Kleivis Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Min arbeidsgiver har problemer med å betale ut lønn og feriepenger til de ansatte. Mitt spørsmål da er om ikke feriepengene skulle vært satt av på konto? Eller kan arbeidsgiver disponere disse fritt og ta opp lån når de skal utbetales? Når eg prøver å google finner eg motstridene svar.. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Så vidt jeg vet, så er det ikke noe krav om at feriepenger skal beregnes (og settes av på en egen (sperret) konto) løpende gjennom året, slik som det skal gjøres med forskuddstrekk-pengene. De skal "settes av" i den betydning at skyldige feriepenger ved årets slutt føres opp som en gjeldspost (på en spesiell regnskapskonto) i regnskapet, men de trenger ikke settes av "fysisk", på en egen bankkonto. Her er samme spørsmål, stilt for 12 år siden: http://vgd.no/forbruker/oekonomi/tema/638234/tittel/feriepenger-kan-disse-roeres-av-en-bedrift Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 20. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2016 (endret) Ja, eg har sett den, men eg fant også dette: Feriepenger skal brukes til ferie – ikke for å f eks dekke uforutsette utgifter, og utbetales normal siste lønningsdag før hovedferien på sommeren.http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/feriepengeguiden/ EDIT: Ser foresten på samme side at det ikke er krav om at de skal stå på egen konto. Endret 20. mai 2016 av Kleivis Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Gjelder det forskudd av feriepenger? Jeg antar du får utbetalt i juni? Bedriften kan fint benytte eks. kassekreditt for å utbetale feriepenger. Selskapet jeg jobber for har en kassekreditt på rundt 500 mill. Det avsettes for feriepenger i regnskapet, men det betyr ikke at bedriften setter av tilsvarende sum på en bankkonto. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Det er ingen krav om å sette av penger til feriepenger. Det er kun skattetrekk man skal ha på egen konto. 4 Lenke til kommentar
CYA Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 Nå skal du ikke være bastant. Hørt om bankgaranti? Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Nå skal du ikke være bastant. Hørt om bankgaranti? Hvem sikter du til? Jeg kan vanskelig se for meg at noen vil stille noen form for garanti for en bedrifts skyldige feriepenger. 2 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Nå skal du ikke være bastant. Hørt om bankgaranti? Hvem sikter du til? Jeg kan vanskelig se for meg at noen vil stille noen form for garanti for en bedrifts skyldige feriepenger. Neppe. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 8. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2016 Eg hadde en mistanke når eg opprettet denne tråden og den ble bekreftet igår når firmaet slo seg selv konkurs. Det finnes ingen penger verken til lønn eller feriepenger. De skulle vært utbetalt nå på fredag, men nå må eg søke til NAV istedet. Går en fantastisk sommer i møte. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Saksbehandlingstiden hos NAV lønnsgaranti er heldigvis relativt kort for kurante krav. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå