Benny Flaggstang Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 e-UP veier 1139kg, mot 865/956kg for den letteste og tyngste modellen av UP!. Det er 31/19% tyngre. For e-golf/golf er det 1510kg mot 1154/1241 som gir 31/22% mer vekt. Jeg kommer i farta ikke på andre modeller hvor man kan gjøre tilsvarende direkte sammenligning, men de finnes sikkert. Jeg synes denne meta"forskningen" hadde litt for mye ekstrapolering og suspekte antagelser, men akkurat det med vekt ser jo ut til å stemme. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Fossil Golf Mk VII veier fra 1200-1400 kg avhengig av motortype og utstyr, denne regnes ikke som en stor og tung bil. e-Golf veier 1510 kg. Leaf veier 1400 kg. i-Miev veier 1100 kg. e-UP veier 1140 kg. Bmw 7 serie, rundt 1900 kg, Model S rundt 2100 kg Å sammenligne tesla med en bil fra premium segmentet som BMW 7 serie er, nei det blir bare så helt feil. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Å sammenligne tesla med en bil fra premium segmentet som BMW 7 serie er, nei det blir bare så helt feil. Nå er det ikke det vi sammenligner, det er vekt vs størrelse. Model S og 7-serien er veldig lik i størrelse. / serien er litt lengre, mens S er litt breiere. ang å sammenligne de ellers er jeg også enig i, model S er mer en forvokst 5 serie. Men det er nå ikke det vi diskuterer her nå 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 e-UP veier 1139kg, mot 865/956kg for den letteste og tyngste modellen av UP!. Det er 31/19% tyngre. For e-golf/golf er det 1510kg mot 1154/1241 som gir 31/22% mer vekt. Jeg kommer i farta ikke på andre modeller hvor man kan gjøre tilsvarende direkte sammenligning, men de finnes sikkert. Jeg synes denne meta"forskningen" hadde litt for mye ekstrapolering og suspekte antagelser, men akkurat det med vekt ser jo ut til å stemme. Som nevnt, Model S og 7 serie, 200kg forskjell som gir litt over 10% økning i vekt. En må sammenligne på like grunnlag, altså se på motor som passer overens osv. Men så viser jo forskning at slike små differanser i vekt har så og si ingenting å si på veislitasje feks, her er det de store tunge lastebilene som er de store synderne. Det ligger jo en link i artikkelen om akkurat dette. 1 Lenke til kommentar
Kaaos Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Håpløs artikkel,, hvor kommer svevestøvet fra? Jo bensin og disel biler...Hvor dom går det ann å bli ? Bremsene på en elbil bli nesten aldri brukt på grunn av regenativ bremsing av elmotoren. igjen,,, håpløs artikkel. 1 Lenke til kommentar
OLJC7LWZ Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) Fossil Golf Mk VII veier fra 1200-1400 kg avhengig av motortype og utstyr, denne regnes ikke som en stor og tung bil. e-Golf veier 1510 kg. Leaf veier 1400 kg. i-Miev veier 1100 kg. e-UP veier 1140 kg. Bmw 7 serie, rundt 1900 kg, Model S rundt 2100 kg Å sammenligne tesla med en bil fra premium segmentet som BMW 7 serie er, nei det blir bare så helt feil. Ja, du har rett i det. Den eneste 7-serien som kan sammenlignes med en Tesla er 760i, som BMW oppgir veier 2175kg. Men du har rett i at det blir urettferdig, BMW'en har ikke i nærheten av samme ytelser. Endret 21. mai 2016 av OLJC7LWZ Lenke til kommentar
MScEnergy Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Til beredsskapen: Vi sakke på tross av en mild vinter en historisk rekord i effektuttak på over 24MW og da begynner det å strømnettet vårt å få "pusteproblemer" med fare for utfall pga overbelastning. Elbilbruken forsterker dette problemet og i særdeleshet hurtigladere til Tesla. Slik sett burde vi innføre ladeforbud nå det er fare for overbelastning på nettet.Mht opprinnelsgarantier mener jeg også at dette er en "sandkasselek" som er satt i system at miljøforståsegpåere og finansakrobater, men den er likefullt akseptert og argumentert for av mange, og kanskje spesielt fra miljøforkjemperne. Å kjøpe opprinnelsessertifikater blir som å kjøpe avlatsbrev for sine synder. La oss gå over til å kalle de for "Miljøavlatsbrev" Du må gjerne regne medlemmer i elbilbransjen, det har liten betydning for fakta. Elbilbransjen har som såp mange andre sine særinteresser. Norsk elmix er fastsatt til 395gram CO2 pr kWh. Europeisk elmix er satt til ca. 600gram CO2/kWh. Slik sett må du regne inn en CO2 belastning mellom disse tallene. Uansett er ikke en Tesla på 2200kg og en batteripakke på 85kWh noen miljøbil. Det er en egotripper der bruk og miljøbelastning betales av samfunnet. En miljøbil skal veie under 1000kg og ha plass til fem passasjerer. Du må gjerne vise til at vi ligger på kanten til å overbelaste nettet I Norge. Dette er jeg ikke kjent med. Men hvorfor er det elbilene som må vekk, det er da andre ting som krever langt mer effekt her til lands. Norsk elmix er jo feil, de siste 25 årene har vi i 17 av dem vært netto eksportører. Siden Tesla kom har vi bare eksportert. Så en slik mix finnes i grunnen ikke. Som jeg har påpekt tidligere, min nåværende bil krever 3-4 ganger mindre energi enn min gamle, det er klart det er ett bedre alternativ. Iallefall når jeg kan produsere energien selv, om jeg ønsker det. Ja vår miljø og energipolitikk er uransakelig, full av paradokser og preget av særinteresser. Jeg har levd et langt liv i å opplyse fakta om energibruk og sparing. Jeg sitter også med oversikt på vår kraftproduksjon og eksport fra 1970-tallet til dato og blir til stadighet "overkjørt" av kunnskapsløshet. En ny BMW 5-serie kan også utfordre energiregnskapet til en Tesla S. Jeg kan gi deg en utfordring som BellonaHauge aldri ville eller turde svare på. Ref NRK og Spetalens tilsvarende utfordring til Hauge. De har gått sammen på gymnaset og Spetalen (NTH) visste noe om Hauges regneferdigheter den gangen. Nok om det: Utfordringen var tur/retur Oslo/Nordkapp på vinterstid med en Golf 1,6 TDI Blue Motion satt opp mot TeslaS som Hauge kjørte denne turen med. Videre kan jeg også hevde at jeg er en god bidragsyter til miljøet ved å kjøre en 2001 modell Audi A2, nå 15år gammel. (Jeg har dessverre også andre biler) . Jeg har kjørt en og samme bil i 15år, mens andre har klart å kjøpe 5stk nye biler i denne perioden. Igjen oppstår selvmotsigelsene når det argumenteres for å bytte bil hvert 3. år pga miljøhensyn. Det kan ikke være opp til det enkelte individ, en interesseorganisasjon eller bedrift å starte opp miljøregnskapet når det måtte passe. Her må vi regne på all relevant input fra "vogge til grav", basta! Lenke til kommentar
Griffel Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Nederlandske forskerne Peter Achten og Victor Timmers som ikke har forsket, men basert seg på antagelser om at elbiler er mye tyngere enn fossilbiler, og derfor antar de at elbiler bruker mer bremser, og dessuten har basert seg på en antagelse om at oppvirvling av støv er proposjonalt med bilens vekt har dermed kommet fram til dette oppsiktsvekkende resultat, som de antar er riktig. FAKTA: Gjennomsnittsvekt på elbiler er lavere enn gjennomsnittsvekt på fossilbiler. Elbiler bruker bremser mindre enn fossilbiler. Derfor kan en trygt annta at denner rapporten antagelig ikke kan være verd en omtale 5 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) Ja vår miljø og energipolitikk er uransakelig, full av paradokser og preget av særinteresser. Jeg har levd et langt liv i å opplyse fakta om energibruk og sparing. Jeg sitter også med oversikt på vår kraftproduksjon og eksport fra 1970-tallet til dato og blir til stadighet "overkjørt" av kunnskapsløshet. En ny BMW 5-serie kan også utfordre energiregnskapet til en Tesla S. Jeg kan gi deg en utfordring som BellonaHauge aldri ville eller turde svare på. Ref NRK og Spetalens tilsvarende utfordring til Hauge. De har gått sammen på gymnaset og Spetalen (NTH) visste noe om Hauges regneferdigheter den gangen. Nok om det: Utfordringen var tur/retur Oslo/Nordkapp på vinterstid med en Golf 1,6 TDI Blue Motion satt opp mot TeslaS som Hauge kjørte denne turen med. Videre kan jeg også hevde at jeg er en god bidragsyter til miljøet ved å kjøre en 2001 modell Audi A2, nå 15år gammel. (Jeg har dessverre også andre biler) . Jeg har kjørt en og samme bil i 15år, mens andre har klart å kjøpe 5stk nye biler i denne perioden. Igjen oppstår selvmotsigelsene når det argumenteres for å bytte bil hvert 3. år pga miljøhensyn. Det kan ikke være opp til det enkelte individ, en interesseorganisasjon eller bedrift å starte opp miljøregnskapet når det måtte passe. Her må vi regne på all relevant input fra "vogge til grav", basta! Hvorfor kan du ikke vise til dine påstander egentlig? Påstanden var at Tesla svekker beredskapen til Norge. Jeg tok ikke helt utfordringen, vill du kjøre om kapp eller vill du se tall på forbruket? Og hvorfor sammenlignes ikke to tilsvarende biler? Model S vinner nok uansett, selv om jeg ikke har startet på regnskapet da du ikke har definert utfordringen. Ang vugge til grav kommer alltid elbiler bedre ut, her har du jo en livsløpsanalyse du kan lese: http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/electric-vehicles/life-cycle-ev-emissions#.V0ArVfmLSUl Endret 21. mai 2016 av Salvesen. 3 Lenke til kommentar
Griffel Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Nederlandske forskerne Peter Achten og Victor Timmers som ikke har forsket, men basert seg på antagelser om at elbiler er mye tyngere enn fossilbiler, og derfor antar de at elbiler bruker mer bremser, og dessuten har basert seg på en antagelse om at oppvirvling av støv er proposjonalt med bilens vekt har dermed kommet fram til dette oppsiktsvekkende resultat, som de antar er riktig. FAKTA: Gjennomsnittsvekt på elbiler er lavere enn gjennomsnittsvekt på fossilbiler. Elbiler bruker bremser mindre enn fossilbiler. Derfor kan en trygt annta at denner rapporten antagelig ikke kan være verd en omtale Dessuten er mye av støvet som virvles opp partikkler fra dieselmotor og bensinmotor. 1 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Det er helt utrolig hvor butthurt elbileiere blir når noen forskere påstår at elbiler fiser mer enn regnbuer. Hva skjedde med de reflekterte leserne i kommentarfeltet til TU etter de byttet ut det forrige kommentarfeltet med diskusjon.no? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Det er helt utrolig hvor butthurt elbileiere blir når noen forskere påstår at elbiler fiser mer enn regnbuer. Hva skjedde med de reflekterte leserne i kommentarfeltet til TU etter de byttet ut det forrige kommentarfeltet med diskusjon.no? Det er jo de som er reflekterte og ser tøyset i denne "forskningen", de sier det jo selv at det er antagelser og at forskningen mangler. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Fossil Golf Mk VII veier fra 1200-1400 kg avhengig av motortype og utstyr, denne regnes ikke som en stor og tung bil. e-Golf veier 1510 kg. Leaf veier 1400 kg. i-Miev veier 1100 kg. e-UP veier 1140 kg. Bmw 7 serie, rundt 1900 kg, Model S rundt 2100 kg Å sammenligne tesla med en bil fra premium segmentet som BMW 7 serie er, nei det blir bare så helt feil. Ja, du har rett i det. Den eneste 7-serien som kan sammenlignes med en Tesla er 760i, som BMW oppgir veier 2175kg. Men du har rett i at det blir urettferdig, BMW'en har ikke i nærheten av samme ytelser. Bare å finne en bane det gutten min å prøve ! Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Nederlandske forskerne Peter Achten og Victor Timmers som ikke har forsket, men basert seg på antagelser om at elbiler er mye tyngere enn fossilbiler, og derfor antar de at elbiler bruker mer bremser, og dessuten har basert seg på en antagelse om at oppvirvling av støv er proposjonalt med bilens vekt har dermed kommet fram til dette oppsiktsvekkende resultat, som de antar er riktig. FAKTA: Gjennomsnittsvekt på elbiler er lavere enn gjennomsnittsvekt på fossilbiler. Elbiler bruker bremser mindre enn fossilbiler. Derfor kan en trygt annta at denner rapporten antagelig ikke kan være verd en omtale Dette må du nesten dokumentere. For i denne tråden er det flere som kommer med tall som viser at elbiler ER tyngre enn fossilvarianten. Noen av disse kiloene kan sikkert komme av at de fleste elbiler utenom innstegsmodellen til LEAF har mer standardutstyr som jo drar vekten opp. Men det er neppe 300 kg ekstra standardutstyr... Fint hvis du kunne komme et eksempler som underbygger din påstand om at elbiler veier mindre enn fossilbiler. (og ikke kom trekkende med Reva og Think) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Bare å finne en bane det gutten min å prøve ! Så nå er 7-serien en banebil? nå må du nesten bestemme deg Forøvrig kan en sammenligne fra 740 og oppover da den er tilsvarende 70'en. ift ytelser. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Dette må du nesten dokumentere. For i denne tråden er det flere som kommer med tall som viser at elbiler ER tyngre enn fossilvarianten. Noen av disse kiloene kan sikkert komme av at de fleste elbiler utenom innstegsmodellen til LEAF har mer standardutstyr som jo drar vekten opp. Men det er neppe 300 kg ekstra standardutstyr... Fint hvis du kunne komme et eksempler som underbygger din påstand om at elbiler veier mindre enn fossilbiler. (og ikke kom trekkende med Reva og Think) Det menes nok at om man tar alle fossilbiler i verden og trekker gjennomsnittsvekt og gjør det samme med elbiler vinner elbilene, det er jo pga det pr i dag finnes lite tunge elbiler, de fleste modeller er jo knøttsmå. Men elbiler er tyngre enn sine ekvivalenter med fossilkraft, men denne vekten er både på vei ned og egentlig utgjør den ikke så veldig store forskjeller. rundt 10-50% kanskje, avhengig av modell osv. Men dette er fortsatt ikke nok til å gjøre store utslag på feks vei slitasje. her er jo en norsk artikkel på emnet: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Bare-de-tunge-kjoretoyene-odelegger-norske-veier-7343597.html 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 e-UP veier 1139kg, mot 865/956kg for den letteste og tyngste modellen av UP!. Det er 31/19% tyngre. For e-golf/golf er det 1510kg mot 1154/1241 som gir 31/22% mer vekt. Jeg kommer i farta ikke på andre modeller hvor man kan gjøre tilsvarende direkte sammenligning, men de finnes sikkert. Jeg synes denne meta"forskningen" hadde litt for mye ekstrapolering og suspekte antagelser, men akkurat det med vekt ser jo ut til å stemme. Som nevnt, Model S og 7 serie, 200kg forskjell som gir litt over 10% økning i vekt. En må sammenligne på like grunnlag, altså se på motor som passer overens osv. Men så viser jo forskning at slike små differanser i vekt har så og si ingenting å si på veislitasje feks, her er det de store tunge lastebilene som er de store synderne. Det ligger jo en link i artikkelen om akkurat dette. Likt grunnlag er vel samme bil, i "normal" og batteriutførelse, og tallene viser at batterivariantene er vesentlig tyngre av samme bil. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Nederlandske forskerne Peter Achten og Victor Timmers som ikke har forsket, men basert seg på antagelser om at elbiler er mye tyngere enn fossilbiler, og derfor antar de at elbiler bruker mer bremser, og dessuten har basert seg på en antagelse om at oppvirvling av støv er proposjonalt med bilens vekt har dermed kommet fram til dette oppsiktsvekkende resultat, som de antar er riktig. FAKTA: Gjennomsnittsvekt på elbiler er lavere enn gjennomsnittsvekt på fossilbiler. Elbiler bruker bremser mindre enn fossilbiler. Derfor kan en trygt annta at denner rapporten antagelig ikke kan være verd en omtale Det er fakta, men det misvisende, samme type bil er tyngre når de har elektrisk drift. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Nederlandske forskerne Peter Achten og Victor Timmers som ikke har forsket, men basert seg på antagelser om at elbiler er mye tyngere enn fossilbiler, og derfor antar de at elbiler bruker mer bremser, og dessuten har basert seg på en antagelse om at oppvirvling av støv er proposjonalt med bilens vekt har dermed kommet fram til dette oppsiktsvekkende resultat, som de antar er riktig. FAKTA: Gjennomsnittsvekt på elbiler er lavere enn gjennomsnittsvekt på fossilbiler. Elbiler bruker bremser mindre enn fossilbiler. Derfor kan en trygt annta at denner rapporten antagelig ikke kan være verd en omtale Dessuten er mye av støvet som virvles opp partikkler fra dieselmotor og bensinmotor. Hva baserer du det på? Du mener det er store deler av PM10-partikler som kommer direkte fra eksosen på feks bensinbiler? AtW Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Likt grunnlag er vel samme bil, i "normal" og batteriutførelse, og tallene viser at batterivariantene er vesentlig tyngre av samme bil. AtW Det bør sammenlignes med en bil i samme utførelse, dvs i størrelse, ytelser osv. Som eksempelet med 7 serie og model S, da er vektforskjellen rundt 2-3 personer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå