Gå til innhold

Mener elbiler er like ille for luftkvaliteten som fossilbiler


Anbefalte innlegg

 

 

 

Likt grunnlag er vel samme bil, i "normal" og batteriutførelse, og tallene viser at batterivariantene er vesentlig tyngre av samme bil.

 

AtW

 

 

Det bør sammenlignes med en bil i samme utførelse, dvs i størrelse, ytelser osv. Som eksempelet med 7 serie og model S, da er vektforskjellen rundt 2-3 personer. 

 

 

Hvorfor det? Det absolutt mes likeverdige er å sammenlikne samme bil med forskjellig drift, vi har tall for det, bla med golf og e-up, hva er liksom argumentet med å dra inn forskjellige biler fra forskjellige fabrikanter? Det er åpenbart at det mest objektive er å sammenlikne likt mot likt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den riktigste måten å måle det på er å fordele den asfaltmengden som legges på i en vedlikeholdsaksjon og fordele den på alle bilene som har kjørt på strekningen siden forrige gang asfalten ble fornyet.

 

Forøvrig har vel TØI slått fast for en stund siden at veislitasje gjennom personbiler er neglisjerbar sammenliknet med veislitasje gjennom tungtransporten inkl busser.

Lenke til kommentar

Den riktigste måten å måle det på er å fordele den asfaltmengden som legges på i en vedlikeholdsaksjon og fordele den på alle bilene som har kjørt på strekningen siden forrige gang asfalten ble fornyet.

 

Forøvrig har vel TØI slått fast for en stund siden at veislitasje gjennom personbiler er neglisjerbar sammenliknet med veislitasje gjennom tungtransporten inkl busser.

 

Det er bare det at man sjelden har ressursene tilgjengelig til å gjøre ting "på den riktigste måten".

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor det? Det absolutt mes likeverdige er å sammenlikne samme bil med forskjellig drift, vi har tall for det, bla med golf og e-up, hva er liksom argumentet med å dra inn forskjellige biler fra forskjellige fabrikanter? Det er åpenbart at det mest objektive er å sammenlikne likt mot likt.

 

AtW

 

 

Om det er direkte sammenlignbare biler må en såklart sammenligne med det, altså en golf kan sammenlignes med en like "kraftig" golf osv. Men jeg mente for de modellene som ikke har samme biltype med forskjellig drift. 

 

Så ja likt mot likt. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor det? Det absolutt mes likeverdige er å sammenlikne samme bil med forskjellig drift, vi har tall for det, bla med golf og e-up, hva er liksom argumentet med å dra inn forskjellige biler fra forskjellige fabrikanter? Det er åpenbart at det mest objektive er å sammenlikne likt mot likt.

 

AtW

 

 

Om det er direkte sammenlignbare biler må en såklart sammenligne med det, altså en golf kan sammenlignes med en like "kraftig" golf osv. Men jeg mente for de modellene som ikke har samme biltype med forskjellig drift. 

 

Så ja likt mot likt. 

 

 

Ja, men når man har mange helt like modeller, så er det bedre å bruke de dataene, istedet for å bruke upresise sammenlikner.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, men når man har mange helt like modeller, så er det bedre å bruke de dataene, istedet for å bruke upresise sammenlikner.

 

AtW

 

 

Litt usikker på hva du mener nå, men jeg er helt for å sammenligne golf mot golf, up mot up, og andre modeller som kommer med både el, bensin og diesel drivlinje, om ikke mer. 

 

For de modellene som står alene, som model S, leaf osv må en ta det som faller nærmest i klasse. Gjerne flere modeller. 

Alt for å gjøre det så likt og så fair som mulig, å sammenligne epler og pærer er meningsløst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ja, men når man har mange helt like modeller, så er det bedre å bruke de dataene, istedet for å bruke upresise sammenlikner.

 

AtW

 

 

Litt usikker på hva du mener nå, men jeg er helt for å sammenligne golf mot golf, up mot up, og andre modeller som kommer med både el, bensin og diesel drivlinje, om ikke mer. 

 

For de modellene som står alene, som model S, leaf osv må en ta det som faller nærmest i klasse. Gjerne flere modeller. 

Alt for å gjøre det så likt og så fair som mulig, å sammenligne epler og pærer er meningsløst. 

 

 

Hvorfor sammenlikne modellene som "står alene" i det hele tatt når man har mange helt like biler å sammenlikne? De som er like gir et mye bedre bilde av vektforskjellen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Håpløs artikkel,, hvor kommer svevestøvet fra? Jo bensin og disel biler...Hvor dom går det ann å bli ?

 

Bremsene på en elbil bli nesten aldri brukt på grunn av regenativ bremsing av elmotoren.

igjen,,, håpløs artikkel.

Vil vel anta en del av svevestøvet virvles opp uavhengig av biltype. At alt svevestøvet langs veiene kommer fra eksosutslipp er vel heller tvilsomt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor sammenlikne modellene som "står alene" i det hele tatt når man har mange helt like biler å sammenlikne? De som er like gir et mye bedre bilde av vektforskjellen.

 

AtW

 

 

for de er en del av trafikken? Og for å se på hvem som er "verst" må en se på vekt i følge denne artikkelen, og da må en sammenligne med alternative biler? 

Lenke til kommentar

 

Håpløs artikkel,, hvor kommer svevestøvet fra? Jo bensin og disel biler...Hvor dom går det ann å bli ?

 

Bremsene på en elbil bli nesten aldri brukt på grunn av regenativ bremsing av elmotoren.

igjen,,, håpløs artikkel.

Vil vel anta en del av svevestøvet virvles opp uavhengig av biltype. At alt svevestøvet langs veiene kommer fra eksosutslipp er vel heller tvilsomt.

 

Men mesteparten kommer fra forbrenning. 

Lenke til kommentar

Problemet er at myndighetene godtar vi bruker salt om vinteren, saltet tærer på asfalt og betong som fører til støv. Men det er ikke lov å si det høyt, og det kan ikke lages gebyr eller bompenger for saltbruk, derfor er det ikke lov å si det høyt

 

Å strø grus skaper også svevestøv. Noe må vi ha på veien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til beredsskapen: Vi sakke på tross av en mild vinter en historisk rekord i effektuttak på over 24MW og da begynner det å strømnettet vårt å få "pusteproblemer" med fare for utfall pga overbelastning.

 

24 MW? Oljeraffineriet på Mongstad brukar mykje meir enn 24 MW kontinuerleg. Meir enn alle superladarane Tesla har her i landet på full effekt. Ein dobbel superladar dreg opp til 135 kW.

 

Elbilbruken forsterker dette problemet og i særdeleshet hurtigladere til Tesla. Slik sett burde vi innføre ladeforbud nå det er fare for overbelastning på nettet.

 

No har det aldri vore ei slik fare. Det norske straumnettet er bygd med N-1-krav. Dersom det er fare for at eit område skal miste straumen når ei kraftline fell ut, byggjer vi ut større kapasitet. Effektreserve har vi i massevis. Større nettutbyggingar dei siste åra har vore utløyst av olje- og gassinstallasjonar til havs og på land, samt utviding av aluminiumsverket i Sunndalsøra. Desse brukar meir effekt enn 1000 superladarar på full guffe.

 

Statnett og lokale straumleverandørar har avtaler med storforbrukarar om periodevis utkopling i tilfelle overlast. Til dømes for å oppnå N-1 kravet att dersom ei linje fell ut. For det eg veit kan det hende at superladarane til Tesla er med på ei slik ordning for ein del av straumen dei kjøper, sidan det gjev lågare nettleige, men det er ikkje sikkert dei er store nok forbrukarar til at det er interessant for nettselskapa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For et makkverk av udokumenterbare påstander. 24% høyere vekt antas å gi 24% mere svevestøv? Hva har vekt med aerodynamiske mekanismer å gjøre?

 

Regenerative bremser i elbiler fører da til mindre bremseslitasje enn en fossilbil.

 

Den beste måten å få redusert svevestøvet er å koste og vaske veiene med spesialkjøretøyer.

 

Antar dette makkverket er sponset av fossilbil industrien?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor langt har man tenkt å dra anti-el-bil propagandaen? At de i hovedsak små el-bilene skal forurense like mye som en dieselbil (som vel i snitt hverken er mindre eller lettere) er nok noe av det mest åpenbare tøvet man til nå har kunnet lese fra el-bil haterne. I den grad man kan måle noen forskjell fra el-biler kontra andre biler, vil jeg nok anta at bremsestøvet vil være mindre ho el-bilene da de faktisk regenererer energien, noe som i seg selv reduserer behovet og dermed forurensingen fra bruk av bremseklossene... Behoveet for bruk av bremser vil uansett reduseres med høyere kapasitet på veiene, så bare bygg skikkelige vier så reduseres problemet!

Forøvrig så er det vel slik at svevestøvet, det være seg fra bremseklosser, dieselmotorene, dekkene, skipene i havna, vedfyringen eller alt mulig annet, vil kunne reduseres ganske effektivt dersom feiebilene tas i bruk oftere....

Lenke til kommentar

Fossilbiler forbrenner bensin eller diesel som skaper dårlig luft, men elbiler tar strøm, og 99% av all strøm i Norge kommer fra vannkraftverk som ikke forurenser. Min bil (BMW i3) har god kvalitet og er lagd av resirkulerte materialer, men det er litt gøy når biler lager litt lyd og lukter litt bensin/diesel.

 

Hei tbg03wifro

Der tar du grundig feil. Under halvparten av strømmen du får er vannkraft. http://www.tu.no/artikler/norsk-strom-er-ikke-ren-halvparten-er-kull-og-atomkraft/238684 du kan betale ekstra for strømmen din viss du vil. Da betaler du ekstra for "ren" energi. Det er ikke mulig å gi deg kun ren energi selvfølgelig men du kjøper deg samvittighet ihvertfall

Lenke til kommentar

 

Fossilbiler forbrenner bensin eller diesel som skaper dårlig luft, men elbiler tar strøm, og 99% av all strøm i Norge kommer fra vannkraftverk som ikke forurenser. Min bil (BMW i3) har god kvalitet og er lagd av resirkulerte materialer, men det er litt gøy når biler lager litt lyd og lukter litt bensin/diesel.

Hei tbg03wifro

Der tar du grundig feil. Under halvparten av strømmen du får er vannkraft. http://www.tu.no/artikler/norsk-strom-er-ikke-ren-halvparten-er-kull-og-atomkraft/238684 du kan betale ekstra for strømmen din viss du vil. Da betaler du ekstra for "ren" energi. Det er ikke mulig å gi deg kun ren energi selvfølgelig men du kjøper deg samvittighet ihvertfall

 

 

Her snakker du jo mot deg selv, du mener under halvparten av strømmen kommer fra vannkraft, men du kan betale ekstra for å få alt. men det er ikke mulig? 

 

Se å lær deg hva du snakker om før du åpner munnen. Vi i Norge er netto eksportører av strøm, så og si all kraft produsert i Norge er fornybar. Det betyr at all kraft vi forbruker her hjemme er så og si fornybar. Men kraften er kjøpt opp via avtlaer av feks tyskere, eller medlemmer av elbilforeningen, men det betyr ikke at strømmen deres kommer fra våre vannkraftverk av den grunn. De har bare betalt for den. 

 

Dette er jo forklart i faktaboksen til artikkelen du linker til. 

 

Så for å oppsummere, så og si all kraften vi forbruker i Norge er produsert I Norge. Vi er netto eksportører av kraft, altså vi leverer strøm til utlandet, selv om vi i perioder importerer litt også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne artikkelen dreier seg ikke om hva slags strøm vi har i stikkontakten, men om strømsertifikater og opprinnelsegaranti. Det er et kvotesystem som har til hensikt å øke andelen av fornybar kraftproduksjon. Dette kvotesystemet har vist seg å ikke fungere helt etter hensikten.

http://www.tu.no/artikler/tre-tiltak-for-a-gjenreise-det-europeiske-klimakvotesystemet/347365

 

Fra artikkelen

 

Strømmen den samme

 

Det er ikke strømmen som kommer ut av kontakten som har endret seg. Den er den samme. Det er miljøverdien som norsk vannkraft har som eksporteres ut av landet. Vi bytter vår rene vannkraft med kraftmiksen i det landet vi selger til.

 

– Fordi de eksporterte opprinnelsesgarantiene ikke nødvendigvis blir innløst i det landet de eksporteres til, men kan eksporteres videre, er det ikke mulig å beregne hva man faktisk får i stedet, sier Kolseth.

Med andre ord dette dreier seg om penge og papir flytting, med den gode intensjonen å skape enda renere strømmiks i Europa. Strømmen vi har i Norge dreier seg om hva vi produserer samt hva vi fysisk eksporterer og importerer. Det er ingen direkte sammenheng mellom disse tingene. Endret av Kalle K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...