Jalla Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 kanskje ein kondensator hadde vore noko å satsa på i tilleg da.. ?? er det nødvendig å bruke 3000kr på kabling? Sikring på til jah, igrunn kjekt med automatsikring ja.. hrichard: Ingen problemer. SQ, SPL og SQL er nok ikke blandt thiele/small parametrene, hehe. De er nok mer for klasifiseringsverdier og regne. Kondensator vil nok hjelpe hvis det elektriske systemet i bilen og anlegget trekker mere tilsammen en det dynamoen/laderegulatoren klarer å levere. Ellers blir det mer som en siste fintuning å regne. 3000 på kabling er ikke så ille. Du bør ha i bakhodet at det ikke holder med sytrådkabler fra Elkjøp. Kun skikkelig skjermede kabler som holder i årevis uten å diffundere inn oksygen. Diffusjon er en fysikalsk/kjemisk prosess (gidder ikke dra in mere her...) hvor gass eller væske trenger inn gjennom beskyttelsen gjennom flere år. Har du etpar gamle høyttalekabler med blank isolasjon kan du helt sikkert se irrbelegget inne i kabelen. Korrosjon er ikke noe særlig for signalkvaliteten... Følger du min anbefaling om Stinger Expert og HPM serien så er disse helt topp signal/høyttaler og strømkabler. Du må ha to par til hhv frontsett og sub, dvs ca kr.1550, strømkabel blir nok ca 800, og høytalerkabler blir sikkert rundt 600. I tillegg kommer sikringer, gullforgylte kabelsko, ny batteriterminal og fordelingsblokk. Ikke kjøp de billigste monsterkablene! Kjøper du alt av kabler, høyttalere og stæsj på ett sted så får du helt sikkert kvantumsrabatt også... Fordelen her er jo at om du kjører kvalitet i alle ledd så vil anlegget som helhet bli bedre. Ingenting er sterkere enn det svakeste leddet. Shit in = shit out, og hvis du kjører signalet gjennom crappy kabler så vil du øke sjansen for popping og ulyder. Da kan jeg love deg at du angrer bittert, for det er ingenting som er så irriterende som å begynne å rive opp matter og paneler i bilen i febrilsk feilsøking... Husk å legge strøm på en side av bilen og signalkablene på andre siden. Får du det til så er det best å legge høyttalerkablene i midten, ellers så kan du legge dem ved siden av signalkablene (som de aller fleste nok vil velge å gjøre). -Og da kommer viktigheten av godt skjermede kabler inn i bildet! Det dummeste en kan gjøre er å spare inn penger på det som skal transportere signal og sørge for kraft. Kondensator kan du lett slenge på etterhver hvis du får behov for det. MTX spiller ikke rent nok for min smak. Slår hardt gjør de nok, men det blafrer og durer... Med RF vet du hva du får. Ikke noe eksepsjonelt, men slettes ikke noe dårlig heller. Det er en grunn til at RF selger såpass som de gør. Kicker 12L7'en er ikke noe dårlig element, men jeg foretrekker noe som spiller renere. Alt beror på personlig smak. Stikk og hør på noen om du har mulighet for det. Husk også at det å bygge kassa riktig for hvert element også er viktig. Spør i sjappa der du kjøper tingene for tips og råd. 22 - 28 mm MDF vil nok gjøre susen som kassemateriale. Kapp til bitene og klask sammen. Det du trenger da er polyuretan trelim og speakonplug til kassa, samt 3,9 50 list/gulvskruer. Husk å forborre i MDF-en. MDF sprekker lett som F. Et tips er å bruke skrutvinger og etpar treklosser for å hindre at det sprekker. Lykke til! Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 "Du bør ha i bakhodet at det ikke holder med sytrådkabler fra Elkjøp. " Elkjøp selger da MonsterCable, og det er ikke akkurat sytråd kabler. Unntatt Micro XLN da, men den er jo laget for å være tynn. Alle forretninger selger "sytråd" kabler fordi mange ikke ser nytten i gode kabler, selv om en prøver å forklare det. Lenke til kommentar
bambam Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Slenger meg på her og spør : Noen som har tips til frekk og bra sub til rundt 500,-? Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Mitt beste tips må være å spare de 500kronene og kjøpe deg en "frekk" sub når du har mer penger. Lenke til kommentar
bambam Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Fubr 12 700w rms er dette en bra sub? Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Fubr?? Aldri hørt om. Og ikke heng deg opp i watt. Ingenting betyr mindre for lyden. Spiller en 100watts lyspære bra? Hva med 1000w? Bra lys ja, men lyd? Ting som betyr noe er størrelse på magneten (motoren), tykkelse på oppheng som gir rom for store utslag, størrelse på selve membranet, og at membranet er stivt. Ventilasjon av svingspolen og en skikkelig spider er også ting som teller. i tillegg setter jeg pris på skikkelige koblingsmuligheter (ikke spader ) og gjerne med to spoler. Lenke til kommentar
bambam Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 (endret) www.amerikanskebildeler.no -> sub = Fubr 12 Tror det var slik kameraten min mente det. Finner den der inne, er nok bare en betegnelse. Hvordan er denne? Endret 18. desember 2003 av bambam Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 www.amerikanskebildeler.no -> sub = Fubr 12 Tror det var slik kameraten min mente det. Finner den der inne, er nok bare en betegnelse. Hvordan er denne? Så grei ut den.. Men utseendet er jo ikke alt.. stod ikke så forferdelig mye specs om den.. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 fubr-12 heter egentlig Power Acoustics FUBR-12. Dette er en helt ok sub, bygd for å gi mye lydtrykk for en billig penge. Greit nok for den som er ute etter discodunk i 50 - 80 Hz området og ikke tar så nøye på lydkvalitet. Blir nok noe "fjerting" på denne når den skal prøve å dra rene dype toner er jeg redd, men slettes ikke noe dårlig produkt prisen tatt i betraktning. Sjekk her for etpar kommentarer på denne... Vil anbefale en tokanals forsterker stabil ned til 2 ohm brokoplet eller en monoblokk til dette elementet. Elteks Dynabel BF4501 monoblokk til ca 4000 vil nok gjøre susen her. Denne gir 750W RMS i 2ohm, og skulle passe perfekt. Det verste du kan gjøre er å kjøpe en crappy svak forsterker. Garantert å blåse elementet på den måten. Sjekk at sterkern er stabil i 2ohms last uansett før du kjøper. Lykke til! Lenke til kommentar
bambam Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Så grei ut den.. Men utseendet er jo ikke alt.. stod ikke så forferdelig mye specs om den.. Utseende betyr ikke en dritt? Lenke til kommentar
tobiass1 Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Velg RockfordFosgate.. HX2 serien trøkker bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå