AnonymDiskusjon Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-11-02-1441/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3 Er det noen straffer for harmløse stoffer som f.eks. vannløselige vitaminer eller hva man får kjøpt over disk i utlandet, når man fører disse inn som privatperson? Altså hvis man bevisst bare driter i de nye reglene, og stapper det i koffert eller håndbaggasje, i et forsøk på å få inn mest mulig uoppdaget. F.eks. i håndbaggasje som kun skannes i avreiseende. Er jo mange som er ganske fortvilet over det nye regelverket, som er behøver store doser, som fort blir dyrt og tungvint å få orden på her hjemme på berget. Er det fengsel, bøter, konfiskering, eller en kombinasjon av disse tre som vil bli benyttet ved oppdaget "smugling"? Anonymous poster hash: b383b...e81 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Så lenge stoffene i kosttilskuddet ikke er klassifisert som narkotika eller doping i Norge (også med tanke på mengder), og man lovlig kan kjøpe over disk i et EU/EØS land, så kan du ta inn kosttilskudd til verdigrensa. Husk at det er mengder av aminosyrer, vitaminer osv. (innholdet) som også er med på å bestemme om det klassifiseres som legemiddel eller kosttilskudd i Norge. Hvis du skulle bli tatt så vil det ble skrevet rapport som vil gå til politiet for at de skal ta en avgjørelse på reaksjon. Det vil også følge deg videre, hvor lenge er jeg brått usikker på. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2016 Det jeg også lurer på, er hvorfor der er så sjuke forskjeller på dersom det er fra innenfor EU/EØS, eller om man bringer dette med seg utenfra den økonomiske sonen. Er dette utelukkende av konkurransemessige hensyn, eller har de virkelig så trangsynt oppfattelse av de to nord-amerikanske landene, for bare å ta et av flere land som kan være aktuell som turist å handle rimelige kosttilskudd i fra? Jeg støtter uansett ikke denne loven, så jeg er muligens villig til å foreta et av få lovbrudd i mitt ellers veldig lovlydige livsløp så langt. Kommer til å stemme på et hvilket som helst parti omtrent i trass, bare for å få fjernet den stupide regelen igjen. Enten det er ekstremt til høyre/venstre, eller mindre sannsynlig at religiøse kommer til å finne på å tilbakestille loven. Hvor mye overformynderi skal man egentlig finne seg i? Jeg synes det går en grense et sted ihvertfall. Klarer ikke helt å se hva det er de skal beskytte oss så voldsomt i mot heller, med denne regelen. Jeg tror det utelukkende er et skjermende økonomisk tiltak som legemiddelindustrien tjener grovt på, dersom grensekontrollen i det hele tatt skjerpes radikalt. Sjansen for at de vil se på dette med mildere øyne enn hjemmebrenning er vel ganske stor, er den vel ikke? Hva tror dere politi/tollere gidder å prioritere øverst, litt harmløse piller, litt delvis harmløse piller eller sterke narkotiske stoffer? Anonymous poster hash: b383b...e81 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Inndragning vil alltid skje. Om bøter eller fengsel er aktuelt kommer an på mengder, straffverdighet, mv. Utgangspunktet er at all privatimport av legemidler er forbudt. EØS-avtalen etablerer imidlertid et begrenset forbud mot slike forbud. Derfor har vi et unntak fra forbudet for import, og dette unntaket gjelder kun for land som omfattes av nettopp EØS-avtalen. Hva som blir prioritert øverst kommer an på hvem som blir tatt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2016 Takker deg krikkert for å respektere borgerne og ikke kun lovverket. Da det er rettsoppfattelsen i befolkningen som helhet som også har ihvertfall litt betydning for lovgrunnlaget. Nå blir vi jo likevel tredd lover nedover hodene våres i øst-og-i-vest. Men, syntes det var oppriktig fint at du tok deg tid til å engasjere deg. Går det an å spør den lange arm, eller tollvesenet om strafferammene. Vil de i det hele tatt ta en slik henvendelse seriøst nok til at jeg får et fornuftig svar som faktisk besvarer spørsmålet mitt om hva jeg kan forvente meg av straffer? Anonymous poster hash: b383b...e81 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Strafferammen følger av legemiddelloven. Fra hukommelsen er det bøter og/eller fengsel i inntil seks måneder. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Jeg fikk E-vitamin stoppet i tollen. Jeg fikk da bare et brev om at de ville bli destruert. Grunnen til innskjerpingen av lovverket, som har ført til at en rekke harmløse vitaminer og urter har blitt ulovlige å importere, er den omfattende importen av stoffer som faktisk kan være skadelige. Dette er først og fremst antibiotika og potensmedisiner, der opptil halvparten er falske, og kan inneholde farlige stoffer (i tillegg til / istedenfor virkestoffet). Forbudet mot privatimport av legemidler kommer derfor til å opprettholdes. Imidlertid pågår det et arbeid for å avklassifisere ufarlige kosttilskudd, slik at de kan importeres fritt (som enhver annen vare). Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Er ikke snakk om prioriteringer, men heller hva dem kommer over. De har et sett med regler å følge uansett. Utgangspunktet vil være: Er det straffbart og det er det de kommer over, så vil det bli tatt, uavhengig av hvordan folk synes det er. ("det fins jo MYE farligere ting å ta enn dette!" svaret vil vel da være: "Ja, men det du har med er fortsatt forbudt, og hadde ikke du tatt det med så hadde vi ikke trengt å bruke tiden på deg og dette og faktisk brukt tid på det du subjektivt definerer som "mye verre"." Har ingenting med konkurranse å gjøre, har med godkjenning for et gitt område å gjøre. USA f.eks. har et helt annet system enn EU/EØS for tilskudd/mat. Det går, i utgangspunktet, i konsumtrygghet. Reaksjon vil være ingen som kan gi deg et klart svar på, med mindre du kommer med konkret hvilke forbudte stoffer og mengder du har planer om å ta inn, så kan de kanskje gå inn i liknende saker og gi deg et estimat. Ingen saker er like. Men, om de gidder er en annen sak. Toll vil ikke være riktig sted å kontakte, politiet (politijurist) er de som tar avgjørelser om straff i slike tilfeller. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Når det gjelder om det blir stoppet i tollen, så har du rett. De følger reglene, uavhengig om det er farlig (det jeg bestilte og fikk konfiskert selges tross alt reseptfritt i norske apotek). Når det gjelder om man får straff eller ikke, så handler det om prioriteringer hos politiet. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Ei venninne ble anmeldt, fikk husrazzia, fikk pcer konfiskert og bankkonti fryst da hun importerte kosttilskudd. Samme vare selges over disk i norske helsekostbutikker. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Ei venninne ble anmeldt, fikk husrazzia, fikk pcer konfiskert og bankkonti fryst da hun importerte kosttilskudd. Samme vare selges over disk i norske helsekostbutikker. Da har hun nok tatt inn en del mer, samtidig selv om det er samme pakning betyr ikke det at det er samme innhold. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2016 Ei venninne ble anmeldt, fikk husrazzia, fikk pcer konfiskert og bankkonti fryst da hun importerte kosttilskudd. Samme vare selges over disk i norske helsekostbutikker. Hvorfor skulle de f.eks. konfiskere PC'ene hennes da? Drev hun helsekostbutikk og skulle ha inn litt volum til butikkhyllene, slik at de kunne få stoppe videresalg over butikkdisk eller i norsk webshop? Når det gjelder stoffets sammensetning, så kan de vel få det analysert i et laboratorium, dersom de har mistanke om at det er annet enn påstått helsekostprodukt de har fått i hendene. Anonymous poster hash: b383b...e81 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Hvorfor skulle de f.eks. konfiskere PC'ene hennes da? Drev hun helsekostbutikk og skulle ha inn litt volum til butikkhyllene, slik at de kunne få stoppe videresalg over butikkdisk eller i norsk webshop? Anonymous poster hash: b383b...e81 Vill gjetting frå min side: -Kanskje ho bestilte kosttilskuddet over internett ved hjelp av kreditt-/debetkort og politiet fraus kontoen og beslagla datautstyr for å finne ut kvar ho importerte kosttilskuddet ifrå? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 De påstår at hun skulle fremstille tunge narkotiske stoffer. Og The Avatar har rett. Eneste forskjellen på det hun importerte og det som selges i norske helsekostbutikker er prisen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2016 De må få tro på hva de vil (myndighetene), men det endrer ikke på den belastning det er å få utstyr som PC konfiskert. Slik konfiskering bør i størst mulig utstrekning reduseres til et minimum. Med kloneredskap, så kan man på stedet åpne PC, klone harddisk og returnere utstyret i sin helhet tilbake til eier i løpet av noen minutter. Dette bør kunne brukes som et av mange argument over hvor ineffektive myndighetene måtte være. Anonymous poster hash: b383b...e81 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Har vel noe med regelverket og en mistenktes tilgang til bevis? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå