Little Miss Trouble Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Haha, tidenes dårligste tittel på dette innlegget. Saken er at jeg sitter med skriving av masteroppgave nå. Veilederen min retter konsekvent "enda" i betydningen "jeg er ikke ferdig enda" til ennå. Ifølge språkrådet (nederst på denne siden): http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraaknytt_2002/Spraaknytt_2002_3_4/Du_spoer_vi_svarer/ , er det ikke feil å skrive enda. I min dialekt er ikke "ennå" et vanlig ord å bruke, og når enda og ennå er likestilt har jeg selvsagt lyst til å bruke den varianten som føles naturlig for meg. Derfor har jeg to spørsmål: 1) Er det innafor å skrive "enda" i akademiske tekster? 2) Hva ville du gjort? Jeg vil selvsagt ikke fornærme veilederen heller, men det er nå min oppgave. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Du har rett, men tradisjonelt har enda med ting å gjøre, og ennå med tid å gjøre. "Skal du komme med enda flere dokumenter, så ikke gjør det ennå"... Jeg ville strøket veilederen med hårene, uansett Lenke til kommentar
Little Miss Trouble Skrevet 20. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2016 Takk for svar! Det er jo egentlig bare en liten filleting, så kanskje jeg skal jatte med. Jeg ser det litt an, og retter på andre ting først. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Jeg ville selvsagt presisert at jeg ville gjøre det på min måte, som er like rett. Veilederen din er der for å hjelpe deg, ikke omvendt. Det er din oppgave. 2 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Dette ville jeg brukt omtrent 1 kalori på.La ham få det som han vil med "ennå", det må være viktigere ting å konsentrere seg om i en masteroppgave Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Kven er det som skal lese oppgåva? Eg tenker umiddelbart at det å skrive konservativt "ennå" vil mest fornuftig sjølv om det ikkje kjennes naturleg for deg. Det hjelp ikkje deg å vite at språkrådet seier at begge formene er likestilte dersom sensor deler din veileders syn om at bruken av "enda" er ein språkfeil. Sjølv om slike ting ikkje eigentleg skal påvirke karakteren, så kan det underbevist gi sensor eit inntrykk av at du er mindre smart fordi du bruker ord som sensoren også trur er feil å bruke. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Hva hvis sensor også naturlig bruker "enda"? Da vil det flyte bedre med den varianten. Jeg skjønner ikke hva dette er å tvile på, jeg ville skrevet "enda" med god samvittighet. Bare vær konsekvent. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Det er som når jeg skriver nynorsk, så bruker jeg "me" istedenfor "vi". Dette er opp til deg å bestemme, ikke sensor. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå