Gå til innhold

Råd vedr. å bytte ut HD7970 Matrix med GTX 1070.

Anbefalte innlegg

Nizzen : Man skyter ikke spurv med Panzerbrytende kanon vet du, noobs får noob svar :p

Men ja, du har absolutt rett , burde egentlig brukt noe annet.

Men jeg mener at den ene har HT mens den andre ikke har det , bedre cache og høyere hastighet gjør at den rett og slett yter bedre.

Det er snakk om å hente 0-10 fps ekstra på å kjøpe en prossessor alene(da må man også ha hovedkort og ram) til 3-6K. Overhodet ikke noe jeg anser som worth.

"Noobs får noob svar", ja det er jo fint av deg å kalle TS for en noob!

Endret av Enlightened
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nizzen : Man skyter ikke spurv med Panzerbrytende kanon vet du, noobs får noob svar :p

Men jeg mener at den ene har HT mens den andre ikke har det , bedre cache og høyere hastighet gjør at den rett og slett yter bedre.

Det er snakk om å hente 0-10 fps ekstra på å kjøpe en prossessor alene(da må man også ha hovedkort og ram) til 3-6K. Overhodet ikke noe jeg anser som worth.

Ja, man kan jo glemme fordelene av å oppgradere også selvsagt , bedre støtte for bedre utnyttelse av nyere gpu'er og spillene som kommer , lavere effektforbruk , raskere minne og større mengde minne for å nevne noen ved å gå over til 14/16nm og DDR4.

Er det virkelig greit å tape en god del fps i et spill som Doom om man har muligheten til å kjøpe en bedre cpu?

http://www.pcgamer.com/heres-how-your-graphics-card-performs-in-doom/

Og når jeg sier noob så mener jeg faktisk mannen i gata som har gjennomsnittlig kunnskap til pc , vi har alle vært der og om noen føler seg truffet av å bli kalt det så beklager jeg det men for all del det er på ingen måte hensikten.

Personlig så vil jeg selv verdsette cpu + minne + gpu i den rekkefølgen da de to første kan ha stor innvirkning på ytelsen til den tredje. Uansett her får TS ta sine valg og finne ut om rådene han får fra oss er bra nok eller om han trenger mer hjelp.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Ja, trådstarter må velge selv. Det er uansett trådstarter som bestemmer over egen økonomi (håper jeg :p )

En nyere og bedre CPU vil nok hjelpe noe, men et nyere og bedre skjermkort vil nok hjelpe mer i første omgang. Joda, noe har bedre utnytte av flere tråder/kjerner, men det kommer fortsatt an på hva man bruker. Av egen erfaring fikk jeg bedre utbytte av GTX 980 Ti enn GTX 970, men neste nå blir nok ny CPU. Dette i mitt eget tilfelle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blir ganska omöjligt med anbefalningar utan att veta upplösning och type spel.

Din nuvarande cpu är så lätt att klocka till långt över 4.2 och då har den samma ytelse i spel som 6600k och bättre till och med.

En SSD är i alla fall det första jag skulle köpt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig greit å tape en god del fps i et spill som Doom om man har muligheten til å kjøpe en bedre cpu?

http://www.pcgamer.com/heres-how-your-graphics-card-performs-in-doom/

Det er helt greit å tape de fps'ene for enkelte. Har du i det hele tatt lest det du linker til? Hvilken hastighet kjører cpu'en på? Er det her en "taper" de fps'ene? 

For alt du vet kan jo TS sitte på en 1080 skjerm @ 60hz?

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Interessant video! Takk for feedback.

Jeg tenker at jeg begynner med et GTX 1070 før jeg oppgraderer videre ved senere anledning. Tror det er der den største forbedringen ligger.

Blir vel en i5-6600K etter hvert. Vanskeligere å velge hovedkort enn CPU i disse dager, det er så mange alternativer...  :hmm:

Er helt enig med deg. Du vil tjene på å bytte CPU også, men du vil nok tjene mer på et nytt grafikkort først. 

Men hvilke spill/type spill spiller du?

Jeg spiller et bredt spekter av spill, alt fra Civ 5 til The Witcher 3. Tenker å vente med siste Witcher-expansion til ny GPU er på plass. Fallout 4 ligger også til jeg er ferdig med Witcher.

Lenke til kommentar

Har som sagt overklokket CPU til 4,2-4,3 GHz. Har ikke fulgt særlig med på CPU workload de siste par årene, da PCen har kjørt ganske smooth på det meste, men tror ikke den sliter nevneverdig så langt. Om det endrer seg med ny GPU vil tiden vise.

Må vel si jeg er litt noob i denne sammenheng, for jeg har ikke fulgt særlig med siden jeg bygget min nåværende rigg i desember 12, derav behovet for å stille et par spørsmål. Har både bygget, overklokket og ødelagt noen pcer i min tid... :tease:

Hvilket spill er det du sliter med per dags dato? Har selv ett 7970 temmelig overclocket og har i grunn ikke noe problemer med høy grafikk i spill. For 4-500kr kan du finne deg enda ett 7970 og kjøre crossfire for enda mere ytelse.

Hadde jeg vært deg ville jeg venta ett år eller to også oppgradert all hardware. 

Jeg tenker at jeg har mer å hente på å kjøpe et GTX 1070 som evt kan kjøres i SLI senere. Spiller på 1440p, og klarer ikke levelig framerate med grafikken på maks i The Witcher 3 og Fallout 4. HD 7970 begynner å bli noen år gammelt nå.

Lenke til kommentar

Nå vet vi egentlig ikke helt ytelsen i 1070 heller og Nvidia har gitt en indikasjon på at det satses litt mindre på SLI da de nå ikke lenger vil støtte 3x . Om dette er pga teknologien i de nye kortene eller noe annet er jeg ikke helt sikker på.

Personlig tror jeg at et 1070 vil ha ytelse omtrent på nivå med 980 , kanskje ti , det hele vil være avhengig av spill og benchmarks. 

Om det er tilfellet vil man kanskje få taki et 980 ti kort på bruktmarkedet til en langt mer attraktiv pris, vanskelig å si.

http://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/NVIDIA-Limits-GTX-1080-SLI-Two-Cards

Lenke til kommentar

Ja, man kan jo glemme fordelene av å oppgradere også selvsagt , bedre støtte for bedre utnyttelse av nyere gpu'er og spillene som kommer , lavere effektforbruk , raskere minne og større mengde minne for å nevne noen ved å gå over til 14/16nm og DDR4.

Synes ikke spillene som kommer er noe godt argument for å svi av penger på slikt. Han binder seg ikke til å beholde nåværende oppsett i fremtiden selv om han ikke velger å oppgradere nå. For folk som vil ha mest mulig for penga er det stort sett en bedre idé å oppgradere når man merker behovet, ikke for et behov som vil oppstå i fremtiden.
Lenke til kommentar

Synes ikke spillene som kommer er noe godt argument for å svi av penger på slikt. Han binder seg ikke til å beholde nåværende oppsett i fremtiden selv om han ikke velger å oppgradere nå. For folk som vil ha mest mulig for penga er det stort sett en bedre idé å oppgradere når man merker behovet, ikke for et behov som vil oppstå i fremtiden.

For å være ærlig har jeg aldri påstått at jeg har fasitten , men jeg kan fint forsvare mine synspunkter.

I det første innlegget jeg skrev påpekte jeg :

Her er mine tips :

Mine personlige prioriteringer hadde vært :

Altså igjen min subjektive og personlige mening som jeg baserer dette på. Jeg tar heller ikke med Overklokking inn i bildet da det er en faktor som ikke alltid kan gi samme ytelse for alle så da er det greit å gå utifra basis.

Igjen så vil jeg tro at et kraftig skjermkort vil ha godt nytte av en god og kjapp cpu og minne som fungerer bra sammen med de andre komponentene , men for all del , ikke mitt problem om noen ønsker å svi av 7500 kroner på et skjermkort og 4000 kroner på resten av pcen.

Lenke til kommentar

For å være ærlig har jeg aldri påstått at jeg har fasitten , men jeg kan fint forsvare mine synspunkter.

I det første innlegget jeg skrev påpekte jeg :

Her er mine tips :

Mine personlige prioriteringer hadde vært :

Altså igjen min subjektive og personlige mening som jeg baserer dette på. Jeg tar heller ikke med Overklokking inn i bildet da det er en faktor som ikke alltid kan gi samme ytelse for alle så da er det greit å gå utifra basis.

Igjen så vil jeg tro at et kraftig skjermkort vil ha godt nytte av en god og kjapp cpu og minne som fungerer bra sammen med de andre komponentene , men for all del , ikke mitt problem om noen ønsker å svi av 7500 kroner på et skjermkort og 4000 kroner på resten av pcen.

Problemet et jo også at du ikke tar utgangspunkt i at systemet hans fremdeles er bra. Har absolutt ingen tro for at han ville merket noe forskjell om han kjøpte seg en skylake prossessor nå, men en ny GPU ville definitivt snudd ting på hodet.

No offense, men det virker som om du ikke helt vet særlig om hvordan prossessor gruppen fungerer i praksis per dags dato. Det er en grunn til at mange ikke gidder å bytte ut Sandy Bridge enda, og det er ikke penger det er skakk om da. Til redigering og den slags ville et prossessor bytte gitt mer value, men til gaming er det så å si ingenting å hente på å bytte cpu(så lenge alt fungerer slik det skal, selvsagt).

Dermed synes jeg det er dumt at du råder TS ril å velge ny CPU fremfor GPU(jeg har forstått det rett?). Hadde han hatt AMD cpu, så hadde jeg vært enig, men ivy-bridge i5 3570K? Eh, nei.

Endret av Enlightened
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...