schmelck.no Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Hei! Jeg skal kjøpe XP3000+ om en uke eller.no, og har lyst til å overklokke den. Noen ideer om hva vcore, multiplier, fsb verdier? Altså -trygge- verdier, så jeg slipper å sitte å bite negler for hver reboot Trenger også vifte, hvilken burde jeg kjøpe (gjerne en som ikke er super dyr og ikke bråker så alt for mye). Hva slags ram burde man ha når man skal overklokke (512 som ikke koster skjorta)? Har hovedkort med nForce2 Ultra 400. Vifte og ram helst fra komplett (eller, ihvertfall ram). Jeg har overklokket min flotte P2 350Mhz for mange år siden, pluss har lest mye så jeg vet hvordan alt gjøres teknisk, men er liksom litt redd for plutselig å sitte der med en svart skjerm og en pc som ikke funker :grine: På forhånd takk! -mvh. erik Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Du skal kjøre på med GANSKE ekstreme verdier for at du greier å ødelegge pc'n din. Ser på meg selv som en tidvis uforsiktig overklokker, men har pr. dags dato ikke klart å ødelegge hardware pga. klokkinga mi. Selv kjører jeg min XP2500+ med en vcore på 1,82v. Tror ikke jeg kan kjøre noe høyere med den kjølinga jeg har nå hvertfall. FSB er satt til 202Mhz, mens MP'n står på 11,5. Så lenge du ikke øker vcore ofr mye skal du være ganske trygg. Dessuten er det forskjell mellom prosessorer, så det går ikke ann å si hvilke innstillinger som vil virke/ikke virke. Jeg kan ikke gi deg andre råd enn de du sansynligvis har lest i guidene her allerede. Øk FSB noen få mhz av gangen, når maskina blir ustabil kan du prøve å gå litt ned. Eksperimenter litt med å sette ned multiplieren og sette opp fsb'n ytteligere, det gir ofte bedre ytelse hvis minnet ditt/hovedkortet ditt greier å henge med. Når alt sier stopp, først da trenger du å øke vcore LITT. Ha litt respekt for å sette mer spenning på cpu'n. Kan det hende du kommer til å oppleve svart skjerm og en pc som ikke vil starte. Det har nok de fleste overklokkere opplevd. Som regel er det bare å clear'e bios også er du i gang igjen. Lykke til og god overklokking. - Judaz - Lenke til kommentar
v0id Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Bare tull å kjøpe 3000+ iallefall, da 2500+ klokker like langt. Lenke til kommentar
capy Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Bare tull å kjøpe 3000+ iallefall, da 2500+ klokker like langt. enig, ligg heller pengene i skikkelige ram. Lenke til kommentar
genesis Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 (endret) QUOTE (v0id @ 23/11/2003 : 13:11) Bare tull å kjøpe 3000+ iallefall, da 2500+ klokker like langt. enig, ligg heller pengene i skikkelige ram. "Hva slags ram burde man ha når man skal overklokke (512 som ikke koster skjorta)?" Du bør iallefall anskaffe deg, PC3200 ram (kan kjøre på 200mhz fsb) som ligger på 2,5 CAS (eller lavere), sjekk selv prsien, eks prisguiden el se på komplett(filtrer etter pris) Dobbel 256, kjører raskere enn enekl 512.... Endret 23. november 2003 av genesis Lenke til kommentar
amdoc Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 se også mitt innlegg 9% Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå