Stefse Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Hva da med lastebiler og busser? De må jo da være enorme miljøsyndere da de veier opp mot 40 ganger mer enn en personbil (40 ganger mer utslipp) Nei, slutt og tull folkens og innse at elbiler er kommet for å bli. 6 Lenke til kommentar
Kristian Myklebust Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Dette er kvasivitenskap for den som vil el-biler til livs! For det første har Tessla aldri vært en miljøbil! Det er en luksusbil med avgiftsfritak! Det andre er at fortsatt er el-biler på utvikligsstadiet, det må utvikles lettere batterier for å få ned totalvekt. Likeså støtter jeg argumentet med at bremsing med el-bil så langt det lar seg gjøre foregår med refenerator. Hvor og hvordan strømmen produseres vil alltid være gjenstand for debatt! Uten at det bør tillegnes el-bilens egenskaper. Mulig jeg tar feil, men mener el-bil er fremtiden. Foran Hydrogen og annen teknologi! 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg BYXM3EMS Skrevet 21. mai 2016 Populært innlegg Del Skrevet 21. mai 2016 Studenten Victor Timmers ved Universitetet i Edinburgh er hovedforfatter på artikkelen som ligger til grunn for dette oppslaget. Profilen hans på Linkedin viser at dette er hans første artikkel noensinne. Profilen viser heller ikke noen tegn på at han har vist noen interesse for utslipp tidligere, men han følger derimot profilene til flere oljeselskap. Studien er et teoristudie/skrivebordsstudie over større (PM10) partikkelutslipp fra ikke-eksosutslipp der elbiler antas å forurense like mye som fossilbiler. Det er ikke gjennomført en eneste måling av utslipp fra biler for å skrive denne artikkelen. Teoristudiet er utelukkende basert på gjennomsnittsvekt og tar ikke hensyn til at elbiler har regenerende bremsing. Studiet ser helt bort i fra partikkelutslipp i eksos . Hovedkonklusjonen blir meget villedendende og feilaktig. For mer edruelig sammenlikning av partikkelutslipp er denne ferske artikkelen fra 2016 Environmental Analysis of Petrol, Diesel and Electric Passenger Cars in a Belgian Urban Setting https://t.co/NAlfPP1Aay skrevet av forfattere tilknyttet Electrotechnical Engineering and Energy Technology, MOBI Research Group, Vrije Universiteit Brussel. De kommer fram til en helt annen graf for partikkelutslipp fra biler med ulike drivlinjer enn det den skotske studenten har gjort. Teknisk Ukeblad bør har en viss kildekritikk av studier de gjengir. 16 Lenke til kommentar
MScEnergy Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 En Tesla på 2200kg og en li-ion batteripakke på ca. 500kg har aldri vært noen miljøbil. Miljøregnskapet på produksjon og destruksjon, ikke minst av batteripakka sammen med etablering av "kraftverk" for hurtiglading på ca 20min. Disse består vel av to trafoceller på 63A 3fas hver seg. Og når er belastningen høyest? Når kulda setter inn og vår nasjon trenger elkraften til helt annet bruk enn Teslaladere. Dette går også ut over vår beredsskapsituasjon og sikkerhet. Så kan enkelte argumentere for at strømmen til elbilene er grønn. På samme måte kan jeg argumentere for at strømmen til et passivhus eller hvilket som helst annet hus er like grønn. Vi selger jo opprinnelsesgarantier for 80TWh til våre naboer i sør og gjennom denne finansakrobatikken blir også den rene elkraften vi selv produserer også kullsvart. Det er utrolig at folkeopplysning gjennom fakta ikke er kommet lenger i 2016, der særinteresser styrer informasjonsstrømmen og totalbildet er helt fraværende. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 For det første har Tessla aldri vært en miljøbil! Det er nok det, min Tesla er rundt 3-4 ganger så energi effektiv som min gamle 5 serie. Det er altså ett bedre alternativ til en stor sedan. Selv om den er noe tyngre. Men at det finnes bedre alternativ, absolutt! Jeg kunne jo ha gått(men egentlig så kunne jeg ikke det ) 5 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Morsomme tankeeksperimenter, men denne artikkelen i TU kommer dessverre garantert til å bli misbrukt i diskusjoner om elbiler fremover. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 En Tesla på 2200kg og en li-ion batteripakke på ca. 500kg har aldri vært noen miljøbil. Miljøregnskapet på produksjon og destruksjon, ikke minst av batteripakka sammen med etablering av "kraftverk" for hurtiglading på ca 20min. Disse består vel av to trafoceller på 63A 3fas hver seg. Og når er belastningen høyest? Når kulda setter inn og vår nasjon trenger elkraften til helt annet bruk enn Teslaladere. Dette går også ut over vår beredsskapsituasjon og sikkerhet. Så kan enkelte argumentere for at strømmen til elbilene er grønn. På samme måte kan jeg argumentere for at strømmen til et passivhus eller hvilket som helst annet hus er like grønn. Vi selger jo opprinnelsesgarantier for 80TWh til våre naboer i sør og gjennom denne finansakrobatikken blir også den rene elkraften vi selv produserer også kullsvart. Det er utrolig at folkeopplysning gjennom fakta ikke er kommet lenger i 2016, der særinteresser styrer informasjonsstrømmen og totalbildet er helt fraværende. Beredskapen? Når har en Tesla som lader vært en fare for beredskapen? Som nevnt over, min tesla bruker 3-4 ganger så lite energi som min tidligere 5 serie. Klart det er ett bedre alternativ. ang opprinnelsesgarantier er det jo i utgangspunktet bare tøys og handler om penger. Men siden du oppriktig mener vi bruker kullkraftverk pga dette kan jeg jo opplyse deg om at alle elbilforeningen sine medlemmer får garantier, de har vell rundt 40 000 medlemmer om jeg ikke tar feil, altså annenhver elbil i Norge sånn ca. 5 Lenke til kommentar
Robert Hanssen Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Well på vinteren er vel kansje diesel verst...iallefall flr den blir varm..eller når driftstemp. En bensinbil i dag er er bra alternativ i byene..uansett så skjønner jeg ikke hvorfor f.eks oslo folk skal peise rundt i store feks audi q7 med en v8 diesel motor som aldri blir varm.. Virvlestøv fra dekk og vei er vel likt for dem alle. Men seff værre jo tyngre bilen er. Bor du i by kjøp liten el bil og ha en bensinbil attåt hvis en må.. For oss som bor i bygda er diesel best.. Folk må bruke hue. Og veivesenet kan begynne å koste veiene igjen.. Da blir lufta bedre. Og el bil her til lands går jo ikkke bare på vannkraft.. Vi samkjører jo med resten her på berget om natta..og da lader dere på atom og kullkraftverk og.. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Og el bil her til lands går jo ikkke bare på vannkraft.. Vi samkjører jo med resten her på berget om natta..og da lader dere på atom og kullkraftverk og.. 6 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 "prosjekt hvor det ble installert luftforurensingsmålere i en tunnel på A1-motorveien i Storbritannia." I en tunnel virvler alle bilene opp støv som ligger der fra utallige biler før dem. Ganske vanskelig å få til seriøs forskning på dette og er enig med han som skriver at skal forskningen bli seriøs må veien vaskes og f. eks. 100 elbiler kjører gjennom tunnelen, så vaske igjen før 100 dieselbiler kjører. Jeg er også enig med de som peker på forskningen før røykeforbudet kom. Det er pengeinteressene som styrer mange forskere og en får resultater som støtter de med mest penger. 5 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 "prosjekt hvor det ble installert luftforurensingsmålere i en tunnel på A1-motorveien i Storbritannia." I en tunnel virvler alle bilene opp støv som ligger der fra utallige biler før dem. Ganske vanskelig å få til seriøs forskning på dette og er enig med han som skriver at skal forskningen bli seriøs må veien vaskes og f. eks. 100 elbiler kjører gjennom tunnelen, så vaske igjen før 100 dieselbiler kjører. Jeg er også enig med de som peker på forskningen før røykeforbudet kom. Det er pengeinteressene som styrer mange forskere og en får resultater som støtter de med mest penger. Hvordan hadde du tenkt å få til dette i praksis? AtW Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Siden de har kommet frem til at elbiler i snitt er 24 prosent tyngre enn tilsvarende modell med forbrenningsmotor, har de i hypotesen antatt at det er 24 prosent mer oppvirvling av veistøv. Forfatterne peker på ett studie som tar for seg dette (Simons 2013), og påpeker selv at det foreligger svært lite forskning som kobler kjøretøyvekt mot partikkelutslipp som ikke stammer fra forbrenning. Så det hele er en antagelse? Godt jobbet... Salvesen, snart påstår De vel at det ikke ville vert nødvendig å legge ny asfalt om alle biler var el-biler.Salvet i Deres tro som de er. Mest påstålig er den som er lettest å bløffe. Lenke til kommentar
MScEnergy Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 En Tesla på 2200kg og en li-ion batteripakke på ca. 500kg har aldri vært noen miljøbil. Miljøregnskapet på produksjon og destruksjon, ikke minst av batteripakka sammen med etablering av "kraftverk" for hurtiglading på ca 20min. Disse består vel av to trafoceller på 63A 3fas hver seg. Og når er belastningen høyest? Når kulda setter inn og vår nasjon trenger elkraften til helt annet bruk enn Teslaladere. Dette går også ut over vår beredsskapsituasjon og sikkerhet. Så kan enkelte argumentere for at strømmen til elbilene er grønn. På samme måte kan jeg argumentere for at strømmen til et passivhus eller hvilket som helst annet hus er like grønn. Vi selger jo opprinnelsesgarantier for 80TWh til våre naboer i sør og gjennom denne finansakrobatikken blir også den rene elkraften vi selv produserer også kullsvart. Det er utrolig at folkeopplysning gjennom fakta ikke er kommet lenger i 2016, der særinteresser styrer informasjonsstrømmen og totalbildet er helt fraværende. Beredskapen? Når har en Tesla som lader vært en fare for beredskapen? Som nevnt over, min tesla bruker 3-4 ganger så lite energi som min tidligere 5 serie. Klart det er ett bedre alternativ. ang opprinnelsesgarantier er det jo i utgangspunktet bare tøys og handler om penger. Men siden du oppriktig mener vi bruker kullkraftverk pga dette kan jeg jo opplyse deg om at alle elbilforeningen sine medlemmer får garantier, de har vell rundt 40 000 medlemmer om jeg ikke tar feil, altså annenhver elbil i Norge sånn ca. Til beredsskapen: Vi sakke på tross av en mild vinter en historisk rekord i effektuttak på over 24MW og da begynner det å strømnettet vårt å få "pusteproblemer" med fare for utfall pga overbelastning. Elbilbruken forsterker dette problemet og i særdeleshet hurtigladere til Tesla. Slik sett burde vi innføre ladeforbud nå det er fare for overbelastning på nettet. Mht opprinnelsgarantier mener jeg også at dette er en "sandkasselek" som er satt i system at miljøforståsegpåere og finansakrobater, men den er likefullt akseptert og argumentert for av mange, og kanskje spesielt fra miljøforkjemperne. Å kjøpe opprinnelsessertifikater blir som å kjøpe avlatsbrev for sine synder. La oss gå over til å kalle de for "Miljøavlatsbrev" Du må gjerne regne medlemmer i elbilbransjen, det har liten betydning for fakta. Elbilbransjen har som såp mange andre sine særinteresser. Norsk elmix er fastsatt til 395gram CO2 pr kWh. Europeisk elmix er satt til ca. 600gram CO2/kWh. Slik sett må du regne inn en CO2 belastning mellom disse tallene. Uansett er ikke en Tesla på 2200kg og en batteripakke på 85kWh noen miljøbil. Det er en egotripper der bruk og miljøbelastning betales av samfunnet. En miljøbil skal veie under 1000kg og ha plass til fem passasjerer. 2 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 En Tesla på 2200kg og en li-ion batteripakke på ca. 500kg har aldri vært noen miljøbil. Miljøregnskapet på produksjon og destruksjon, ikke minst av batteripakka sammen med etablering av "kraftverk" for hurtiglading på ca 20min. Disse består vel av to trafoceller på 63A 3fas hver seg. Og når er belastningen høyest? Når kulda setter inn og vår nasjon trenger elkraften til helt annet bruk enn Teslaladere. Dette går også ut over vår beredsskapsituasjon og sikkerhet. Så kan enkelte argumentere for at strømmen til elbilene er grønn. På samme måte kan jeg argumentere for at strømmen til et passivhus eller hvilket som helst annet hus er like grønn. Vi selger jo opprinnelsesgarantier for 80TWh til våre naboer i sør og gjennom denne finansakrobatikken blir også den rene elkraften vi selv produserer også kullsvart. Det er utrolig at folkeopplysning gjennom fakta ikke er kommet lenger i 2016, der særinteresser styrer informasjonsstrømmen og totalbildet er helt fraværende. Batterier kan gjenbrukes som strømlager. Les om V2G. Batterier kan også resirkuleres til nær 100% 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Til beredsskapen: Vi sakke på tross av en mild vinter en historisk rekord i effektuttak på over 24MW og da begynner det å strømnettet vårt å få "pusteproblemer" med fare for utfall pga overbelastning. Elbilbruken forsterker dette problemet og i særdeleshet hurtigladere til Tesla. Slik sett burde vi innføre ladeforbud nå det er fare for overbelastning på nettet. Mht opprinnelsgarantier mener jeg også at dette er en "sandkasselek" som er satt i system at miljøforståsegpåere og finansakrobater, men den er likefullt akseptert og argumentert for av mange, og kanskje spesielt fra miljøforkjemperne. Å kjøpe opprinnelsessertifikater blir som å kjøpe avlatsbrev for sine synder. La oss gå over til å kalle de for "Miljøavlatsbrev" Du må gjerne regne medlemmer i elbilbransjen, det har liten betydning for fakta. Elbilbransjen har som såp mange andre sine særinteresser. Norsk elmix er fastsatt til 395gram CO2 pr kWh. Europeisk elmix er satt til ca. 600gram CO2/kWh. Slik sett må du regne inn en CO2 belastning mellom disse tallene. Uansett er ikke en Tesla på 2200kg og en batteripakke på 85kWh noen miljøbil. Det er en egotripper der bruk og miljøbelastning betales av samfunnet. En miljøbil skal veie under 1000kg og ha plass til fem passasjerer. Du må gjerne vise til at vi ligger på kanten til å overbelaste nettet I Norge. Dette er jeg ikke kjent med. Men hvorfor er det elbilene som må vekk, det er da andre ting som krever langt mer effekt her til lands. Norsk elmix er jo feil, de siste 25 årene har vi i 17 av dem vært netto eksportører. Siden Tesla kom har vi bare eksportert. Så en slik mix finnes i grunnen ikke. Som jeg har påpekt tidligere, min nåværende bil krever 3-4 ganger mindre energi enn min gamle, det er klart det er ett bedre alternativ. Iallefall når jeg kan produsere energien selv, om jeg ønsker det. 2 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 OK. Idiotisk studie... Elbiler blir lettere og lettere. BMW i3 veier f.eks. bare 1195 kg, og fikk nettopp 50 % lengre rekkevidde med bare 45 kg vektøkning. Ellers er de fleste elbiler ganske lette. Er de? Mitt inntrykk er at de fleste elbiler er ganske tunge, har du noe data på det? AtW Fossil Golf Mk VII veier fra 1200-1400 kg avhengig av motortype og utstyr, denne regnes ikke som en stor og tung bil. e-Golf veier 1510 kg. Leaf veier 1400 kg. i-Miev veier 1100 kg. e-UP veier 1140 kg. 5 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Er de? Mitt inntrykk er at de fleste elbiler er ganske tunge, har du noe data på det?Jepp. De fleste elbiler er lette biler med små batteripakker, og er derfor totalt sett ganske lette. Tesla sine biler blir også bare lettere og lettere. Model 3 kommer nok til å veie 2-400 kg mindre enn Model S. Data ligger på internettet, har ikke tid til å finne det nå. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Fossil Golf Mk VII veier fra 1200-1400 kg avhengig av motortype og utstyr, denne regnes ikke som en stor og tung bil. e-Golf veier 1510 kg. Leaf veier 1400 kg. i-Miev veier 1100 kg. e-UP veier 1140 kg. Bmw 7 serie, rundt 1900 kg, Model S rundt 2100 kg 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 OK. Idiotisk studie... Elbiler blir lettere og lettere. BMW i3 veier f.eks. bare 1195 kg, og fikk nettopp 50 % lengre rekkevidde med bare 45 kg vektøkning. Ellers er de fleste elbiler ganske lette. Er de? Mitt inntrykk er at de fleste elbiler er ganske tunge, har du noe data på det? AtW Fossil Golf Mk VII veier fra 1200-1400 kg avhengig av motortype og utstyr, denne regnes ikke som en stor og tung bil. e-Golf veier 1510 kg. Leaf veier 1400 kg. i-Miev veier 1100 kg. e-UP veier 1140 kg. Underbygger ikke dette at de er ganske tunge heller enn lette? Elektrisk utgave av samme bil er tyngre. AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå