Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobbreise

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan arbeidsgiver kreve at jeg reiser til et land som UD fraråder å reise til?

Det står i kontrakten at reising må påberegnes.

Anonymous poster hash: d0aaf...076

Arbeidsgiver kan ikke tvinge deg til å reise noen plass, men du må regne med å få advarsel om det er spesifisert slik i kontrakten. 

Lenke til kommentar

Ja det syns jeg de kan. Min arbeidsgiver gjør det stadig vekk, noe jeg egentlig syns er greit. Får sett mye andre aldri ser :)

Hvilket land er det snakk om?

Du kan jo kreve en slags hazid/risikovurdering hvis du er bekymret for sikkerheten?

Lenke til kommentar

Kan arbeidsgiver kreve at jeg reiser til et land som UD fraråder å reise til?

I min tidligere jobb(stort norsk/europeisk konsern) fikk reisende montører velge selv om de ville reise til risikoområder. Det var alltid UD's anbefalinger som ble fulgt når utrygge land/områder skulle defineres. De som valgte å reise fikk krigstillegg og ekstra forsikringer(liv/skade).

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Terror og frihetsberøvelse: Det er høy risiko for terrorisme og kidnappinger i Algerie. Faren er størst i Sahel-området (herunder regioner som grenser til Mauritania, Mali, Niger, Libya og det sørlige Tunisia) samt i de nord-østlige regionene (Kabylia), men det finnes risiko for angrep selv i større byer.

Både Al Qaida i Maghreb (Aqim) og Murabitun er aktive i Algerie, og flere tidligere AQIM-celler skal ha sverget troskap til Isil. Aqim har de seneste årene gått tilbake til tidligere geriljataktikk med kidnappinger, bakholdsangrep og dødelige aksjoner mot militære, politi og gendarmeriet. Det rapporteres hyppig om terroraksjoner og konfrontasjoner mellom sikkerhetsstyrkene og militante islamister. Vi oppfordrer derfor reisende til ikke å oppholde seg unødvendig ved algeriske statsinstitusjoner og sikkerhetsstyrker, og til å benytte rutefly for å forflytte seg internt i Algerie. Alle slike forflytninger bør meldes til algeriske myndigheter slik at disse kan stille med den nødvendige eskorte."

Og jeg skal nemlig til det utsatte område.

Var det i starten av 2015 og det kan sies at jeg ikke følte meg trygg.

Jeg hadde eskorte til og fra jobben og hotellet, tre biler inkludert den jeg satt i, samt at de alle var bevæpnet, to i hver bil.

Husker spesielt en episode hvor vi ble stoppet av en tilsynelatende privat bil, de bakerste i eskorten betalte de, så ble det høylytt prating og bilen jeg satt i kjørte som f. fra resten og tilbake til hotellet. Spurte sjåføren om hva det var og han sa det ikke var noe, og at det var viktig å få meg til hotellet for søvn var viktig for meg.

Det er flere der jeg jobber som kan gjøre jobbene i Algerie, men ingen har enda meldt seg frivilig.

Hvis ingen gjør det, kan jeg nekte?

Kanbde andre nekte å dra også?

Lenke til kommentar

Jeg ba sjefen om å spørre de andre som hadde kompetansen, men ingen av de yttret noe ønske om å dra.

Fikk akkurat epost om at jeg må dra. Skal jeg si jeg ikke har anledning, eller at jeg ikke føler meg trygg og ikke ønsker å reise?

Er det grunnlag for å si meg opp hvis jeg ikke drar?

Lenke til kommentar

Jeg ba sjefen om å spørre de andre som hadde kompetansen, men ingen av de yttret noe ønske om å dra.

Fikk akkurat epost om at jeg må dra. Skal jeg si jeg ikke har anledning, eller at jeg ikke føler meg trygg og ikke ønsker å reise?

Er det grunnlag for å si meg opp hvis jeg ikke drar?

Det kan vare grunnlag, ja. Det står jo i kontrakten at du må reise av og til.

Også, om de har behov for 3 personer i Noreg og 1 i Algeria. Men ingen ønsker å reise... da må de si opp den ene stillingen i Noreg, da det er ikke behov for den.

Men så kommer det med ansiennitet, erfaring, osv.

PS: det er noe jeg trur, kan godt hende jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Vi har en i datter selskapet vårt som sluttet i ett olje firma pga han ikke ville reise til ett afrikansk land. Tror ikke han sluttet ufrivillig for å si det slik. Lovligheten rundt det kan nok diskuteres, men i dagens situasjon i det markedet er det nok ikke vanskelig å trikse til.. 

Lenke til kommentar

Det er jo helt frivillig om du vil gjøre den jobben du er ansatt til å gjøre.

Hvis arbeidsgiver ikke kan regne med at du utfører arbeidsoppgavene dine, burde de jo i teorien erstatte deg med noen som kan.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er oppsigelsesgrunnlag vil være avhengig av kva som er avtalt. Men når det er sagt så ville eg argumentert tungt på at reisevirksomheit som medfører så stor risiko at UD fråråder å reise dit ikkje vil falle under den intetsigande frasen "reising må påberegnes". Det må være innanfor å kreve at den som utarbeidar kontrakta har ansvaret for å få fram tydelig vilkår dersom reisevirksomheita enten er farlig, eller utgjer uforholdsmessig stor del av arbeidstida.

Uansett så tenker eg at den mest hensiktsmessige vegen å gå er å kreve at arbeidsgiver følger sine plikter etter arbeidsmiljøloven om å sikre deg eit fullt ut forsvarlig arbeidsmiljø.

Blant anna er det krav etter AML § 3-2 at du skal gjerast kjent med dei aktuelle ulykkes og helsefarene, samt at du får nødvendig opplæring, øvelse og instruksjon.

Du skal også ha tilgang på tilstrekkelig verneutstyr og ha opplæring i bruk av verneustyret, osv.

Husk også å spørre om kva forsikringar du er dekt av. Om du har privat livsforsikring så er det stor sannsynligheit for at du enten ikkje er dekt når du reiser til farlige områder eller at du må betale ekstra for å bli dekt. Så pass på at arbeidsgiver har oversikt over kva det kostar å passe på at du er fullt ut dekt av aktuelle forsikringar.

Eg ville også involvert tillitsvalgt/fagforening, samt verneombudet for å få bistand frå nokon andre enn berre arbeidsgiver.

Arbeidsgiver kan uansett ikkje tvinge deg til å reise, men om du nektar å utføre jobben din så vil sjølvsagt det kunne få konsekvensar for arbeidsforholdet.

Då blir det også eit spørsmål om arbeidsgiver har god nok oppsigelsesgrunn. Her vil både ordlyden i arbeidskontrakta, og kva som eventuelt du har fått opplyst muntlig være av betydning. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

De andre som sitter på kompetansen sier nei, hvorfor er det automatisk jeg som må gjøre jobben hver gang? For jeg alltid sier ja?

Burde det ikke bli konsekvenser for de andre som sier nei? Jeg har tross alt vært der en gang...

Det er snakk om 3 dagers arbeid, ikke et fast oppdrag.

Er heller ikke i oljebransjen, så kan fint finne meg noe annet å gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At UD fraråder reisedestinasjoner gjør de ikke automatisk "livsfarlige". Det er svært mange utlendiger ved disse destinasjonene, og det er svært få som mister livet. Ergo, relativt liten risiko.

Dette var en kraftig forenkling av virkeligheten. Det er mange steder som er farlige for nordmenn selv om det er trygt for lokale. 

Lenke til kommentar

Jeg spurte en gang til om ikke noen andre hadde anledning. Etter mye frem og tilbake så tok jeg på meg jobben å reiste nedover.

Samme som sist; eskorte med bevæpn personell til og fra jobb, samt flyplass.

Vi ble forsøkt stoppet en gang, men bare kjørte i full fart videre, og dagen etter kom de med ny bil med annen farge(eskorten). Snedige greier.

Kom hjem på fredag, og jobben ble gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...