barcodeanon Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 (endret) Hei, Har da klart å kjøre for fort i en 80-sone og mistet førerkortet i seks måneder. Det står at jeg ble målt ved 106km/t på forelegget. Det var under en forbikjøring av en buss som av en eller annen grunn hadde en variende fart fra 60-80 hele tiden. Jeg så en mulig og tok forbikjøringen og holdt uheldigvis farten lenge nok til at jeg ble målt av politiet som satt med lasermåler, alt dette skjedde under en landevei med klar sikt, ikke at dette har noe å si, men prøver å ikke utelate noe informasjon. Har tidligere seks prikker fra en brudd på vikeplikt som i realiteten bare var tull (men det er en annen historie.), fikk seks da det var under prøveperioden. Med lite kunnskap om hvordan jeg burde gå frem når en blir stoppet av politet, klarte jeg å samtykke der og da, jeg ble spurt om å ta en liten avhør i bilen og ga min forklaring og signerte, og kanskje det dummeste, lot dem midlertidig beslaglegge førerkortet. Men etter litt lesing på nett var dette meget dumt tydeligvis. Jeg trenger nå litt råd om hvordan jeg burde gå frem. Jeg vet en kan trekke tilbake et samtykke, og jeg vil gjerne gjøre dette via epost etter som jeg leste at de har tre uker på seg, fra eposten er sendt til å vurdere om beslaget skal opprettholdes. Finnes det noe skjema for å trekke tilbake et samtykke? Spesifikk epost å sende til? Hva slags informasjon som må med for at det skal være gyldig?Høres kanskje dumt ut, men jeg håper på at eposten ikke blir lest i tide og at saken blir henlagt etter tre uker. Burde jeg i det hele tatt trekke samtykket? Hva slags konsekvenser og hvor stor sannsynlighet er det for at saken blir henlagt? Er dette sett som en meget grov overtredelse? Etter som jeg har gitt fra meg førerkortet og vil trekke samtykke, er det da mulighet for å få tilbake førerkortet til de har vurdert om beslaget skal opprettholdes? Jeg fikk og i dag et forelegg på 6500,- hvor jeg har mulighet for å vedta eller ikke vedta forelegget. Råd om hva jeg burde gjøre? Eventuelt om det i det hele tatt er noe å gjøre, riktig nok. Hvordan vil det se ut for saken min om jeg trekker samtykket men betaler forelegget? På forhånd, takk for all hjelp. Det har vært noen søvnløse netter. EDIT: Jeg hadde mistet de seks tidligere prikkene nå til august om dette hjelper saken min. Endret 20. mai 2016 av barcodeanon Lenke til kommentar
ozone Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 (endret) Det skal mye til å gjøre om en måling. Det nytter ikke å mase om hvor nødvendig forbikjøringen var. Målt er målt! Skal man slippe unna noe slikt, må man bevise at målingen er feil. Ingen klarer det. Ved å samtykke i beslag, sørger man for at dagene begynner å telle umiddelbart. Det er lurt. Er man uenig i noe som helst, blir det rettsak. Ikke lurt. Da blir de 'pissed' over å bruke mer ressurser på noe de 'vet' du har gjort, og resultatet er som oftest litt mer bot, og litt mer beslag. Take the pain! Vi er mange som har gjort det, og blitt ferdig med det. EDIT: Ved en forbikjøring skal man ikke bare vurdere om man klarer å komme forbi før evt. møtende trafikk kan dukke opp, man skal også vurdere at man skal holde fartsgrensen under hele forbikjøringen. Det finnes mange som hevder at man kan gasse på det man vil fordi man måtte gjøre det for å kjøre forbi sikkert; Det er feil! Det sikreste i en slik situasjon vil da være å la være å kjøre forbi. Det er det du alltid vil høre politiet si når du blir tatt. Endret 20. mai 2016 av ozone 1 Lenke til kommentar
barcodeanon Skrevet 20. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2016 Det skal mye til å gjøre om en måling. Det nytter ikke å mase om hvor nødvendig forbikjøringen var. Målt er målt! Skal man slippe unna noe slikt, må man bevise at målingen er feil. Ingen klarer det. Ved å samtykke i beslag, sørger man for at dagene begynner å telle umiddelbart. Det er lurt. Er man uenig i noe som helst, blir det rettsak. Ikke lurt. Da blir de 'pissed' over å bruke mer ressurser på noe de 'vet' du har gjort, og resultatet er som oftest litt mer bot, og litt mer beslag. Take the pain! Vi er mange som har gjort det, og blitt ferdig med det. EDIT: Ved en forbikjøring skal man ikke bare vurdere om man klarer å komme forbi før evt. møtende trafikk kan dukke opp, man skal også vurdere at man skal holde fartsgrensen under hele forbikjøringen. Det finnes mange som hevder at man kan gasse på det man vil fordi man måtte gjøre det for å kjøre forbi sikkert; Det er feil! Det sikreste i en slik situasjon vil da være å la være å kjøre forbi. Det er det du alltid vil høre politiet si når du blir tatt. Jeg er helt enig med at man skal holde fartsgrensen ved en forbikjøring, men som jeg skriver så virket det som om bussjåføren var distrahert av noe og hadde en fart så lavt som 60 opp til 80, utallige ganger. Det var bare dessverre jeg som tok forbikjøring når han faktisk var på 80km/t. Det ble en tålmodighetssak samt åpen luke for å ta forbikjøring om hans oppførsel skulle gjenta seg. Om det ikke er annet å gjøre så er det selvfølge å ta "the pain" , men jeg er her for å se om det er noe jeg kan gjøre for å "redde" situasjonen. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Politiet har vært borti ti-tusenvis av folk som oss, og vi svetter og spreller som en fisk i garnet! De ler like godt hver gang! Det hjelper ikke hva andre trafikanter rundt deg har gjort for at du til slutt 'måtte' kjøre fortere enn fartsgrensen. DU kjørte for fort, ikke de... Til og med folk som har kjørt for fort til sykehuset med dødssyke personer i bilen har blitt dømt! De skulle ringt ambulanse istedet Trust me: Du kommer INGEN vei! Du har min sympati! Ikke mye som svir så jævlig som å miste lappen! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Dersom forbikjøringen var aktsom og ellers grei (og bussen kjørte sakte) kan det være at du bør straffes mildere. Dette er omhandlet i GP-4027 som jeg legger ved en kopi av. Noter deg også at du bør sjekke opp om målingen som er gjort holder mål og er utført korrekt. GP 4027 versjon januar 2016.pdf Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 En e-post hvor du trekker samtykket ditt skal sendes til ditt politidistrikts generelle e-postkasse (du finner dem på politi.no), den skal identifisere deg entydig, og den skal gi klart uttrykk for at du trekker tilbake samtykket du ga den og den datoen om beslag av førerkort. Treukersfristen regnes ikke fra da e-posten er sendt, men fra den er kommet frem til mottaker. Dersom du allerede har fått (tilbudt) et forelegg blir ikke saken henlagt av at du trekker samtykket. Forelegget påvirkes ikke av at du trekker samtykket. Du kan akseptere forelegg og trekke samtykke, men effekten blir null - forelegget blir da tilstrekkelig tvangshjemmel for å inndra førerkortet ditt, og samtykke er ikke lenger nødvendig. Samtykke til midlertidig beslag handler om hva man skal gjøre frem til straffesaken er avgjort ved forelegg eller dom. Når det gjelder hva du kan gjøre med straffesaken er det å satse på formalfeil, som Snylter viser til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå