Gå til innhold

Ny rapport vil ha Uber og Haxi inn i løyvesystemet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Taxinæringen må enten forandre seg eller dø ut. Apper som Uber og Haxi er svært nyttige og bidrar til at økonomien vokser. Ikke alt må skattes heller, det er litt av poenget med delingsøkonomi. Med Uber og Haxi vet jeg også alt om sjåføren slik at jeg kan føle meg mer trygg. Man kan se hva andre har skrevet om personen, hva slags bil han/hun har, et bilde av personen, etc. Hyggeligere, tryggere, mer tilgjengelig og ikke minst billigere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Taxinæringen må enten forandre seg eller dø ut. Apper som Uber og Haxi er svært nyttige og bidrar til at økonomien vokser. Ikke alt må skattes heller, det er litt av poenget med delingsøkonomi.

Problemet er at Uber og Haxi har ingenting med delingsøkonomi å gjøre. Nimber er delingsøkonomi. Og skatt må til, ellers har vi ikke råd til å opprettholde den levestandarden vi har i Norge for øyeblikket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Taxinæringen må enten forandre seg eller dø ut. Apper som Uber og Haxi er svært nyttige og bidrar til at økonomien vokser. Ikke alt må skattes heller, det er litt av poenget med delingsøkonomi. Med Uber og Haxi vet jeg også alt om sjåføren slik at jeg kan føle meg mer trygg. Man kan se hva andre har skrevet om personen, hva slags bil han/hun har, et bilde av personen, etc. Hyggeligere, tryggere, mer tilgjengelig og ikke minst billigere.

 

For noe svada. Dagens drosjevirksomhet er ganske strengt regulert, der man må faktisk bestå en prøve, har også mer ansvar som sjåfør etc.Og dette sammenligner du helt seriøst med en app der de får "stjerner" eller hva ellers? Med en piratdrosje i fåreklær? Da mener du kanskje også at man burde gått over fra nettbutikker som er registrert som AS over til eBay... siden der får selgere "stjerner", og hva ellers.

 

"problemet" her er ikke det at folk kan bruke appen som et enkelt verktøy for å bestille transport, økonomien er heller ikke noe nyvinning sånn sett siden drosjesjåfører kan jobbe ganske fritt med tanke på timer. Problemet her er at man kutter noe enormt med regulering og krav, og kunden ALENE står igjen med størst risiko. Ja, det sies ganske riktig at streng regulering blir kroken på døren for Uber, for hvis de må operere på lik linje med vanlige drosjer har de egentlig ingenting nytt å bridra med... annet enn selve appen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

– Hvorfor har ikke de norske taxiselskapene selv kommet opp med en Uber-løsning? Det er fordi de har sovnet i sokkene i et behagelig system, sier Andreasen.

 

Er nok flere som "sover i sokkene" her, for å bruke Andreasens egne ord. Uber-løsningen er altså i utgangspunktet en app hvor man kan bestille transport med bil. UberPop som er den tjenesten som utfordrer det vanlige taxitilbodet ble lansert i Norge rundt årsskiftet 2014/15. Da hadde Bergens største taxiselsskap hatt sin app i tre år. Dette i samme by som professoren har sitt virke i...... Det kan til og med hende at andre selskap i Norge var enda tidligere ute enn de var i Bergen.

 

Her er det nok professoren som har "sovet i sokkene"

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er det nok professoren som har "sovet i sokkene"

 

Jeg vil starte en app der folk kan få ta på seg jobber som professorer er alene om i dag, uten å måtte gjennomføre den utdanningen som dagens rigide system krever. Dette hindrer innovasjon og utvikling. Legg professoratene ut i delingsøkonomien!

Lenke til kommentar

 

Taxinæringen må enten forandre seg eller dø ut. Apper som Uber og Haxi er svært nyttige og bidrar til at økonomien vokser. Ikke alt må skattes heller, det er litt av poenget med delingsøkonomi. Med Uber og Haxi vet jeg også alt om sjåføren slik at jeg kan føle meg mer trygg. Man kan se hva andre har skrevet om personen, hva slags bil han/hun har, et bilde av personen, etc. Hyggeligere, tryggere, mer tilgjengelig og ikke minst billigere.

For noe svada. Dagens drosjevirksomhet er ganske strengt regulert, der man må faktisk bestå en prøve, har også mer ansvar som sjåfør etc.Og dette sammenligner du helt seriøst med en app der de får "stjerner" eller hva ellers? Med en piratdrosje i fåreklær? Da mener du kanskje også at man burde gått over fra nettbutikker som er registrert som AS over til eBay... siden der får selgere "stjerner", og hva ellers.

 

"problemet" her er ikke det at folk kan bruke appen som et enkelt verktøy for å bestille transport, økonomien er heller ikke noe nyvinning sånn sett siden drosjesjåfører kan jobbe ganske fritt med tanke på timer. Problemet her er at man kutter noe enormt med regulering og krav, og kunden ALENE står igjen med størst risiko. Ja, det sies ganske riktig at streng regulering blir kroken på døren for Uber, for hvis de må operere på lik linje med vanlige drosjer har de egentlig ingenting nytt å bridra med... annet enn selve appen.

 

 

Og på tross av all reguleringen ser man stadig eksempler på voldelige taxisjåfører og voldtektsforsøk i bilene deres. Spesielt av de taxisjåførene med utenlandsk bakgrunn. Når man bestiller taxi har kunden ingen kontroll over hvem som henter henne, og det er vanskelig å si hva prisen blir. Ofte får man ikke vite hva prisen blir før man er kommet frem, og det kan være mer om det f.eks. er kø eller andre hindringer. Med Haxi eller Uber kan man få vite prisen på forhånd og til og med forhandle ned prisen. Om ikke sjåføren vil gå ned i pris, så kan man bestille turen fra en annen sjåfør. Jo fortere taxinæringen dør, jo bedre. Det er skjermet virksomhet og bør miste all støtte. Det meste av privat sektor fungerer best uten noen form for regulering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes FrihetensRegn er inne på noe med sine kommentarer. Ikke fordi jeg har noe som helst forhold til voldelige taxisjåfører eller voldteksforsøk som tema. Men, rett og slett andre ting som service, at folk er hyggelige og at man ikke føler at sjåføren prøver å svindle enn for ekstra kilometer. At de kan veien også videre.

 

At det sikkert kan være vanskelig å tjene godt nok som taxi-sjåfør sammenliknet i mot andre norske dagtidslønninger er sikkert helt sant. Men, jeg synes taxi-turer er for dyre samtidig her i landet. Dessuten så er det tider på døgnet hvor det kan være klin umulig å få bestillet seg taxi.

 

Og hvorfor skal man plent måtte stille seg i en taxi-kø, i skråstillet pisseregnvær, etter en tur på byen?

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Og hvorfor skal man plent måtte stille seg i en taxi-kø, i skråstillet pisseregnvær, etter en tur på byen?

Fordi en alltid bare MÅ drikke!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Å fremstille skatteundrager og microifranchise firmaet Uber som noe bra viser bare hvor lite folk forstår om hvor velferd kommer fra. Å deregulere et marked slik at alt ansvar havner på kunden i stede for leverandøren av tjenesten kan ikke kalles et fremskritt. Når det komemr til Uber så voldtas og svindles jammen brukere der også.

 

Denne delingsøkonomien, det er den sikre vei til det liberalistiske samfunn der ingen har ansvar for noe og skatteinntekter er en ting for fortiden. Lykke til med å leve i et økonomisk anarki.

Lenke til kommentar

Den norske stat trekker ut ca. 200 milliarder kroner fra oljefondet hvert år og det på toppen av milliardinntekt fra skatt på oljeindustrien og andre bedrifter. Det er ikke holdbart å holde på med slik velferd dette landet driver, ihverftfall ikke med den strømmen av innvandring vi har. Liberalisering av økonomien er dermed påtvunget norsk økonomi når oljen og gassen går tom og oljefondet forsvinner fra Wall Street. Alternativt kan vi jo bare fortsette med enorme utgifter og skremme vekk investorer og se til Hellas og Venezuela for inspirasjon om hvordan man skal drive en økonomi i grøfta.

 

Fremtiden ligger i dereguleringer og lave skatter og avgifter. Det er slik man skaper velstand.

Lenke til kommentar

Taxinæringen må enten forandre seg eller dø ut. Apper som Uber og Haxi er svært nyttige og bidrar til at økonomien vokser. Ikke alt må skattes heller, det er litt av poenget med delingsøkonomi. Med Uber og Haxi vet jeg også alt om sjåføren slik at jeg kan føle meg mer trygg. Man kan se hva andre har skrevet om personen, hva slags bil han/hun har, et bilde av personen, etc. Hyggeligere, tryggere, mer tilgjengelig og ikke minst billigere.

 

Norsk taxibransje med sine i overkant av 8500 biler og 13500 årsverk bidrar med over 3 milliarder kroner i skatter og avgifter til fellesskapet hvert år. I tillegg kjøper de varer og tjenester som skaper 1200 nye årsverk i Norge. Mener du virkelig at fellesskapet skal utradert 14600 årsverk og over 3 milliarder i inntekter til skoler, barnehager, helse, veiutbygging og annet bare fordi "Ikke alt må skattes heller"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor får SV penger fra til slike rapporter?  Hvorfor tar folk SV seriøst? 

 

Uber eier alt hva Taxinæringen i norge kan komme med, bedre pris, hyggelig fører som faktisk veit hvor han/hun skal, ikke juks prisene, bilene er rene og betaling er enkelt, raskt og sikkert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
 
Har brukt Uber en god del, og det er en fantastisk tjeneste som slår vanlig taxi på så og si alle områder.
 
(1) Kostnadene er helt forutsigbare, du får beskjed om hvor mye turen vil koste, og kan takke ja eller nei til dette, og til og med prute om du er i humør til det. Dette fordi en bruker GPS og spesifiserer hvor en skal til. (2) Dermed opplever en heller ikke at sjåføren kjører omveier for å tjene ekstra penger på deg… Hvilket jeg opplever jevnlig i Oslo. (3) Du får informasjon om hvem som kommer og henter deg, skiltnummer, type og farge på bil, rating osv. (4) I USA og Nederland der tjenesten er større, kan man også velge størrelsen på bilen, om en f.eks har behov for mer enn 4 seter, eller har mye bagasje når en skal til flyplassen osv. (5) Siden det står hvor lenge det er til du blir hentet opp, og nøyaktig hvor bilen befinner seg, så kan du om det tar mer enn 3-4 min: Bli sittende på restauranten litt til, slippe å gå ut av utestedet, kjøpe deg en ekstra matbit, osv, uten å måtte stresse over at du ikke står der når bilen kommer. (6) Du har også spesifisert nøyaktig hvor du hentes opp, og som nevnt får du rikelig med info om bil og sjåfør, dermed blir det mulig å bestille en Uber i Oslo sentrum selv natt til søndag etter en tur på byen. Ringer du til et taxiselskap og forsøker på det samme, ler de bare av deg (ja jeg har opplevd det).
 
(7) Ser endel her klage på sikkerheten. Det er mulig det ikke er fullt så bra i Norge, pga vi ikke har tatt et endelig standpunkt til selskapet. Men i en by som Amsterdam der Uber er godkjent så fungerer det i hvert fall svært bra. Der må man (a) være fylt 21 år, (b) hatt lappen i fem år, ( c) ha godkjent lisens for yrkessjåfører, (d) ha plettfri vandelsattest, hvilket sjekkes 4-5 ganger ila ett år (ifølge en jeg kjenner som kjører der). Og (e) oppå dette så har en altså det fantastiske ratingsystemet deres.
 
 
Det er egentlig bare tre ting jeg har å utsette på Uber, tre ting som til gjengjeld er ganske alvorlig. (x) De har ikke noe samfunnsansvar. Taxi brukes som kjent i dag til å frakte pasienter, utviklingshemmede, eldre mennesker, osv, gjennom avtaler med staten. (y) Man har et system som sørger for at det er jevnt med sjåfører over hele landet pga løyver. Og (z), det mest alvorlige, Uber er svært dyktige på å ikke betale skatt.

 

La oss si at du tar en tur hjem fra byen med Uber som koster deg 100 kroner. Alt dette sendes direkte til et selskap registrert i Nederland (Uber BV), som av dette sender 75 kroner tilbake til sjåføren og 25 kroner videre til et annet selskap registrert på Bermuda (Uber International CV). Bermuda har som kjent ikke noe selskapsskatt, og fordi pengene blir sendt til UICV fra Uber BV "pga royalties" så ender de bare opp med å betale 1% skatt i Nederland. Dette gjelder om du bruker Uber i Oslo, London, Roma, osv, så lenge det er innen EU/EØS. Samtidig så er ingen sjåfører ansatte hos Uber, hvilket fører til at de ikke har de rettighetene en fast ansatt får i Norge. Viktigst med dette er at det blir fristende for mange mennesker å ikke betale inn penger til pensjon. En av hovedårsakene til at Uber faktisk kan levere så billige turer, samtidig som sjåførene lever greit på det (helt til de blir gamle og må klare seg med minstepensjon).
 
Problemet er at Norge ikke kan løse denne utfordringen med skatt på egenhånd. Selskaper som Facebook, Google, Microsoft, Starbucks, GE, AirBnB, avdelinger til Norwegian som ikke er registrert i Norge, osv, driver alle med dette. Og den eneste måten å løse det på er at EU forhindrer medlemsland i å ha slike smutthull, og/eller mangel på selskapsskatt. For Norge kan ikke lukke øynene, melde seg ut av handelsavtaler med EU, osv, til det er vi for små til at store selskaper ville vært villige til å drive her om de må betale skatt. Og ikke kan vi begynne som Kina, Iran og Nord-Korea og blokkere nettjenester vi ikke liker...
Endret av blured
  • Liker 3
Lenke til kommentar

User het tidligere Ubercab.

 

Du må betale for turen og med mindre skatte etaten får et illebefinnende, noe de historsik aldri har hatt, må du betale like mye som du gjør idag.

 

User og Haxi er ren forretningsvirksomhet. Alt annet er desverre løgn. If it´s too good to be true...

Lenke til kommentar

Det kan jo hende at det er skattesystemet og velferdssamfunnet som er foreldet. Når alt nytt som effektiviserer og forenkler automatisk blir ulovlig/uetisk, da har vi havnet i et nokså dogmatisk kaste-aktig samfunn der hovedmålet er å bevare de gamle maktstrukturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanlige taxiar har i dag også apper som feks taxifix som gjer det lettare å bestille taxi. Der får du valg på kor stor bil du vil ha, informasjon om kvar taxien startar i frå, telefonnummeret til sjåføren, osv.

 

Det største problemet med uber og haxi er at det utkonkurrerer vanlige taxiar, men utan å fullt ut erstatte taxibehovet.

 

Uber er heilt supert til å få mange og billige taxiar når transportbehovet er stort, som f.eks i helgane.

Men det blir dyrt og kanskje umogleg å skaffe transport på mindre attraktive tidspunkt, som f.eks når eldre på ein kvardag må kjøyrast til lege eller sjukehus. Eller for transport av barn til skule og barnehage.

Dette vil lett kunne føre til at det offentlege uansett må ha ansatt sjåførar og ha bilar for å ordne dette når ubersjåførane ikkje vil ta på seg jobben (eller priser seg urimelig for å ta jobben likevel).

 

Så med uber og haxi vil det for forbrukarane som reiser samtidig som mange andre, f.eks etter ein by tur, bety billig taxi og kort ventetid. Men sidan forpliktelsane forsvinner så det fort bli ekstra dyrt for det offentlege som då får ansvaret for transport av alle som markedskreftene ikkje finner lukrativt.

Lenke til kommentar

Tror ikke taxinæringen skjønner at det snart er kroken på døren for dem snart uansett, vi har allerede produsert biler som kan kjøre helt av seg selv, de er bare ikke ferdig testet. Man skal ikke se bortifra at om allerede innen 10år er både Uber og den tradisjonelle taxinæringen tilnærmet historie.

Selvautomatiske biler vil mest sannynlig kunne bli bestilt med mobilen og hente deg der det passer til en pris som sannynligvis danker ut både uber og vanlig taxi. Folk kan ha sin egen bil komme å hente en og kjøre seg selv hjem til og med. Man sloss en kamp den tradisjonelle taxinæringen ikke kan vinne på lang sikt. De er nødt til å forandre seg og akseptere det som brygges frem rett under føttene våre av de store bilaktørene og Google.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...