Gå til innhold

Norge går til grunde

Anbefalte innlegg

Begynn nå med å planlegge og å skape arbeidsplasser til å erstatte de oljerelaterte.

Begynn nå med å planlegge og å skape ny eksport til å erstatte den oljerelaterte.

Fas ut oljevirksomheten så fort som mulig.

Betyr dette at store verdier forblir under havets bunn? Ja.

HAHAHAHA..

Har du noengang fulgt med på politikk? Der handler det ikke om å planlegge. Der handler alt om brannslukking når problemet først har oppstått.

Litt optimistisk å tro at vi skal planlegge nå. Jeg har mast om at Norge burde planlegge i over 10 år nå, men alle sover frem til brannen starter. Ofte når man begynner å slukke branner er det for sent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker ideen om direkte demokrati.

Samtidig blir jeg noen ganger skremt av tanken om direkte demokrati når jeg beveger meg ute i verden forholder meg til folk flest.

Edit:

Eksempelvis fører det bla. til tøys som det å sidestille homeopati med skolemedisin:

http://www.swissinfo.ch/eng/complementary-therapies_swiss-to-recognise-homeopathy-as-legitimate-medicine/42053830

Direkte demokrati er etter min mening den sikreste vei for å undergrave demokratiet i sin helhet. Ett levende paradoks, men likefullt blir det helt sant når spesielt interesserte tidvis vil klare å mobilisere såpass for sin skrudde sak at det faktisk kan gå igjennom. Først i ettertid vil majoriteten av folket skjønne som ved ett knyttneveslag at de burde ha engasjert seg og stemt imot, men da var det gjerne for sent..

Jo flere valg, jo lavere valgdeltagelse, jo mindre demokratisk blir utfallet av dem. Dog tanken er god, men det får bli med den.

Vi kan fortsatt ha et folkelig demokrati hvor vi hvert fjerde år velger politikk på forskjellige områder heller enn politikere og partier som skal diktere denne.

Vi trenger ikke å ha valg hver dag for å ha faktisk demokrati. Sveits f.eks har jo ikke valg hver dag.

Lenke til kommentar

Trodde du en reduksjon av egen levestandard var målet ved å starte det grønne skiftet og by opp til en bærekraftig klimapolitikk? :)

For mange virker det slik fra deres argumentasjon, selv om de selvsagt foretrekker at det er andres levestandard som reduseres.

For deg er det altså en slags "bivirkning" som man må leve med om man skal redde verden?

Jepp, ingenting kommer som kjent gratis, man kan ikke forvente brøle rundt i diesel gliset sitt og samtidig tro man bidrar til å redde verden fordi man sorterer mat-avfallet. At forbruket går ned er bare positivt for mange ting, men selvfølgelig først og fremst miljøet. Nå er det overproduksjon av utallige varer som markedskreftene har skapt ett kunstig behov for med kun profitt for øyet. Greit å snart innse at akkurat det verken er nødvendig eller bærekraftig på sikt.

Dagens konsum er som en lang fest med masse alkohol hvor bakrusen ikke er til å unngå. Vi lever langt over evne, og tvinger oss selv til å fortsette med det slik at økonomien ikke skal kollapse når vi ikke lever over evne. Fordi økonomien er vant til at vi lever over evne, og ikke vil evne at vi ikke lever over evne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...