sviken Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Jeg gikk til innkjøp av pc i desember 2012 med følgende oppsett: - FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 BLACK - INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IVY - NOCTUA NH-D14 S-1155/1156/1366/AM3- ASUS P8Z77-V LX Z77 S-1155 ATX IVY - ASUS RADEON HD7970 MATRIX PLATINUM 3GB PCI-E DVI/DP - 2x CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB) - CORSAIR TX 750W M MODULAR PSU ATX12V 2.31 / EPS12V- INTEL 330 SERIES 2.5" 180GB SSD SATA/600 MLC 25NM RESELLER- SEAGATE BARRACUDA 2TB 7200RPM SATA/600 64MB Jeg tenker å bytte ut grafikkortet med et GTX 1070, som trådtittel nevner. I den forbindelse har jeg noen spørsmål: - Kommer Asus, MSI etc. ut med egen versjon samtidig som FE release? - Er det noe annet enn grafikkortet som burde være byttet ut? Jeg tenker litt på å doble RAM-beholdningen, noen anbefaling her? CPU er overklokket til 4,2 GHz, og er slik jeg har forstått ikke vits i å bytte ut for gaming. - Hvor mye bør det være mulig å få for grafikkortet? Begynner å bli gammelt, men det er et overklokkingsbeist. På forhånd takk for eventuelle svar! Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Jeg gikk til innkjøp av pc i desember 2012 med følgende oppsett: - FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 BLACK - INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IVY - NOCTUA NH-D14 S-1155/1156/1366/AM3 - ASUS P8Z77-V LX Z77 S-1155 ATX IVY - ASUS RADEON HD7970 MATRIX PLATINUM 3GB PCI-E DVI/DP - 2x CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB) - CORSAIR TX 750W M MODULAR PSU ATX12V 2.31 / EPS12V - INTEL 330 SERIES 2.5" 180GB SSD SATA/600 MLC 25NM RESELLER - SEAGATE BARRACUDA 2TB 7200RPM SATA/600 64MB Jeg tenker å bytte ut grafikkortet med et GTX 1070, som trådtittel nevner. I den forbindelse har jeg noen spørsmål: - Kommer Asus, MSI etc. ut med egen versjon samtidig som FE release? - Er det noe annet enn grafikkortet som burde være byttet ut? Jeg tenker litt på å doble RAM-beholdningen, noen anbefaling her? CPU er overklokket til 4,2 GHz, og er slik jeg har forstått ikke vits i å bytte ut for gaming. - Hvor mye bør det være mulig å få for grafikkortet? Begynner å bli gammelt, men det er et overklokkingsbeist. På forhånd takk for eventuelle svar! Inge grunn til å ha mer enn 16gb ram til gaming, det holder i massevis. Prossessoren er god nok, og du bør ikke regne med noe mer enn en 1000lapp hvis du er heldig for et gammelt 7970. Det er kun FE edition som kommer 27 mai. De andre produsentene kommer noen uker senere, men de vil også være oppmot 1000 kroner billigere, samt at Msi har 1000 ganger bedre kjøling enn referansekjøleren. Det lureste er å vente på dem! Ellers ville jeg ikke oppgradert noe annet enn gpu, såfremst du ikke opplever noen problemer. 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Her er mine tips : Det du har per dags dato er bra , men det er nå på tide å oppdatere til et bedre hovedkort og bedre cpu og så ta skjermkortet litt senere. Mine personlige prioriteringer hadde vært : En kraftig Cpu. Et moderne hovedkort. 32 Gb med relativt kjapp DDR4 minne. Prisen på minne er ikke så ille i dag og jeg mener at dagens programvare er langt flinkere til å bruke mer minne enn for noen år siden da man ofte måtte ta hensyn til 32bit i spill , nå er det faktisk sånn at programmene kan utnytte minnet mer effektivt og kan laste inn mens du spiller neste kart, noe som har ganske så god effekt på lastetider osv. Bruker man flere programmer samtidlig er fordelene av mer minne så og si ubetalelig. SSD gir jo også en god ytelseøkning så som systemdisk og til noen spill er den genial, problemet er som regel GB per krone. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Her er mine tips : Det du har per dags dato er bra , men det er nå på tide å oppdatere til et bedre hovedkort og bedre cpu og så ta skjermkortet litt senere. Mine personlige prioriteringer hadde vært : En kraftig Cpu. Et moderne hovedkort. 32 Gb med relativt kjapp DDR4 minne. Prisen på minne er ikke så ille i dag og jeg mener at dagens programvare er langt flinkere til å bruke mer minne enn for noen år siden da man ofte måtte ta hensyn til 32bit i spill , nå er det faktisk sånn at programmene kan utnytte minnet mer effektivt og kan laste inn mens du spiller neste kart, noe som har ganske så god effekt på lastetider osv. Bruker man flere programmer samtidlig er fordelene av mer minne så og si ubetalelig. SSD gir jo også en god ytelseøkning så som systemdisk og til noen spill er den genial, problemet er som regel GB per krone. Du er inne på noe, men jeg tror trådstarter ville hatt større utbytte av et nytt skjermkort først Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Du er inne på noe, men jeg tror trådstarter ville hatt større utbytte av et nytt skjermkort først Problemet hans er at i nyere spill så vil han ikke få utnyttet et moderne skjermkort ( 980 ti eller bedre ) nevneverdig , ja det gir en økning men du får også litt ekstra microstuttering / lag på kjøpet når cpu prøver å gi nok ytelse. Så ved en oppgradering av hovedkort, cpu og minne vil han være klar for det som kommer eller en 1070 / 1080 om han har råd i fremtiden. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Jeg fikk ganske stor forbedring fra GTX 970 til GTX 980 Ti med min 2600K, som er en eldre cpu. Ikke noe microstuttering og slikt ute og går her. Selvfølgelig ville jeg ha fått utnyttet kortet enda bedre med en raskere CPU, men når det var en forbedring fra GTX 970 til GTX 980 Ti her, så er det jo klart at det hadde noe for seg. Dersom man spiller spill som er veldig CPU intensive, så er en bedre CPU å foretrekke før/samtidig. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Du har en eldre cpu som faktisk er bedre enn trådstarters cpu, ta en titt : http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-2600K-vs-Intel-Core-i5-3570K Så kanskje ikke så rart at du fikk bra utnyttelse av 980 ti. http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-2600K-vs-Intel-Core-i5-3570K Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Joda, ved bruk av flere tråder. Lenke til kommentar
sviken Skrevet 20. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2016 Takk for svar! Jeg var av den oppfatning at CPU ikke har utviklet seg særlig siden Ivy bridge hva gaming gjelder. Hva vil du/dere anbefale når det kommer til nytt moderkort og CPU? Har ikke ubegrensede midler til oppgradering, spesielt ikke om jeg skal oppdatere grafikkortet også. Og er det mye å hente på ddr4-minne? Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 i5 6600(K) eller i7 6700(K). Er nok det som gir mest for pengene. Selv hadde jeg foretrukket i7en pga hyperthreading. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Hyperthreading er greit å ha. Noen få spill får dog ikke utnyttet dette og yter "litt" dårligere pga dette. DDR4 minne hjelper i noen titler som trenger kjapt minne ( Dwarf Fortress ASCII ) om du får tak i gode og raske brikker med lav tilgangstid , men det aller beste er at man får som regel flere Gb for pengene. Personlig hadde jeg som sagt trolig oppgradert Cpu, hovedkort og minne først og så skjermkort , om du kan spare opp til neste år mens du oppgraderer de komponentene som jeg påpekte vil du trolig ha flere gode skjermkort å velge mellom. Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Dersom han overklokker cpuen litt, så tviler jeg på at det blir noen stor flaskehals, så jeg ville kjøpt nytt skjermkort først. Viser det seg at skjermkortet ikke får kjørt all safta, så kan han oppgradere resten senere. Alt blir jo utdatert for i dataverden, så man kan like greit begynne med gpuen i hans tilfelle. Selv sitter jeg enda på min i7 2600K"4,4GHz, og har ingen problemer her, og tviler på at jeg kommer til å ha noen før Volta. Lenke til kommentar
Holmgren Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Du er inne på noe, men jeg tror trådstarter ville hatt større utbytte av et nytt skjermkort først Problemet hans er at i nyere spill så vil han ikke få utnyttet et moderne skjermkort ( 980 ti eller bedre ) nevneverdig , ja det gir en økning men du får også litt ekstra microstuttering / lag på kjøpet når cpu prøver å gi nok ytelse. Så ved en oppgradering av hovedkort, cpu og minne vil han være klar for det som kommer eller en 1070 / 1080 om han har råd i fremtiden. Høres ut som tull og tøys. Maskinen til sviken burde være heftig nok til å henge med i svingene etter å ha oppgradert til et GTX10XX grafikkort. Det har ikke skjedd noen revelusjon på hardware markedet de siste årene, og spill har en såpass hard flaskehals i graffikkortet at det er der investeringen gir mest for pengene. Klart maskinen blir kraftigere om han bytter ut alt sammen, men om det er oppgradert spillytelse han vil ha så kommer han svært langt med å bytte ut GPUen. 1 Lenke til kommentar
flabben2k Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Vil også anbefale å bare få deg et nytt skjermkort, og gjerne en rein 256-512gb ssd spille disk. Lenke til kommentar
sviken Skrevet 21. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2016 Interessant video! Takk for feedback. Jeg tenker at jeg begynner med et GTX 1070 før jeg oppgraderer videre ved senere anledning. Tror det er der den største forbedringen ligger. Blir vel en i5-6600K etter hvert. Vanskeligere å velge hovedkort enn CPU i disse dager, det er så mange alternativer... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Hvilket spill er det du sliter med per dags dato? Har selv ett 7970 temmelig overclocket og har i grunn ikke noe problemer med høy grafikk i spill. For 4-500kr kan du finne deg enda ett 7970 og kjøre crossfire for enda mere ytelse. Hadde jeg vært deg ville jeg venta ett år eller to også oppgradert all hardware. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Interessant video! Takk for feedback. Jeg tenker at jeg begynner med et GTX 1070 før jeg oppgraderer videre ved senere anledning. Tror det er der den største forbedringen ligger. Blir vel en i5-6600K etter hvert. Vanskeligere å velge hovedkort enn CPU i disse dager, det er så mange alternativer... Er helt enig med deg. Du vil tjene på å bytte CPU også, men du vil nok tjene mer på et nytt grafikkort først. Men hvilke spill/type spill spiller du? Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Tror IKKE han tjener noe spesielt på å bytte cpu. Cpu ytelsen i gaming møtte veggen ved lanseringen av Sandy Bridge, og nye tester viser at forskjellen mellom feks en i7 2600K og en 6700K skylake er ganske minimal i spill. Intel har hatt monopol på gamingmarkedet i spillytelse på cpu siden Sandy Bridge, og de har ingen prosessorer med nevneverdig bedre ytelse på spillfronten siden den gang. Jeg sitter på i7 2600K som nevnt over, og min cpu har så mye kraft at min gtx 970 ikke får prosessoren på mer enn Max 70% load. Den beste i5 prosessoren gjør en like bra jobb som i7 i hver generasjon i spill slik det er nå, siden ingen spill klarer å dra nytte av Hyper Threading enda. Hvis han ikke har noen ustabiliteter i dagens system, kan han også overklokke cpuen for å få noen hestekrefter ekstra. Vil si med hans oppsett at det er ren idioti og ikke oppgradere gpu først. Han har jo 7970, som er ganske gammelt og har lite juice å tilføre grafikktunge spill idag. Blir litt som å kjøpe gaming pc med Amd prossessor, ren idioti idag Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) Du har en eldre cpu som faktisk er bedre enn trådstarters cpu, ta en titt : http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-2600K-vs-Intel-Core-i5-3570K Så kanskje ikke så rart at du fikk bra utnyttelse av 980 ti. http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-2600K-vs-Intel-Core-i5-3570K Du er vel så rutinert at du ikkje bruker cpuboss vel? Du vet jo like godt som meg at det bare er noobs som bruker det Skal han få en skikkelig oppgradering av cpu, så må det jo bli den minste modellen av de nye broadwell-e cpuene. Altså x99. Da får man en 6 kjerner cpu. Man oppgraderer jo ikkje fra en 4kjerner til en 4kjerner cpu... Først overklokker man 3570K til 4500mhz + deretter tester man gtx 1070. Er man ikkje fornøyd med ytelsen, så kjøper man ny x99 cpu, les 6800k. Denne cpuen er på lager om ca 2 uker. Endret 21. mai 2016 av Nizzen Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Nizzen : Man skyter ikke spurv med Panzerbrytende kanon vet du, noobs får noob svar Men ja, du har absolutt rett , burde egentlig brukt noe annet. Men jeg mener at den ene har HT mens den andre ikke har det , bedre cache og høyere hastighet gjør at den rett og slett yter bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå