lesles Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Hei! Jeg fullfører en bachelor i økonomi og adm. til sommer, og skal videre til master i finans. Har søkt på en jobb innenfor forskning av kreft på et sykehus jeg allerede jobber i. Kommende tirsdag skal jeg på intervju. Det kreves ingen spesifikk erfaring, jeg blir opplært til det meste. Og ettersom jeg allerede jobber der, så er det stor sannsynlighet for at jeg får denne jobben. Alle der kjenner meg godt, de fleste er fornøyd med meg og jeg kan datasystemet de bruker. Dette er en jobb jeg har veldig lyst på! Jeg føler at dette er en viktig jobb, og jeg ønsker å ha denne erfaringen videre med meg. Det er 1 års engasjement, med mulighet for forlengelse. Fordelen er at jeg får mitt eget kontor, sjefen er samarbeidsvillig slik at jeg kan møte opp på skolen iblant og så komme tilbake og fullføre jobben. Evt. jobbe 4-5 timer om dagen osv. Ulempen er at dette er ikke relevant iforhold til det jeg studerer.. Så...blir jeg oppringt av Handelsbanken. De ønsker meg som bankrådgiver i sommer, og muligens satse på meg videre. Hun nevnte at dette er ingen garanti, men at kanskje fra og med høsten eller før kan jeg ende opp med en faststilling der ved siden av skolen. Dette er også en jobb jeg har veldig lyst på, og er veldig relevant iforhold til studie. Etter mastergrad kan jeg også muligens bli oppgradert til en høyere stilling. Ulempen er at det er ingen garanti på at jeg beholder jobben etter sommer, og samtidig har jeg dagvakter på sykehuset fra og med juli. Det betyr at hvis jeg takker ja til Handelsbanken, så må jeg si opp jobben på sykehuset. Foreløpig har jeg ikke fått noen av jobbene, men hvis jeg får den muligheten, hva gjør jeg? Hvordan tar jeg riktig valg her? Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Har du muligheter til å ta begge? Lenke til kommentar
lesles Skrevet 21. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2016 Har du muligheter til å ta begge? Hva tenker du på? At jeg takker ja til begge? Nei, det er nok ikke mulig. For forsknings-jobben på sykehuset begynner allerede i ferien. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 rådgivning i bank kan ikke være særlig givende? Den første stillingen høres jo veldig spennende ut! Jeg hadde absolutt gått for den. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 22. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2016 rådgivning i bank kan ikke være særlig givende? Den første stillingen høres jo veldig spennende ut! Jeg hadde absolutt gått for den. Så dette er ikke en stor mulighet som jeg går glipp av? Har lest at det er veldig vanskelig for økonomer generelt å få seg relevant jobb, blant annet her på forumet var det en siviløkonom som ble tilbud om jobb på telefon/kundeservice i Nordea. Jeg har som sagt veldig lyst på den første jobben, jeg trives godt der allerede og er veldig fornøyd. Og i tillegg til at sjefen er samarbeidsvillig, så er det jo helt perfekt med tanke på skole. Men er redd jeg går glipp av en god mulighet hos Handelsbanken.. :/ Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 rådgivning i bank kan ikke være særlig givende? Den første stillingen høres jo veldig spennende ut! Jeg hadde absolutt gått for den. Så dette er ikke en stor mulighet som jeg går glipp av? Har lest at det er veldig vanskelig for økonomer generelt å få seg relevant jobb, blant annet her på forumet var det en siviløkonom som ble tilbud om jobb på telefon/kundeservice i Nordea. Jeg har som sagt veldig lyst på den første jobben, jeg trives godt der allerede og er veldig fornøyd. Og i tillegg til at sjefen er samarbeidsvillig, så er det jo helt perfekt med tanke på skole. Men er redd jeg går glipp av en god mulighet hos Handelsbanken.. :/ Om det er en stor mulighet du går glipp av vill jeg ikke svare på, da jeg ikke er utdannet økonom og ikke har den erfaringen. Men, min samboer som tar første år på økad nå fikk en slik stilling i sommer, så det er jo absolutt muligheter der ute. Jeg hadde fulgt mage følelsen og tatt den jobben som gir deg mest, både ift trivsel men også ift at den gir deg frihet og sikker inntekt videre. All erfaring er god erfaring. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Et enkelt råd fra min kant vil være å tenke litt ekstra etter hvis det skulle vise seg at du står igjen med tilbud fra begge disse. Se litt fremover, ut i fra det du skriver tolker jeg det litt til at du er like interessert i begge deler, på en måte i alle fall. Og da hadde jeg valgt den jobben som er vanskeligst å få, og det vil nok være den første. Rådgiverstilling i bank dukker det nok opp flere muligheter av i tiden som kommer, mens den stillingen innenfor kreftforskning ikke dukker opp på markedet så ofte. Og det er nok en stilling som er mer fleksibel i forhold til skole. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 rådgivning i bank kan ikke være særlig givende? Den første stillingen høres jo veldig spennende ut! Jeg hadde absolutt gått for den. Så dette er ikke en stor mulighet som jeg går glipp av? Har lest at det er veldig vanskelig for økonomer generelt å få seg relevant jobb, blant annet her på forumet var det en siviløkonom som ble tilbud om jobb på telefon/kundeservice i Nordea. Jeg har som sagt veldig lyst på den første jobben, jeg trives godt der allerede og er veldig fornøyd. Og i tillegg til at sjefen er samarbeidsvillig, så er det jo helt perfekt med tanke på skole. Men er redd jeg går glipp av en god mulighet hos Handelsbanken.. :/ Om det er en stor mulighet du går glipp av vill jeg ikke svare på, da jeg ikke er utdannet økonom og ikke har den erfaringen. Men, min samboer som tar første år på økad nå fikk en slik stilling i sommer, så det er jo absolutt muligheter der ute. Jeg hadde fulgt mage følelsen og tatt den jobben som gir deg mest, både ift trivsel men også ift at den gir deg frihet og sikker inntekt videre. All erfaring er god erfaring. Kan jeg spørre hva slags stilling hun fikk i sommer? Magefølelsen er virkelig i tvil! Jeg har så lyst på begge jobbene, hadde det vært mulig hadde jeg jobbet 8-15 på den ene og 15-21 på den andre.. så mye har jeg lyst på de to jobbene. Jeg får jo uten tvil mer frihet på sykehuset, og trives godt der og. Sikker inntekt i ett år, men mellom 350 000-370 000 og ikke mer enn det. Jeg blir nemlig ansatt som forskningsassistent hvor jeg samarbeider med en overlege. Som student er denne inntekten vel grei, kan fort bli mindre enn dette evt. timebetalt fordi jeg ikke skal jobbe der hverdag fra 8-16. Jobben på Handelsbanken derimot vet jeg ingenting om lønn eller trivsel, men det er ikke lønnen som motiverer meg, men heller at jeg får en såpass relevant stilling og kanskje får muligheten til å utvikle meg? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Kan jeg spørre hva slags stilling hun fikk i sommer? Magefølelsen er virkelig i tvil! Jeg har så lyst på begge jobbene, hadde det vært mulig hadde jeg jobbet 8-15 på den ene og 15-21 på den andre.. så mye har jeg lyst på de to jobbene. Jeg får jo uten tvil mer frihet på sykehuset, og trives godt der og. Sikker inntekt i ett år, men mellom 350 000-370 000 og ikke mer enn det. Jeg blir nemlig ansatt som forskningsassistent hvor jeg samarbeider med en overlege. Som student er denne inntekten vel grei, kan fort bli mindre enn dette evt. timebetalt fordi jeg ikke skal jobbe der hverdag fra 8-16. Jobben på Handelsbanken derimot vet jeg ingenting om lønn eller trivsel, men det er ikke lønnen som motiverer meg, men heller at jeg får en såpass relevant stilling og kanskje får muligheten til å utvikle meg? Stillingstittelen er jeg ikke 100% sikker på, men det er jo kundebehandling og slikt. Så kundebehandler? Det er dog i en sparebank. Hun har forstått at hun var veldig heldig som fikk den, men slik vi ser det er det vell egentlig bare klassekameratene som ikke har gjort en god innsats på å skaffe til veie jobb. Hun har "normale" karakterer, men har en god del jobberfaring fra deltidsarbeid. Også er hun jo selvfølgelig veldig flink og oppegående Men poenget var at det virker mer som en myte at det er veldig vanskelig å få en slik relevant jobb. Ang lønn fikk hun ca det samme som en butikkansatt, men hun mente på at det var bedre betalt når en fikk deltidsjobb/fast stilling etterpå. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Et enkelt råd fra min kant vil være å tenke litt ekstra etter hvis det skulle vise seg at du står igjen med tilbud fra begge disse. Se litt fremover, ut i fra det du skriver tolker jeg det litt til at du er like interessert i begge deler, på en måte i alle fall. Og da hadde jeg valgt den jobben som er vanskeligst å få, og det vil nok være den første. Rådgiverstilling i bank dukker det nok opp flere muligheter av i tiden som kommer, mens den stillingen innenfor kreftforskning ikke dukker opp på markedet så ofte. Og det er nok en stilling som er mer fleksibel i forhold til skole. Takk for et godt råd! Ja, dette er det største dilemmaet jeg har vært bort i! Sjefen på sykehuset nevnte at det var MANGE overkvalifiserte som hadde søkt på denne jobben, så tydeligvis er det en viktig og attraktiv jobb. Jeg skal på intervju hos dem imorgen og møte overlegen jeg eventuelt skal samarbeide med hvis jeg får jobben. På den andre siden venter banksjefen i Handelsbanken på at jeg skal ringe han. Bør jeg i det hele tatt nevne for noen av dem at jeg har også fått et annet tilbud? Vil dette gjøre meg mer attraktiv for arbeidsgiveren? Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Ja, akkurat dette ville jeg nok vært ærlig på, da kan det være at du får et enkelt "OK, da hører vi fra deg" type svar, eller så kan det være at de prøver å finne bedre avtaler for deg for å få akkurat deg til den jobben. Kan være bedre lønn, kan være mer fleksibilitet, kan være lovnad om fast stilling etter utdanning osv. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Oh gud, har aldri før vært så i tvil! Håper jeg tar riktig valg.. og ender opp fornøyd! Lenke til kommentar
aomt Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Det hjelper å skrive alt ned på papiret, evt lage eit slags tankekart. Få med kva er målet ditt om 1-5-10-30 år. Kas fordeler/ulemper kvar av de jobbene har. Kva mister du. Hvor mye vil HB erfaring hjelpe deg framover med å få jobb? Er det verdt å "miste kreft-jobben", for å kanskje få HB jobben? Lenke til kommentar
lesles Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Det hjelper å skrive alt ned på papiret, evt lage eit slags tankekart. Få med kva er målet ditt om 1-5-10-30 år. Kas fordeler/ulemper kvar av de jobbene har. Kva mister du. Hvor mye vil HB erfaring hjelpe deg framover med å få jobb? Er det verdt å "miste kreft-jobben", for å kanskje få HB jobben? Prøvde å tenke litt over det, men alt jeg har nevnt i første innlegg er det jeg kommer på :/ Lenke til kommentar
aomt Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Det hjelper å skrive alt ned på papiret, evt lage eit slags tankekart. Få med kva er målet ditt om 1-5-10-30 år. Kas fordeler/ulemper kvar av de jobbene har. Kva mister du. Hvor mye vil HB erfaring hjelpe deg framover med å få jobb? Er det verdt å "miste kreft-jobben", for å kanskje få HB jobben? Prøvde å tenke litt over det, men alt jeg har nevnt i første innlegg er det jeg kommer på :/ Som sagt, lag tankekart. Jeg er ikke så flink til å gjøre det ofte nok. Men når jeg sliter med å ta avgjørelse, så hjelper det enormt mye å "tegne" den ned på papiret, da får du mye bedre oversikt - lettere å ta avgjørelse. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) Det hjelper å skrive alt ned på papiret, evt lage eit slags tankekart. Få med kva er målet ditt om 1-5-10-30 år. Kas fordeler/ulemper kvar av de jobbene har. Kva mister du. Hvor mye vil HB erfaring hjelpe deg framover med å få jobb? Er det verdt å "miste kreft-jobben", for å kanskje få HB jobben? Prøvde å tenke litt over det, men alt jeg har nevnt i første innlegg er det jeg kommer på :/ Som sagt, lag tankekart. Jeg er ikke så flink til å gjøre det ofte nok. Men når jeg sliter med å ta avgjørelse, så hjelper det enormt mye å "tegne" den ned på papiret, da får du mye bedre oversikt - lettere å ta avgjørelse. Okei, det skal jeg gjøre. Imorgen skal jeg som sagt på intervju på sykehuset. Bør jeg etter intervjuet kontakte Handelsbanken og se hva de har å tilby? Eller blir dette for frekk? Endret 23. mai 2016 av lesles Lenke til kommentar
aomt Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Det hjelper å skrive alt ned på papiret, evt lage eit slags tankekart. Få med kva er målet ditt om 1-5-10-30 år. Kas fordeler/ulemper kvar av de jobbene har. Kva mister du. Hvor mye vil HB erfaring hjelpe deg framover med å få jobb? Er det verdt å "miste kreft-jobben", for å kanskje få HB jobben? Prøvde å tenke litt over det, men alt jeg har nevnt i første innlegg er det jeg kommer på :/ Som sagt, lag tankekart. Jeg er ikke så flink til å gjøre det ofte nok. Men når jeg sliter med å ta avgjørelse, så hjelper det enormt mye å "tegne" den ned på papiret, da får du mye bedre oversikt - lettere å ta avgjørelse. Okei, det skal jeg gjøre. Imorgen skal jeg som sagt på intervju på sykehuset. Bør jeg etter intervjuet kontakte Handelsbanken og se hva de har å tilby? Eller blir dette for frekk? Jeg ville gjort det. Så vet du, kva du skal forholde deg til. Om det blir 100% stilling i løpet av sommer eller kun 1-2 vakter i uka? Om du får 250kr/t eller 130kr/t? Kas type jobb/arbeidsoppgaver du kan forvente deg? Lenke til kommentar
lesles Skrevet 25. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2016 (endret) oki.. nå har jeg vært på intervju hos begge dem. Forsknings jobben går stort sett på å fylle ut data om kreft i et system, så jeg får ikke gjort så mer enn det. Fordelen er at dette blir en fast jobb, hvor jeg kan jobbe hver dag. Skole + 8 timer jobb i ett helt år.. Eller jeg får vel ikke gått på skole hver eneste dag, kanskje 2-3 dager i uka, men så må jeg gå direkte til jobb etter skolen. Jeg er ikke sikker på hvor tøft det blir å kombinere dette med en mastergrad i økonomi, men her har jeg også muligheten til å tjene ca. 300 000- 350 000 i året avhengig av hvor mye jeg jobber. Jobben ser veldig fin ut på CV, men for å være ærlig; det jeg stort sett jobber med er å sette data inn i et system, så jeg gjør ikke noe særlig her... Har fått tilbud fra Handelsbanken, men fant nå ut at dette er kun for sommer. Det blir noen forandringer på kontorene deres, så veien videre er ikke sikker, men de kan muligens ansette meg etter sommer og. Jeg jobber ikke som ren bankrådgiver. Det er 4-5 ansatte der de holder til, så jeg får vært med på alle beslutningene og gjøre en viktig jobb her. De opererer både innenfor privat markedet og bedriftsmarkedet, så allerede som 22 åring vil jeg jobbe med ledere som har 20 års erfaring innenfor bransjen. Ulempen er som sagt at jeg ikke vet hvordan veien videre (etter sommer) blir, men jeg føler at jeg har muligheten til å bevise dem at jeg kan gjøre en god jobb og fort fange interessen deres. Jeg er fortsatt i en usikker posisjon, men nå frister det faktisk mer å jobbe i banken. Å kunne jobbe med 4-5 ledere i et så lite og nytt kontor, kan gi meg muligheten til å vokse på lik grad med dem, men da tar jeg en stor risiko og kan fort ende uten jobb etter sommer. Ønsker gjerne noen tilbakemeldinger? Endret 25. mai 2016 av lesles Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå