Gå til innhold

Kan arbeidsgiver disponere feriepenger?

Kleivis

Anbefalte innlegg

Min arbeidsgiver har problemer med å betale ut lønn og feriepenger til de ansatte. Mitt spørsmål da er om ikke feriepengene skulle vært satt av på konto? Eller kan arbeidsgiver disponere disse fritt og ta opp lån når de skal utbetales?

Når eg prøver å google finner eg motstridene svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet, så er det ikke noe krav om at feriepenger skal beregnes (og settes av på en egen (sperret) konto) løpende gjennom året, slik som det skal gjøres med forskuddstrekk-pengene. De skal "settes av" i den betydning at skyldige feriepenger ved årets slutt føres opp som en gjeldspost (på en spesiell regnskapskonto) i regnskapet, men de trenger ikke settes av "fysisk", på en egen bankkonto.

Her er samme spørsmål, stilt for 12 år siden:

http://vgd.no/forbruker/oekonomi/tema/638234/tittel/feriepenger-kan-disse-roeres-av-en-bedrift

Lenke til kommentar

Ja, eg har sett den, men eg fant også dette:

• Feriepenger skal brukes til ferie – ikke for å f eks dekke uforutsette utgifter, og utbetales normal siste lønningsdag før hovedferien på sommeren.​

http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/feriepengeguiden/

EDIT: Ser foresten på samme side at det ikke er krav om at de skal stå på egen konto.

Endret av Kleivis
Lenke til kommentar

Gjelder det forskudd av feriepenger? Jeg antar du får utbetalt i juni? Bedriften kan fint benytte eks. kassekreditt for å utbetale feriepenger. Selskapet jeg jobber for har en kassekreditt på rundt 500 mill. Det avsettes for feriepenger i regnskapet, men det betyr ikke at bedriften setter av tilsvarende sum på en bankkonto.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg hadde en mistanke når eg opprettet denne tråden og den ble bekreftet igår når firmaet slo seg selv konkurs. Det finnes ingen penger verken til lønn eller feriepenger. De skulle vært utbetalt nå på fredag, men nå må eg søke til NAV istedet. Går en fantastisk sommer i møte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...