Gå til innhold

Strøm til LED-stripe, erstatte batterier


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en LED-stripe montert i garderoben, den drives av 3xAA, altså 4,5V. Oppgitt effekt er 14,4W. Etter min beregning betyr det et strømtrekk på 3A, stemmer det?

Jeg leter derfor etter en strømforsyning, hva som helst, som kan levere 5V og minimum 3A, men det er ikke lett gitt. Jeg skulle gjerne brukt f.eks en vanlig mobillader, men disse gir stort sett maks 2.3A. ellers florerer det jo av 12V-forsyninger med plenty kapasitet, gamle laptopladere etc, men kan jeg kjøre 12V på disse LEDene uten at noe går galt? De er av typen SMD 5050, jeg finner mange dataark på den, men ingen min/max spenning oppgitt..

 

Målet mitt er altså å drive stripen fra stikkontakt istedet for batteri.

Hva er resultatene av henholdsvis lavere ampere og høyere volt?

Endret av toth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan nok bruke denne batterieliminatoren frå Clas. Einaste problemet er 5V istf. 4,5, men det gjeng nok bra.

Takk, det er akkurat noe slikt jeg er ute etter - men hvordan kan det uthevede her stemme?

"Maks belastning 2,25 A (27 W) uansett valgt utspenning"

 

27W 5V vil jo kreve 5,4A, mens eliminatoren bare gir 2,25? Eller er det jeg som misforstår utregningen av A nødvendig?

 

Eller for å snu på spørsmålet - hvis jeg kobler stripen, som trekker 14,4W til en USB-strømforsyning som gir 5V/1,3A - hva vil resultatet være? Svakere lys? Varmgang i forsyning?

 

Jeg er vant til å tenke A i kontekst av hvor stor sikring jeg trenger for kjøkkenet etc, så det er mulig jeg kludrer med begreper.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Beklager, eg oversåg "uansett valgt utspenning". Eg såg på ein mindre eliminator, på 6W, og der varierte max A med spenninga. Men det er nok rett at det finst ein max straumstyrke, og sidan det manglar nokså mykje, må du gå opp eit trinn. Clas har ein på 60W som leverer inntil 4A, dvs. 20W ved 5V, og det er nok. (Bra for levetida om han er såpass stor!).

400kr for eliminatoren er jo ein del, men eg  reknar med at batteriforbruket et gedigent, så du vil vel tene det inn att?

Lenke til kommentar

Beklager, eg oversåg "uansett valgt utspenning". Eg såg på ein mindre eliminator, på 6W, og der varierte max A med spenninga. Men det er nok rett at det finst ein max straumstyrke, og sidan det manglar nokså mykje, må du gå opp eit trinn. Clas har ein på 60W som leverer inntil 4A, dvs. 20W ved 5V, og det er nok. (Bra for levetida om han er såpass stor!).

400kr for eliminatoren er jo ein del, men eg  reknar med at batteriforbruket et gedigent, så du vil vel tene det inn att?

Joda, og det finnes billigere alternativer hos gode gamle Ali, når man bare vet hva man skal ha :)

 

I teorien var det OK å drifte denne fra batteri, da jeg har koblet den via en microswitch som trigges av at skyvedøren åpnes - dog tok ikke teorien hensyn til at ingen andre enn meg gidder å lukke døren inntil, så ja - batteriene måtte plutselig byttes annenhver dag  :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...