AnonymDiskusjon Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Hei, jeg er interessert i å prøve meg på aksjemarkedet, men har bare en fattig tusenlapp som jeg vil satse, før jeg evt. blir mer dreven. Pr i dag, hva tror dere jeg kan få best avkastning på? Bruker Nordnet, så det er svært lav kurtasje. Anonymous poster hash: efbff...834 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Glem å kjøpe aksjer for en tusenlapp. Bruk heller http://aksjeligaen.e24.no/ for å øve deg. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2016 Glem å kjøpe aksjer for en tusenlapp. Bruk heller http://aksjeligaen.e24.no/ for å øve deg. Det gjør jeg allerede Anonymous poster hash: efbff...834 Lenke til kommentar
Gruble2000 Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Ville spart den tusenlappen fremfor å gamble på at en eller annen aksje du velger ut skal gjøre det bra. Husk at de tar kurtasje både for å kjøpe og selge, så en eventuell gevinst må være ganske høy før det i det hele tatt er vits i å sette gang med dette. Skal nesten love deg at det blir et tapsprosjekt. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2016 Ville spart den tusenlappen fremfor å gamble på at en eller annen aksje du velger ut skal gjøre det bra. Husk at de tar kurtasje både for å kjøpe og selge, så en eventuell gevinst må være ganske høy før det i det hele tatt er vits i å sette gang med dette. Skal nesten love deg at det blir et tapsprosjekt. Hvis du leser første posten, så finner du ut at kurtasjen er svært lav. Faktisk så lav som 1 kr for nye kunder. Risiko er jo noe som er forbundet med aksjer, uansett hvor mye du satser. Anonymous poster hash: efbff...834 Lenke til kommentar
Gruble2000 Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Ville spart den tusenlappen fremfor å gamble på at en eller annen aksje du velger ut skal gjøre det bra. Husk at de tar kurtasje både for å kjøpe og selge, så en eventuell gevinst må være ganske høy før det i det hele tatt er vits i å sette gang med dette. Skal nesten love deg at det blir et tapsprosjekt. Hvis du leser første posten, så finner du ut at kurtasjen er svært lav. Faktisk så lav som 1 kr for nye kunder. Risiko er jo noe som er forbundet med aksjer, uansett hvor mye du satser. Anonymous poster hash: efbff...834 Leste det, men er jo bare den første måneden det er lav kurtasje. Du får bare kjøre i vei, blir nok enorme summer av dette. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2016 Ville spart den tusenlappen fremfor å gamble på at en eller annen aksje du velger ut skal gjøre det bra. Husk at de tar kurtasje både for å kjøpe og selge, så en eventuell gevinst må være ganske høy før det i det hele tatt er vits i å sette gang med dette. Skal nesten love deg at det blir et tapsprosjekt. Hvis du leser første posten, så finner du ut at kurtasjen er svært lav. Faktisk så lav som 1 kr for nye kunder. Risiko er jo noe som er forbundet med aksjer, uansett hvor mye du satser. Anonymous poster hash: efbff...834 Leste det, men er jo bare den første måneden det er lav kurtasje. Du får bare kjøre i vei, blir nok enorme summer av dette. Jeg er ikke ute etter enorme summer, jeg er ute etter å se hvordan markedet fungerer. Anonymous poster hash: efbff...834 1 Lenke til kommentar
NoMercy Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Det er også idioti å be om tips med 1 mnd horisont, hvis du tenker å dra nytte av 1 kr i kurtasje. Da er det bare flaks. For at du skal være heldig å få god avkastning på en måned er du avhengig av at selskapet du "satser på" kommer med overraskende nyheter innen 1 mnd. Det tipset kan jeg garantere deg at ingen på diskusjon.no kan gi deg noe bedre enn deg selv. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2016 Et sted må man jo begynne? Hva mener dere er realistisk da? Anonymous poster hash: efbff...834 Lenke til kommentar
Husam Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Om du kun vil investere for moro skyld eller for å lære, er det ingenting galt i å kaste seg ut i det på egenhånd, selv om de aller, aller fleste på lang sikt ville fått bedre avkastning ved å investere i et godt aksjefond. Et tips jeg kan gi er at de fleste store banker gir kundene sine tilgang til nettforedrag der finansmarkeder blir diskutert og der de gir aksjeanbefalinger. Jeg tror det første du bør sjekke ut er hva din bank kan tilby på den fronten. Jeg har selv sjekket hvor gode spådommene på disse foredragene har vært hos min bank (DNB) tidligere, og de treffer rimelig bra. Lenke til kommentar
NoMercy Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Hvis du "driter" i de 1000 kr og bare vil prøve, så finn deg en volatil aksje. Da kan du være heldig å tjene en hundrings. Kjøper du DNB, Statoil, Telenor (eller andre store selskaper) er du heldig om sitter igjen med en tier etter en mnd (med 1 kr i kurtasje riktignok). Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2016 Etterhvert har jeg tenkt å investere mer, ca. 80 000. Norwegian-aksjen er spådd opp til 1200, noe jeg har tenkt å satse på. Anonymous poster hash: efbff...834 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Jeg kjøpte aksjer for 900 kr engang. Tror ca 150 kr gikk i kurtasje. Aksjene er vel verdt 1100 nå, men er vel i 0 om jeg selger nå :-P Lenke til kommentar
sungun Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Finn noe du har tro på og sats den lappen. Du kommer ikke til å tjene noe, men heller ikke tape noe. Men det kan være du lærer litt om aksjer og dermed er det verdt det. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Synes folk her gir deg ufortjent mye pes. Dårlig gjort... Dersom du har råd til å tape en tusenlapp og har lyst til å prøve så er det bare å sette i gang. I værste fall har du tapt 1000kr. og sitter igjen med litt kunnskap og erfaring som du kan bruke neste gang du har litt å investere. Bare ikke la deg bli bitt av basillen. Det er "ingen" som blir millionær av daytrading. Lenke til kommentar
Bornslip Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Enig i at du får ufortjent mye pes her, men mulig at folk flest misforstår hensikten din. Det er riktig at 1000,- i det store og hele er forsvinnende lite når det kommer til kjøp av aksjer. I beste fall så burde du se på de pengene du investerer som et sum du betaler for å tilegne deg kunnskap og erfaringer. Du kunne like gjerne betalt 1000,- for et kurs som lærer deg hvordan aksjekjøp fungerer, men egen erfaring er alltid best. "Utbyttet" ditt blir at du får kunnskap om markedet, hvordan aksjekjøp fungerer, hvordan det vil påvirke skatten din og hva som skjer på selvangivelsen osv, dette er også veldig verdifull erfaring å sitte inne med hvis du fremover ønsker å satse mer penger i markedet eller bare ha en grunnleggende forståelse for hva som skjer. Bottom line: Jeg synes du skal investere tusenlappen i noe du har tro på, men se på pengene som tapt det sekundet de er investert, og bruk tiden på å tilegne deg så mye erfaringer som mulig om hvordan markedet, skattesystemet og din egen mentalitet fungerer i praksis. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Selvfølgelig får man pes når man søker "best mulig avkastning" på en tusenlapp i aksjemarkedet. "Best mulig avkastning" på en tusenlapp får du der det er lavest mulig transaksjonskostnader, og det er definitivt ikke i aksjemarkedet. Det gir ingen mening å investere 1000 kroner i aksjer for å få avkastning. Det gir mening om man ønsker spenning i hverdagen, men det er jo ikke det trådstarter sier han ønsker. 3 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 (endret) I stedet for å gi pes kan man forklare på en høflig og behersket måte. Endret 24. mai 2016 av Strato 2 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 80 000 er for lite til å investere i enkeltsaker, det også. (Tror dette er fjerde eller femte gang jeg poster dette, men det trengs visst). Første bud når det gjelder enkeltaksjer er å ikke satse penger du ikke har råd til å tape. Aksjemarkedet går opp og ned, og du bør ikke måtte selge for å betale husleie eller liknende. Andre bud er å kjøpe nok i hver aksje til at ikke kurtasjen utgjør en uforholdsmessig stor andel, rundt ti tusen er passe. Tredje bud er å kjøpe nok aksjer til å oppnå en tilstrekkelig diversifisering på tvers av bransjer og land, minst femten forskjellige. Så alt i alt må du minst ha 150 000 du har råd til å tape før du bør begynne å tenke på enkeltaksjer. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2016 Til alle dere som spådde mitt tap av 1000 kr: solgte aksjer i dag, med en gevinst på 200 kr Anonymous poster hash: efbff...834 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå