Gå til innhold

Examen Philosopicum i UiO Informatikk-studier - kan man bytte det ut med noe annet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

exphil03 er et obligatorisk fag for alle som vil ha en bachelorgrad fra uio. så nei du kan ikke bytte den ut.

Om du vil spørre noen, så foreslår jeg at du prøver studieadministrsjonen ved institutt for informatikk(ifi).

Lenke til kommentar

Det er nok obligatorisk ja, men sant at det skal veldig lite til for å stå! Og såvidt jeg har hørt har ikke karakteren du får innvirkning på snitt til å komme inn på master osv... Så det er ikke så nøye, noen lette studiepoeng å få med seg :)

Lenke til kommentar

Alle som studerer ved UiO må ta Exphil, uavhengig fakultet. Såvidt jeg vet er Exphil pålagt av alle universiteter i Norge, men ikke høyskoler. Exphil er dog et ganske greit fag, og det skal ganske lite til for å bestå. Om du er programstudent ved UiO kan du delta på seminarvarianten (som jeg tok), hvor du må skrive en kort oppgave (2800-3200 ord) og avlegge en 'multiple choice' test på 24-25 spørsmål. 

Det er nok obligatorisk ja, men sant at det skal veldig lite til for å stå! Og såvidt jeg har hørt har ikke karakteren du får innvirkning på snitt til å komme inn på master osv... Så det er ikke så nøye, noen lette studiepoeng å få med seg :)

Nå skal jeg ikke prate for de andre fakultetene, med ved MatNat har man oversikt over hvilke fag som teller ved masteropptak. Jeg har aldri sett exphil på noen av disse listene. 

Exphil er som Forsvaret. Du hører mye negativt, men er du positivt innstilt går det ganske greit. Jeg la ikke særlig mye innsats i faget, men klarte å rive med meg en A. Var nok heldig med oppgaven (Hume og Darwin), så jeg fikk skrive om noe som var litt interessant. Lykke til! 

Endret av Woods
Lenke til kommentar

Tror ingen studier ved UiA Grimstad trenger exphil, jeg vet at data ingeniør studiet ikke trenger det, men da et annet fag som kanskje er like ekkelt, "TFL". Dette må du ha første og tredje året. Godkjent, ikke godkjent gradering.

Lenke til kommentar

Det eneste unntaket jeg vet om, er at du kan få exphil omgjort til frie studiepoeng (dvs velge et annet, eller flere andre, fag som tilsvarer like mange poeng) dersom du har en grad fra før. Dette gjelder eksempelvis om du har en bachelorgrad fra en Høgskole, selv om du ikke har tatt exphil som en del av den graden. Lettere å bare ta faget, kanskje? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...