Gå til innhold

Mate 8, P9 eller Nexus 6P (64GB)?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt meg ny telefon i nær fremtid og Huawei virker som er i støtet for tiden. Har ikke lyst på Sony, samsung eller LG telefon (eller iPhone). Men hvem ville dere valgt?

Alle er jo laget av samme produsent, men nexus har jo rein android og får oppdateringene først. Er det flere forskjeller av betydning?

Bruken er litt foto, sosiale medier, www, musikk strømming og chromecast med div strømming (netflix, NRK, tv2sumo osv)

Endret av Dessverre_;-)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle jeg hatt en ny android nå hadde jeg gått for Nexus av den enkle grunn, som du nevner, at den har ren android.

Eventuelt HTC, da htc sitt egene skall er det eneste jeg persjonlig liker, kontra samsung ol.

Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert Mate 8. Har selv hatt Mate 8 og det er en kjempe bra telefon med den beste batteritiden jeg har vært borti. 8 timer screen on time. Jeg valgte dessverre å selge min Mate 8 og kjøpe en Samsung s7 edge istedenfor og angrer nå i etterkant. 

Lenke til kommentar

Jeg har hatt alle og bruker nå Mate 8.

P9 er en ekstremt bra telefon men skiller seg ut med en mye mindre skjerm på 5.2 tommer. Huawei 6P er bra men dårligere batteri en Mate 8. I tillegg litt mindre skjerm men ikke mye mindre enn Mate 8 hvor skjermen dekker hele 78% av fotavtrykket.

Jeg ville gått for Mate 8 mellom denne og 6P, men dersom de blir for store er det P9 som gjelder....

Lenke til kommentar

Nå bruker jeg smart launcher eller Nova launcher så skallet har absolutt ingen ting og si for meg, jeg er mer ute etter maskin varen, batteritid og skjermen. Men etter det som jeg har lest så langt så trur eg nok at det blir mate8 for min del. Og pga av de som har den virker utrolig fornøyd. Jeg har note 3 idag, egentlig en bra telefon, men den begynner og bli oppbrukt så det skal bli veldig godt med en ny telefon.. ?

Lenke til kommentar

Ja akkurat det vet jeg, og at fordelen er jo at man slipper mye av det som følger med. Slik som min note3, noe må jo følge med siden jeg har penn men ikke alt det andre. Men jeg var kansje litt dårlig til og forklare meg, den tar jeg på meg selv

Den største fordelen er at du får android N før alle andre mobiler. Har lagt inn betaversjonen nå, det er sjukt hvor mye raskere mobilen booter opp nå. Ny Jit compiler gjør at apper innstalleres 75% raskere. Ny multitasking med blandt annet en slags alt tab funksjon som jeg ikke kommer til å klare meg uten etter å ha prøvd den. ikke bare får du dette først, du er også garantert å få oppdateringer  frem til september 2017, hvilket betyr at du får med deg M releasen av android også. Skjønner ikke hvorfor ikke flere kjøper Nexus mobiler..

Lenke til kommentar

Ja akkurat det vet jeg, og at fordelen er jo at man slipper mye av det som følger med. Slik som min note3, noe må jo følge med siden jeg har penn men ikke alt det andre. Men jeg var kansje litt dårlig til og forklare meg, den tar jeg på meg selv

Den største fordelen er at du får android N før alle andre mobiler. Har lagt inn betaversjonen nå, det er sjukt hvor mye raskere mobilen booter opp nå. Ny Jit compiler gjør at apper innstalleres 75% raskere. Ny multitasking med blandt annet en slags alt tab funksjon som jeg ikke kommer til å klare meg uten etter å ha prøvd den. ikke bare får du dette først, du er også garantert å få oppdateringer  frem til september 2017, hvilket betyr at du får med deg M releasen av android også. Skjønner ikke hvorfor ikke flere kjøper Nexus mobiler..

Jeg er enig i at nexus begynner å bli bra. Før har de hengt etter med kamera og batteritid men ikke med 6p. Men mangel på minnekortstøtte syns jeg er et stort minus. Skylagring er fint som backup men til rask visning av feriebilder blir det veldig tregt. I dag ville jeg heller rådet ts til å gå for en mobil med nyere prosessor enn snappdragon 810 siden transistorene nettop har blitt krympet, slik som kirin 950 i huawei mate 8. Du vil få drastisk høyere ytelse i forhold til strømforbruk. Jeg har sgs7 og merker transistorkrympingen godt på strømforbruket. Ellers er jeg tilhenger av clean android og håper neste nexus får minnekortstøtte :)
Lenke til kommentar

Fordi det er så veldig bare bones opplevelse? Man må jo spørre seg hvorfor samtlige hardware-produsenter bruker store ressurser på utvikling og testing av egne skall og apper. Å vinne forbrukerens gunst er helt sikkert en av hovedårsakene. Kjøper man en toppmodell bør man uansett være like garantert å motta 2 store OS oppgraderinger som på dagens Nexus. Å kunne kjøre beta-programvare er kun en fordel for en lilten promille av ivrige geeks.

Det eneste jeg bruker en Nexus telefon til er som en vanilla android referanse. Det føles som et for stort tilbakeskritt i funksjonalitet å bruke Nexus synes jeg. Hvis de kunne ha fått på plass flere valg og tilpasninger, så hadde Nexus vært mer interessant. (Det er forøvrig Google som er ansvarlig for Androids elendige oppdateringsmekanisme, ikke hardware-produsentene: http://arstechnica.com/gadgets/2015/08/waiting-for-androids-inevitable-security-armageddon/ ).

Forøvrig får alle Samsung sine toppmodeller fra 2014 til dagens månedlige oppdateringer for tiden:

http://security.samsungmobile.com/introsm.html

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg kjører ikke beta-versjonene av Android. Man får jo ferdige versjoner måneder før andre også. Føler ikke at det mangler noe i ren Android, det de andre produsentene baker inn er i all hovedsak ting jeg helst skulle vært foruten. Nå har vel de fleste begynt å bevege seg i retning av en nærmere stock-opplevelse også, men for all del, en del kunder setter sikkert pris på funksjonene. At de endrer på ting er imidlertid ikke noe bevis på at det trengs.

Lenke til kommentar

(Det er forøvrig Google som er ansvarlig for Androids elendige oppdateringsmekanisme, ikke hardware-produsentene: http://arstechnica.com/gadgets/2015/08/waiting-for-androids-inevitable-security-armageddon/ ).

Har du i det heletatt lest artikkelen du linker til?

carriers and OEMs want to keep their branding and customization hooks in Android so that they can advertise to customers with their own apps and interfaces. Neither appears to want to take responsibility for the unprofitable post-sale support of the millions of devices they create and sell.

Eller tenker du kanskje på den delen hvor de sammenligner Android med windows?  Greit nok, google kunne kanskje gjort som microsoft har gjort med sitt OS (eller litt usikker på om det er så lett egentlig), men det er ikke sikkert at Android hadde fått den suksessen det har i dag. Det hadde heller ikke blitt like differensiert som det er i dag (be together, not the same).

Det er ikke google sin skyld det her, de legger ut SDK for android mange måneder før det lanseres, at OEMs ikke klarer å få oppdatert sine mobiler da er jo helt og holdent deres egen feil, eller dårlig prioriteringer.

Likevel er det håp for fremtiden, på I/O kom det jo frem at de skal gjøre om på android så det blir slik som ChromeOS, en egen partisjon for system og sikkerhetsoppdateringer, da jo android oppdateres mye lettere, såvidt bare en reboot som kreves.

og project Ara, der viste de jo at de kan sette inn og bytte alle komponenter uten å slå av mobilen, så drivere osv kommer ikke til å bli så mye problemer i fremtiden lenger.

Lenke til kommentar

Har du i det heletatt lest artikkelen du linker til?

Selvfølgelig så er det google sin skyld at oppdateringssystemet i OSet er "defective by design". Akkurat den passasjen du lenker til handler om differensiering på toppen av OSet. Resten av innlegget ditt er etter min mening synsing og skrivebom. Shadow partitioning er ment å øke sikkerheten ved oppdateringer og kunne levere sømløse oppdateringer i bakgrunnen (fortsatt med omstart dog). Hvis en SDK & kildekode er hvor ansvaret til Google stopper, så er det snakk om en gedigen ansvarsfraskrivelse.

Det er et ordtak som sier at "hvis vil du ha noe gjort, gjør det selv", og dette gjelder i aller høyeste grad Google og deres produkt, Android.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Selvfølgelig blir mye av dette synsing, det finnes vel ingen fasit på hvordan et operativsystem skal bygges, eller kun en måte å håndtere det på. Google har ikke tatt noe eierskap over Android, de utvikler det videre og viser hvordan de selv mener det bør se ut, men å kontrollere hvordan OEMs og andre utvilkere velger å forme det, det er ikke Google sin stil, og jeg mener at Android hadde vært et mye dårligere og kjeldligere operativsystem hvis alt blitt styrt og kontrollert av Google. 

Lenke til kommentar

Man har selvfølgelig teoretiske idealer man prøver å oppnå i et OS, kompromisser & avveininger finnes både på teknisk og politisk nivå. At Goolge har mislyktes med sin programvareoppdateringsregime (da snakker jeg ikke om OS oppgraderinger, men oppdateringer til platformen som enheten er på) er udiskutabelt, da de fleste enheter får ikke oppdateringer.

At Google ikke har tatt eierskap over Android vet jeg ikke hvor du får fra. *Alle* OS images som kjører på offisielle Android enheter i verden har blitt kontrollert og godkjent av Google.

"Only the base Android operating system (including some applications) is open-source software, whereas most Android devices ship with a substantial amount of proprietary software, such as Google Mobile Services, which includes applications such as Google Play Store, Google Search, and Google Play Services...These applications must be licensed from Google by device makers, and can only be shipped on devices which meet its compatibility guidelines and other requirements"

"Members of the Open Handset Alliance, which include the majority of Android OEMs, are also contractually forbidden from producing Android devices based on forks of the OS"

https://en.wikipedia.org/wiki/Android_(operating_system)#Licensing

For meg er Google mer kjent som et megakonsern som er for store "til å bry seg" om feil i deres programvare og har for vane å legge ned programvaretjenester som folk bruker (Picasa for Windows som den siste i rekken om jeg ikke tar feil).

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...