Serpentbane Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Håper det er valgfritt. Jeg ønsker ikke å oppgi mitt fingeravtrykk til telefon og PC, sånn at min biometriske info kan havne på avveie.Det er det helt sikkert. Dessuten er Apples fingeravtrykkleser implementert på en måte som gjør at ingen fingeravtrykk noensinne lagres noe sted. Hvordan er dette fysisk mulig? En enhet enten det er pc, mobil eller hva enn annet MÅ ha en lagret "kopi" internt for i det hele tatt kunne ha ett sammenligningsgrunnlag. Ellers vil enheten ikke kunne vite forskjellen mellom 2 eller flere fingeravtrykk. Spørs hvordan man tolker utsagnet. En optisk fingeravtrykkleser lagrer et bilde av fingeravtrykket og bruker denne som referanse. Teknologien Apple, og mange andre, bruker måler hudens evne som en leder, hvor det ytterste laget leder elektrisitet dårlig og det innerste laget leder elektrisitet bra. Forskjellen i og utenfor linjene som utgjør fingeravtrykket er målbar, og enheten vil kunne danne en matematisk representasjon av fingeravtrykket. Så er det algoritmer og hashing og random keys bakt inn. Så, fingeravtrykket i seg selv lagres ikke. Men det lagres biometriske data generert ut i fra fingeravtrykket på enheten. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 22. mai 2016 Del Skrevet 22. mai 2016 (endret) I tillegg benyttes en unik-ID fra enheten (selve leseren) i hashen, og denne kan ikke leses ut, så det er umulig å gjenskape den. Denne ID-en ligger i silisium (ikke i minne). Temmelig fet implementasjon rent sikkerhetsmessig. Endret 22. mai 2016 av Audun_K Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg