Gå til innhold

Hvilket skjermkort til aldrende PC (Asus P8Z68-V PRO)


Anbefalte innlegg

Det er fem år siden jeg bygget min nåværende PC, og jeg er ikke lenger oppdatert på utviklingen - eller på hva som fremdeles vil passe til mitt oppsett.

 

Jeg har til nå klart meg med den innebygde Intel Graphics 3000-støtten, men ønsker nå å oppgradere. Jeg har ikke store krav, men ønsker å kunne spille for eksempel FIFA 16.

 

Selges det skjermkort på markedet i dag som fremdeles kan brukes på dette hovedkortet? Jeg tror det skal være Socket 1155, PCI Express 2.0.

 

Hvilket kort kan isåfall anbefales som en enkel og rimelig oppgradering?

 

Jeg har ellers en Intel i7-2600K 3.4 GHz prosessor, 8 Gb RAM og kjører Windows 10 (64-bit).

Endret av lysbryter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det riktig forstått at standarden nå er PCI Express 3.0 men at disse er bakoverkompatible med 2.0 - slik at jeg i praksis kan velge og vrake også blant alle nyere skjermkort - i den prisklassen jeg er villig til å legge meg på?

 

Det var intensjonen å overklokke prosessoren da jeg kjøpte den, men jeg har ikke kommet så langt ennå (!). Men med en Noctua NH-D14-kjøler bør potensialet absolutt være tilstede.

Endret av lysbryter
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært trådstarter så hadde jeg fulgt med på finn.no i tiden fremover med tanke på lansering av GTX 1080 som kommer 27mai. Det vil nok komme en del kort på bruktmarkedet, så derfor lett å skaffe seg et rimelig GTX 970 kort til NOK 1500-2000.

 

Overklokke cpuen din er en lett sak, bare å søke opp P8Z68 overclocking for å finne en guide på youtube. Du klarer nok ganske lett å få den opp på rundt 4.5GHz rundt 1.27-1.30 volt tipper jeg.

Endret av €tt@n
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan P8Z68 er sammenlignet mot Asus p8z68-v le.

Men jeg hadde et LE kort som gikk i stykker og ble utstabilt etter en stund. Med mindre jeg var uheldig, har ikke hatt særlig høy volt 1.25 volt maks på cpu, 1.5 på ram men etter noen år ble kortet mere ustabilt at man kommer ikke inn i bios en gang eller få resatt den.

 

Så er du uheldig sitter du igjen med cpu uten å kunne finne hovedkort.

Så vær litt ops på det kan skje. Er ikke særlig gøy å kjøpe ny cpu + hovedkort til noe stiv pris\dollar kurs med mindre du må.

Lenke til kommentar

LMH1 det er første gang jeg hører om faktisk. Jeg har fortsatt P8Z77-V Pro med en 3770k kjørende på 4,5GHz / 1.32V, noe som den har gjort i sikkert bortimot 3 år nå. Skal nevnes at jeg kjører offset overklokk på cpuen da sånn at den ikke trekker unødvendig mye strøm ved idle.

 

Nå kjenner jeg ikke så godt til P8Z68 kortene, men er du sikker på at det ikke kan ha vært andre årsaker til at mobo begynte å svikte, som f.eks. en sviktende PSU e.l.?

Lenke til kommentar

Tviler da consair TX650 burde være mere en nok for et slik oppsett.

Men merker GIGABYTE GA-P67A-UD3-B3 begynner å bli ustabilt, i form av vanskelig å starte hovedkortet normalt. Da jeg må bruke refind boot manager for å kunne starte windows.

Hender reset henger hovedkort, eller om jeg spiller mye så fryser maskinen seg.

 

Jeg pleier å slå av Speedstep hvorfor trenger man det hvis man skal overklokke?

Ellers må man belaste prosessoren del for den skal jobbe på full styrke.

Tempraturene er fine mellom 50-60 grader avhenging av belasting målt med hardware monitor.

Så må være bios som er knøttete eller cpuen som degraderes.

 

For normalsett når man låser opp cpu\endrer multiplikatoren burde det ikke skade hovedkort.

Men muligens det kan skje alikevell da chipset på kortet må jobbe mere?

 

Så enten må jeg være uheldig å kjøpt de 2 dårligere LGA 1155 hovedkortene som er mulig å få tak i, samme feil vil jeg ikke gjøre på lga 1151 som kan godt tenkes jeg oppgrader til. ellers blir det i5 6500 istedenfor.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er fem år siden jeg bygget min nåværende PC, og jeg er ikke lenger oppdatert på utviklingen - eller på hva som fremdeles vil passe til mitt oppsett.

 

Jeg har til nå klart meg med den innebygde Intel Graphics 3000-støtten, men ønsker nå å oppgradere. Jeg har ikke store krav, men ønsker å kunne spille for eksempel FIFA 16.

 

Selges det skjermkort på markedet i dag som fremdeles kan brukes på dette hovedkortet? Jeg tror det skal være Socket 1155, PCI Express 2.0.

 

Hvilket kort kan isåfall anbefales som en enkel og rimelig oppgradering?

 

Jeg har ellers en Intel i7-2600K 3.4 GHz prosessor, 8 Gb RAM og kjører Windows 10 (64-bit).

 

GTX 960, for ditt bruk, billig og bra kort.

Endret av nagina
Lenke til kommentar

Corsair TX serien er en grei nok serie det. Men det finnes alltid dårlige/ødelagte enheter innenfor alle type serier. Hvis den PSU'en tilfører uren strøm så kan det fint føre til ustabiliteter. Jeg ville nok forsøkt å sjekke om det har kommet noen bios oppdateringer til kortet du sitter på for å se om det kan hjelpe på problemene.

 

GTX 960 er også et bra kort, men ikke til noe mer enn medium/high settings på 1080p 60hz skjermer. Spranget fra GTX 960 til 970 er nokså stort med også med VRAm, og med tanke på ny generasjon rett rundt hjørnet vil jeg nok tro du kan få deg et brukt 970 til hva ny prisen på 960 går for i dag.

 

Hold øynene åpne på finn så ønsker jeg deg lykke til trådstarter :)

Lenke til kommentar

Takk for mange og gode svar. Etter å ha lest litt, tror jeg at jeg venter på at Nvidias 970-serie faller i pris når neste generasjon kommer om en ukes tid. 3000 er mer enn jeg har tenkt å bruke, men om jeg kunne nærme meg halvparten på bruktmarkedet må det være en god investering. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...