Gå til innhold

Ny rapport vil ha Uber og Haxi inn i løyvesystemet


Anbefalte innlegg

Selvautomatiske biler vil mest sannynlig kunne bli bestilt med mobilen og hente deg der det passer til en pris som sannynligvis danker ut både uber og vanlig taxi.

 

Uber sin app gjør allerede det en tilsvarende app for selvkjørende biler trenger. De trenger bare å bytte ut sine sjåfører med denne teknologien. Dette kan de få til med et samarbeid med selskaper som Tesla, Google, ect. Eventuelt "bare"[1] utvikle denne teknologien selv (en skal ikke se bort i fra at dette er noe de allerede jobber med). Og ettersom de per dags dato kun betaler 1% skatt i alle EU/EUS-land, så vil vi ikke bare miste skatteinntektene fra andelen Uber tar i dag (25% per tur), men også all inntektsskatt fra alle sjåfører[2].

 

 

[1] Det kommer riktignok an på hvordan situasjonen utvikler seg. Det kan godt være at bilselskapene selv ønsker å ha kontrollen over software som muliggjør dette, mens et selskap som Google antakelig er interessert i å få betalt for at selskaper bruker deres kode.

[2] Når det er sagt, taxinæringen har vært ganske glad i skatteunndragelse opp gjennom årene de også...

Endret av blured
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Taxinæringen må enten forandre seg eller dø ut. Apper som Uber og Haxi er svært nyttige og bidrar til at økonomien vokser. Ikke alt må skattes heller, det er litt av poenget med delingsøkonomi. Med Uber og Haxi vet jeg også alt om sjåføren slik at jeg kan føle meg mer trygg. Man kan se hva andre har skrevet om personen, hva slags bil han/hun har, et bilde av personen, etc. Hyggeligere, tryggere, mer tilgjengelig og ikke minst billigere.

 

Norsk taxibransje med sine i overkant av 8500 biler og 13500 årsverk bidrar med over 3 milliarder kroner i skatter og avgifter til fellesskapet hvert år. I tillegg kjøper de varer og tjenester som skaper 1200 nye årsverk i Norge. Mener du virkelig at fellesskapet skal utradert 14600 årsverk og over 3 milliarder i inntekter til skoler, barnehager, helse, veiutbygging og annet bare fordi "Ikke alt må skattes heller"?

Det betales jo både drivstoff og engangsavgift på de bilen som kjører for uber. Service skal de ha og. Skattelegges de som selvstendig næringsdrivende tror jeg faktisk de bidrar mer en tradisjonelle taxier som har sterkt redusert importavgift.

Lenke til kommentar

 

 

Taxinæringen må enten forandre seg eller dø ut. Apper som Uber og Haxi er svært nyttige og bidrar til at økonomien vokser. Ikke alt må skattes heller, det er litt av poenget med delingsøkonomi. Med Uber og Haxi vet jeg også alt om sjåføren slik at jeg kan føle meg mer trygg. Man kan se hva andre har skrevet om personen, hva slags bil han/hun har, et bilde av personen, etc. Hyggeligere, tryggere, mer tilgjengelig og ikke minst billigere.

 

Norsk taxibransje med sine i overkant av 8500 biler og 13500 årsverk bidrar med over 3 milliarder kroner i skatter og avgifter til fellesskapet hvert år. I tillegg kjøper de varer og tjenester som skaper 1200 nye årsverk i Norge. Mener du virkelig at fellesskapet skal utradert 14600 årsverk og over 3 milliarder i inntekter til skoler, barnehager, helse, veiutbygging og annet bare fordi "Ikke alt må skattes heller"?

Det betales jo både drivstoff og engangsavgift på de bilen som kjører for uber. Service skal de ha og. Skattelegges de som selvstendig næringsdrivende tror jeg faktisk de bidrar mer en tradisjonelle taxier som har sterkt redusert importavgift.

Da velger du helt å se bort fra følgende.: Uber tar 20 % av omsetningen. Denne føres ut av landet hvor den blir minimalt beskatter i skatteparadiser som De nederlandske artilleri. Resten havner hos sjåføren som ikke har taksameter som registrerer inntekten. Dermed vet man ikke hvor mye som skal beskattes. Med de prisene Uber tar er det ikke mulig å få en vanlig inntekt ut av det om man skal betale inntektsskatt også.

 

Med like vilkår som den tradisjonelle taxinæringen vil det ikke ta lang tid før Uber gjør det samme som de nylig gjorde med Uber pop i Sverige, nemlig å legge ned hele virksomheten.

Lenke til kommentar

Nei du hvorfor skal et firma betale skatt til et land der de ikke tjente peengne? det blir som om Statoil skal betale skatt til USA bare fordi de selger noe olje dit. 

 

Nei, akkurat, det er derfor uber bør betale skatt i norge for penger de tjener i norge.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nei du hvorfor skal et firma betale skatt til et land der de ikke tjente peengne? det blir som om Statoil skal betale skatt til USA bare fordi de selger noe olje dit. 

 

Nei, akkurat, det er derfor uber bør betale skatt i norge for penger de tjener i norge.

 

AtW

 

 

Er vell det føreren gjrø? med både  mva, og skatt for deres frima . 

Lenke til kommentar

Det som burde bekymre noen er jo kontrollen av sjåfører for Uber Pop og Uber El. Det svenske taxiforbundet fikk ett sikkerhetsselskap til å ta turer med Uber Pop. Av 118 personer kom de til at 29 personer var dømt for lovbrudd og flere alvorlige. 5 biler var ikke godkjent. Det var biler fra ambassader. 76% hadde ikke godkjente skattepapirer. Uber har senere lagt ned Uper Pop i Sverige. Vi som kjører drosje i Oslo har jo lister med Uber Pop og Uber El biler som vi sjekker på nettet. Så godt som alle er utenlandske navn og svært mange øst-europeiske. Hvor godt kontrollerer Uber sjåfører fra disse landene? Uber vil aldri godta løyver siden det vil begrense deres vekst. De ønske heller ikke ett asymmetrisk forhold til sine "partnere" som de så eufemistisk kaller de. Det er bruk og kast.

Lenke til kommentar

Kanskje greit å ta med det jeg skrev rett før også? Den delen handler ikke om avgifts- eller skatteinntekter til staten...

 

Samtidig så er ingen sjåfører ansatte hos Uber, hvilket fører til at de ikke har de rettighetene en fast ansatt får i Norge. Viktigst med dette er at det blir fristende for mange mennesker å ikke betale inn penger til pensjon. En av hovedårsakene til at Uber faktisk kan levere så billige turer, samtidig som sjåførene lever greit på det (helt til de blir gamle og må klare seg med minstepensjon).

 

Alle foretak/selskaper/bedrifter i Norge har obligatorisk tjenestepensjonsordning. Dette er så strengt at selv et foretak med en enslig arbeidstaker i over 75% stilling, som ikke har eierinteresse, må ha dette. Men kjører man for Uber så har man enkeltmannsforetak (hence "ikke er ansatt"), og er fritatt for denne regelen. Man står selvfølgelig fritt til å betale inn til pensjon/sparing av egen fri vilje, men i praksis ser man at svært få ender opp med å gjøre dette. Dermed konkurrerer Uber med sjåfører som kan klare seg med lavere inntekter enn om de hadde vært ansatte. Bra for oss som bruker Uber, men ikke fullt så fint for sjåførene som må klare seg med minstepensjon som gamle.

Lenke til kommentar

 

 

Nei du hvorfor skal et firma betale skatt til et land der de ikke tjente peengne? det blir som om Statoil skal betale skatt til USA bare fordi de selger noe olje dit. 

 

Nei, akkurat, det er derfor uber bør betale skatt i norge for penger de tjener i norge.

 

AtW

 

 

Er vell det føreren gjrø? med både  mva, og skatt for deres frima . 

 

 

Mener du at uber ikke tjener noe på aktiviteten i norge?

 

AtW

Lenke til kommentar

Kanskje greit å ta med det jeg skrev rett før også? Den delen handler ikke om avgifts- eller skatteinntekter til staten...

 

Samtidig så er ingen sjåfører ansatte hos Uber, hvilket fører til at de ikke har de rettighetene en fast ansatt får i Norge. Viktigst med dette er at det blir fristende for mange mennesker å ikke betale inn penger til pensjon. En av hovedårsakene til at Uber faktisk kan levere så billige turer, samtidig som sjåførene lever greit på det (helt til de blir gamle og må klare seg med minstepensjon).

 

Alle foretak/selskaper/bedrifter i Norge har obligatorisk tjenestepensjonsordning. Dette er så strengt at selv et foretak med en enslig arbeidstaker i over 75% stilling, som ikke har eierinteresse, må ha dette. Men kjører man for Uber så har man enkeltmannsforetak (hence "ikke er ansatt"), og er fritatt for denne regelen. Man står selvfølgelig fritt til å betale inn til pensjon/sparing av egen fri vilje, men i praksis ser man at svært få ender opp med å gjøre dette. Dermed konkurrerer Uber med sjåfører som kan klare seg med lavere inntekter enn om de hadde vært ansatte. Bra for oss som bruker Uber, men ikke fullt så fint for sjåførene som må klare seg med minstepensjon som gamle.

 

Jeg tror folk misforstår hovedgrunnen til ubers suksess, det er ikke prisene, det er at det er mer praktisk, det er ihvertfall inntrykket jeg sitter med blant mine bekjente.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Kanskje greit å ta med det jeg skrev rett før også? Den delen handler ikke om avgifts- eller skatteinntekter til staten...

 

Samtidig så er ingen sjåfører ansatte hos Uber, hvilket fører til at de ikke har de rettighetene en fast ansatt får i Norge. Viktigst med dette er at det blir fristende for mange mennesker å ikke betale inn penger til pensjon. En av hovedårsakene til at Uber faktisk kan levere så billige turer, samtidig som sjåførene lever greit på det (helt til de blir gamle og må klare seg med minstepensjon).

 

Alle foretak/selskaper/bedrifter i Norge har obligatorisk tjenestepensjonsordning. Dette er så strengt at selv et foretak med en enslig arbeidstaker i over 75% stilling, som ikke har eierinteresse, må ha dette. Men kjører man for Uber så har man enkeltmannsforetak (hence "ikke er ansatt"), og er fritatt for denne regelen. Man står selvfølgelig fritt til å betale inn til pensjon/sparing av egen fri vilje, men i praksis ser man at svært få ender opp med å gjøre dette. Dermed konkurrerer Uber med sjåfører som kan klare seg med lavere inntekter enn om de hadde vært ansatte. Bra for oss som bruker Uber, men ikke fullt så fint for sjåførene som må klare seg med minstepensjon som gamle.

 

Jeg tror folk misforstår hovedgrunnen til ubers suksess, det er ikke prisene, det er at det er mer praktisk, det er ihvertfall inntrykket jeg sitter med blant mine bekjente.

 

AtW

 

 

Helt klart, og det skriver jeg også øverst i det samme innlegget. Men det er ikke en motsetning å argumentere for at det er en fantastisk tjeneste (i bruk), og samtidig kritisere de for å (1) knapt nok betale selskapsskatt, og (2) kun ha sjåfører på enkeltmannsforetak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...