ikke faktisk produksjon og forbruk.

 

Du har nok godt av å lese denne og oppdatere deg litt: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-25-20152016/id2482952/?q&ch=2

Lenke til kommentar

Det som kommer ut av personbilers eksosrør er jo det folk og politikere er mest opptatt av når det kommer til luftforurensningsproblemene i byene om vinteren, men det er bare en liten del av forurensningen. En Tesla Models S eller X veier jo over 2 tonn, og da støv og partikler fra dekk forurenser desidert mest, så burde man heller ha et vektforbud enn et dieselforbud. Samtidig har man vedovner, store lastebiler og skip som slipper ut mye større mengder forurensning. Hvor store dekkdimensjoner har en Tesla? 20 tommer? Og ikke minst bredden? Med over to tonn og breie dekk så er den et større problem for byene enn en liten personbil med dieselmotor.

 

Nei det er forbrenning som utgjør den største delen av svevestøv. Men ikke kun fra biler. Dekk utgjør en svært liten del. ref:

 

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,7200&MainContent_6263=6464:0:25,7212&List_6212=6218:0:25,7213:1:0:0:::0:0

Lenke til kommentar

Elbiler er uansett fremtiden. Fornybar energi går vi aldri tom for.

Og hva en liten gruppe forskere sier, tar jeg med en klype salt. Skal det være på den måten, får vi vel slutte å kjøre bil da? Tror du det kommer til å skje? Heeeel no

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...