Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Oppsigelse bofelleskap - betaling av regninger

tkv95

Anbefalte innlegg

Hei! Tittelen er kanskje litt dårlig formulert, men jeg får heller forklare meg her  :wee:

Jeg og min nye samboer har bestemt oss for å flytte inn sammen, og jeg har derfor sagt opp rommet mitt i bofellesskapet jeg har bodd i nå nesten et år. Kontrakten min går ut 1 Juli og jeg flytter ut 1 Juni men betaler så klart siste månedsleien i fellesskapet, MEN, det jeg lurte på er om jeg da likevel må betale strøm/nettleie regningen for Juni når jeg ikke engang har bodd i leiligheten?

Romkameratene mine insisterte på at jeg skulle betale full pris strøm/nettleie en gang selv om jeg skulle være borte 18 av 30 dager på ferie, og jeg er nå redd de kommer til å kreve betaling for Juni måned og jeg vil ikke ha mer drama med dem, eller med utleierne for den slags skyld. Jeg har IKKE hatt et fint år sammen med noen av de menneskene for å si det sånn :nei:  

Jeg syns ikke det høres riktig ut at jeg skal måtte betale for andres strømforbruk når jeg ikke lenger bor i leiligheten, så jeg lurte bare på om dette er noe jeg må eller ikke?  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du fremdeles er leietaker frem til kontrakten går ut, så høres det fornuftig ut at du betaler din del av de faste strøm/nettleiekostnadene, men ikke den delen som kommer av faktisk forbruk.

F.eks. hvis nettleien er på 1000 kroner + 20 øre/kwh, så betaler du din andel av de 1000 kronene, men ikke noe av forbruket. Du har jo ikke forbrukt noe.

OBS! Dette er det jeg synes høres fornuftig ut, om du juridisk må betale mer/kan slippe unna med mindre, tør jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar

Siden du fremdeles er leietaker frem til kontrakten går ut, så høres det fornuftig ut at du betaler din del av de faste strøm/nettleiekostnadene, men ikke den delen som kommer av faktisk forbruk.

F.eks. hvis nettleien er på 1000 kroner + 20 øre/kwh, så betaler du din andel av de 1000 kronene, men ikke noe av forbruket. Du har jo ikke forbrukt noe.

OBS! Dette er det jeg synes høres fornuftig ut, om du juridisk må betale mer/kan slippe unna med mindre, tør jeg ikke svare på.

For vi har bare en strøm måler i huset og ut i fra den så deler vi beløpet på 4, samme med nettleien. Men leverandøren sender jo nettleie regningen når de føler for det virker det som. Har betalt strøm regning for Mars/April nå, men har hendt flere ganger før at vi ikke har fått nettleie regning på flere måneder og når den først kommer er det et utrolig høyt beløp siden de slår sammen alle månedene, selv om vi egentlig skal få en individuell regning hver måned, og da syns ikke jeg det er logisk at jeg skal måtte betale fult beløp om nettleien ikke kommer før langt etter jeg har dratt og kontrakten eventuelt har gått ut uansett. Finner liksom ingenting lovmessig angående dette her og jeg blir bare forvirret  :hmm:

Tenker å sende melding til huseieren og spørre men de bor i utlandet og de har null styr på loven eller det å være utleiere. Har spurt om det er mulig å få flytte ut 1 Juni istedenfor Juli, men det nekter de på ettersom de ikke får funnet en ny leietaker innen da. 

Endret av tkv95
Lenke til kommentar

Hva sier leieavtalen? 

Utgangspunktet er at oppsigelsestiden behandles fullt ut som om leieforholdet fortsatte videre, uavhengig av om man velger å benytte seg av leiligheten eller ei. Utgangspunktet er derfor også at hvis leieavtalen sier at du skal betale strøm skal du betale strøm ut oppsigelsestiden som om du bodde der. 

Lenke til kommentar

Dette kan da umulig være verdt å bruke noe særlig energi på. Du har en avtale hvor du betaler en del av strømmen, og jeg antar dette gjelder alle i kollektivet. Du hadde vel ikke kranglet på denne strømregningen om du skulle fortsette å bo der etter ferien? Velg dine kamper med omhu.

Lenke til kommentar

Grunnen er at de har en avtale om å dele strømregningen, trolig fordi de ikke har separat strømmåler per rom. Og har man en avtale, holder man seg til den. Sliter man med å se det, trenger man briller.

Man kan jo se for seg et opplegg der beboerne, hver gang regningen kommer, setter seg ned og gjør et overslag på hvem som har brukt hvor mye, men det er så mye styr i forhold til norske strømpriser at jeg tror det er svært sjeldent.

Trådstarter sier jo også at han ikke vil ha mer drama, så da lurer jeg på hvor enorm denne strømregningen er når han i det hele tatt vurderer å ta opp kampen.

Lenke til kommentar

Det er jo egentlig opp til OP hvordan han skal ordne dette. Minst mulig bråk betyr å bare blindt betale. Om han skal betale sin andel av felles strømregning må han selvsagt få lov til å bruke strøm selv om han ikke er hjemme. Hadde OP vært en kranglefant ville det fort blitt dyrere enn å dele strømregningen på en færre.

Jeg oppfatter det som underlig og lite fleksibelt hvis de andre i praksis skal ha OP til å dekke deler av eget strømforbruk fremfor å bare dele de bruksrelaterte kostnadene på en færre person.

Lenke til kommentar

Det er jo egentlig opp til OP hvordan han skal ordne dette. Minst mulig bråk betyr å bare blindt betale. Om han skal betale sin andel av felles strømregning må han selvsagt få lov til å bruke strøm selv om han ikke er hjemme. Hadde OP vært en kranglefant ville det fort blitt dyrere enn å dele strømregningen på en færre.

Jeg oppfatter det som underlig og lite fleksibelt hvis de andre i praksis skal ha OP til å dekke deler av eget strømforbruk fremfor å bare dele de bruksrelaterte kostnadene på en færre person.

Strøm er IKKE kun forbruk, nettleie ++ er en utgift en ikke bare kan smyge seg unna fordi en ikke er hjemme. Om TS har en kontrakt som innebærer at de splitter strømutgifter likt er det ikke lurt å unngå å betale denne. 

Lenke til kommentar

Ein stor del av straumrekninga er nettleiga, så sim minimum må du dekke din del av nettleiga. Dei andre i kollektivet har tross alt lagt opp økonomien sin med utgangspunkt i at rekninga skal delast. Å plutselig påføre dei andre store ekstrautgifter på kort varsel vil være illojalt ovanfor dei andre.

Tilsvarande vil det også være brudd på den ulovfesta lojalitetsplikta å sløse vekk straum kun for å generere ei høg straumrekning.

Om avtalen er at rekninga skal delast på fire, ja då skal du betale din del sjølv om du velger å ikkje benytte straum siste månaden.

Men når det er sagt så vil det kunne være rom for å diskutere deg fram til ei anna løysning der du betalar 1/4 av nettleiga, men ingenting av sjølve straumforbruket.

Lenke til kommentar

Strøm er IKKE kun forbruk, nettleie ++ er en utgift en ikke bare kan smyge seg unna fordi en ikke er hjemme. Om TS har en kontrakt som innebærer at de splitter strømutgifter likt er det ikke lurt å unngå å betale denne. 

Det var derfor jeg formulerte meg slik. Helt enig i at en fast utgift er noe OP skal betale sin andel for, men selve "kWH'ene" bør utelates.

Lenke til kommentar

Jeg mener i hvert fall det er logisk at du skal være med på alle utgifter så lenge leieavtalen er gyldig og ikke kontrakten spesifiserer noe annet.

La oss sette det på spissen for å få sitasjonen bedre beskrevet....

Bokollektiv med 10 stk med stort fellesareal, høy nettleie og stor TV pakke. Til sammen for alt blir det 500 kr for hver beboer.

Hvis 9 av disse flytter ut måneden før leiekontrakten går ut... er det da rett at den siste skal få tusenvis ekstra i utgifter denne måneden?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Bare stikk derfra og ikke ha noe mer med dem å gjøre.

For så å bruke tid i etterkant når du mottar et krav mot deg siden du ikke har fulgt kontrakten. Lykke til.

Ingen gidder å ga til sak for 1000 spenn i nettleie. Delt på alle romkameratene (kommer an på hvor mange det er) blir dette noe sånt som 200 - 300 kroner ekstra å betale på hver.

Ikke mye til sak det der.

Tiltaket som kreves for å sende et rekommandert brev i posten og ta det opp til forliksrådet er jo faen meg ikke verdt dette her.

Jeg har brutt kontrakter før og ingen gidder å bry seg.

Verdiløst stykke papir som ikke har mer betydning enn man gir det selv.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Bare stikk derfra og ikke ha noe mer med dem å gjøre.

For så å bruke tid i etterkant når du mottar et krav mot deg siden du ikke har fulgt kontrakten. Lykke til.

Ingen gidder å ga til sak for 1000 spenn i nettleie. Delt på alle romkameratene (kommer an på hvor mange det er) blir dette noe sånt som 200 - 300 kroner ekstra å betale på hver.

Ikke mye til sak det der.

Tiltaket som kreves for å sende et rekommandert brev i posten og ta det opp til forliksrådet er jo faen meg ikke verdt dette her.

Jeg har brutt kontrakter før og ingen gidder å bry seg.

Verdiløst stykke papir som ikke har mer betydning enn man gir det selv.

Spørsmålet om man trenger går til sak?

De andre beboerne betaler hva de skal og TS sin del blir trukket fra depositum.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener i hvert fall det er logisk at du skal være med på alle utgifter så lenge leieavtalen er gyldig og ikke kontrakten spesifiserer noe annet.

Bokollektiv med 10 stk med stort fellesareal, høy nettleie og stor TV pakke. Til sammen for alt blir det 500 kr for hver beboer.

Hvis 9 av disse flytter ut måneden før leiekontrakten går ut... er det da rett at den siste skal få tusenvis ekstra i utgifter denne måneden?

Når det gjelder TV-avtaler og slikt er de sammenlignbare med nettleien, da selve forbruket av tjenestene ikke har noe å si. Alt som "brukes per enhet" bør gå på sistemanns regning, da denne av prinsipp kan avstå fra å øke utgiftene.

Lenke til kommentar

Når det gjelder TV-avtaler og slikt er de sammenlignbare med nettleien, da selve forbruket av tjenestene ikke har noe å si. Alt som "brukes per enhet" bør gå på sistemanns regning, da denne av prinsipp kan avstå fra å øke utgiftene.

Er uenig i det, i hvert fall delvis... ett stort fellesareal kan koste en del å varme opp og når man inngår en avtale skal man kunne gå ut i fra at den kostnaden deles på antall enheter om ikke kontrakten sier noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...