kirderF<- Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 (endret) Hei! Jeg har lenge vært en «lurker» på forumet og har lært mye herfra det siste året ang pc-bygging, og nå er det altså min tur til å lage en masete «hjelp til ditt og datt»-tråd. Forskjellen her er at jeg gjerne vil poste bilder og erfaringer fra prosessen til slutt. (Dersom det er ønskelig? Jeg har ihvertfall savnet å se hvordan det gikk med alle disse maskinene!) Jeg ønsker å bygge meg en grei pc til hverdagsbruk og spilling. Har ikke høye krav til settings og «flyt» i spill, men ønsker å sette sammen noe som er relativt stillegående, og noe jeg kan være fornøyd med en tid fremover. Dette blir mitt første bygg, men med gode guider på selve monteringen tror jeg det skal gå helt fint. Det jeg trenger litt hjelp med er valg av komponenter. Jeg har skjerm, mus og tastatur fra før av som fint kan brukes videre. Har ikke satt noe ordentlig budsjett, men ønsker å ha med visse komponenter. Dersom det skulle lønne seg å velge noe annet setter jeg pris på innspill. Ønsker ikke å kjøpe GPU i første omgang, heller se om jeg kan leke litt med den integrerte grafikken frem til sommeren, evt ta en titt på bruktmarkedet. Det bør nevnes at jeg pr i dag klarer å ha det gøy i (enkle/eldre) spill med Intel HD 4000, så det meste vil være en oppgradering Det jeg vet jeg vil ha med: Kabinett: Fractal Design Define S Black (Pga støydemping og design. Ønsker ikke vindu, og trenger ikke plass til mange disker) CPU: Intel Core i5-6600K Skylake (Denne burde dekke mitt behov med god margin, og holde en stund fremover med en eventuell overclock) En god CPU (luft)kjøler, helst: Noctua NH-D15S (Ser ut til å være en knall kjøler med tanke på støy) SSD: Samsung 850 EVO (256GB+) (Eller tilsvarende, men denne typen har vel fått en del skryt) Minne: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 16GB (Eller tilsvarende, ingen spesielle preferanser her) OS: Microsoft Windows 10 Home, Full ? -> OEM betyr at windows 10 låses til en eller flere av komponentene i maskinen, ikke sant? Er det da slik at «Full»-versjon bare koster 50 kr mere, og kan brukes på flere typer oppsett (kun en av gangen selvsagt, men dersom jeg skulle komme til å bytte maskin så kan jeg ta med lisensen videre)? (ref: https://www.komplett.no/category/10335/programvare?subcategory=10339_Operativsystem&cnet=Type_A00016%20%20§Windows%2010%20Home ) EDIT: Fant det jeg lurte på i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1670030 Deler jeg er usikker på: Strømforsyning: Har sett meg ut «Corsair RM750x» etter anbefalinger rundt om, samt at viften ikke starter før ved en viss last. ? -> Har denne PSU´en alle tilkoblingene man trenger til «vanlig» bruk? (mest sannsynlig ikke CFX/SLI, og «vanlig» z170 hovedkort) I testen hos tomshardware er det listet som en negativ at den bare har en «EPS connector» (hva enn det er ^^,). (ref: http://www.tomshardware.com/reviews/corsair-rm750x-power-supply,4303-8.html ) Hovedkort: ? -> Her er det virkelig en jungel, og jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Det jeg ønsker av hovedkortet er mulighet for grei overclock (da må vi vel på Z170?), en ok UEFI samt mulighet for viftestyring. Det kan også være greit med en M.2 plass, selvom denne ikke skal brukes med det første. Størrelse tenker jeg bør være ATX. Det er her mye spennende markedsføring fra produsentene, og jeg prøver så godt jeg kan å ikke bite på alt. Derfor hadde det her vært supert om noen har noen anbefalinger (alt hjelper, fra generelle erfaringer med merker til spesiell erfaringer med modeller). Det jeg ikke trenger er spreke farger, LED eller kult navn. Her tenker jeg det å holde meg rundt eller under 1500 kr, med mindre det vil lønne seg å gå litt opp. Har kikket litt rundt, og har hengt meg litt fast i «MSI Z170 KRAIT GAMING». Hva tenkes om dette? Det ser ut til å dekke de fleste behov, men innspill mottas med takk! ? -> En annen ting jeg er usikker på er dette med «maks allokert RAM-størrelse». De fleste hovedkort jeg har sett på har listet 512MB her. Betyr det at den integrerte grafikkløsningen maks kan ha 512MB VRAM (lånt av system-RAM, om jeg har forstått rett)? Er dette noe jeg burde ta med i betraktningen siden jeg skal leke med den integrerte grafikken en liten stund før en GPU kommer på plass? — Oi, dette ble langt. Veldig langt. TL;DR Ser dette greit ut? http://www.prisjakt.no/list.php?l=273949&view=m - Fredrik Endret 21. mai 2016 av kirderF<- Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Skjeldent bra uttenkt tråd Har D15S selv og har satt opp slik at alle viftene i pcen kjører på 25% ved idle. Uten last er det som lager mest bråk på datarommet mitt aircondition(i rommet vedsiden av) skjermen og så pcen Vil du ha det enda stillere enn det må du på ett forum slik som silentpcreviews elns og få råd. Ved spilling må du forvente noe støy men der igjen bruker en gjerne headset. Kvalitetsvifter har utrolig mye å si. Kabinettet du har valgt vil og hjelpe pga støydemping og at du ikke skal ha vindu. CPU du har valgt er flott, spesielt med overklokk. Du kunne ha brukt mere penger nå eller kanskje er 6-8-10 kjerne cpu mere vanlig om få år og du kan eller må oppgradere uansett. Du skriver ikke budsjett men du har jo uttenkte valg hele veien så gode greier. M.2 og vanlig SSD er ca samme i pris men relativt stor forskjell i ytelse og det har ett snev av "nytt og kult" over seg om en liker slikt. At du klarer å kjøpe dette men vente på skjermkort særlig lenge er forbi meg TLDR: Ja, vurder M.2 1 Lenke til kommentar
kirderF<- Skrevet 21. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2016 Takk for hyggelig tilbakemelding Thobjo. Hjelper litt på selvtilliten å få bekreftet at ikke det var helt bak mål Ang CPU holder det med fire kjerner i denne omgangen - mest med tanke på lommeboka! Har nå tatt en titt på M.2, men om jeg leser riktig er det ikke allverdens forskjell i lese- og skrivehastigheter på rimelige M.2 kontra "vanlig" SSD? Tydelig forskjell når man går opp i pris, men det blir nok heller noe som kan utvides på sikt. ——— Har lagt merke til at bygget likner veldig på flere andre oppsett her på forumet, og det skal sies at det ikke er helt tilfeldig at det likner på Agentspoons PC-pakker heller, noe som gjør at jeg kan lese meg opp både her og der. Det er fortsatt et par ting jeg er usikker på i forhold til PSU og hovedkort, så om noen har innspill eller kommentarer er det bare fint. Strømforsyning: Har sett meg ut «Corsair RM750x» etter anbefalinger rundt om, samt at viften ikke starter før ved en viss last. ? -> Har denne PSU´en alle tilkoblingene man trenger til «vanlig» bruk? (mest sannsynlig ikke CFX/SLI, og «vanlig» z170 hovedkort) I testen hos tomshardware er det listet som en negativ at den bare har en «EPS connector» (hva enn det er ^^,). (ref: http://www.tomshardware.com/reviews/corsair-rm750x-power-supply,4303-8.html ) Hovedkort: ? -> Her er det virkelig en jungel, og jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Det jeg ønsker av hovedkortet er mulighet for grei overclock (da må vi vel på Z170?), en ok UEFI samt mulighet for viftestyring. Det kan også være greit med en M.2 plass, selvom denne ikke skal brukes med det første. Størrelse tenker jeg bør være ATX. Det er her mye spennende markedsføring fra produsentene, og jeg prøver så godt jeg kan å ikke bite på alt. Derfor hadde det her vært supert om noen har noen anbefalinger (alt hjelper, fra generelle erfaringer med merker til spesiell erfaringer med modeller). Det jeg ikke trenger er spreke farger, LED eller kult navn. Her tenker jeg det å holde meg rundt eller under 1500 kr, med mindre det vil lønne seg å gå litt opp. Har kikket litt rundt, og har hengt meg litt fast i «MSI Z170 KRAIT GAMING». Hva tenkes om dette? Det ser ut til å dekke de fleste behov, men innspill mottas med takk! ? -> En annen ting jeg er usikker på er dette med «maks allokert RAM-størrelse». De fleste hovedkort jeg har sett på har listet 512MB her. Betyr det at den integrerte grafikkløsningen maks kan ha 512MB VRAM (lånt av system-RAM, om jeg har forstått rett)? Er dette noe jeg burde ta med i betraktningen siden jeg skal leke med den integrerte grafikken en liten stund før en GPU kommer på plass? Kjenner det begynner å klø litt i fingrene etter å få delene i hus, selvom det så dårlig ut med tilbud denne helgen. - Fredrik Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Kan prøve å svare på resten og Strømforsyningen du har listet er helt flott, ikke tenk på EPS, det følger med plenty cabler. Hovedkortdu har listet er rått, jeg har hatt mye MSI og er alltid fornøyd, Krait modellen er flott om du liker design eller ser for deg at det er ekstra funksjoner som er fine å ha. Maksimalt allokert minne er nok hva den integrerte løsningen kan benytte seg av ja, det er litt morsom kombinasjon å gå for "gaming gear" og ta høyde for hvor bra den integrerte løsningen er Det er mulig å overklokke den integrerte og forske på tweaking her om du virkelig liker å dille. 1 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Av hovedkort kan jeg anbefale deg et Asus MAXIMUS VIII HERO. Har det selv og har ikke hatt problemer så langt. Strømforsyning kan jeg anbefale 2 stk : EVGA SuperNOVA G2 750/850W eller Corsair AX760/AX860W. Noctua U14S er også bra hvis du synes D15S blir for stor. Har selv en Noctua U12S på min i5 6600K som jeg kjører på 4500 Mhz i HTPC'n 1 Lenke til kommentar
kirderF<- Skrevet 22. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2016 Følgende deler er nå bestilt: http://www.prisjakt.no/list.php?l=274333&view=m ——— Takk for hjelp og tips Thobjo og Betroz. Enig at det er litt rart å kjøpe «gaming» deler til en maskin med iGPU, men den integrerte løsningen skal (forhåpentlig vis) holde for å kunne leke litt i WoW, LoL og evt. CS:GO med venner frem til en dedikert GPU er på plass. Om jeg klarer å vente på nye grafikkort eller om jeg benytter meg av bruktmarkedet vil tiden vise Poster oppdatering når maskinen er satt sammen, evt. før om jeg får problemer med monteringen eller installeringen. - Fredrik 1 Lenke til kommentar
kirderF<- Skrevet 30. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2016 (endret) Nå er maskinen i gang! Bestillte de fleste delene fra Komplett som var lynkjappe med leveringen (Postnord tok 1 dag) og resten fra Multicom (Posten tok 1 dag) som ventet fire dager med å sende varene. Var klar over at det kunne være slik, men ble litt overrasket selvom. Med delene i hus satt jeg av en ettermiddag til bygging og benyttet meg av diverse tips og guider på youtube underveis. Montering gikk greit, men jeg er nå et par erfaringer rikere til neste gang: CPU-strøm til hovedkortet burde jeg satt på plass mens hovedkortet var ute av kabinettet. Det ble trangt når man gjorde motsatt. USB 3 kontakten på hovedkortet er litt «slakk», men det fungerer slik det skal. Ser ut til at flere har opplevd liknende og da ser det ut til at en liten dråpe (limpistol-) lim gjør susen dersom det skulle oppstå problemer. Stresset med å komme inn i UEFI (/BIOS) etter at OS var installert pga rask oppstart, men programmet «MSI Fast boot» har en løsning som restarter å sender deg rett dit. Supert. Knotet litt ved å koble fra SSD´en før oppstart for å komme inn før jeg oppdaget dette. Valgte kabinettet "Define R5" og ser i ettertid at jeg like gjerne kunne ha valgt "Define S». Gikk for storebror pga. innebygd viftestyring, flere USB utganger på frontpanelet og bittelitt annerledes vifte-filter løsninger, men dette er (foreløpig) hipp som happ for meg. Viftene som fulgte med kabinettet oppleves som såpass støysvake at viftestyringen neppe kommer til å brukes. Satt uansett disse til å trekke luft inn foran og en PWM-styrt rakker bak som eksos. Hovedkortet har noen innbygde led´er (jeg overså visst dette under valg av hovedkort) som ikke kommer til sin fulle rett hos meg uten vindu. Bildelink for skuelystne: http://bildr.no/image/R1FsNk9w.jpeg Et par ting som ikke er helt på stell enda: Får ikke koblet til hodetelefoner i utgangen foran på kabinettet. Mye mulig jeg har koblet feil, evt. bommet på drivere. Maskinen oppførte seg rart og jeg mistet all lyd når jeg skrudde på XMP. Får se på dette senere. Mulig jeg prøver meg frem manuelt isteden. RAM´en er på listen over kompatible med hovedkortet og nyeste BIOS er på plass. Har ikke begynt å se på overklokking enda annet enn «MSI Game boost» som skrur hastigheten til 4,10 GHz. Noctua NH-D15S fungerer forøvrig utmerket og jeg har ikke klart å komme over 40 grader under «vanlig» belastning (spill, musikk, multitask). Dette kommer selvsagt til å endre seg dersom hastigheten skrues ytterligere opp. Konklusjon: Meget fornøyd med at jeg valgte å bygge selv. Målet var å komme i gang med en støysvak gamingmaskin og så langt er jeg i rute. Komponentene er også klare for eventuelle oppgraderinger med tiden og vannkjøling hadde vært kult å prøve på sikt. Neste steg blir å skaffe et grafikkort som kan ha en grei vifteprofil, mest sannsynlig brukt i første omgang, så får vi se hva som frister av nye generasjoner fra både det grønne og det røde laget. Takk for et flott forum! - Fredrik Endret 30. mai 2016 av kirderF<- 3 Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Glimrende Det skinner gjennom at du har tatt deg tid til å sette deg inn i ting selv og når du først stiller spørsmål er det veldig spesifikt. Dette er ditt første bygg ? Du har enda mer å gle deg til når dedikert skjermkort kommer på plass Lenke til kommentar
Falenas Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Et par ting som ikke er helt på stell enda: Får ikke koblet til hodetelefoner i utgangen foran på kabinettet. Mye mulig jeg har koblet feil, evt. bommet på drivere. Prøv å koble til headsettet til mikrofon ingangen i front istedet, og velg hodetelefon hvis noe driver greier kommer opp, og se om det funker. Hadde samme problemet med Fractal design S, men da funket headsetet ved å plugge det inn i mic ingangen. Søkte litt på nett og er visstnok et problem med noen fractal kabinett (https://forum-en.msi.com/index.php?topic=261870.0). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå