magiga Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Har prøvd å få noen til å gjøre jobben siden 2010.Ingen vil bygge sykehuset - nå legges kontrakten ut på anbud for tredje gang Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 I ett komplekst prosjekt er nok usikkerheten (risikoen) høyere enn "vanlige" prosjekter. Da kan det være på sin plass at oppdragsgiver ser på risikofordelingen, og kanskje tar mer på sin kappe. Eksempelvis bruke time-for-time fremfor fastpris? Å bruke time-for-time sammen med målinger og KPI'er er jo populært. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. mai 2016 Del Skrevet 20. mai 2016 Jeg tipper det ligger noe i kontraksformen ihvertfall, bransjen får stadig mindre gunstige kontraktsformer, jeg håper det er noe som snur etterhvert. AtW 1 Lenke til kommentar
MScEnergy Skrevet 21. mai 2016 Del Skrevet 21. mai 2016 Utfordringer med offentlige kontrakter at de er "skrudd sammen" der vesentlig risiko overføres til tilbyderen. Det er ofte en "hyllemeter" med dokumenter der informasjon er spredd fra den første cm til den siste. Gjennom denne dokumentsamlingen som er utviklet over tid gjennom mange prosjekter er stadig nye "tilføyelser" gjort for å få med både "søkke og snøre". I korttekst betyr det at rammevilkårene er for generelle og for omfattende for det aktuelle prosjektet. Du må derfor bruke svært mye tid på å analysere tilbudsgrunnlaget for selvmotsigelser og risikofaktorer. Forhold som er uklare med betingelser som "slår hverandre ihjel" samler du opp og putter i "sekken for fremtidige kamper" som du kommer til å vinne. Verre er det med forhold der oppdragsgiver "kan kreve eller lar være å kreve". Da er du i risikosportsonen. Ofte er det slik at mange leveransevilkår ikke oppfylles da det er uten, eller har minimal betydning, men likevel har stor kostnadskonsekvens. Med andre ord er det stor uforutsigbarhet fra prosjekt til prosjekt avhengig av oppdragsgivers bakkemannskap og profesjonalitet. En vesentlig faktor er også "prekvalifisering" til prosjektet. Vi har gått gjennom mange varianter og tidsfaser her som i for stor grad er lite forutsigbare. Vi fikk etterhvert etablert "Ansvarsrett", men den ble fort supplert med masse tilleggskrav fra offentlige oppdragsgivere. Det som da skjer er at et mindre antall tilbydere siles gjennom, veien til fordeling av oppdragsmengder er da snublende nær, ja faktisk for besnærende. Det er heller ikke usannsynlig at enkelte oppdragsgivere faktisk boikottes av en bransje pga historisk uprofesjonell prosjektsstyring. Og helt til slutt kommer vi til "symbioseeffekter" entreprenører imellom og tilsvarende relasjoner til oppdragsrepresentanter som rett og slett styrer hvem som får jobber og til hvilket prisnivå. Skal vi for enkelhets skyld kalle det markeds og prissamarbeid slik det har vært i alle år på prosjekter som Norges Bank, OL94, Gardermoenutbygginga osv................ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå